• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marchionne schuift keiharde knaken: € 14,5 mln in 2011

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 maart 2012 om 16:49 – 36 Reacties

I


Dat is ook een mooie vogel: op het ene continent een beetje goede sier maken en als een Fransiscaner monnik geen salaris voor jezelf cheffen, en je vervolgens op het andere continent (door je slechtst draaiende tak nota bene) royaal uit laten betalen. Zo rolt ome Sergio.

Ik begrijp, door bovenstaande klink ik misschien wat als een zure socialist, maar zo is het niet helemaal bedoeld. Sergio Marchionne heeft een succesvolle samensmelting (nog geen fusie!) van twee autofabrikanten bewerkstelligd, en daar mag je best voor betaald worden. Maar, als gezegd, waarom dan in de VS niks (voor de PR), en dan in Italië de volle mep, terwijl juist vandaag bekend werd dat Fiat in eigen land verder in de problemen dreigt te zakken en misschien zelfs een fabriek moet sluiten?

Het gros van dit inkomen is trouwens aandeel-gerelateerd (12 mln euro), ‘slechts’ 2,45 miljoen euro is salaris.

Dan vermoeien we jullie nog één keer met de cijfers, want we hebben (voor zover bekend) net als vorig jaar even op een rijtje gezet hoeveel de bekendste CEO’s over 2011 rijker werden. Om een en ander in perspectief te zetten staat ook vermeld hoeveel auto’s er verkocht werden in datzelfde jaar:

CEO's en hun verdiensten

P.S. Groen7-collega Aldous fluisterde me in dat de koning van de lage salarissen over 2011 toch wel Elon Musk (Tesla) is: hij verdiende 1 dollar. Maar hij is dan ook zo’n 2 miljard waard, en schoof in 2009 bovendien nog een bonus van 29 mln dollar. Ach ja..

UPDATE – De bonus van Marchionne zit als volgt in elkaar: hij krijgt 7 miljoen aandelen, die tussen 2012 en 2015 uitgekeerd worden. Elk jaar ontvangt hij een evenredig deel, mits hij nog CEO is.

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Fiat, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Werk nodig? Informeer eens bij Jaguar of BMW
Volgend bericht: Seat León FR+ SuperCopa – racy looks voor weinig »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanny zegt

    15 maart 2012 om 16:53

    Ford…. jeezes.

    Wel een zeer groot verschil tussen de top 5.
    Ford zou beter wat meer investeren in hun modellen. Model boven de mondeo zou altijd welkom zijn!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 maart 2012 om 16:54

      @stanny: Mustang staat boven alles hoor! :mrgreen:

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    15 maart 2012 om 16:58

    leuk voor hem .. gun het hem van harte ..

    tis alleen een beetje zielig voor Sergio-likker en communist @Raphael ..
    weer een droom in duigen ..

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      15 maart 2012 om 17:07

      @lincoln: Want? Kijk nog eens goed naar de tabel, wijs degene aan die eruit springt. Juist, sommige snappen het anderen niet.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 maart 2012 om 17:28

        @raphael:

        wijzen doe ik niet aan .. ben geen communist ..

        dus hup .. terug naar de camping ..
        ga daar maar afgunstig zijn bij mensen die je wel “snappen” ..

        Login om te reageren
        • raphael zegt

          15 maart 2012 om 17:42

          @lincoln: Jij altijd met je camping ;-) als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat ik nog nooit op een camping ben geweest.. dus ik kan er weinig over zeggen.

          Login om te reageren
        • Ruudje zegt

          16 maart 2012 om 08:06

          @lincoln: Nee jij bent lekker snugger

          Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    15 maart 2012 om 17:08

    Beetje krom, en niet slim van Sergio. Maar goed, “slim” zijn is niet 1 van zijn beste punten..

    Login om te reageren
  4. raphael zegt

    15 maart 2012 om 17:20

    Dit is een salaris dat wordt uitgespreid tot 2015 in aandelen. Dus nee, hij schuift geen keiharde knaken. Als hij in de tussentijd geen CEO meer is vervalt die optie. Zijn salaris is dus ‘gewoon’ 2,45 miljoen euro.
    De reden dat hij geen salaris ontvangt bij Chrysler is omdat dat nog altijd deels een staatsbedrijf is en dus goedgekeurd moet worden door de Obama administration, net als met GM. Om gedoe te voorkomen ontvangt hij daar niets. Hij is overigens van 2 Italiaanse beursgenoteerde bedrijven CEO, van Fiat SpA en van Fiat Industrial SpA.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 maart 2012 om 20:01

      @raphael: Ik heb een kleine verduidelijking toegevoegd, dank voor het wijzen hierop. Maar het is wel zijn beloning over 2011, ook al wordt het uitgesmeerd over 3 jaar. Voor hetzelfde geld zit er volgend jaar een soortgelijk pakket aan te komen.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        16 maart 2012 om 02:56

        @sir_smokalot: True, maar het kan nog komen te vervallen.

        Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      15 maart 2012 om 23:28

      @raphael: 2,45 miljoen zijn steeds keiharde knaken. Daarbij, zoals gezegd, is de 14,5 miljoen gewoon salaris van 2011, maar dan uitgesmeerd. Volgend jaar krijgt meneer gewoon weer een vergelijkbaar iets aangeboden.

      Login om te reageren
  5. raphael zegt

    15 maart 2012 om 17:21

    Ga je m’n reactie weer verwijderen @sir_smokealot omdat ik je corrigeer ;-)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 maart 2012 om 17:42

      Vind het al heel wat dat het badinerende toontje dit keer eens ontbreekt. We gaan vooruit.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        15 maart 2012 om 17:53

        @sir_smokalot: Met alle respect, maar dat artikel over dat Fiat alleen kleine auto’s maakt sloeg gewoon helemaal nergens op. Als je dan niet tegen wat kritiek kan terwijl je altijd zo goed gebekt bent in je artikelen dan vind ik dat een beetje vreemd.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          15 maart 2012 om 18:53

          @raphael: zuigpuber…

          Login om te reageren
          • raphael zegt

            15 maart 2012 om 20:01

            @Megakix: Oppassen met dat badinerende toontje jochie ;-)

            Login om te reageren
            • MAB zegt

              15 maart 2012 om 21:39

              @raphael: haha +1

              Login om te reageren
            • Megakix zegt

              16 maart 2012 om 23:26

              @raphael: :lol:

              Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            15 maart 2012 om 20:53

            @Megakix: Kwestie van negatieve aandacht willen.. Andere woorden, laag zelfbeeld.

            Login om te reageren
        • Ruudje zegt

          16 maart 2012 om 08:08

          @raphael: Je hebt gelijk hoor. Lopen ze hier weer vollop de boehoe’en terwijl het allemaal wel mee valt.. Ik heb het al bij dat andere Fiat artikel gezegd maar ze kunnen hun naam beter veranderen naar audiblog of vagblog…

          Login om te reageren
  6. mrbones zegt

    15 maart 2012 om 17:22

    Laat hun lekker verdienen. Bedrijven mogen zelf kiezen hoeveel ze uitbetalen en anders horen ze het wel van de aandeelhouders als die het er niet mee eens zijn.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 maart 2012 om 21:12

      @mrbones: Agreed, ze werken er immers ook voor. Verhoudingsgewijs is het natuurlijk niet evenredig maar ik zou net hetzelfde doen in hun plaats, en wie ook niet.

      Login om te reageren
  7. schuifmuis zegt

    15 maart 2012 om 17:23

    Shit toch de verkeerde auto gekozen om door te stoten.
    Op m`n vorige auto een netto winst (verlies is ook winst behoeft verder geen uitleg) behaald van -35000€ dus ik red die 2.45miljoen echt niet met auto verkopen. Time to move on…….. Robin driewieler met hayabusa moet een major hit worden!!

    Login om te reageren
  8. MarkieS zegt

    15 maart 2012 om 17:38

    Als ik 3 euro 63 per verkochte auto zou verdienen was ik er nooit aan begonnen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 maart 2012 om 18:52

      @MarkieS: :lol:

      Login om te reageren
  9. bigcar zegt

    15 maart 2012 om 17:53

    valt me op dat niemand tot nu toe heeft gekeken naar Dr.Z z’n salaris: minst verkochte wagens, ena hoogste verdiensten per auto. conclusie: suc6vol merk, geweldige winstmarge ;)

    Login om te reageren
    • mercs zegt

      15 maart 2012 om 21:27

      @bigcar: Winstmarge is niet heel bijzonder bij Daimler vergeleken met de rest. Audi heeft veel meer winstmarge en BMW ook.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        1 april 2012 om 18:56

        @mercs: licht is toe? :D

        Login om te reageren
      • bigcar zegt

        1 april 2012 om 18:57

        @mercs: hmm.. ben benieuwd, licht is toe :D

        Login om te reageren
  10. norge zegt

    15 maart 2012 om 19:21

    Hoeveel hadde VM per verkochte Saab?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      15 maart 2012 om 21:40

      @norge: ik denk dat die er geld bij moest leggen

      Login om te reageren
  11. xilver zegt

    15 maart 2012 om 21:11

    Die van Ford doen het godverdomme wel heel erg lekker. Het is ondertussen al jaren aan een stuk dat die toplui zo’n mooi salaris binnenrijven. Ford zal het erg goed doen.

    Login om te reageren
  12. mercs zegt

    15 maart 2012 om 21:24

    Lekker hoog van de toren geblazen door BMW en door VAG, maar terug gerekend zijn ze helemaal niet zo gul. Dan kan je beter bij Daimler zijn, of bij Ford.

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      15 maart 2012 om 21:41

      @mercs:

      Bonus van VAG en BMW was voor alle werknemers, dit is alleen voor de eindbazen ;)

      Login om te reageren
  13. mercs zegt

    15 maart 2012 om 21:29

    Ik bedenkt me op eens dat die van Daimler eigenlijk niet zo teruggerekend mag worden, aangezien Daimler ook bussen en vrachtwagens(MB, Freightliner, Sterling) maakt. En natuurlijk ook nog de busjes. Daimler is veel meer dan auto’s! Dus je kan dat niet zomaar terug rekenen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North