• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 december 2025 om 09:03 – 12 Reacties

Dit knappe model is niet gemaakt voor de McDonald’s-meeting.

De hoofd-engineer van Honda had ons al gewaarschuwd. De Honda Prelude wordt niet het meest sportieve, lichtvoetige sportwagentje, aldus Tomoyuki Yamagami. Daar ondervinden we nu de gevolgen van. Zo blijkt de Prelude speciaal te zijn ontworpen voor mensen die moeite hebben met parkeren en ligt ie vooral in de smaak bij de oudjes.

Wie als jonge liefhebber toch nog overweegt om een Prelude te bestellen hebben we slecht nieuws. Honda heeft het bewust onmogelijk gemaakt om de 2,0-liter viercilinder even lekker op z’n donder te geven wanneer ie geparkeerd staat. Maar waarom?

De reden

Eerst even de techniek achter de anti-rev-maatregel. Je moet weten dat de Prelude een bijzondere aandrijflijn heeft met een nog ingewikkeldere versnellingsbak. De vierpitter wordt bijgestaan door twee elektromotoren. In de basis komt het vermogen naar de wielen van de elektromotoren. De verbrandingsmotor springt hier en daar bij.

Honda gebruikt een CVT-bak die schakelmomenten nabootst. Ben je onbekend met deze transmissie? Lees dan eerst even dit uitlegartikel van Autoblog over de CVT. Wat je er in ieder geval over moet weten: er zijn geen vaste versnellingen zoals je gewend bent, maar een traploze reeks aan overbrengingsverhoudingen.

Een woordvoerder van Honda legt aan The Drive uit hoe en waarom de Prelude geen motorgeluiden kan produceren bij stilstand. “Alle hybride modellen van Honda, inclusief de Prelude, zijn zo ontworpen dat ze geen onnodig hoge toerentallen halen wanneer de motor stationair draait. Dit is een softwarefunctie en het weerspiegelt Honda’s streven naar een schone en brandstofzuinige reeks hybride auto’s.”

Oftewel, ergens in de software zit een code die ervoor zorgt dat je er bij stilstand in z’n vrij geen reactie krijgt op jouw pedaalinput. Wanneer je in de Prelude aan de schakelflipper trekt, gebeurt er mechanisch helemaal niets. Om je tijdens het rijden het gevoel te geven van een schakelmoment, ontwikkelde Honda een speciaal systeem genaamd S+ Shift. Je hoort de motor reageren op jouw schakelinput, maar in werkelijkheid gebeurt er onder de kap niets qua versnellingen.

Zo heeft Honda nog een reden verzonnen om de sportief ogende Prelude toch weer wat minder sportief te maken en daardoor minder interessant te maken voor de liefhebber. Knap werk!

Ook interessant!

  • Deze nieuwe sportcoupé valt in de smaak bij één soort autoliefhebber
  • Nieuwe Honda NSX komt uit onverwachte hoek
  • Officieel: nieuwe Honda Prelude komt in 2026, krijgt neppe DCT
  • De gemoderniseerde Honda NSX is hier!

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Aantal terugroepacties is de afgelopen jaren 500 procent gestegen: dit is de reden
Volgend bericht: Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden) »

Lees Interacties

Reacties

  1. mattr zegt

    12 december 2025 om 09:12

    Wat goed van Honda, eigenlijk is dit een soort sneuneuzenslot

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      12 december 2025 om 09:32

      Jij bent vokgensmij zo’n iemand die echt niemand een beetje plezier gunt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 december 2025 om 08:10

        Of juist heel veel mensen… Want het aantal mensen dat het geluid van hoog in toeren gelaagde motoren mooi vindt is veel kleiner dan de hoeveelheid mensen die het k*’t geluid vindt.

        Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 december 2025 om 09:37

      Idd, als ze nou een 4-cylinder konden revven bij de Mac, dan waren ze echt wel stoer!

      Login om te reageren
  2. pivavar zegt

    12 december 2025 om 09:56

    Ik dacht de de hybride’s van Honda helemaal geen versnellingsbak meer hadden? Aandrijving vindt plaats door de electromotoren, en bij een hogere snelheid een directe koppeling tussen motor en wielen? Wie legt het uit?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      12 december 2025 om 11:15

      Als het klopt wat jij zegt, is dit geen een Regera voor niet al te arme gewone mensen ipv een koningsei voor miljardairs.

      Ga ik eens bekijken… :)

      Login om te reageren
  3. smeck zegt

    12 december 2025 om 11:52

    De prelude is nu al gedoemd om te falen.
    Een hybride sportauto met minder vermogen dan zn voorganger van 30+ jaar geleden, een prijs in het hogere luxe segment, ongeïnspireerde looks en de performance van een budget instapauto. In de VS kan je voor de prijs van een Prelude ook een Mustang met een 5,0 V8 en handbak krijgen.
    Maar waarschijnlijk wel het falen aangrijpen om te zeggen dat liefhebbers geen interesse meer hebben in sportcoupe’s.
    Ik ben vooral benieuwd hoe ze dan uitstoot gaan testen bij de apk?

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      12 december 2025 om 12:08

      Ja, ik vraag me ook af wie op deze auto zit te wachten..
      On topic: prima, dat blok wil je toch niet horen..

      Login om te reageren
  4. av01d zegt

    12 december 2025 om 16:14

    Revven wordt wel door meer merken beperkt… Mijn Mercedes SLC 43 AMG komt bij stilstand ook niet boven de 4000rpm. En dat is een sportauto…

    Login om te reageren
    • Gekkehenk zegt

      12 december 2025 om 19:37

      Jammerlijk hè… werkt in de P ook niet?
      Mijn auto kan in de N maar tot 1.500 toeren, denk ivm dat ik hem “zo” de D in kan trekken. In P kan ik wel voluit 🔊

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2025 om 08:15

      Technisch gezien is het logisch om zonder rijwind en dus verminderde koeling geen hoge toerentallen toe te staan.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2025 om 08:15

      Technisch gezien is het logisch om zonder rijwind en dus verminderde koeling geen hoge toerentallen toe te staan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North