• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marchionne belooft DNA Ferrari niet te grabbel te gooien

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 oktober 2014 om 08:18 – 12 Reacties

Basse en Adriaan


De tussentijdse update van de Ferrari 458 Italia, die we volgend jaar maart in Genève hopen te zien, wordt de lakmoesproef voor de nieuwe CEO van Ferrari.

Na 23 jaar Luca de Montezemolo is er geen makkelijke taak weggelegd voor Sergio Marchionne. De baas van het Fiat-concern zwaait nu ook de scepter bij Ferrari, en velen vrezen een te grote invloed van het moederconcern bij het tot nu toe altijd zo onafhankelijke Ferrari. Marchionne is echter ook niet van gisteren, hij zal als geen ander doorhebben wat de kracht van het merk is, en wat je juist niet moet doen met het sterke imago van het steigerende paard.

Aan de andere kant lijkt de man geen grote fan van het beperken van de productie tot 7.000 stuks, en hier valt iets voor te zeggen. Vroeger kochten alleen Amerikanen en Europeanen Ferrari’s, tegenwoordig is hier een heel contingent aan Chinezen, Indiërs en andere welvarende Aziaten bijgekomen. Stel dat je klantenbasis met een factor 3 tot 4 stijgt, dan worden de wachtlijsten op een gegeven moment onhoudbaar.

Tegenover Amerikaanse media heeft Marchionne dan ook plechtig beloofd ‘niet met het Ferrari-DNA te zullen knoeien’. Zijn favoriet is overigens de Enzo, een model dat dan ook in zijn garage staat.

458 Update

Dan de facelift van de 458. Hoewel Ferrari zich er over op de vlakte houdt, staat het nagenoeg vast dat dit na de California het tweede moderne turbomodel wordt, zeker als je eerdere uitspraken over V8-modellen er op nakijkt.

De ingenieurs van Ferrari hebben druk getest met hetzelfde V8-blok dat in de California T ligt, maar de inhoud ervan ligt niet vast. Het streefgetal qua vermogen zal in de buurt van de 650 pk (McLarens opbengst) liggen, de vraag is hoeveel cilinderinhoud hiervoor nodig is. Dit zal rond de 3,8 liter van het donorblok liggen, maar de exacte afmetingen horen we pas bij de introductie. Britse media gokken op een korte-slagmotor (veel toeren) met een hoge compressieverhouding en net zo veel maximumkoppel als de DCT 7-bak aankan.

Voor de hand ligt dat de naam (intern 142M) zal afwijken van 458, omdat er immers geen 4,5 liter meer in ligt. Wellicht wordt het de 388 T (3,8 liter, met 8 cilinders en de T van Turbo), wellicht wordt het iets compleet anders. We praten per slot van rekening over Ferrari, en bedrijf dat bekend staat om de onvoorspelbaarheid van zijn naamgeving.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

458, facelift, Ferrari, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « BMW M4 DTM champion edition, feestje in beperkte oplage
Volgend bericht: Renault ‘verliest’ Ringrecord aan MINI [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    20 oktober 2014 om 08:44

    Uit betrouwbare bron vernomen, dat er een nieuwe Ferrari met trui komt…

    Login om te reageren
    • marussia zegt

      20 oktober 2014 om 08:55

      @desjonnies: ik weet. Ik heb ook iets over petjes en sleutelhangers gehoord….

      Login om te reageren
  2. utr1984 zegt

    20 oktober 2014 om 08:49

    Tot zover het speculatienieuws :)

    Login om te reageren
  3. Tonnie zegt

    20 oktober 2014 om 09:07

    388 T klinkt wel cool!

    Login om te reageren
  4. bisazza zegt

    20 oktober 2014 om 09:16

    Marchionne en beloften… Hmmm r

    Login om te reageren
  5. maseratiferrari zegt

    20 oktober 2014 om 10:02

    De tijd zal het ons leren, we kunnen gaan speculeren alleen zijn we al vaak op het verkeerde been gebracht.
    Verder is het ook gewoon raar vooral nu het zo goed ging met Ferrari onder Luca de Montezemolo.
    Zolang Ferrari niet met een SUV of een 4-deurs komt ben ik tevreden.

    Login om te reageren
  6. turboturbo zegt

    20 oktober 2014 om 11:42

    Het feit dat ‘ie überhaupt al moet verkondigen dat hij niet met het Ferrari-DNA gaat zitten knoeien zegt voor mij al meer dan genoeg..

    Login om te reageren
  7. osmo zegt

    20 oktober 2014 om 13:15

    Zolang het maar geen Ferrari 164 JTD wordt …

    Login om te reageren
  8. jopi3 zegt

    20 oktober 2014 om 13:20

    Of misschien wel 475T van de 475cc per cilinder. Gebruikt Ferrari ook wel vaker.. En 475 klinkt net iets hoger dan 458

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 oktober 2014 om 23:41

      @jopi3:

      Dat deden ze vroeger ja.
      250, 275, 330.
      Sinds de Dino 308 is dat echter niet weer voorgekomen.

      Login om te reageren
  9. notsobig zegt

    20 oktober 2014 om 14:45

    Ik denk dat de naam UnaFerrari gaat worden (EenFerrari)…

    Login om te reageren
  10. jagmaseratiferrari zegt

    22 oktober 2014 om 20:09

    Zolang het goed gaat met Ferrari zal ik niet klagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North