• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati Mexico: misschien wel de mooiste Italiaan ooit

Auteur: Dizono, gepost 7 april 2016 om 18:02 – 45 Reacties

Maserati Mexico


Sowieso de mooiste klassieker die nog nooit haar eigen artikel heeft gehad op Autoblog.

Italië staat bekend om Pizza/Pasta, corrupte politici, een scheve toren, de Romeinen en natuurlijk exotische sportwagens. Toch zijn het niet die volbloed sportwagens die ik in mijn eigen droomgarage zou parkeren, maar juist de GT’s. De sportieve coupé’s waarmee je je comfortabel, vlot en uiterst stijlvol kunt voortbewegen. Auto’s als de Lamborghini Jarama, Ferrari 400 GT en bovenal deze Maserati Mexico. Tot mijn verdriet kwam hij niet eens voor in jullie top 10 van mooiste Maserati’s uit de honderd jarige geschiedenis. Tijd voor wat broodnodig bijspijkerwerk dus!

Het verhaal van de Mexico begint zoals dat alleen in Italië zou kunnen beginnen. Een 5000 GT is gecrasht en het plaatwerk is onherstelbaar beschadigd. Het chassis en de aandrijflijn zijn echter nog best ok en dus mag Vignale aan de slag om een fraaie nieuwe body te tekenen en bouwen. Het resultaat staat in 1965 op de Turijnse autoshow en wordt uiteindelijk verkocht aan de Mexicaanse president Adolfo López Mateos. Moet ik nog vertellen hoe de auto aan zijn naam komt?

Mexico door Vignale
De Mexico-showcar van Vignale uit 1965

Oorspronkelijk was de Mexico dus helemaal geen product van Maserati zelf, maar een showtrekker van Vignale. De one-off werd echter zo enthousiast ontvangen dat Maserati besloot de auto in productie te nemen. Tot groot genoegen van Vignale natuurlijk, die zo weer wat extra pizza op de plank had. De auto beleefde zijn debuut in 1966 tijdens een concours in Rimini.

Ingekorte Quattroporte-basis

Daar waar Vignale’s showcar op het onderstel stond van de 5000 GT, het mooiste wat Maserati eind jaren ’50, begin jaren ’60 te bieden had, daar stond het productiemodel op een ingekort chassis van de eerste generatie Quattroporte. Ook de techniek kwam grotendeels overeen met deze chique vierdeurs, waardoor onder de fraaie koets in eerste instantie een 4.7 V8 met vier dubbele Webers schuilging. Goed voor 290 pk en een top van 240 à 250 kilometer per uur. Het waren de dagen dat in Italië flink werd opgeschept over de maximumsnelheden, dus de door de fabriek opgegeven 255 km/u haalde je sowieso niet. Schakelen kon zelf met een vijfbak, maar optioneel was ook een drietrapsautomaat van Borg Warner leverbaar. In dat geval was de pret bij 225 km/u wel op trouwens, maar verder past zo’n drietrapsautomaat natuurlijk prima bij het karakter van zo’n koppelrijke V8.

Enkele jaren na zijn introductie, breidt Maserati het gamma naar beneden toe uit. De 4.7 V8 krijg gezelschap van een exemplaar met 4136cc. Een slimme zet, want van de 485 gebouwde Mexico’s, worden liefst 305 exemplaren uitgerust met een 4.2, ondanks de veel kortere productierun. Met 256 pk was de instapper nog steeds geen stakker, al was de door de fabriek opgegeven top van 210 km/u voor de 4.2 Automaat wel een beetje magertjes.

Frua dacht het beter te kunnen

Terwijl Vignale met de Mexico een absoluut meesterwerkje heeft afgeleverd, meende Pietro Frua toch een tweetal Mexico’s te moeten bouwen met een afwijkende koets. Daarbij liet hij zich overduidelijk inspireren door twee andere Maserati’s uit het toenmalige gamma: de Mistral en de Quattroporte. Niet geheel toevallig beide van de hand van Frua, dus ik vermoed dat het de oude Pietro niet helemaal lekker zat dat niet hij de Mexico mocht tekenen. Iets dat vermoedelijk wel het geval was geweest als Vignale niet die sappige showcar in 1965 in Turijn had laten zien…

Goed, een tweetal speciale Mexico’s dus, waarbij de eerste eigenlijk vooral een Mexico in naam is. Het frontje lijkt van een Mistral te komen, terwijl de auto op het chassis van een 3500 GT staat. De motor is een zes-in-lijn uit de Mistral. Frua noemt zijn allegaartje de Mexico Speciale, maar een echte Mexico is het dus eigenlijk niet. Een jaar later, in 1968 maakt Frua nog een Mexico, ditmaal wél met een V8 in het vooronder. Je zou de auto nog het best kunnen omschrijven als een tweedeurs Quattroporte, wat op zichzelf een schitterende contradictie is. Anyway, de auto is zowel minder fraai als Frua’s eigen Quattroporte als de Mexico, dus snel door.

Maserati Mexico by frua

De GranTurismo van welleer

In 1972 is het over en uit voor de Mexico en een directe opvolger kwam er niet. Je zou de Khamsin uit 1974 kunnen noemen, al was die auto eigenlijk bedoeld om de Ghibli te doen vergeten. Tevergeefs overigens, de combinatie van Citroën-techniek en de opvallende koets van Marcello Gandini -lang niet zo’n klassieke schoonheid als de Ghibli– waren hier debet aan. In 1977 zag de Maserati Kyalami het licht, maar dat was eigenlijk gewoon een Detomaso Lonchamps met een ander frontje en een 4.2 of 4.9 V8 van Maserati onder de kap. Misschien wel de meest waardige opvolger van de Mexico is de huidige GranTurismo. Ook die GT deelt zijn basis met de Quattroporte en is overduidelijk minder een sportwagen pur sang dan bijvoorbeeld een Ferrari 488 GTB of een Lamborghini Huracan.

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • bijzondere Maserati vloot
    Bijzondere Maserati vloot raakt maar niet verkocht
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Maserati, mexico, quattroporte, Specials, Vignale

Vorig bericht: « Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-Classica
Volgend bericht: Deze Golf R400-occasion heeft minder pk’s dan een Dacia »

Lees Interacties

Reacties

  1. james82 zegt

    7 april 2016 om 18:06

    Biutiful ?

    Login om te reageren
  2. ocda zegt

    7 april 2016 om 18:14

    de Maser Mexico, mooi ? Jazeker. Maar zwaar overtroffen door de schoonheid van dit!

    https://www.youtube.com/watch?v=8zTyiTZ3ZZI

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 april 2016 om 18:43

      @ocda: die vind ik dan weer niet zo mooi. Veel liever de Flavia Sport Zagato:

      https://c3.staticflickr.com/3/2152/1689889238_894892ecc6_z.jpg

      of deze waanzinnige Maserati A6G door Frua

      http://cdn.boldride.com/maserati/1955/thumb/maserati-a6g-54-frua-berlinetta.654×436.May-23-2012_15.40.41.519918.jpg

      Login om te reageren
      • ocda zegt

        7 april 2016 om 18:58

        @Dizono: zonder meer beide mooi, maar ja smaken etc daar kunnen we niet overtwisten. By the way lekker zo’n classic artikel tussendoor

        Login om te reageren
      • pkgek zegt

        8 april 2016 om 01:00

        @Dizono: idd de Maserati A6G en als aanvulling de Ferrari 250GT (SWB) in het geel!
        Zie petrolisious: https://www.youtube.com/watch?v=JitnDHuU8TE

        Als mooiste coupe, voor racers of cabrio´s kan er graag een ander rijtje gemaakt worden :)

        Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      7 april 2016 om 18:57

      @ocda: Zagato maakt er echt een kunst van om van klassiekers misbaksels te maken.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        7 april 2016 om 23:05

        @maarten020:
        Over smaak valt niet te twisten, maar!
        http://www.nbc.com/jay-lenos-garage/photos/lancia-fulvia-zagato/1880461

        Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    7 april 2016 om 18:15

    Nee
    De mooiste bestaat eenvoudig weg niet .
    En mocht’ie bestaan, is hij of zij van eenvoudige afkomst.

    Ik kan echt genieten van een oude Fiat 500, een A 112 Abarth, of een Innocenti Mini Cooper of DeTomaso
    Een Alfa Giulia Nuova of een eenvoudig’ schoenlapper als een FIAT 125 Special

    http://www.philseed.com/files/images/fiat-125-spec-fsv=pf.jpg

    Van alle bruten uit Italië staat de Iso Grifo nummer 1.
    Italiaanse schoonheid aangedreven door Amerikaanse eenvoud !

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      7 april 2016 om 18:20

      @desjonnies: Qua bruutheid ! Bizarrini 5300GT Strada 1966 voor mij boven de ISO

      Login om te reageren
      • ocda zegt

        7 april 2016 om 18:22

        @ocda: Check hier voor de Bizarrini https://www.classicdriver.com/en/article/cars/timeless-classics-bizzarrini-5300-gt

        Zoals de naam aangeeft bizar ding!

        Login om te reageren
        • MaartenD zegt

          7 april 2016 om 18:58

          @ocda: Prachtig! Als kind eentje gespot bij een garage in Wassenaar, een rode Bizzarrini, prachtig!

          Login om te reageren
    • super zegt

      7 april 2016 om 18:34

      @desjonnies:
      mooiste bestaat wel; mooier dan dit wordt het niet.

      http://www.carfolio.com/images/dbimages/zgas/models/id/3375/GiuliaBerlina.jpg

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        7 april 2016 om 19:18

        @super: mooie lada! (pun intended)

        Login om te reageren
        • super zegt

          7 april 2016 om 20:50

          @lekkaah:
          Welke pun dan?

          Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      7 april 2016 om 19:59

      @desjonnies:
      Hier moet ik toch echt even op inhaken! Want: De Fiat 125 S. Mijn allereerste eigen auto. Een kanariegele met bruinachtig-oranje stoffen bekleding. Man! Wat een bolide voor die tijd! En wat hij allemaal had! 1.6ltr. met 100 pk, vijf (5!) versnellingen, bekrachtigde schijfremmen rondom, achterruitverwarming, een toerenteller. En een top van 170! 0-100 in 11.3 sec. Voor die tijd: Een superauto!
      Ik kwam in die tijd al vaak in Oost-Europa en daar kreeg je met die auto erg veel belangstelling, omdat ze daar alleen de 125p(olski), Lada (Fiat 124) en Zastava-uitvoering kenden. Ik weet niet eens meer hoe vaak ik heb moeten uitleggen waar die dunne draadjes in de achterruit voor dienden.
      En in 1971 ben ik ermee op vakantie geweest in Varna, Bulgarije. Op de terugweg heb ik mij nog laten uitdagen door 5 Russen met een Scaldia Moskvitch. Die gasten reden werkelijk met doodsverachting en ik heb de strijd ook verloren. Om twee redenen: Buiten de bebouwde kom lag ik duidelijk voor, maar binnen de bebouwde kom werd ik door hen met waanzinnige snelheden ingehaald en daar wilde ik niet aan meedoen. En op de tweede plaats konden zij de richtingborden beter lezen dan ik. Ik moest letter voor letter lezen en verloor daardoor nogal wat tijd. Maar spannend was het wel. Zeker vanwege die Fiat 125 S. Heerlijke nostalgie!

      Login om te reageren
  4. eelco74 zegt

    7 april 2016 om 18:16

    Het gebeurt niet vaak, maar ik ben sprakeloos. Wat een fraaie auto en goed te zien dat men daar anno 2016 nog steeds fijne auto’s kan bouwen.

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    7 april 2016 om 18:17

    Een schitterende auto!

    Login om te reageren
  6. jasbelle zegt

    7 april 2016 om 18:18

    Hij is mooi, maar zeker niet de mooiste auto die ooit uit Italië is komen rollen

    Login om te reageren
  7. kapiteinaudi zegt

    7 april 2016 om 18:21

    Prachtig. Eigenlijk een buitenbeentje, net als de Indy.

    Login om te reageren
  8. rocky zegt

    7 april 2016 om 18:21

    En weer een top artikel! Wat een geweldig mooie auto. Gewoonweg heerlijk!

    Login om te reageren
  9. denniss00 zegt

    7 april 2016 om 18:46

    Ik ben het er helemaal mee eens!

    Login om te reageren
  10. appelvis zegt

    7 april 2016 om 18:48

    De mooiste is de Ferrari 250 GT Lusso!

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    7 april 2016 om 18:51

    Misschien de mooiste, nou neej! Wel een mooie Maserati overigens, maar ik ken wel een mooier model. Ik kwam per toeval gisteren langs bij carrosseriebouw Jansen in Wesepe (echt een prachtig bedrijf waar men zich voornamelijk op vooroorlogse auto’s richt) en daar stond een witte Maserati 3500gt klaar om gespoten te worden, wat een beauty!

    Login om te reageren
  12. kimhung zegt

    7 april 2016 om 18:59

    This is why i love autoblog.
    Mooi artikel weer

    Login om te reageren
  13. MaartenD zegt

    7 april 2016 om 18:59

    Ik denk dat de Lamborghini Miura eerder aanspraak mag maken op de titel mooiste Italiaan, maar er komt nu eenmaal veel moois uit Italia, mooie auto’s, eten en vrouwen ;-)

    Login om te reageren
  14. lekkaah zegt

    7 april 2016 om 19:17

    Dat laatst plaatje; heeft wat weg van de 3.0 CSL afgezien van de aflopende motorkap

    Desalniettemin leuk stukje en een mooie klassieker dit, classy!

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      7 april 2016 om 19:28

      @lekkaah: Onze BMW vrienden hadden dit dan weer juist afgekeken van de Italianen (ook Lancia gebruikte een vergelijkbare lijn) . De csl kwam zo ongeveer 4 jaar later op de markt. Gevalletje goed gejat is beter dan slecht bedacht, ook de csl is prachtig

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        7 april 2016 om 19:31

        @ocda: niet helemaal imho, het is vooral de hofmeister knik (anno 1961) die bij mij de vergelijking maakt

        Veelgemaakte (pers)foto’s van de CSL zijn in een soortgelijke kleur.

        Vandaar de vergelijking, gestolen wil ik het niet noemen

        Login om te reageren
  15. hplh zegt

    7 april 2016 om 19:18

    Waar blijft de 159

    Login om te reageren
    • ocda zegt

      7 april 2016 om 19:40

      @hplh: Over 25 jaar in het Autotron in Rosmalen waar @desjonnies je dan hartelijk zal ontvangen op zn oude dag en je heerlijk kan vertellen over Italiaanse schones, prachtige francaises etc. en nog een aantal begeerlijke automobielen die tegen die tijd allang uit ieders geheugen zijn gegrift.

      Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      8 april 2016 om 02:41

      @hplh:
      Je wilde graag meeliften op de ontstane hipe van de plusjesjagers? Ik denk dat je een beetje laat bent. De 159 heeft nog steeds mijn bewondering; de hipe hier hangt me werkelijk de keel uit.

      Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    7 april 2016 om 21:14

    Ja, dit is echt een tijdloze schoonheid!

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    7 april 2016 om 21:46

    Zelf geen idee of het de mooiste ooit is. Maar zeker weten een van de mooiste

    Login om te reageren
  18. Rob zegt

    7 april 2016 om 22:08

    Soms zijn simpele dingen zo ontzettend mooi. Kijk die wielkasten bijvoorbeeld:
    http://www.conceptcarz.com/images/Maserati/67_Maserati-Mexico-DV-11-CI-01.jpg

    Achter een afgevlakte wielkast met een strakke lijn naar voren heen, waar je hoge ronde wielkasten aantreft. Zo eenvoudig, maar zo perfect.

    En precies dat ‘idee’ heeft Marcello Gandini tot kunst heeft verheven:
    http://4.bp.blogspot.com/-Cd8nSfTHgPs/T4Mkgyhif6I/AAAAAAAAOYk/TbwymlM4nuc/s1600/Lamborghini_Marzal_by_Bertone_1967_1.jpg
    (bovenstaande foto is al jáááren de achtergrond van mijn computer!)

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 april 2016 om 22:40

      @Rob:
      En Gandini maakte een variatie daarop in de vorm van de Countach: (het prototype, de LP500)
      http://www.czechlamborghini.cz/wp-content/gallery/countach-lp500/countachlp50004.jpg

      Iets wat hij later (midden jaren 70) weer ‘hergebruikte’ voor de Lamborghini Bravo:
      http://en.lamborghini-club.net/graphics/gallery/full/107_1.jpg

      Zo belachelijk mooi, die a-symmetrische wielkasten! Een van de mooiste stukjes design wat het autowereldje ooit heeft voortgebracht…. (al kwam het totaal niet uit de verf op die jaren 90 Maserati’s….)

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        7 april 2016 om 22:46

        @Rob:
        Oja, Gandini verdient een standbeeld!
        Gelukkig komt er binnenkort een boek…
        http://www.daltonwatson.com/Marcello-Gandini-Maestro-of-Design-s/1969.htm

        Login om te reageren
        • ocda zegt

          7 april 2016 om 23:47

          @Rob: mooie aanvulling Rob

          Login om te reageren
  19. eaudi zegt

    7 april 2016 om 22:26

    Leuk stuk over inderdaad de mooiste Italiaan. Daar kan geen SUV tegenop, zoals de Levante.
    Kleine correctie: de 4.2 heeft 265 pk. En voor de liefhebbers: de 4.2 heeft een andere versnelligsbak dan de 4.7. Italianen en efficiency, toen al een moeilijke combi. Of noemen we dat karakter?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      8 april 2016 om 02:14

      @eaudi:
      Dat heet inderdaad karakter. Italiaans karakter. Niet te verwarren dus met Deutsche Gründlichkeit, want dat zou zeer verwarrend kunnen werken. ;-)

      Login om te reageren
  20. renaulthater zegt

    7 april 2016 om 23:11

    Ik vind de quattroporte tegenwoordig heel lelijk haal gwn een s8

    Login om te reageren
  21. 9000cse zegt

    8 april 2016 om 02:38

    3 Dingen, die mij hier steeds vaker opvallen:
    1) Wat konden die Italianen toch prachtige en ook bijzondere auto’s bouwen! Technisch was het misschien niet zo betrouwbaar als dat momenteel het geval moet zijn, maar voor hun tijd waren het toch echte pareltjes.
    2) De Italiaanse exoten zijn niet meer wat ze ooit waren. Het accent is verschoven naar extremisme. Zowel wat het aantal pk’s betreft als ook het design. Om van de prijzen maar helemaal te zwijgen.
    3) Kijk eens echt goed naar deze Mexico en vraag je eens af wat deze auto zo mooi maakt. Is het niet gewoon de eenvoud die hem zo bijzonder maakt? De eenvoud in combinatie met prachtige subtiele details, die hem schoonheid en iets nobels, iets “deftigs” geven, waardoor hij zelfs 50 jaar na zijn debuut nog de bewondering van velen weet te vangen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 april 2016 om 09:44

      @9000cse:

      Komt door de markt.
      Ooit kocht de chique dit en de Jetset die, kijkend naar de chique daarop wilde lijken en dit dus ook kocht.
      Nu bestaat de chique eigenlijk niet meer, en als het bestaat is de chique bewust bijzonder onopvallend gaan leven.
      De Jetset is veranderd in patsend rijke Arabieren snobistische Russen en ander volk dat te makkelijk en te snel rijk is geworden !
      En is er een enorme toename gekomen van het nieuwe geld, de nieuwe rijken en die hebben geheel ander spelregels dan het chique heeft.

      Het jammere voor de nieuwe rijken is eigenlijk dat ze niet echt weten hoe je kunt genieten.
      En dat @9000cse is iets wat ik jou niet hoef uit te leggen, dat weet ik zeker !

      Geniet er maar van !

      Login om te reageren
    • eaudi zegt

      8 april 2016 om 11:08

      @9000cse: wat je opmerking tav ’technisch was het niet’ betreft: dat is een vooroordeel. Maserati’s ontwikkeld voor het Citroen tijdperk waren technisch prima. De motor heeft een degelijke basis en zit doordacht in elkaar, anders dan bv een Lancia uit die tijd. De motor wordt ook niet zwaar belast want het is niet zo’n toerenmachine. Roest viel ook wel mee want veel staal en bij de meeste modellen weinig staal-alu verbindingen. Electronica was er niet, dus kon niet kapot gaan. Degelijke mechanische bouw dus.

      Login om te reageren
  22. cerberiaan zegt

    8 april 2016 om 07:53

    http://www.cinecars.nl/nl/maserati-mexico/

    Voor meer mooie foto’s

    Login om te reageren
  23. kilum zegt

    8 april 2016 om 14:05

    Er staat er 1 te koop.

    https://www.autoscout24.com/offers/-273902776

    135K en niet in top staat. Prijzig pareltje geworden helaas.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North