• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari nóg exclusiever: minder dan 7.000 verkopen in 2013

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 februari 2014 om 16:34 – 23 Reacties

Statige Luca is statig


Ferrari noteerde vorig jaar voor het derde jaar op rij een flinke verkoopdaling. Reden voor paniek in de tent? Nee, integendeel. Het ging nog nooit zo goed met de cavallino rampante.

Hoewel bovenstaande behoorlijk paradoxaal overkomt is het een zorgvuldig uitgekiende marketingstrategie van Luca di Montezemelo en de zijnen, die enkele jaren geleden besloten de Cartmanland-formule te kopiëren: zorg er voor dat je een zeer gewild product in de markt zet, en knijp vervolgens het aanbod flink af om het nóg gewilder en exclusiever te maken. Briljant natuurlijk, iedereen staat in de rij voor je product, en hoe vaker je ‘nee’ verkoopt, hoe exclusiever je auto’s worden.

Eind januari wisten we bij de presentatie van Fiats jaarcijfers al bij benadering wat Ferrari in 2013 deed, maar zojuist kwam de gedetailleerde informatie los: 6.922 nieuwe Ferrari’s werden verkocht, 5,4% minder dan in 2012 (7.318 stuks).

Kwart miljard euro winst

Desondanks stegen de inkomsten met 5% tot 2,3 miljard euro, en steeg de nettowinst met 8,3% tot 246 miljoen euro. De VS en het Verenigd Koninkrijk beleefden een recordjaar, Japan en China deden het ook goed.

Hoe Ferrari extra geld uit minder klanten wist te wringen? Simpel: merchandise voor de arme drommel die geen Ferrari kan kopen maar toch graag iets roods draagt, en tailor made voor de klanten. De Italianen melden vol trots: “today, 100% of the cars are personalised, with the Tailor Made programme gaining in strength“. Jep, dat zijn Rolls-Royce-achtige taferelen in Maranello.

Toch borrelt door deze stelling de vraag op wat precies binnen de definitie van ‘personalised’ valt: wellicht is dit al zo als Luca met zijn adelijke billetjes over de bestuurdersstoel heeft gewreven, of waneer Lapo er een nachtje op heeft doorgebracht.

Hoe dan ook: good for you, Ferrari! Wij wensen ze wederom een voorspoedig jaar toe. Alsof het niet op kan werd het merk vandaag door Brand Finance tot ‘sterkste merk ter wereld’ uitgeroepen.

Ook interessant!

  • Ferrari doet uitstekende zaken ondanks pandemie
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari doet uitstekende zaken, ook in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ferrari

Vorig bericht: « Porsche maakt de ideale offroad-machine
Volgend bericht: Afrojacks Aventador is nu black & yellow »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    18 februari 2014 om 16:48

    Knap gedaan! Nu Maserati en vooral….Alfa Romeo nog!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      18 februari 2014 om 16:55

      @ttr6:
      Heeft Alfa zijn verkopen al niet flink teruggeschroefd…

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        18 februari 2014 om 22:29

        @StijnB: Idd, misschien zou Alfa beter 6 modellen hebben en Ferrari 3 ipv andersom.

        Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      18 februari 2014 om 17:06

      @ttr6: Misschien kunnen ze juist bij Maserati precies het tegenovergestelde doen

      Login om te reageren
  2. Neptukker zegt

    18 februari 2014 om 16:50

    Iedereen weet dat de instapper altijd de beste deal is en al die domme Ferrari klanten snappen dit niet en kiezen voor de extra’s. ;-)

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      18 februari 2014 om 17:05

      @Neptukker:

      Alleen die “domme” Ferrari klanten zijn niet zo dom om het vermogen te vergaren om er één (of meerdere) te kunnen aanschaffen.

      Login om te reageren
    • chimaera zegt

      18 februari 2014 om 18:37

      @Neptukker: Alleen hebben de Ferrari kopers het geld om deze extra’s te kopen en ze korten idd niet in op vermogen, en beelden ook echt uit dat ze vermogen hebben, niet zoals de gemiddelde “sportuitlaatondermijn1.2volkswagen” rijder.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    18 februari 2014 om 16:53

    Misschien moet Fiat Luca maar eens aanstellen als part time hoofd van Alfa Romeo. Die kunnen wel iemand als hem aan het roer gebruiken!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 februari 2014 om 17:04

      @Edge: De CEO van Alfa is dezelfde als die van Maserati (Harald Wester). Iets zegt me dat het dus niet zo om het poppetje draait, maar meer om de prioriteit van het hoogste management.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        18 februari 2014 om 17:37

        @sir_smokalot: Alfa heeft het winsttechnisch nog nooit goed gedaan. Toen ze nog een staatsbedrijf was, maakte het ook nooit winst. Toen hadden ze nog wel als voordeel dat bijna de hele productie in Italië afgezet kon worden (in de goede jaren was 60 à 70% van wat daar aan auto’s verkocht werd, Italiaans). Fiat heeft ondanks kwaliteitsverbeteringen en een vereenvoudiging van het productieproces daar geen winstgevende zaak van kunnen maken.

        Login om te reageren
  4. lemster zegt

    18 februari 2014 om 17:12

    Ik zal wel een verpest hebben door alle bedrijven in de IT sector, maar ik vind 246 miljoen niet enorm veel winst. Ik had bij Ferrari veel hogere bedragen verwacht.

    Login om te reageren
    • macready zegt

      18 februari 2014 om 17:31

      @lemster: Een marge van meer dan 10% in de productiesector is heel netjes.

      Login om te reageren
      • lemster zegt

        18 februari 2014 om 20:38

        @macready: Ja precies, wat ik zeg; Verpest door andere branches. Tnx for clearing it up!

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 februari 2014 om 18:02

      @lemster:

      De bouw is, mits ze al winst draaien 0-2%

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      18 februari 2014 om 21:29

      @lemster: Alleen aan auto’s he. We hebben de winst op merchandise niet…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 februari 2014 om 21:36

        @awesome: op Ordina, Cap Germany of CGI kleding zit niemand te wachten maar ik zie Apple nog wel een zwarte glimmende jas (natuurlijk stylish unibody retina coat genoemd) met een klein wit lichtgevend appeltje voor €300 euro verkopen.

        Login om te reageren
  5. mrci zegt

    18 februari 2014 om 17:24

    Good job Ferrari happy 2014

    Login om te reageren
  6. Donstil zegt

    18 februari 2014 om 17:28

    CandyCrush doet 400 miljoen winst over 1,2miljard en Ferrari maar 250miljoen over 2.x miljard.
    Ergens gaat het scheef.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      18 februari 2014 om 17:33

      @Donstil: Candy Crush bestaat over twee jaar niet meer, terwijl Ferrari dan weer minimaal €250 miljoen winst maakt. Net als de tientallen jaren daarna……

      Login om te reageren
    • macready zegt

      18 februari 2014 om 17:33

      @Donstil: Ja, dat heet appels en peren vergelijken. Eerstgenoemde heeft bijna geen kosten en wel de opbrengsten. Daar staat tegenover dat ze overgeleverd zijn aan de grillen van het succes van een enkel product, tegenover een hele range van producten. Op de lange termijn zie ik dan ook meer in een bedrijf als Ferrari…

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    18 februari 2014 om 17:40

    Me wou dat ik 250 miljoen winst maakte…

    Login om te reageren
  8. Lennaert zegt

    18 februari 2014 om 17:56

    Nu de F1 weer op orde en dan kunnen de italiaanse voetjes weer op tafel. En dan waarschijnlijk weer net te lang, zodat ze weer overnieuw kunnen beginnen met problemen oplossen.

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    18 februari 2014 om 21:33

    Van de nieuwe California nog een shooting-brake.
    Een nieuwe Maserati GT (dringend)
    Een kleinere Maserati zoals de Boxster.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North