• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati Quattroporte, youngtimer in beeld

Auteur: larssb, gepost 7 februari 2015 om 17:00 – 95 Reacties

Maserati Quattroporte IV


De Maserati met de niet mompelbare typenaam: Quattroporte. Dat kun je alleen maar uitspreken door gezichtsvervormend articuleren, daarbij driftig gebarend: Kwáátroopórteh. Een bijna hysterische aanduiding voor de hoeveelheid openingen in de auto waardoor je erin en eruit kan. Zo mooi als het ontwerp is, zo fantasieloos is de typenaam. Vier deuren. Maar het dekt de lading en in het Italiaans klinkt alles mooi. Behalve de garagerekening dan, maar daarover later meer.

Al in 1963 kwam Maserati op de markt met de eerste Quattroporte. Ontworpen als snelle, exclusieve reislimousine met een V8 van 4.2 of 4.7 liter. Sierlijk, slank maar toch bulky; een briljant ontwerp met een ronduit riante portie chroom. Een must, damals. Geleverd tot en met 1969 en met een totaal productie aantal van nog geen 800 stuks is dit type nog maar moeilijk te vinden.

Dat geldt nog veel sterker voor zijn opvolger, het tweede type. Deze stond in 1974 en 1975 ook nog ergens in de prijslijst. Maar eigenlijk ook niet meer dan dat, want hij werd slechts 13 keer besteld. Wellicht per ongeluk. Het door Citroën ontwikkelde model kon de handen niet op elkaar en daardoor de portemonnees niet open krijgen, en ging roemloos ten onder toen Citroën Maserati in 1975 weer in de uitverkoop deed. Als spin-off van de Citroën SM had hij sowieso een beetje een Frankenstein imago, met zo ‘n ordinaire V6 in een duidelijk te herkennen SM neus. Iedereen liep er met een grote boog omheen. Niet meer te vinden dus.

Dat wordt al wat beter met type 3. In 1979 uit de as herrezen door een ontwerp van Giugiaro, goddank weer een Italiaan aan de tekentafel! Hij pakte het niet al te bescheiden aan en kwam met een lél van een auto. Lightweight, downsizing, stroomlijn of branstofbespaargedoe: daar werd je in dit segment toen nog om beschimpt, uitgelachen en verbannen. Dus een V8 van 4.2 l (waarom zou je?) of 4.9 l (now we’re talking!) met een vierkante koets van dik 5 bij 2 meter plaatstaal er omheen. Dan kom je al gauw op dik tweeduizend begeerlijke kilo ‘s aan gewicht uit.

Héérlijk, moet de toenmalige clientèle gedacht hebben en bestelde relatief massaal een exemplaar. Wel opvallend vaak in bruin, want toen hipper dan hip. Ruim tweeduizend keer rolde dit type van de band, de laatste in 1990. Dus mondjesmaat zijn ze nog wel te vinden, voor prijzen van een kleine tienduizend euro, tot ver over een halve ton. Of meer, voor een exceptioneel geconserveerd en gekoesterd exemplaar. Je zet er een prachtig icoon uit het vierkante tijdperk mee in je garage. Niet op straat natuurlijk, daar hebben vroegere Maserati ‘s een bloedhekel aan: weer, wind en gepeupel.

Veel couranter en betaalbaarder is type 4, bij de dealers vanaf 1995. Onder de vlag van Fiat was het inmiddels beruchte Biturbo tijdperk aangebroken bij Maserati. Waarbij kwaliteit en duurzaamheid bepaald niet streden om voorrang bij het toenmalige management. Dat vertaalde zich in de bijna ondergang van het merk. Maserati kreeg te maken met een belabberd imago, inherent aan de kwaliteit die het leverde met hun halfbakken Biturbogedrochtjes. Totdat in 1998 binnen hetzelfde moederconcern Ferrari zich ging ontfermen over het tanende merk.

De door Gandini getekende QP profiteerde ervan mee, werd door Ferrari verbeterd op honderden punten en ging verder door het leven als Evoluzione, leverbaar tot 2000. Het ontwerp zelf lieten ze gelukkig ongemoeid, dat was al van een tijdloze schoonheid. Met de typische wielkastlijnen achter en die lage en slanke sedanvorm is het een herkenbaar en krachtig ontwerp. En vanaf 1998 ook weer leverbaar met een V8 van 3.2 l, uit de schappen van Ferrari, naast de immer op instorten staande V6 van 2.0 of 2.8 l met dubbele turbo. In wat voor uitvoering dan ook, hij bood in ieder geval vele malen meer emotie dan een lompe Duitser of een stiff-upper-lip-Brit uit die tijd. En dat geldt eigenlijk nu nog steeds.

Dat is dan ook meteen de enige goede reden om een Quattroporte als youngtimer aan te schaffen: emozione. Je koopt en rijdt hem op gevoel. Al is het financieel gezien wel aan te raden om bij de aanschaf het hoofd zoveel mogelijk koel te houden. Moeilijk, ik weet het. Of neem iemand met verstand van zaken mee. Hevig geëmotioneerd en stráálverliefd stort je je in een bodemloze put als je de verkeerde koopt. En dat is verre van ondenkbaar. Type 4, de meest gangbare van de reeks, is al voor een appel en een ei te koop. Maar hier is goedkoop altijd duurkoop, gegarandeerd. Spaar door en ga voor de duurste die je kunt vinden (reken vanaf tien mille) met een waterdichte onderhoudshistorie. Het liefst met alle rekeningen erbij, het enige sluitende bewijs dat het onderhoud ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Meer nog dan welke andere youngtimer ook, is elk type Quattroporte (eigenlijk alle Maserati ‘s) gevoelig voor grondig en consequent uitgevoerd onderhoud. De electronica, turbo ‘s, koppelingen, handgeschakelde versnellingsbakken, koppakkingen; het heeft allemaal een leven lang veel aandacht en zorg nodig.

Het domste wat je kunt doen is onderhoudsbeurten overslaan, de techniek zal je genadeloos afstraffen voor je krenterige nalatigheid. You cheap shit. Onderdelen zijn huilbuiveroorzakend duur, alleen omdat de fameuze drietand op de verpakking staat. Bovendien moet dan de specialist nog betaald worden voor zijn kennis, tijd en apparatuur om het naar behoren erop of erin gesleuteld te krijgen. Je bella macchina daarom maar uit arren moede ter reparatie aanbieden aan je vaste mannetje om de hoek is ook geen goed alternatief, echt niet. Het gaat je nog veel meer geld kosten op den duur. Bezuinigen en Maserati is een bar slechte combinatie.

Kortom, wil je dit stuk pure autoliefde beleven, zorg dan dat je er de middelen voor hebt. Een paar duizend eurootjes per jaar aan onderhoud is minimaal om hem in goede staat te houden. Koppelingen en distributieriemen vervangen om de 50.000 km, gelijk maar even 32 kleppen stellen, alleen maar grote beurten elke 10.000km (het allerliefst nog om de 5000): het zijn zo van die reguliere onderhoudsdingetjes en dan gaat er nog niks geks kapot. Maar die dingetjes kosten een vermogen, net als banden, schokbrekers en meer van die slijtagegevoelige delen.

Heb je het er voor over en berijd je hem met liefde (zo weinig mogelijk korte stukjes, goed warm rijden en goed luisteren en voelen wat dit gevoelige type je onderweg vertelt), dan heb je er een exclusieve, oogstrelend mooie en karaktervolle godfather van de latere S8, S55 en XJR aan. Het is allemaal met de hand en vooral met liefde in elkaar gezet, het geeft de auto een ziel. En een ochtendhumeur. Dat meteen het jouwe doet verdwijnen zodra je de garage open trekt.

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • bijzondere Maserati vloot
    Bijzondere Maserati vloot raakt maar niet verkocht
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

Maserati, quattroporte, Specials, youngtimer

Vorig bericht: « Dit zijn 13 SUV’s met belachelijke namen
Volgend bericht: Video: straatlegale MC12 Corsa laat je oma schrikken »

Lees Interacties

Reacties

  1. gash zegt

    7 februari 2015 om 17:05

    Heb er eentje gehad. Wilde een lekke band wisselen, ging de krik door het chassis heen. Ik mis hier dus nog de opmerking dat ze behoorlijk roestgevoelig zijn.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      7 februari 2015 om 17:27

      @gash: Ze zijn behoorlijk roestgevoelig.

      Ziezo, altijd blij als ik iemand kan helpen met een opmerking.

      Login om te reageren
      • gash zegt

        7 februari 2015 om 18:01

        @Carreza:

        Mijn dag is weer goed!

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    7 februari 2015 om 17:12

    Ik vinde ze eigenlijk geeneens echt mooi…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      7 februari 2015 om 17:13

      @norge: Minus een e ….Waar blijft die edit knop?

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        7 februari 2015 om 17:20

        @norge: oh, heb je geen edit-knop bijgekregen bij je Noorse kroon …

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          7 februari 2015 om 18:25

          @Carreza: wat nou “Noorse” kroon?!

          Ik vind ze ook niet mooi overigens. Type 3 vind ik nog de minst lelijke.

          Login om te reageren
        • norge zegt

          7 februari 2015 om 18:46

          @autoblogger … Goed idee, een edit knop voor betalende bezoekers. Of anders in de verkoop, ik betaal wel een paar euro per jaar voor zo’n knop..

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            7 februari 2015 om 19:01

            @norge: En een negeer-knop…à €5,- per jaar? ;)

            Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            7 februari 2015 om 19:40

            @norge: Edit knop is inderdaad een heel goed idee! Naast het duimpje om hoog, ook eentje naar beneden?

            Login om te reageren
            • autogedrocht zegt

              7 februari 2015 om 20:27

              @dutchdriftking: dat hebben ze gehad, zal vast verwijderd zijn met een reden

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                7 februari 2015 om 20:35

                @autogedrocht:
                Yep, heeft nog geen dag geduurd….

          • 406_v6 zegt

            7 februari 2015 om 22:26

            @norge:we betalen toch al? Dan mag je toch verwachten dat zo’n knop inbegrepen is.

            Login om te reageren
    • rikdep zegt

      8 februari 2015 om 08:53

      @norge: ik blijf die laatste op een vw bora vinden lijken :/

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        8 februari 2015 om 13:18

        @rikdep: ik vind die laatste op een bora blijven lijken**

        Login om te reageren
        • rikdep zegt

          8 februari 2015 om 21:43

          @sr20det: jezus inderdaad sorry XD wat een zin excuus

          Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    7 februari 2015 om 17:16

    Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid en onderhoudsgevoeligheid van een maserati granturismo?

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      7 februari 2015 om 19:25

      @maarten020: kort samengevat: allebei extreem hoog

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        7 februari 2015 om 19:35

        @scottishcarspotter2000: extreem betrouwbaar en extreem onderhoudsgevoelig? Ben in de markt voor een mooie auto, een porsche 997 vind ik mooi maar ik mis de emotie en het geluid, de granturismo vind ik mooi en het geluid spreekt mij aan..ik had eigenlijk begrepen dat het qua betrouwbaarheid na de 4200 wel beter was gegaan maar ik begrijp uit jouw korte reactie dst dit niet het geval is? Waar moet ik jaarlijks aan denken qua onderhoudskosten?

        Login om te reageren
        • scottishcarspotter2000 zegt

          7 februari 2015 om 20:05

          @maarten020: ik heb er zelf geen gehad, ik ben 14, maar ik heb een man bij Louwman gesproken die zei dat de auto erg betrouwbaar was, mits je alle beurten op tijd doet, anders gaat er geheid iets mis. Er was jaarlijks wel een ‘aanzienlijk bedrag’ nodig voor het onderhoud, ik zou zelf even bij bijvoorbeeld Louwman bijgaan voor meer informatie. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je voor de Italiaan gaat!

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            7 februari 2015 om 21:17

            @scottishcarspotter2000: thanks voor je reactie

            Login om te reageren
          • schellekens006 zegt

            8 februari 2015 om 15:17

            @scottishcarspotter2000: Een mannetje bij Louwman gesproken… tja dat is weer lekker onafhankelijk zeg. Die gast werkt bij de Dealer die gaat zo’n auto echt afkraken.

            Login om te reageren
        • sydney zegt

          7 februari 2015 om 22:45

          @maarten020: Ik ben echt van de Italianen,heb er ook nog wat DNA van overgehouden, maar als je in de markt bent voor een 997, zou ik toch daar voor gaan.Ikzelf ben nu niet in de positie om een 997 aan te schaffen,maar een 996 4S is wel een auto waar ik mijn vizier op heb gezet.Een 964 of 993 zijn veel te duur en een 997 ook,want te jong.Succes en heel veel plezier annyways,want wat je keuze dan ook mag zijn; een leuke zal het in iedergeval worden!

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            7 februari 2015 om 23:22

            @sydney: mijn vizier lag eerst ook oo een 993 maar vind de prijzen belachelijk. .de 996 is bereikbaar maar ben ik niet kapot van ook al is de 4s best oke..de 997 vind ik persoonlijk best mooi..ook al issie niet zo perfect als de 993. Ben eigenlijk altijd gek geweest van ferrari en de f355 stond hoog op mijn lijst alleen ben ik nogal geschrokken vsn de verhalen over het omderhoud en de kosten..van een 360 modena word ik niet warm of koud. .nog gezeten in een 4200 maar die vind ik toch minder dan de 3200 maar die is weer duur in de onderhoud en ik ben nu eenmaal zelf geen monteur..de granturismo vind ik bijzonder mooi en als de betrouwbaarheid oke is en de jaarlijkse kosten binnen de perken is dat de auto waar ik mijn pijlen op richt. .toch het geluid en het design. .terwijl de porsche waarschijnlijk de verstandige optie is en ook een mooie auto…

            Login om te reageren
            • mark997gt3 zegt

              8 februari 2015 om 07:59

              @maarten020: tja mijn naam zegt het al….. Waarom geen 997 gt3. De mooie auto die je zoekt maar dan met het spectaculaire geluid. Hoge aanschafprijs maar daar tegenover staat betrouwbaarheid en waardevastheid. Geen daily driver maar een auto voor speciale gelegenheden.

              Login om te reageren
              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 08:51

                @mark997gt3: had ik zelf nog niet aan gedacht, zal oo Internet wel kijken voor wat voor bedrag je een nette kan kopen

            • nieuw zegt

              8 februari 2015 om 22:53

              @maarten020: Als je de meerprijs van een granturismo ten opzichte van een 3200GT kan betalen, dan zou ik mij over het onderhoud geen zorgen maken. Zou vooral met de auto’s rijden. De 3200, coupe gt en granturismo verschillen echt onwijs van elkaar. De Granturismo is een mooie auto. Redelijk bulletproof, maar ook daar kunnen vreemde zaken stuk gaan die prijzig zijn.

              Login om te reageren
              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 23:20

                @nieuw: Hoe verschillen de auto’s van elkaar los van de uiterlijke verschillen? Geluid? Rijervaring?

        • jaapiyo zegt

          8 februari 2015 om 02:44

          @maarten020: Als je denkt aan een 997 van voor de lift en niet een turbo of GT3…ga dan voor de Maser.

          Uit je verhaal maak ik namelijk op dat je eigenlijk de Maser wilt maar een 997 ook wel leuk is en een stuk betrouwbaarder…maar laat nou net die porker een motorprobleem hebben dat naar schatting zo’n 10% van alle Boxsters van de eerste twee types, de eerste Kaaiman, 996-en en 997s van voor de facelift treft en einde motor betekent als het toeslaat. Zoek op internet naar ‘IMS failure’. De GT3 en Turbo ontlopen de dans want die hebben een ander type motor dat afgeleid is van de race 911jes. Vanaf de 997 facelift versie heeft Porsche er pas echt wat aan gedaan en is er een nieuwe motorengeneratie, de turbo is vanaf toen ’toevallig’ ook gebaseerd op dat nieuwe blok.

          Zou zuur zijn als je voor je tweede keus gaat en dan stil komt te staan vanwege juist het probleem waarvoor je je eerste keus hebt laten lopen ;)

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            8 februari 2015 om 08:49

            @jaapiyo: jaapiyo..dank voor je info. .weer stof tot nadenken..dus bij de mk2 geldt dit probleem niet en voor de gt3 en turbo. …vraag mij alleen wel af welke problemen je kan verwachten bij de granturismo want het als al je zegt dat dat mijn eerste keuze is

            Login om te reageren
        • alfablog zegt

          8 februari 2015 om 09:39

          @maarten020: heb een 4200 cambiocorsa. Heb ook naar een 996 gekeken. De laatste die ik bekeek had een onderhoudshistorie van 11.000 (!) euro over anderhalf jaar bij Porsche Leusden, inclusief 4 nieuwe banden. Alles is duur bij dit soort auto’s. Of het nou remschijven of koppelingsplaten zijn. Dat soort “dingetjes” kosten knaken. Kun je alleen voorkomen of voorzien door een auto met garantie te kopen of een aankoopkeuring te laten doen.

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            8 februari 2015 om 11:32

            @alfablog: heb zelf bij vossestein gekeken naar een zwarte 4200 cambiocorsa met mooi cognac bruin leder interieur, sprak mij meer aan dan de 996 alleen vimd ik de achterlichten van de 3200 een stuk mooie ook al vernam ik dat die auto een drama is qua onderhoud en de 4200 een stuk beter..keuzes keuzes..ik snap dst onderhoud niet goedkoop zal zijn maar geen zin om 20k kwijt te zijn voor oaar jaar leuk rijden

            Login om te reageren
            • alfablog zegt

              8 februari 2015 om 12:01

              @maarten020: strikt genomen vind ik de 3200 ook mooier. Maar bij de 4200 is alle techniek van Ferrari. De motor is de voorloper van de motor van de F430. Vind ik dan ook wel weer leuk.
              Heb m bij Franco gekocht met garantie en ik doe daar het onderhoud. voor jaarlijks nakijken, olie en apk ben je onder de 500 euro klaar.

              Login om te reageren
              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 12:34

                @alfablog: dat klinkt ook best aantrekkelijk en het geluid van de 4200 is erg mooi! De spider vind ik ook erg mooi en verkorte body en met kap open nog meer geluid..genoeg opties en ideeën. .thanks.voor je post

              • alfablog zegt

                8 februari 2015 om 13:17

                @maarten020: als je meer info zoekt of vragen hebt zou ik naar maseratichat.nl gaan. Kun je ook vragen wie er meer weet van een auto. Eerste advies dat iedereen je zal geven, is om een aankoopkeuring te laten doen. De auto die je noemt, is nu verkocht maar heeft volgens mij jaren te koop gestaan elders.

              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 15:47

                @alfablog: dank voor de tip,ga zeker even op maseratichat kijken

              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 18:21

                @alfablog: jaren te koop gestaan? Die cambiocorsa bij.vossestein bedoel je? Dus niet echt makkelijk weer te verkopen begrijp ik..bij prins exclusief staat er ook al ruim een jaar een granturismo te koop met s koplampen voor 53k..blijkbaar ook lastig te verkopen…mooie site maseratichat alleen weinig info de granturismo

              • alfablog zegt

                8 februari 2015 om 19:22

                @maarten020: er is 1 actieve poster met een GT een Cambiocorsa.

              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 19:43

                @alfablog: een gt en een cc..waarom ook niet ;-)

              • MaartenD zegt

                8 februari 2015 om 18:22

                @alfablog: nog veel verschil in betrouwbaarheid en onderhoudskosten tussen een 4200 en gransport dat jij weet?

              • alfablog zegt

                8 februari 2015 om 19:30

                @maarten020: onderhoud en betrouwbaarheid zijn geheel gelijk.

              • MaartenD zegt

                9 februari 2015 om 22:16

                @alfablog: viel mij trouwens wat op toen ik verschillende occassionsites bekeek op het internet, bij prins exclusivo staat een een behoorlijke tijd een GranTurismo te koop (donker grijs met S koplampen) voor 52.900 euro http://www.prinsesclusivo.nl/aanbod/maserati-granturismo-4-2-v8-automaat_419/?order=datum-nieuwst en volgensmij staat precies dezelfde auto te koop op marktplaats bij een particulier voor 48,500 euro http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/maserati/m897274664-maserati-granturismo-2008-grijs.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=72738 Pakt Prins Exclusivo een mooie marge op de verkoop van een auto van een particulier van een GT die blijkbaar al 10 vorige eigenaren heeft en een import auto is.. Maseratichat lijkt mij dan ook een prima bron om te bekijken welke maserati’s er zijn en wat betrouwbaar is..wellicht een idee ook in het buitenland een GT te halen…

              • alfablog zegt

                11 februari 2015 om 20:30

                @maarten020: zou bij Franco gaan praten. Weet wat er speelt bij zijn klanten, hoe ze zijn onderhouden en hij kan ook importeren voor je. Succes!

              • MaartenD zegt

                11 februari 2015 om 20:34

                @alfablog: wederom dank voor de tip!

        • bofkont zegt

          8 februari 2015 om 11:01

          @maarten020: heb onlangs een rondje gedaan met een 4200 , kameraad van mij heeft eentje on stalling en mag er mee rijden.
          Toch wel een supergaaf ding en geile sound, en boven de 4000 Rpm een beest.

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            8 februari 2015 om 11:33

            @bofkont: klopt inderdaad. .klinkt heerlijk die ferrari motor

            Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    7 februari 2015 om 17:19

    Ja ik weet het, ik ben een beetje vreemd.., maar ik vind deze erg lekker..
    Mijn favoriete QP..

    Dus Lars, wederom bedankt voor een heerlijk stukje leesvoer op de zaterdagavond.

    Login om te reageren
  5. sydney zegt

    7 februari 2015 om 17:20

    Heerlijk geschreven weer.Hoewel officieel geen Quattroporte is de 430 v4 altijd mijn favoriet geweest, (een zwarte of donkerblauwe graag)ook al is dat uit het rijtje 4-Drs Maserati’s waarschijnlijk de verreweg minst betrouwbare van allemaal.Maar ook een donkerbruine ’79-er zoals in The Godfather part III is ook niet te versmaden..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 februari 2015 om 18:30

      @sydney: haal de badges eraf en de 430 V4 lijkt heel sterk op een Alfa Romeo.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 februari 2015 om 18:38

        @e1000bmw523i:
        Haal hier de badges af en een leek denkt dat het een Kappa is, Ow8, die.kent de leek ook niet….

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          8 februari 2015 om 12:52

          @jrk68: Kappa komt idd dichter in de buurt. :)

          Login om te reageren
      • sydney zegt

        7 februari 2015 om 22:53

        @e1000bmw523i: Welke dan? De enige uit dezelfde periode zonder alles over een kam te scheren en die mij te binnen schiet is de 90.En dan moet ik nog tussen mijn dichtgeknepen ogen doorkijken.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          8 februari 2015 om 00:00

          @sydney: weet ook niet welke. Dat is het eerste wat in me op kwam…

          Login om te reageren
  6. st33fie zegt

    7 februari 2015 om 17:24

    ja het is een maserati zou voor mijn al reden genoeg zijn haha
    auto kopen met je hart is dus niethandig met dit merk

    Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    7 februari 2015 om 17:24

    Ik heb het nooit echt gehad voor oude Maserati’s. De Quattroporte V daarentegen staat erg hoog op mijn verlanglijstje.

    Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    7 februari 2015 om 17:28

    Godfather van de S55 zal het nooit zijn want de 300 SE 6.3 was de eerste serieuze snelle 4 deurs sedan. Overigens vindt ik de quattroporte wel geweldig!

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      7 februari 2015 om 17:44

      @henkhupelschoten: De 300 SEL 6.3 kwam in ’68 op de markt.Vijf jaar na de eerste Quattroporte, dus die vlieger gaat niet helemaal op.Overigens vindt ik de 450 SEL 6.9 nog ff een tikkie lekkerder dan de 6.3.Vooral op het netvlies..

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        7 februari 2015 om 17:57

        @sydney: Snap ik dat de Maserati eerder was maar echt snel voor die tijd was ie nou ook weer niet, de Benz ging integendeel onder De 7 seconden (geloof 6.7 sec.) naar de 100 km per uur. En dan nog de speciale amg versie die van 0-100 in 4.6 seconden naar de 100 scheurde. Ferrari’s en porsche’s waren nog niet eens zo snel die tijd

        Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    7 februari 2015 om 17:30

    Waarom zijn er eigenlijk profielfoto’s met een kroontje erop? Zie dat @norge: En @st33fie: Er een hebben

    Login om te reageren
    • badboys zegt

      7 februari 2015 om 17:34

      @henkhupelschoten: Ik zie dat jij mij voor bent, inderdaad dat wilde ik ook graag weten.

      Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      7 februari 2015 om 17:38

      @henkhupelschoten: vanwege carnaval gok ik ;-)

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 februari 2015 om 18:34

      @henkhupelschoten: @badboys: @autogedrocht: heeft niks met carnaval te maken…
      Is een Premium badge voor donateurs…

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        7 februari 2015 om 18:48

        @e1000bmw523i: Misgunners zijn wij ook…..

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          7 februari 2015 om 19:22

          @henkhupelschoten: Jouw woorden…

          Login om te reageren
    • st33fie zegt

      7 februari 2015 om 19:32

      @henkhupelschoten: wij hebben voor klein bedrag per jaar een advrije autoblog en daarmee steun je autoblog in het maken van moddervette filmpjes;-)

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        7 februari 2015 om 20:45

        @st33fie: @henkhupelschoten: en dat abonnement schaf je hier aan.

        Login om te reageren
  10. jorden zegt

    7 februari 2015 om 17:38

    4e en 5e generatie vind ik een stuk mooier. Niet alle auto’s waren vroeger schoonheden…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 februari 2015 om 17:42

      @jorden:
      Dit is de vierde generatie lieverd..

      Login om te reageren
      • jorden zegt

        7 februari 2015 om 18:44

        @tupperware: my bad! 5e en 6e dus :)

        Login om te reageren
  11. badboys zegt

    7 februari 2015 om 17:38

    Met de genoemde QP heb ik niet veel.

    Persoonlijk blijft de QP V de mooiste voor mij.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    7 februari 2015 om 17:43

    Super mooie wagens. Zo`n heerlijke bi-turbo lijkt me wel wat!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      7 februari 2015 om 20:18

      @dutchdriftking: Man, het moet wel echt je hobby zijn hoor; vriend van me heeft er eentje. In garagekosten al 2x de (2e hands) aanschafprijs betaald binnen 2 jaar. En frequent ‘rare problemen’, zowel mechanisch als de electronica waarvoor die vaak terug moet; staat minstens 6-8x per jaar bij de specialistische garage. Dat terwijl de auto in vrijwel nieuwstaat lijkt te zijn.

      Maar het is niet z’n daily driver en ik zie ‘m altijd, weer of geen weer, weer een paar K-tjes lichter of niet, altijd lachend uitstappen :) Z’n vriendin vindt het dan wel weer wat minder; zo’n dure hobby …

      Login om te reageren
  13. papa zegt

    7 februari 2015 om 18:13

    De type 2 is inderdaad een misbaksel zeg… de neus is verschrikkelijk

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    7 februari 2015 om 18:18

    Rooie Arie zou zeggen : “Droomwagen, vooral blijven DROMEN ”

    Maar die heeft er wel één van het laatste type, dat overigens gruwelijk lekker rijdt.
    Maar weer ellende geeft met die flipper-bak en koppeling.

    Ik ben van mening dat deze wagens een brug te ver zijn, dan liever een 7-serie.

    En moet het per-sé stijl hebben : een XJ 6 Series 2 of III uit de zeventiger of tachtiger jaren.
    Liever dat dan.

    Login om te reageren
  15. inmunich zegt

    7 februari 2015 om 18:33

    Type 4, de standaard auto voor iedere drugsbaron in Miami Vice.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 februari 2015 om 18:47

      @inmunich: Nee dat was type III, maar moest er inderdaad ook aan denken, kwam regelmatig voorbij in die serie in handen van bad guys die geen W126 hadden.

      Login om te reageren
      • inmunich zegt

        7 februari 2015 om 20:49

        @jaapiyo: inderdaad, dank voor de correctie!

        Login om te reageren
  16. marussia zegt

    7 februari 2015 om 18:34

    Ik heb bijna ooit een Maserati Quattroporte IV gekocht, maar hij was net voor mijn neus verkocht…

    Login om te reageren
  17. dwersbongel zegt

    7 februari 2015 om 18:42

    Prachtige auto. Ik fietste vaak langs een bedrijf waar zo’n type 4 stond. Viel altijd al op, ook in het zwart.

    Login om te reageren
  18. mclarenf1lm zegt

    7 februari 2015 om 18:43

    De Quattroporte I vind ik wel een heerlijke wagen de IV heeft ook nog wel wat mits hij in een goede staat is, voor de rest vind ik ze niet geweldig, sowieso niet voor Maserati’s begrippen.

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    7 februari 2015 om 18:48

    Vloeken in de kerk maar ik vind het geen mooie auto’s, de laatste twee generaties zijn voor mij veel beter te verdragen. Helmaal het op een na laatste model.

    Login om te reageren
  20. jaapiyo zegt

    7 februari 2015 om 18:50

    Mooi artikel weer met de nodige droge humor…zoals dit:

    “Maar eigenlijk ook niet meer dan dat, want hij werd slechts 13 keer besteld. Wellicht per ongeluk.”

    Waarvoor hulde.

    Alleen waar is de QP V? Of verdient die zijn haar eigen artikel.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 februari 2015 om 18:55

      @jaapiyo:
      Even een jaar of 10 wachten Jaapiyo, in deze column worden youngtimers behandeld.
      Misschien is dat iets voor de occasion rubriek….

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 februari 2015 om 19:05

      @jaapiyo: Strikt genomen is d QP5 nog geen youngtimer… Die kwam in 2004 op de markt en is dus nog geen 15 jaar oud.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        7 februari 2015 om 19:07

        @e1000bmw523i: ah zo…ja fair enough.

        Login om te reageren
  21. rufctr01 zegt

    7 februari 2015 om 19:29

    Ik ben altijd wel gek geweest op een Quattroporte. Gewoon een stijlvolle auto.

    Login om te reageren
  22. schellekens006 zegt

    7 februari 2015 om 20:18

    Maatje van mij had een hele mooie met maar 50k op de klok maar tjonge je loopt er helemaal op leeg aan onderhoud. Hij rijd nu een Fiat Abarth dat zegt genoeg. Laat iemand anders er maar lekker aan sleutelen en geld aan uit geven.

    Login om te reageren
  23. papa zegt

    7 februari 2015 om 20:48

    De evo versies van de IV klinken fenomenaal

    Login om te reageren
  24. ej20g zegt

    7 februari 2015 om 21:30

    Van de eerste vier generaties vind ik eigenlijk alleen de vierde generatie mooi. Maar dan nog kan de Quattroporte niet tippen aan de Ghibli.

    Login om te reageren
  25. alfablog zegt

    7 februari 2015 om 22:19

    Over 10 / 15 jaar zijn de meeste exemplaren van de weg, rijden we allemaal electrisch of ten minste hybride en gaat zo’n door Gandini getekend meesterwerk vol leer en hout, een klassieker worden.

    Login om te reageren
  26. Tonnie zegt

    8 februari 2015 om 08:05

    Het model voor het huidige model is by far het mooist. In dit rijtje zou ik de 1e of de 3e wel willen hebben.

    Login om te reageren
  27. fanaat zegt

    8 februari 2015 om 10:26

    Mooi en leuk, soepel artikel over een klein stukje geschiedenis van maserati neergezet. Heb trouwens nooit begrepen dat in het biturbo tijdperk de toenmalige leiding er bijna in slaagde, op basis van een korte termijn visie en ‘quick wins’ het merk om zeep te helpen. Onvoorstelbaar.

    Hoe dan ook, keep on writing larssb ;-)

    Login om te reageren
  28. lekbak zegt

    8 februari 2015 om 14:18

    Ik vind ze allemaal mooi, zelfs die 13 per ongeluk bestelde Citroëns. Vooral de 3e generatie met de typische jaren ’80 styling en de 4e generatie, deze ziet er uit alsof hij dolgraag eens over het binnendoorweggetje naast de snelweg gestuurd wil worden. Omdat het kan, ofzo.

    Toch jammer dat ze de vooroordelen waarmaken. Te duur om stil te laten staan, te duur om te rijden…

    Login om te reageren
  29. kingpro zegt

    8 februari 2015 om 15:41

    Een Shamal graag! De absolute koning wat mij betreft..

    Login om te reageren
  30. haba zegt

    9 februari 2015 om 13:57

    Buitengewoon informatief en leuk geschreven stuk !
    Hopelijk nog veel meer stukjes van deze schrijver.
    Hulde

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North