Marchionne: we zijn net zo goed of beter dan Mercedes

Auteur: , 35 Reacties

De Italiaans-Canadese roerganger van FCA lijkt wederom te denken dat hij iets de waarheid kan maken door het uit te spreken.

Sergio

Bij aanvang van het F1 seizoen begaven we ons tussen hoop en vrees. Zou Mercedes weer net zo dominant zijn als in de afgelopen jaren, of zouden de regelwijzigingen écht mogelijkheden bieden aan andere teams? Velen verwachtten dat Red Bull het team was dat het Mercedes moeilijk moest gaan maken. Maar al in de wintertests diende zich een andere pretendent aan in de vorm van Ferrari. Het was geen schone Italiaanse schijn, want Ferrari was écht goed toen het seizoen begon en leek met Vettel in ieder geval mee te kunnen doen om de titel bij de rijders.

Vlak voor de zomerstop begonnen zich de eerste tekenen van stagnatie al voor te doen. Vettel leek de druk te voelen, want hij kookte over in Bakoe. Na de zomerstop is het echter helemaal Italiaanse tranen opdweilen met de kranen open voor de rode brigade. Voor eigen publiek in Monza kwam de Scuderia totaal niet uit de rode verf. Wat volgde was een Aziatisch drama in drieën. Het gevolg: tenzij Raikkonen Hamilton in minimaal drie van de komende vier races de baan af ramt, kan Ferrari een titel in 2017 vergeten.

Maar! Volgens Sergio Marchionne is er nog hoop. De Eindbaas laat in de Gazetta dello Sport optekenen dat hij van mening is dat Ferrari minstens even goed is als Mercedes en wellicht zelfs beter:

We zijn ver gekomen omdat we in ons zelf geloven en dat moeten we nu vasthouden. Ik wil niet arrogant zijn maar wij zitten op hetzelfde niveau als Mercedes, of misschien wel hoger.

Marchionne is ook niet bang dat Red Bull Racing, dat de laatste races flink wat punten heeft gepakt, nog langszij komt.

Ze hebben vooruitgang geboekt, maar niet genoeg om Ferrari te kunnen passeren. Het seizoen is nog niet verloren, we kunnen nog terugslaan.

Waarvan akte. In theorie.



35 reacties

Tjongejonge, lijkt dick advocaat wel.
@w115: Wie is Dick Advocaat?
@dagg: de tweelingbroer van Jean Todt en waarschijnlijk de nieuwe teamchef van Scuderia Ferrari.
@w115: Sinterklaas bestaat ook dus het wordt morgen gewoon 7-0 voor NL! 😜
Heeft Max Vettel niet onlangs “gepasseerd”, omwille van een bougie? Blijf dromen Sergio, zo goed ben je nu ook nog niet
@breakingpoint: als Max en Ricciardo elke race vanaf nu 2e en 3e worden. En er komt iedere race één Ferrari op p5 of hoger. Dan nog passeert Red Bull Ferrari niet.
@razer: maar aan het tempo dat de ferrari’s uitvallen de laatste weken(vet in Japan,Kimi in Maleisië), word die kans al heel wat waarschijnlijker😂
De Dick Advocaat van FCA 😂
Trouwens, “ik wil niet arrogant zijn”? Als hij ons bedrijf bezoekt in België, dat een takje van FCA is, wil hij enkel door een Maserati opgehaald worden. Of wordt zijn persoonlijke bolide overgevlogen naar andere landen. En omdat meneer rookt huurt hij een hele hotelverdieping, als ze hem niet toelaten te roken. Klein meneertje, die “grote” van de Fiatgroep
@breakingpoint:
Een financieel onderlegde blogger heeft duidelijk uitgelegd dat FCA sinds Marchionne 28 keer meer waard is.
En ik kan me voorstellen dat hij never nooit in een BMW, Benz of Audi opgehaald wil worden.
Roken en een hele hotelverdieping afhuren ben ik ook nieg fecharmeerd van.
Wat ik echter feel schofteriger vind is dat ene Martin Winterkorn Herr Doktor Sjoemeldiesel
€ 3500 pensioengeld krijgt.
Per Dag !
@desjonnies:
Niet gecharmeerd !
@desjonnies: Spot On! Scherp.
@desjonnies: dus omdat hij economisch talent heeft, is het zijn God-given-right om een arrogante zak te zijn? Een Fiat, Alfa of Chrysler is niet goed genoeg om hem op te pikken?
@breakingpoint: laat ons eerlijk zijn, als je dat bereikt hebt in t leven, mag je verwachten om in een Maserati opgehaald te worden. Heeft niets met arrogantie te maken.
@futse: Verwachten, ja. Eisen, nee. Er zit nuance in. Net zoals er tussen trots en arrogantie nuance is.
@breakingpoint:
Dit soort types zijn vaak ettertjes.
Helaas omdat ze heel vaak visionair zijn, gelijk hebben, conflicten weten te voorkomen.
FCA is eigenlijk een Italiaans British Leyland waar allerlei bedrijven die concurrent zijn, een eigen cultuur hebben opeens broertjes zijn en een gezamelijk doel hebben.
Dan heb je een Calvet, een Piëch een Ford, of een Marchionne nodig.
Een man die beslissingen durft te nemen, fouten durft te maken en de boel op de rails krijgt.

Wie weet wat voor een kleautzak ik zou worden!
Ik zou door een Aurelia B 20, een 130 Sedan, een Alfa 159 of een Delta Integrale opgehaald willen worden.
En wee je gebeente! LOL
@breakingpoint: maak je niet zo druk, gewoon afgunst. Lijkt mij niet meer dan logisch dat je als topman van een bedrijf gereden wilt worden in een representatief model van je bedrijf. Zou een beetje vreemd staan als hij gefotografeerd wordt terwijl hij in een Bmw Audi of Mercedes zit
Denk dat hij geen ongelijk heeft. Mits het allemaal wel doet natuurlijk.

Maar tegelijk denk ik ook niet dat het komt doordat Ferrari vooruitgang heeft geboekt maar eerder Mercedes achteruit is gegaan sinds Monza. Ik krijg het gevoel dat Meecedes al dingen aan het testen is voor de 2018 auto. Het gaat er vij niet in dat je oo Monza zo oppermachtig was en nu ineens maar net de RBR’s voor kan blijven.
@rick-dos: Het gaat er bij mij niet in dat je op Monza zo oppermachtig bent en nu ineens maar net de RBR’s voor kan blijven.

Zo.
@Rick-dos: Monza is vrijwel alles rechtdoor op een enkele chicane/bocht na. Daar heeft Mercedes de power voor. Het probleem zit hem in de bochtige circuits om hun banden in het juiste venster te krijgen.
@erik2907: Op Monza waren ze bijna een seconde tot 1,5 sneller dan iedereen tijdens de race. Zoveel verlies je niet op een circuit met een paar bochten meer. Daarnaast als ze problemen zouden hebben op circuits met bochten dan zouden ze niet het kampioenschap leiden.
Tijdens en na Barcelona had Merc hun problemen opgelost die ze aan het begin ervaarden. Ze wisten dat Hongarije minder zouden zijn maar voor de rest hadden ze gewoon een voorsprong. Monza was het toppunt en nu ineens niks meer. Mercedes doet dit soort dingen wel vaker als ze weten dat ze marge hebben.
@rick-dos:
Marchionne heeft deels gelijk. Op Spa reed Vettel de hele race 1 tot 2 sec achter Hamilton, dat laatste beetje extra om er langs te komen ontbrak. Dit was al opmerkelijk omdat iedereen van te voren over een Mercedes circuit sprak.
Monza heeft Ferrari een nieuwe voorwielophanging geintroduceerd, die kregen ze niet goed afgesteld wegens gebrek aan trainingstijd.
Singapore stonden de Ferrari’s al in de kwalificatie op 1 en 2 terwijl ze in de race hun ware snelheid tonen.
Maleisie reed Vettel de beste rondetijden… alleen mocht hij achteraan starten waardoor een overwinning kansloos was.
De lagere temperaturen in Japan leken een spannende race op te kunnen leveren tussen Hamilton en Vettel, ook dat circuit werd van tevoren als Mercedes Strecke betiteld.
Kortom, de rijders en de betrouwbaarheid zijn de oorzaak van de slechte scores, niet de snelheid van de auto’s.
Dat Marchionne nog hoop op het kampioenschap heeft is leuk maar dat lijkt me een ijdele….
Dit is echt een eersteklas engerd. Wat een vervelende kerel zeg.
Die heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd. En zal dat wel blijven doen, zo te lezen.
Dat denk ik ook niet.
Grappig. Als je kijkt naar de laatste drie races. Heeft RB 91 (30,3333 punten per race) punten gehaald en Ferrari 22 (7,3333 punten per race). per race heeft RB 23 punten meer gescoord dan Ferrari. Nog 4 races zijn er te gaan. Als Ferrari en RB hun huidige vorm behouden dan zullen ze in puntentotaal exact gelijk eindigen. Dan komt Ferrari op 424,3333 punten en RB ook op 424,3333 punten! (ja ik weet het van die 1/3 punt en dat die niet worden toegekend maar het gaat ff om het voorbeeld). Puur rekentechnisch heeft hij dus een punt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Ferrari slechter gaat presteren dan ze de afgelopen 3 races hebben gedaan. En RB heeft het natuurlijk best fijn gedaan in de afgelopen 3 races.

Al met al denk ik dat Ferrari een prima auto heeft gemaakt voor 2017. Maar het gaat wederom op raadselachtige wijze fout bij onze Italiaanse vrienden. Zoals wel vaker. Alsof het temperament het overneemt van het gezond verstand op het moment dat het spannend wordt.
@pomoek: dat komt omdat men bij Ferrari er niet een eerlijke of transparante bedrijfscultuur op nahoud, maar eentje waar de macho cultuur en grootspraak en naar beneden schoppen heersen ipv verantwoordelijkheid nemen.
Mij bekruipt het gevoel dat deze man iets teveel uit z’n nek lult maar ik vindt het wel een mooie prestatie dat hij Rolls Royce heeft weten te overtuigen om hun Phantom te voorzien van de achterlichten van de Fiat 500
Alleen heeft Mercedes bougies van Champion, en Ferrari niet.
@desjonnies: bron? 28x meer dan wat? Hoeveel meer waard is VAG nu dan? Leuk hoor, die forumhuiskamer prietpraat
@amersfoorter: Ook ik heb gelezen waar sjonnie het over heeft. Een prachtig onderbouwde reactie van iemand die klonk alsof die er verstand van heeft. Rest je alleen de taak om die getalletjes ff te controleren als je het hebt gevonden, maar ik heb zo’n vermoeden dat je dat voor niks zou doen.

En het gaat erom dat Fiat (nu uitgegroeid tot fca dus) 28 keer meer waard is dan toen hij aan het roer kwam. Met onderbouwing hoe dat is gekomen. Soms, heel soms, heb je van die prachtige reacties vol van inhoud op dit huiskamerforum.
…”Zit niet te dromen jongen, eet je pizza”
Ferrari is als Felipe Massa. Bij winst geen idee hoe dat kwam en bij verlies ook niet/paniek gelul. Ferrari heeft een Brawn/Todt/Schumi nodig en dat hebben ze in de verste verte niet.
Hij lijkt Red Bull wel. Continu de media opzoeken met nietszeggende quote’s. Heerlijk als hij in 2019 eindelijk bij FCA weg is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).