Deze Manhart MHX5 is een subtiel snelheidsmonster

Auteur: , 32 Reacties

Subtiele wijzingen die ervoor moeten gaan zorgen dat de X5 heer en meister van de autobahn zal zijn. Want off-road gaan die dingen toch nooit.

Manhart giet een lekker sausje over de X5M (F85) en doopt deze tot MHX5 700. Hiermee krijgt de SUV 125 paardjes erbij die goed zijn voor een totaal van, jawel, 700 pk en 750 newtonmeters. Dit model levert daarmee iets minder vermogen dan de MHX 750, die nog net even een tandje extremer is. Voor wie 700 pk te gretig is: het is ook mogelijk om optioneel voor de 640 pk versie te gaan.

De MHX5 700 heeft een ander uitlaatsysteem gekregen in combinatie met positief gesjoemel aan de software. Positief als in een dikke vermogenstoename. In tegenstelling tot de 750, krijgt dit model niet te maken met een snelheidsbegrenzer. Doorknallen doe je dan ook tot 315 km/u. Het power package kost 7.500 euro. Verdere optische fleur zie je terug in de matgrijze lak (+3500 euro) en de BBS SV wielen, die rollen op Vredestein Ultrac rubber. Hiervoor rekent Manhart een setprijs van 4.284 euro. Een ophangingssetje van H&R (+1181,81 euro) behoort ook tot de mogelijkheden.

Om die portemonnee nog verder leeg te trekken kun je in het interieur ook losgaan met een nuttige gadget. Het AWRON display, wat geïntegreerd kan worden in het ventielatierooster, kost bijvoorbeeld 799 euro. Dit lekkers in alle rust bekijken doet u natuurlijk in onderstaande gallery.



32 reacties

Een X5M “subtiel verbeteren” is net als naakt rondlopen met een klein lapje om je zaak te verbergen. Subtiel vergeleken met helemaal naakt, maar iedereen snapt dat het niet normaal is.
@mercedesclk350: Maar daarbij is die extra power wel lekker.
Vet! Vind dit wel een verbetering ten opzichte van de ‘normale’ X5M, meer PK’s, iets stoerder uiterlijk maar niet zo over de top als een Hamann X6 om maar iets te noemen. Ik ben fan!
Doe mij maar de “gewone” X5M. Dit is gewoon too much.
Wat een prachtige auto!
Vind het allemaal niet eens zo verkeerd… Maar het matgrijs zou ik alleen niet doen.
Doe maar alleen de powerupgrade, de Tupperware kan naar mijn buurvrouw, is die ook weer een avondje zoet
Voor een tuner niet over the top. Misschien zelfs ingetogen. Dat schermpje ziet op de foto geinig uit maar heeft een x5m nog niet genoeg infotainment aan boord?
@ivofga: wat is het nut van dat schermpje?
@406_v6: Boost
@406_v6: zo te zien olietemperatuur, koelvloeistoftemperatuur en boost. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat dit soort parameters niet in het standaard x5m instrumentencluster zitten.
Wat blijft de X5 een gedrocht… En manhsrt weet het gewoon voor elkaar te krijgen om hem nog harder te verneuken.
@henkhupelschoten: mmm. Netjes origineel, zwart met bruin leer.. dan vind ik m best te doen hoor.
@henkhupelschoten: Dat ding van Mercedes is een gedrocht.
Jij bent een gedrocht……..@donvinnie:
In mooi blauw bijvoorbeeld en met normaal glas parkeer ik hem zonder al te veel tegenstribbelingen wel op m’n oprit hoor!

Alleen dat schermpje jongens…de tering, gewoon een ventilatierooster opofferen voor zo’n billig schermpje dat rechtstreeks uit de autostyle gids van 2006 lijkt te komen. Kom op man, hadden de “geleerden” bij Manhart nou niet even een programma voor het infotainment kunnen schrijven en installeren?
Vind m wel vet gedaan, geen overkill. En dat schermpje is netjes
Moet spontaan pissen van dat kenteken
@rubenpriest als je net zo subtiel probeert een meisje te versieren dan krijg je waarschijnlijk een blauw oog…

Tja snelle suv’s.. Het blijft een beetje een koe met de rechte lijn snelheid van een racepaard. Het gaat hard maar ziet er niet uit.
@w0o0dy: haha zou t? Geen blauw oog, maar m’n BMW is dan ook OEM.. dat zal t zijn.
Doe maar dat 750 pk kuurtje met dit uiterlijk en zonder die verlagingsset en de andere emblemen.
Lol, er zit dus standaard een joekel van een scherm in, maar deze jongens vonden het nodig om nóg een schermpje te plaatsen!

Blijft een apart soort humor, die Duitse humor.
Beetje offtopic, maar is het mogelijk om een ouder model (bijvoorbeeld de e90) naar een dergelijke tuner te brengen? En moet het altijd een topversie zijn van een model? Ik snap dat een schraapdieselversie geen succes zal worden, maar zeg de “midden-motoren”?

Ot: brute verschijning! Alleen is matte lak wel een beetje passé imo.
@2wheeler: U vraagt, wij draaien. Ja, het is mogelijk. Maar niet bij G-Power, die concentreren zich voornamelijk op extreme tuning op basis van M-Modellen, alhoewel ze ook chiptuning aanbieden voor de 335i.

Maar een E90 335i kun je prima naar AC Schnitzer brengen, dan ga je van 305pk naar 360 paardjes. Hartge heeft dergelijke aanbiedingen. Maar met een 330i wordt het wat lastiger, of je moet bereid zijn flink meer te betalen voor een compressor of turbo (maar als dat je plan is, ga dan meteen voor een gebruikte 335i).

Kortom, er zijn voldoende tuners die het een en ander aanbieden. Er zijn twee dingen belangrijk voor dat je aan de slag gaat: wat is de basis van je huidige auto en wat zijn je uiteindelijke plannen.
@gtwillem: ik wist gewoon dat jij zou antwoorden haha! Bedankt Willem, kan ik vandaag weer rustig verder dagdromen over mijn eerste auto.
Man dat gaat hart
315 km/h met een SUV, het is wel ziek hoor! En eigenlijk vind ik deze auto nog best mooi ook. Zeker als je de modellen van andere tuners ziet. Het lijkt me wel wat. Mooie wintersport mobiel.
Ik vraag me echt af waarom? In mijn optiek doe je met de helft van het vermogen net zoveel in een mooie sedan/coupe/touring/estate. In windstille gebieden rijdt een SUV wel lekker maar met 300km/h rechtdoor en 50km/h windvlagen van links is geen pretje met die hoge voertuigen. En dan nog het nutteloze brandstofverbruik daar gelaten.
hij gaat hart man
Foei lelijke velgen. Maar de rest ziet er best oké uit. En een top van 315 is wel erg gaaf hoor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).