Vergis je niet. Het is zeker geen rariteitenkabinet dat Audi onder de titel ‘Raritäten’ op de Techno-Classica laat zien.
Maar het zijn twee uiterst zeldzame concept cars: de Audi quattro Spyder en Audi Avus quattro. Ze hebben het productiestadium nooit bereikt en er is van elk maar één exemplaar gebouwd. Beide auto’s bevatten designelementen en motortechniek die zijn terug te vinden bij latere Audi-modellen.
De Audi quattro Spyder debuteerde in 1991 op de Autosalon van Frankfurt. Er lag een dikke 2.8 V6 middenmotor in. In de quattro Spyder zijn lijnen te zien van de latere Audi R8. Al snel gingen er geruchten, dat Audi een klein aantal exemplaren zou gaan produceren. Dat er op basis van het prototype veel interesse was blijkt wel uit het gegeven dat sommige klanten contant een aanbetaling wilden doen. Maar de auto is niet verder gekomen dan de conceptfase, omdat de productiekosten te hoog waren. Audi wilde er een prijskaartje van minder dan 100 duizend Duitse mark aan hangen en dat lukte niet.
12 cilinders en aluminium
Audi bleef de autowereld verrassen in 1991. Een maand na de introductie van de quattro Spyder kreeg het publiek op de Tokyo Motor Show de Audi Avus quattro te zien. Het profiel van de Avus quattro met zijn langgerekte achterkant roept associaties op met de eerste generatie Audi TT en zelfs de Bugatti Veyron. Vervang in je hoofd maar eens de horizontale Audi-grille met de vier ringen door het verticale Bugatti-rooster en let met name op de koplampen en de welving van het spatbord boven de wielen.
Met de Avus quattro wilden de ingenieurs van Audi laten zien dat ze gewicht konden besparen door het gebruik van aluminium. Vandaar dat de auto ongelakt tegemoet glimt.
De technici van Audi werkten op dat moment ook een nieuw type motorblok met drie banken van 4 cilinders dat de naam W12 kreeg en dat goed was voor 509 pk. Naar verluidt was het blok in de Avus quattro nog een dummie. Het lange achtereind van de Avus quattro komt omdat het W12-motorblok in zijn geheel voor de achteras ligt.
Het concept van een volledige aluminium carrosserie paste Audi in 1994 voor het eerst in massaproductie toe bij de A8. De W12 vond later zijn weg in de Volkswagen Nardò, Volkswagen Phaeton, Audi A8 en Bentley Continental.
Leuk feitje: de Avus quattro is vernoemd naar het tegenwoordig grotendeels verdwenen racecircuit Avus bij Berlijn. Kenmerkend voor het circuit waren de kombochten. Leuk detail: op de achtergrond van de foto’s van de Avus staan beelden van races op het circuit Avus.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze bijdrage!
De Avus is echt een van de meest memorabele auto’s van de jaren 90. Kan me herinneren dat ik daar een schaalmodel van had. Prachtige lijnen en lekker glimmend!
Is elke concept car niet ‘uiterst zeldzaam’?
@jasbelle: Ja, maar daarom niet noodzakelijk uniek zoals deze. Zeker Amerikaanse constructeurs bouwen al eens meerdere exemplaren van een concept.
Ben vandaag trouwens in Essen geweest en beide concepts waren schitterend. :-)
Blijft toch een prachtig ding die Avus (had natuurlijk ook het Revell model). nog op de RAI gezien in de jaren 90. De latere ASF had ook de Avus velgjes overgenomen.
Zouden ze niet ook de Group S meenemen? Als dat zo is, hebben jullie daar toevallig ook beeldmateriaal van?
@theblackstig: Die stond er inderdaad ook. Daar volgt nog een apart artikel over met lekker veel foto’s.
Waarom heet dat ding spyder?
@sr20det: Het dak kan eraf. Dat is een uitneembaar glazen paneel dat je achterin kan opbergen. Eigenlijk meer een targa constructie.
@sr20det: omdat eenhoorns met een tandenborstel in hun kont geen pannenkoeken kunnen betalen…
En bentley achterlichten
@p2000: Dat viel mij ook op.
Wat is die quattro Spyder toch mooi.
De ontwerpers van deze beestjes zijn waarschijnlijk plotseling verdwenen in het niets jaren 40-stijl gezien het feit Audi na de 80/90 en 100 nooit meer een fatsoenlijk smoelend model op de markt heeft gebracht
@ocda: helemaal mee eens!
Wordt ik hier even lekker gemaakt door Autoblog! Ik wilde gaan maar ik kan helaas niet door andere verplichtingen:-(
@ghost: word*
Mooi is anders
Hadden ze nou die avus gebouwd… Maar nee, de dodelijk saaie spyder is t geworden qua design.
Verwonderlijk is t enige spannende design bij audi imho toegepast op de stations!
Hadden ze toen de Avus maar uitgebracht! Dan was de R8 niet zo lelijk geweest! De Avis blijft een mooi ding…
Net een ferrari 348 die spyder. Niet heel origineel
Bentley, Bugatti je ziet ze goed terug. Maar wat een machines voor die tijd ?
Die quattro Spyder is jaren lang mijn favoriete auto geweest die nooit in productie is geweest, dit waren de top jaren voor Audi (er was toen ook zo’n gave 90RS2, en de wat meer bekend 80 avant RS2.
Het Audi van nu is helemaal niks meer, allemaal van die patserige strakke zakenpakken modellen.
@tomleeuw: helemaal mee eens. Toen was Audi nog een leuk en symphatiek merk. Nu is het 1 en al arrogantie (premium prijzen voor kale auto’s) en agressie (een enorm zwart gat dat al het andere verkeer wil opslokken aan de voorkant).
Blijft heel mooi spul.
Oh die Avus! Daar heb ik echt een zwak voor… En profil zoooo mooi!
Van de Avus heb ik nog de poster van Audi in de originele verpakking liggen. Op zolder. Wat moet je dr mee.
Hoe zit dat met die achterlichten van de Avus?
Op de ene foto lijken het er gewoon twee, en op de andere lijken er nog twee onder te zitten :o