Audi-Airbus wil al uw fileproblemen oplossen

Auteur: , 9 Reacties

Vlieg iedereen de moeder.

Wat vorig jaar begon als een lieflijke, monagame relatie tussen een Française en een Italiaanse, is inmiddels veranderd in een bijzondere polyamoreuze driehoeksverhouding waarvan onze rechter wenkbrauw de lucht in schiet. Naast Airbus en Italdesign heeft Audi zich gemeld om haar kennis te delen op gebied van batterijen en autonomie.

Het studiemodel, beter bekend als de Pop.Up Next, richt zich op steden die veelal verstopt zitten door de enorme aantallen voertuigen die elkaar het leven zuur proberen te maken. Hoewel het trio aangeeft dat het deels vliegende, deels rijdende object pas in de verre toekomst zijn opwachting zal maken, krijgen we in ieder geval een kijkje in de mogelijke toekomst van vervoer.

Audi Airbus

Dat is de politiek correcte manier van zeggen dat we nog minder bezig zijn met rijden, zodat we ons nog harder kunnen focussen op overwerken in de auto, of ons sociale leven kunnen bijspijkeren. Dat laatste doe je natuurlijk niet met de persoon waarmee je op dat moment de tweezitter deelt, maar met de karakters van je favoriete Netflix-serie. Hoezo? Wel, het drietal besloot een 49″ scherm in de breedte van het interieur te verwerken. Het ding is toch autonoom, dus opletten hoef je allesbehalve.



9 reacties

Ik vind het geen gekke zet…

bedenk maar eens:

Als je vroeger informatie nodig had voor een werkstuk / paper stapte je op de fiets naar de bibliotheek, in de kaartenbak keek je welke boeken er waren van het betreffende onderwerp, je schreef de boeknummers op een blaadje en ging op zoek naar de boeken. Had je de boeken eenmaal te pakken dan maakte je kopietjes van de pagina’s waar nuttige informatie opstond. Met de kopietjes in je tas ging je weer naar huis verder werken.

Inmiddels gaat dit 1000x zo snel, maar jezelf vervoeren van punt a naar b kost nog steeds evenveel tijd als toen. Tijd voor een vooruitgang.
@esprit84: oh god, die kaartenbakken. Ik heb de geur alweer in mijn neus!
Wat is dat toch met die leestekens in namen van concepts tegenwoordig? Nog even en het worden emojis
@gulli: ノಠ_ಠノ
Dit is verplaatsen van het probleem. Individuen die over de file heenvliegen en voor de file weer op de grond gezet worden, verlengen hiermee dus effectief de file. Ze hebben er alleen zelf geen last van.
Hetzelfde als in de rij bij de kassa: als je voordringt vinden de anderen dat niet zo prettig, ook al heb je een drone op je kop.
@fapfap: ik denk niet dat ze als doel hebben om je aan de voorkant van de file neer te zetten. Zal eerder van A naar B in een zo recht mogelijke lijn worden.

Waar een hoop mensen trouwens nog wel eens vergeten rekening mee te houden is dat de luchtverkeersleiding een stuk strenger is dan de snelwegpolitie. Ze willen doorgaans PRECIES weten hoe laat je waar opstijgt en hoe laat je waar denkt te landen. Om nog maar te zwijgen over weerrapporten, pre-flight checks en allerlei brevetten die geldig gehouden moeten worden.

Heel leuk die vliegende auto’s, maar zoveel vrijheid gaan die niet geven zolang je de techniek nog niet alles kunt laten regelen.
@gulli: valt wel mee hoor in een cessnatje op ongecontroleerde velden. Mits de motor warm is ben je gelijk op pad. Op internationale luchthavens een ander geval. Maar dat is meer een trein netwerk met afsnijd mogelijkheden.
Autonoom rijden op snelwegen / N-wegen geloof ik wel. Toch vraag ik me af wanneer / of autonoom rijden in drukken (binnen) steden kan. In Hongkong heb je vaak al geen gps signaal door alle wolkenkrabbers / tunnels. In Amsterdam heb je allemaal voetgangers en fietsers die je sensoren de moeder storen en je autonome waggie continu doet laten remmen. Het menselijk brein heeft een enorme capaciteit aan ruimtelijk denken, inschattingen maken en prioriteiten stellen. Dingen die je in chaotische drukken binnensteden nodig hebt. Ik zou wel eens een test van een autonome auto in het centrum van een stad als Hanoi willen zien. Hoever is de kunstmatige intelligentie?

Overigens wel eens een verfrissend design van audi ;)
Ga weg met je autonoom rijden, Ik wil gewoon zelf sturen. Mij krijgen ze never nooit in een autonome auto, voor ik 80 ben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).