
Er hadden meer punten gescoord kunnen worden door Hamilton in Turkije. Zijn fout of die van het team?
Lewis Hamilton kijkt met een zuur gezicht terug op de Grand Prix van Turkije gisteren. De zevenvoudig wereldkampioen was op z’n zachtst gezegd niet blij met het resultaat. Ook uren na de race zat het de Brit nog dwars.
Maar lag de fout nu bij Mercedes of bij Hamilton? De coureur was het in elk geval niet eens met de strategie van het F1-team. Op een eerdere call om naar binnen te komen reageerde Hamilton negatief. Aan een latere call gaf hij toch gehoor. Een fout, zo bleek achteraf. Het kostte hem mogelijk een podiumplek. Het is een gevoelige kwestie, want Hamilton heeft de punten hard nodig. De schade bleef uiteindelijk beperkt, met een minieme afstand op Verstappen in het wereldkampioenschap.
In een interview met onder meer RacingNews365 geeft Hamilton niet direct Mercedes de schuld, maar hij is nog duidelijk over de zeik op de keuzes van het team. Op de boordradio’s tijdens de race konden we al een gepeperde Lewis horen. Maar dat was in het heetst van de strijd, logisch dat er emotie naar boven komt. Nu blijkt echter met een interview dat enkele uren na de race heeft plaatsgevonden dat het nog diep zit bij de coureur.
Lewis heeft in elk geval ruim de tijd om rustig af te koelen. De volgende Grand Prix is pas over een kleine twee weken in de Verenigde Staten. Daar krijgt de Mercedes-rijder een herkansing om de o zo belangrijke punten voor het wereldkampioenschap te pakken. De strategische blunder zal een deukje opleveren in de relatie tussen Mercedes en Hamilton. Maar met een goed resultaat met de volgende race kan deze fout ongetwijfeld snel vergeten worden.
Interview is van 2 uur na de finish. Het is nu bijna maandagmiddag. Denk dat HAM het nu wel achter zich heeft gelaten. ;)
Wat een jankbal is het toch ook.
Negeert pit oproep, schuld van het team.
Zo kennen we hem weer, je zal je maar uit de naad werken voor dat jong.
Hij koos er toch zelf voor om door te rijden terwijl vrijwel het hele veld ging wisselen? Zo op het eerste gezicht ligt de fout bij hem zelf.
Overigens ben ik van mening dat Lewis het inderdaad veel beter weer dan zijn team en de laatste races dus zo veel mogelijk orders blijft negeren met dit soort puntenverlies tot gevolg.
@harrie: precies, prima strategie wat mij betreft :)
@ukbob: dattie em dan ook ff iedere race in de muur zet,dan ben ik pas écht blij😄
Beter dat ie z’n frustraties in de media uit, dan op zijn jackman bot viert… oh wacht…
Eerder wisselen was beter geweest, of helemaal niet wisselen een optie was geweest zullen we nooit weten. Wat we wel weten, hij heeft deze race minder punten gescoord dan gedacht, en dat is toch fijn.
Enkele uren na de race hebben ze nog geen nabespreking gehad. Team heeft her en der al gezegd dat ze allerlei data aan Lewis gaan laten zien en ze verwachten dat hij het dan wel begrijpt.. Lewis wilde niet naar binnen toen het team zei dat hij moest pitten, met zo weinig ronden over kan je daarna niet alsnog een tussenweg proberen te nemen en ook niet achteraf alsnog het team de schuld geven, hij was de aanstichter van de situatie, hij wilde eerst niet naar binnen, was dan ook buiten gebleven maar dat durfde hij ook niet. Was dan strijdend ten onder gegaan..
Ben 7 voeding wereldkampioen bepaal je toch zelf of je wel of niet een pitstop maakt, kijk naar Norris in Rusland ,pakte weliswaar verkeerd uit maar had wel de ballen het team te overtuigen.
Ja maar zo’n grote fout kan Ham zich niet veroorloven. In de titelstrijd zou Norris zoiets misschien niet doen.
@toniominestrone: de rijder bepaald, maar doordat het team veel meer informatie heeft wordt het advies meestal opgevolgd. Hamilton kan vanuit zijn auto bijvoorbeeld niet vergelijken met de rondetijden van andere coureurs die wel gewisseld zijn.
Wat Norris een ongelooflijke baas maakte. Dood of de gladiolen.
Het leek een keuze aan de veilige kant. Maar als hij door was gereden en hij was eraf gegaan was het gat met Max veel groter geweest. Als Ham in Amerika 1e wordt en Max 2de staat Ham alweer bovenaan.
Tenzij Max de snelste ronde pakt, dan staan ze gelijk.
Ik snap de redenatie eigenlijk helemaal niet om 7 rondes voor tijd toch nog naar binnen te gaan. In 7 rondjes maak je nooit 21-22 seconden goed inclusief 2 man inhalen. Het enige lijkt mij dan de kans op klappen vd band of de band ZO ver over de klif te jagen dat er geen fatsoenlijk rondje meer te rijden is. Maar dat gaat geleidelijk en niet plotseling, daar was nog geen sprake van.
Ik denk dat Mercedes bang was voor een klapband. Dan liever naar binnen om zo alsnog een aantal punten veilig te stellen dan een alles of niets-gokje nemen.
Ja zo sta ik er ook in. Misschien was Ham net niet dominant genoeg. Dat gevoel krijg ik een beetje: dat de engineers van MB altijd heel rustig overkomen en daarmee onbewust zeker van hun zaak lijken. Maar dit seizoen heeft Ham wel meer punten laten liggen door inschattingsfoutjes van het team.
Ik vond Ham zijn opmerking heel mooi: we are sliding around, but its fine … laat die man dan ook denk ik dan, nee hoor weer net doen alsof je het zeker weet en hem naar binnen roepen.
@por100: dus beter risico laten nemen op nul punten zodat hij alsnog kan zeiken op het team
Hoe vaak geeft Ham niet aan dat zijn banden af zijn. Geeft ie een keer aan dat ze nog prima zijn, gaan ze hem toch overrulen. Je hebt hier niet te maken met een rookie. Heeft ze 5 punten gekost
@padoempats: Vettel verloor anders makkelijk 20 seconde in een rondje hoor ;)
Dat was op slicks ;) Die hebben enorm veel meer temperatuur nodig om te werken, een inter niet.
Andrew Shovlin trackside engineer van Mercedes legt zelf uit in volgende artikel dat het niet zo zwart wit was, maar eerder damage limitation en cutting your losses!
https://www.formula1.com/en/latest/article.monday-morning-debrief-hamilton-was-furious-at-mercedes-late-pitstop-call-in.4wR2L8lu1jrpU8AnfFQYWN.html
Heb Lewis altijd hoog zitten gehad maar als je naar de foto’s van zijn banden achteraan keek dan zat de draad er al volledig door langs de binnenkant, ook de banden van ocon zagen er niet er katholiek uit. Daar kwam precies een nieuwe softband vanonderuit. Had hij rapper gewisseld had een podium nog wel mogelijk geweest denk ik…
There is no I in team. Dat snapt Lewie echter nog steeds niet.
Als die echt ballen had, was die buiten gebleven. Nu is het gewoon een verwend jochie wat loopt te janken op anderen.
Vindt ’t wel bijzonder hoeveel F1 sites de afgelopen tijd zijn opgepopt met enkel click-bait titels en fake quotes. Volgens mij is RN365 inmiddels wel gerenommeerd, maar vraag me serieus af waar dit soort sites hun nieuws vandaan halen.
Van ronde 42 tot en met ronde 46 waren Hamilton en Verstappen Bottas aan het bijhalen. De achterstand van LH op Bottas ging van 15,8 naar 10,5 seconden. Daarna liep de achterstand weer op. Verstappen verloor in de laatste 12 ronden ongeveer 8 seconden op Bottas. Hamilton verloor tussen ronde 46 en ronde 50 ruim 5 seconden op Bottas. Hij verloor in ronde 50 dus al ruim 2 seconden per ronde op Bottas.
Ter vergelijking: Ocon wist van ronde 42 tot 46 2 seconden dicht te rijden naar Bottas, maar verloor vanaf ronde 46 in tot en met ronde 50 weer 12 seconden ten opzichte van Bottas. In totaal verloor hij vanaf ronde 46 41 seconden ten opzichte van Bottas. Natte vinger in de po3per schatting: LH zou als hij was blijven rijden ongeveer 25-30 seconden verloren hebben ten opzichte van Bottas. Met de 10, 5 seconden achterstand die hij had was hij dan met 36-41 seconden achter Bottas geëindigd. Dus mogelijk had p4 erin gezeten. Maar meer zeker niet. De kans op een klapband was best groot gezien de staat van de banden van Ocon.
Tenslotte: Ik wil graag het risico nemen: Hamilton loopt al het hele jaar te roepen dat het een marathon is en geen sprint. Daarmee geeft hij nu juist aan dat je geen risico moet nemen maar vooral op safe moet spelen. Hij had het nu gewoon niet bij het rechte eind, maar vindt dat nu nog blijkbaar lastig om toe te geven. Ik denk dat hij gewoon binnen had moeten komen toen het team hem binnen riep. Daarmee liep hij het minste risico en was p4 ook mogelijk geweest.
@pomoek: ja
Hij ging pcies op t juiste moment naar binnen… althans in de ogen van Max en zijn fans. Maarja misschien had ie wel door moeten rijden en dan om z’n banden naar de klote te helpen om in dat geval uit te vallen… ik damn wat was dat mooi geweest.
Het is “het team” dat “de fout maakte”, dus “fout van het team” is correct.
Samen winnen is ook samen verliezen Lewis. Snap sowieso niet waarom je dit via de media zou willen spelen. Dat los je intern op.
Er is ondertussen een officieel reactie van mr Hamilton die laat zien wat andere al schreven. Eerste reactie uit emotie en gebrek aan meer data. Gaf hij ook aan in interviews, dat hij nog geen data had gezien. Mss moeten ze bij autoblog een update plaatsen met de communicatie
Best wel vervelend voor hem, jaren lang op z’n sloffen de F1 gewonnen, nu gaat onze Max de wereldtitel voor ons binnenhalen en gaat Hamilton moeilijk doen, tjonge jonge, een bankrekening van hier tot sint juttemus en dan klagen.
Nou, wat was het?
Zijn fout of die van hem?