• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-Classica

Auteur: autoblogger, gepost 7 april 2016 om 17:00 – 27 Reacties

Afbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-ClassicaAfbeelding Gallery: Audi toont 2 ‘Raritäten’ op Techno-Classica

Audi Quattro Spider en Audi Avus Concept
Vergis je niet. Het is zeker geen rariteitenkabinet dat Audi onder de titel ‘Raritäten’ op de Techno-Classica laat zien.

Maar het zijn twee uiterst zeldzame concept cars: de Audi quattro Spyder en Audi Avus quattro. Ze hebben het productiestadium nooit bereikt en er is van elk maar één exemplaar gebouwd. Beide auto’s bevatten designelementen en motortechniek die zijn terug te vinden bij latere Audi-modellen.

De Audi quattro Spyder debuteerde in 1991 op de Autosalon van Frankfurt. Er lag een dikke 2.8 V6 middenmotor in. In de quattro Spyder zijn lijnen te zien van de latere Audi R8. Al snel gingen er geruchten, dat Audi een klein aantal exemplaren zou gaan produceren. Dat er op basis van het prototype veel interesse was blijkt wel uit het gegeven dat sommige klanten contant een aanbetaling wilden doen. Maar de auto is niet verder gekomen dan de conceptfase, omdat de productiekosten te hoog waren. Audi wilde er een prijskaartje van minder dan 100 duizend Duitse mark aan hangen en dat lukte niet.

12 cilinders en aluminium
Audi bleef de autowereld verrassen in 1991. Een maand na de introductie van de quattro Spyder kreeg het publiek op de Tokyo Motor Show de Audi Avus quattro te zien. Het profiel van de Avus quattro met zijn langgerekte achterkant roept associaties op met de eerste generatie Audi TT en zelfs de Bugatti Veyron. Vervang in je hoofd maar eens de horizontale Audi-grille met de vier ringen door het verticale Bugatti-rooster en let met name op de koplampen en de welving van het spatbord boven de wielen.

Met de Avus quattro wilden de ingenieurs van Audi laten zien dat ze gewicht konden besparen door het gebruik van aluminium. Vandaar dat de auto ongelakt tegemoet glimt.
De technici van Audi werkten op dat moment ook een nieuw type motorblok met drie banken van 4 cilinders dat de naam W12 kreeg en dat goed was voor 509 pk. Naar verluidt was het blok in de Avus quattro nog een dummie. Het lange achtereind van de Avus quattro komt omdat het W12-motorblok in zijn geheel voor de achteras ligt.

Het concept van een volledige aluminium carrosserie paste Audi in 1994 voor het eerst in massaproductie toe bij de A8. De W12 vond later zijn weg in de Volkswagen Nardò, Volkswagen Phaeton, Audi A8 en Bentley Continental.

Leuk feitje: de Avus quattro is vernoemd naar het tegenwoordig grotendeels verdwenen racecircuit Avus bij Berlijn. Kenmerkend voor het circuit waren de kombochten. Leuk detail: op de achtergrond van de foto’s van de Avus staan beelden van races op het circuit Avus.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Autoshows, avus, combo, concept, Gastbijdragen, quattro, techno-classica

Vorig bericht: « Aston Martin DB9 (2004 – 2012) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Maserati Mexico: misschien wel de mooiste Italiaan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    7 april 2016 om 17:10

    De Avus is echt een van de meest memorabele auto’s van de jaren 90. Kan me herinneren dat ik daar een schaalmodel van had. Prachtige lijnen en lekker glimmend!

    Login om te reageren
  2. jasbelle zegt

    7 april 2016 om 17:15

    Is elke concept car niet ‘uiterst zeldzaam’?

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      7 april 2016 om 23:42

      @jasbelle: Ja, maar daarom niet noodzakelijk uniek zoals deze. Zeker Amerikaanse constructeurs bouwen al eens meerdere exemplaren van een concept.

      Ben vandaag trouwens in Essen geweest en beide concepts waren schitterend. :-)

      Login om te reageren
  3. oranginas zegt

    7 april 2016 om 17:17

    Blijft toch een prachtig ding die Avus (had natuurlijk ook het Revell model). nog op de RAI gezien in de jaren 90. De latere ASF had ook de Avus velgjes overgenomen.

    Login om te reageren
  4. theblackstig zegt

    7 april 2016 om 17:21

    Zouden ze niet ook de Group S meenemen? Als dat zo is, hebben jullie daar toevallig ook beeldmateriaal van?

    Login om te reageren
    • RobertOever zegt

      7 april 2016 om 17:40

      @theblackstig: Die stond er inderdaad ook. Daar volgt nog een apart artikel over met lekker veel foto’s.

      Login om te reageren
  5. sr20det zegt

    7 april 2016 om 17:26

    Waarom heet dat ding spyder?

    Login om te reageren
    • RobertOever zegt

      7 april 2016 om 17:44

      @sr20det: Het dak kan eraf. Dat is een uitneembaar glazen paneel dat je achterin kan opbergen. Eigenlijk meer een targa constructie.

      Login om te reageren
    • denniss00 zegt

      7 april 2016 om 20:56

      @sr20det: omdat eenhoorns met een tandenborstel in hun kont geen pannenkoeken kunnen betalen…

      Login om te reageren
  6. p2000 zegt

    7 april 2016 om 17:27

    En bentley achterlichten

    Login om te reageren
    • RobertOever zegt

      7 april 2016 om 17:41

      @p2000: Dat viel mij ook op.

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    7 april 2016 om 17:36

    Wat is die quattro Spyder toch mooi.

    Login om te reageren
  8. ocda zegt

    7 april 2016 om 17:49

    De ontwerpers van deze beestjes zijn waarschijnlijk plotseling verdwenen in het niets jaren 40-stijl gezien het feit Audi na de 80/90 en 100 nooit meer een fatsoenlijk smoelend model op de markt heeft gebracht

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      7 april 2016 om 20:19

      @ocda: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
  9. ghost zegt

    7 april 2016 om 17:54

    Wordt ik hier even lekker gemaakt door Autoblog! Ik wilde gaan maar ik kan helaas niet door andere verplichtingen:-(

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      7 april 2016 om 17:54

      @ghost: word*

      Login om te reageren
  10. martijn11 zegt

    7 april 2016 om 18:06

    Mooi is anders

    Login om te reageren
  11. aquila2003 zegt

    7 april 2016 om 18:20

    Hadden ze nou die avus gebouwd… Maar nee, de dodelijk saaie spyder is t geworden qua design.

    Verwonderlijk is t enige spannende design bij audi imho toegepast op de stations!

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    7 april 2016 om 18:28

    Hadden ze toen de Avus maar uitgebracht! Dan was de R8 niet zo lelijk geweest! De Avis blijft een mooi ding…

    Login om te reageren
  13. hokeej zegt

    7 april 2016 om 18:38

    Net een ferrari 348 die spyder. Niet heel origineel

    Login om te reageren
  14. Smokey zegt

    7 april 2016 om 20:38

    Bentley, Bugatti je ziet ze goed terug. Maar wat een machines voor die tijd ?

    Login om te reageren
  15. tomleeuw zegt

    7 april 2016 om 20:39

    Die quattro Spyder is jaren lang mijn favoriete auto geweest die nooit in productie is geweest, dit waren de top jaren voor Audi (er was toen ook zo’n gave 90RS2, en de wat meer bekend 80 avant RS2.
    Het Audi van nu is helemaal niks meer, allemaal van die patserige strakke zakenpakken modellen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 april 2016 om 11:12

      @tomleeuw: helemaal mee eens. Toen was Audi nog een leuk en symphatiek merk. Nu is het 1 en al arrogantie (premium prijzen voor kale auto’s) en agressie (een enorm zwart gat dat al het andere verkeer wil opslokken aan de voorkant).

      Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    7 april 2016 om 21:27

    Blijft heel mooi spul.

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 april 2016 om 21:43

    Oh die Avus! Daar heb ik echt een zwak voor… En profil zoooo mooi!

    Login om te reageren
  18. schreute01 zegt

    7 april 2016 om 22:38

    Van de Avus heb ik nog de poster van Audi in de originele verpakking liggen. Op zolder. Wat moet je dr mee.

    Login om te reageren
  19. Davidov zegt

    8 april 2016 om 04:09

    Hoe zit dat met die achterlichten van de Avus?
    Op de ene foto lijken het er gewoon twee, en op de andere lijken er nog twee onder te zitten :o

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North