
Dit knappe model is niet gemaakt voor de McDonald’s-meeting.
De hoofd-engineer van Honda had ons al gewaarschuwd. De Honda Prelude wordt niet het meest sportieve, lichtvoetige sportwagentje, aldus Tomoyuki Yamagami. Daar ondervinden we nu de gevolgen van. Zo blijkt de Prelude speciaal te zijn ontworpen voor mensen die moeite hebben met parkeren en ligt ie vooral in de smaak bij de oudjes.
Wie als jonge liefhebber toch nog overweegt om een Prelude te bestellen hebben we slecht nieuws. Honda heeft het bewust onmogelijk gemaakt om de 2,0-liter viercilinder even lekker op z’n donder te geven wanneer ie geparkeerd staat. Maar waarom?


De reden
Eerst even de techniek achter de anti-rev-maatregel. Je moet weten dat de Prelude een bijzondere aandrijflijn heeft met een nog ingewikkeldere versnellingsbak. De vierpitter wordt bijgestaan door twee elektromotoren. In de basis komt het vermogen naar de wielen van de elektromotoren. De verbrandingsmotor springt hier en daar bij.
Honda gebruikt een CVT-bak die schakelmomenten nabootst. Ben je onbekend met deze transmissie? Lees dan eerst even dit uitlegartikel van Autoblog over de CVT. Wat je er in ieder geval over moet weten: er zijn geen vaste versnellingen zoals je gewend bent, maar een traploze reeks aan overbrengingsverhoudingen.

Een woordvoerder van Honda legt aan The Drive uit hoe en waarom de Prelude geen motorgeluiden kan produceren bij stilstand. “Alle hybride modellen van Honda, inclusief de Prelude, zijn zo ontworpen dat ze geen onnodig hoge toerentallen halen wanneer de motor stationair draait. Dit is een softwarefunctie en het weerspiegelt Honda’s streven naar een schone en brandstofzuinige reeks hybride auto’s.”
Oftewel, ergens in de software zit een code die ervoor zorgt dat je er bij stilstand in z’n vrij geen reactie krijgt op jouw pedaalinput. Wanneer je in de Prelude aan de schakelflipper trekt, gebeurt er mechanisch helemaal niets. Om je tijdens het rijden het gevoel te geven van een schakelmoment, ontwikkelde Honda een speciaal systeem genaamd S+ Shift. Je hoort de motor reageren op jouw schakelinput, maar in werkelijkheid gebeurt er onder de kap niets qua versnellingen.
Zo heeft Honda nog een reden verzonnen om de sportief ogende Prelude toch weer wat minder sportief te maken en daardoor minder interessant te maken voor de liefhebber. Knap werk!





Wat goed van Honda, eigenlijk is dit een soort sneuneuzenslot
Jij bent vokgensmij zo’n iemand die echt niemand een beetje plezier gunt.
Of juist heel veel mensen… Want het aantal mensen dat het geluid van hoog in toeren gelaagde motoren mooi vindt is veel kleiner dan de hoeveelheid mensen die het k*’t geluid vindt.
Idd, als ze nou een 4-cylinder konden revven bij de Mac, dan waren ze echt wel stoer!
Ik dacht de de hybride’s van Honda helemaal geen versnellingsbak meer hadden? Aandrijving vindt plaats door de electromotoren, en bij een hogere snelheid een directe koppeling tussen motor en wielen? Wie legt het uit?
Als het klopt wat jij zegt, is dit geen een Regera voor niet al te arme gewone mensen ipv een koningsei voor miljardairs.
Ga ik eens bekijken… :)
De prelude is nu al gedoemd om te falen.
Een hybride sportauto met minder vermogen dan zn voorganger van 30+ jaar geleden, een prijs in het hogere luxe segment, ongeïnspireerde looks en de performance van een budget instapauto. In de VS kan je voor de prijs van een Prelude ook een Mustang met een 5,0 V8 en handbak krijgen.
Maar waarschijnlijk wel het falen aangrijpen om te zeggen dat liefhebbers geen interesse meer hebben in sportcoupe’s.
Ik ben vooral benieuwd hoe ze dan uitstoot gaan testen bij de apk?
Ja, ik vraag me ook af wie op deze auto zit te wachten..
On topic: prima, dat blok wil je toch niet horen..
Revven wordt wel door meer merken beperkt… Mijn Mercedes SLC 43 AMG komt bij stilstand ook niet boven de 4000rpm. En dat is een sportauto…
Jammerlijk hè… werkt in de P ook niet?
Mijn auto kan in de N maar tot 1.500 toeren, denk ivm dat ik hem “zo” de D in kan trekken. In P kan ik wel voluit 🔊
Technisch gezien is het logisch om zonder rijwind en dus verminderde koeling geen hoge toerentallen toe te staan.
Technisch gezien is het logisch om zonder rijwind en dus verminderde koeling geen hoge toerentallen toe te staan.