Maserati Quattroporte, youngtimer in beeld

Auteur: , 95 Reacties

De Maserati met de niet mompelbare typenaam: Quattroporte. Dat kun je alleen maar uitspreken door gezichtsvervormend articuleren, daarbij driftig gebarend: Kwáátroopórteh. Een bijna hysterische aanduiding voor de hoeveelheid openingen in de auto waardoor je erin en eruit kan. Zo mooi als het ontwerp is, zo fantasieloos is de typenaam. Vier deuren. Maar het dekt de lading en in het Italiaans klinkt alles mooi. Behalve de garagerekening dan, maar daarover later meer.

Maserati Quattroporte IV

Al in 1963 kwam Maserati op de markt met de eerste Quattroporte. Ontworpen als snelle, exclusieve reislimousine met een V8 van 4.2 of 4.7 liter. Sierlijk, slank maar toch bulky; een briljant ontwerp met een ronduit riante portie chroom. Een must, damals. Geleverd tot en met 1969 en met een totaal productie aantal van nog geen 800 stuks is dit type nog maar moeilijk te vinden.

Dat geldt nog veel sterker voor zijn opvolger, het tweede type. Deze stond in 1974 en 1975 ook nog ergens in de prijslijst. Maar eigenlijk ook niet meer dan dat, want hij werd slechts 13 keer besteld. Wellicht per ongeluk. Het door Citroën ontwikkelde model kon de handen niet op elkaar en daardoor de portemonnees niet open krijgen, en ging roemloos ten onder toen Citroën Maserati in 1975 weer in de uitverkoop deed. Als spin-off van de Citroën SM had hij sowieso een beetje een Frankenstein imago, met zo ‘n ordinaire V6 in een duidelijk te herkennen SM neus. Iedereen liep er met een grote boog omheen. Niet meer te vinden dus.

Dat wordt al wat beter met type 3. In 1979 uit de as herrezen door een ontwerp van Giugiaro, goddank weer een Italiaan aan de tekentafel! Hij pakte het niet al te bescheiden aan en kwam met een lél van een auto. Lightweight, downsizing, stroomlijn of branstofbespaargedoe: daar werd je in dit segment toen nog om beschimpt, uitgelachen en verbannen. Dus een V8 van 4.2 l (waarom zou je?) of 4.9 l (now we’re talking!) met een vierkante koets van dik 5 bij 2 meter plaatstaal er omheen. Dan kom je al gauw op dik tweeduizend begeerlijke kilo ‘s aan gewicht uit.

Héérlijk, moet de toenmalige clientèle gedacht hebben en bestelde relatief massaal een exemplaar. Wel opvallend vaak in bruin, want toen hipper dan hip. Ruim tweeduizend keer rolde dit type van de band, de laatste in 1990. Dus mondjesmaat zijn ze nog wel te vinden, voor prijzen van een kleine tienduizend euro, tot ver over een halve ton. Of meer, voor een exceptioneel geconserveerd en gekoesterd exemplaar. Je zet er een prachtig icoon uit het vierkante tijdperk mee in je garage. Niet op straat natuurlijk, daar hebben vroegere Maserati ‘s een bloedhekel aan: weer, wind en gepeupel.

Veel couranter en betaalbaarder is type 4, bij de dealers vanaf 1995. Onder de vlag van Fiat was het inmiddels beruchte Biturbo tijdperk aangebroken bij Maserati. Waarbij kwaliteit en duurzaamheid bepaald niet streden om voorrang bij het toenmalige management. Dat vertaalde zich in de bijna ondergang van het merk. Maserati kreeg te maken met een belabberd imago, inherent aan de kwaliteit die het leverde met hun halfbakken Biturbogedrochtjes. Totdat in 1998 binnen hetzelfde moederconcern Ferrari zich ging ontfermen over het tanende merk.

De door Gandini getekende QP profiteerde ervan mee, werd door Ferrari verbeterd op honderden punten en ging verder door het leven als Evoluzione, leverbaar tot 2000. Het ontwerp zelf lieten ze gelukkig ongemoeid, dat was al van een tijdloze schoonheid. Met de typische wielkastlijnen achter en die lage en slanke sedanvorm is het een herkenbaar en krachtig ontwerp. En vanaf 1998 ook weer leverbaar met een V8 van 3.2 l, uit de schappen van Ferrari, naast de immer op instorten staande V6 van 2.0 of 2.8 l met dubbele turbo. In wat voor uitvoering dan ook, hij bood in ieder geval vele malen meer emotie dan een lompe Duitser of een stiff-upper-lip-Brit uit die tijd. En dat geldt eigenlijk nu nog steeds.

Dat is dan ook meteen de enige goede reden om een Quattroporte als youngtimer aan te schaffen: emozione. Je koopt en rijdt hem op gevoel. Al is het financieel gezien wel aan te raden om bij de aanschaf het hoofd zoveel mogelijk koel te houden. Moeilijk, ik weet het. Of neem iemand met verstand van zaken mee. Hevig geëmotioneerd en stráálverliefd stort je je in een bodemloze put als je de verkeerde koopt. En dat is verre van ondenkbaar. Type 4, de meest gangbare van de reeks, is al voor een appel en een ei te koop. Maar hier is goedkoop altijd duurkoop, gegarandeerd. Spaar door en ga voor de duurste die je kunt vinden (reken vanaf tien mille) met een waterdichte onderhoudshistorie. Het liefst met alle rekeningen erbij, het enige sluitende bewijs dat het onderhoud ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Meer nog dan welke andere youngtimer ook, is elk type Quattroporte (eigenlijk alle Maserati ‘s) gevoelig voor grondig en consequent uitgevoerd onderhoud. De electronica, turbo ‘s, koppelingen, handgeschakelde versnellingsbakken, koppakkingen; het heeft allemaal een leven lang veel aandacht en zorg nodig.

Het domste wat je kunt doen is onderhoudsbeurten overslaan, de techniek zal je genadeloos afstraffen voor je krenterige nalatigheid. You cheap shit. Onderdelen zijn huilbuiveroorzakend duur, alleen omdat de fameuze drietand op de verpakking staat. Bovendien moet dan de specialist nog betaald worden voor zijn kennis, tijd en apparatuur om het naar behoren erop of erin gesleuteld te krijgen. Je bella macchina daarom maar uit arren moede ter reparatie aanbieden aan je vaste mannetje om de hoek is ook geen goed alternatief, echt niet. Het gaat je nog veel meer geld kosten op den duur. Bezuinigen en Maserati is een bar slechte combinatie.

Kortom, wil je dit stuk pure autoliefde beleven, zorg dan dat je er de middelen voor hebt. Een paar duizend eurootjes per jaar aan onderhoud is minimaal om hem in goede staat te houden. Koppelingen en distributieriemen vervangen om de 50.000 km, gelijk maar even 32 kleppen stellen, alleen maar grote beurten elke 10.000km (het allerliefst nog om de 5000): het zijn zo van die reguliere onderhoudsdingetjes en dan gaat er nog niks geks kapot. Maar die dingetjes kosten een vermogen, net als banden, schokbrekers en meer van die slijtagegevoelige delen.

Heb je het er voor over en berijd je hem met liefde (zo weinig mogelijk korte stukjes, goed warm rijden en goed luisteren en voelen wat dit gevoelige type je onderweg vertelt), dan heb je er een exclusieve, oogstrelend mooie en karaktervolle godfather van de latere S8, S55 en XJR aan. Het is allemaal met de hand en vooral met liefde in elkaar gezet, het geeft de auto een ziel. En een ochtendhumeur. Dat meteen het jouwe doet verdwijnen zodra je de garage open trekt.



95 reacties

Heb er eentje gehad. Wilde een lekke band wisselen, ging de krik door het chassis heen. Ik mis hier dus nog de opmerking dat ze behoorlijk roestgevoelig zijn.
@gash: Ze zijn behoorlijk roestgevoelig.

Ziezo, altijd blij als ik iemand kan helpen met een opmerking.
@Carreza:

Mijn dag is weer goed!
Ik vinde ze eigenlijk geeneens echt mooi…
@norge: Minus een e ….Waar blijft die edit knop?
@norge: oh, heb je geen edit-knop bijgekregen bij je Noorse kroon …
@Carreza: wat nou “Noorse” kroon?!

Ik vind ze ook niet mooi overigens. Type 3 vind ik nog de minst lelijke.
@autoblogger … Goed idee, een edit knop voor betalende bezoekers. Of anders in de verkoop, ik betaal wel een paar euro per jaar voor zo’n knop..
@norge: En een negeer-knop…à €5,- per jaar? ;)
@norge: Edit knop is inderdaad een heel goed idee! Naast het duimpje om hoog, ook eentje naar beneden?
@dutchdriftking: dat hebben ze gehad, zal vast verwijderd zijn met een reden
@autogedrocht:
Yep, heeft nog geen dag geduurd….
@norge:we betalen toch al? Dan mag je toch verwachten dat zo’n knop inbegrepen is.
@norge: ik blijf die laatste op een vw bora vinden lijken :/
@rikdep: ik vind die laatste op een bora blijven lijken**
@sr20det: jezus inderdaad sorry XD wat een zin excuus
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid en onderhoudsgevoeligheid van een maserati granturismo?
@maarten020: kort samengevat: allebei extreem hoog
@scottishcarspotter2000: extreem betrouwbaar en extreem onderhoudsgevoelig? Ben in de markt voor een mooie auto, een porsche 997 vind ik mooi maar ik mis de emotie en het geluid, de granturismo vind ik mooi en het geluid spreekt mij aan..ik had eigenlijk begrepen dat het qua betrouwbaarheid na de 4200 wel beter was gegaan maar ik begrijp uit jouw korte reactie dst dit niet het geval is? Waar moet ik jaarlijks aan denken qua onderhoudskosten?
@maarten020: ik heb er zelf geen gehad, ik ben 14, maar ik heb een man bij Louwman gesproken die zei dat de auto erg betrouwbaar was, mits je alle beurten op tijd doet, anders gaat er geheid iets mis. Er was jaarlijks wel een ‘aanzienlijk bedrag’ nodig voor het onderhoud, ik zou zelf even bij bijvoorbeeld Louwman bijgaan voor meer informatie. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je voor de Italiaan gaat!
@scottishcarspotter2000: thanks voor je reactie
@scottishcarspotter2000: Een mannetje bij Louwman gesproken… tja dat is weer lekker onafhankelijk zeg. Die gast werkt bij de Dealer die gaat zo’n auto echt afkraken.
@maarten020: Ik ben echt van de Italianen,heb er ook nog wat DNA van overgehouden, maar als je in de markt bent voor een 997, zou ik toch daar voor gaan.Ikzelf ben nu niet in de positie om een 997 aan te schaffen,maar een 996 4S is wel een auto waar ik mijn vizier op heb gezet.Een 964 of 993 zijn veel te duur en een 997 ook,want te jong.Succes en heel veel plezier annyways,want wat je keuze dan ook mag zijn; een leuke zal het in iedergeval worden!
@sydney: mijn vizier lag eerst ook oo een 993 maar vind de prijzen belachelijk. .de 996 is bereikbaar maar ben ik niet kapot van ook al is de 4s best oke..de 997 vind ik persoonlijk best mooi..ook al issie niet zo perfect als de 993. Ben eigenlijk altijd gek geweest van ferrari en de f355 stond hoog op mijn lijst alleen ben ik nogal geschrokken vsn de verhalen over het omderhoud en de kosten..van een 360 modena word ik niet warm of koud. .nog gezeten in een 4200 maar die vind ik toch minder dan de 3200 maar die is weer duur in de onderhoud en ik ben nu eenmaal zelf geen monteur..de granturismo vind ik bijzonder mooi en als de betrouwbaarheid oke is en de jaarlijkse kosten binnen de perken is dat de auto waar ik mijn pijlen op richt. .toch het geluid en het design. .terwijl de porsche waarschijnlijk de verstandige optie is en ook een mooie auto…
@maarten020: tja mijn naam zegt het al….. Waarom geen 997 gt3. De mooie auto die je zoekt maar dan met het spectaculaire geluid. Hoge aanschafprijs maar daar tegenover staat betrouwbaarheid en waardevastheid. Geen daily driver maar een auto voor speciale gelegenheden.
@mark997gt3: had ik zelf nog niet aan gedacht, zal oo Internet wel kijken voor wat voor bedrag je een nette kan kopen
@maarten020: Als je de meerprijs van een granturismo ten opzichte van een 3200GT kan betalen, dan zou ik mij over het onderhoud geen zorgen maken. Zou vooral met de auto’s rijden. De 3200, coupe gt en granturismo verschillen echt onwijs van elkaar. De Granturismo is een mooie auto. Redelijk bulletproof, maar ook daar kunnen vreemde zaken stuk gaan die prijzig zijn.
@nieuw: Hoe verschillen de auto’s van elkaar los van de uiterlijke verschillen? Geluid? Rijervaring?
@maarten020: Als je denkt aan een 997 van voor de lift en niet een turbo of GT3…ga dan voor de Maser.

Uit je verhaal maak ik namelijk op dat je eigenlijk de Maser wilt maar een 997 ook wel leuk is en een stuk betrouwbaarder…maar laat nou net die porker een motorprobleem hebben dat naar schatting zo’n 10% van alle Boxsters van de eerste twee types, de eerste Kaaiman, 996-en en 997s van voor de facelift treft en einde motor betekent als het toeslaat. Zoek op internet naar ‘IMS failure’. De GT3 en Turbo ontlopen de dans want die hebben een ander type motor dat afgeleid is van de race 911jes. Vanaf de 997 facelift versie heeft Porsche er pas echt wat aan gedaan en is er een nieuwe motorengeneratie, de turbo is vanaf toen ‘toevallig’ ook gebaseerd op dat nieuwe blok.

Zou zuur zijn als je voor je tweede keus gaat en dan stil komt te staan vanwege juist het probleem waarvoor je je eerste keus hebt laten lopen ;)
@jaapiyo: jaapiyo..dank voor je info. .weer stof tot nadenken..dus bij de mk2 geldt dit probleem niet en voor de gt3 en turbo. …vraag mij alleen wel af welke problemen je kan verwachten bij de granturismo want het als al je zegt dat dat mijn eerste keuze is
@maarten020: heb een 4200 cambiocorsa. Heb ook naar een 996 gekeken. De laatste die ik bekeek had een onderhoudshistorie van 11.000 (!) euro over anderhalf jaar bij Porsche Leusden, inclusief 4 nieuwe banden. Alles is duur bij dit soort auto’s. Of het nou remschijven of koppelingsplaten zijn. Dat soort “dingetjes” kosten knaken. Kun je alleen voorkomen of voorzien door een auto met garantie te kopen of een aankoopkeuring te laten doen.
@alfablog: heb zelf bij vossestein gekeken naar een zwarte 4200 cambiocorsa met mooi cognac bruin leder interieur, sprak mij meer aan dan de 996 alleen vimd ik de achterlichten van de 3200 een stuk mooie ook al vernam ik dat die auto een drama is qua onderhoud en de 4200 een stuk beter..keuzes keuzes..ik snap dst onderhoud niet goedkoop zal zijn maar geen zin om 20k kwijt te zijn voor oaar jaar leuk rijden
@maarten020: strikt genomen vind ik de 3200 ook mooier. Maar bij de 4200 is alle techniek van Ferrari. De motor is de voorloper van de motor van de F430. Vind ik dan ook wel weer leuk.
Heb m bij Franco gekocht met garantie en ik doe daar het onderhoud. voor jaarlijks nakijken, olie en apk ben je onder de 500 euro klaar.
@alfablog: dat klinkt ook best aantrekkelijk en het geluid van de 4200 is erg mooi! De spider vind ik ook erg mooi en verkorte body en met kap open nog meer geluid..genoeg opties en ideeën. .thanks.voor je post
@maarten020: als je meer info zoekt of vragen hebt zou ik naar maseratichat.nl gaan. Kun je ook vragen wie er meer weet van een auto. Eerste advies dat iedereen je zal geven, is om een aankoopkeuring te laten doen. De auto die je noemt, is nu verkocht maar heeft volgens mij jaren te koop gestaan elders.
@alfablog: dank voor de tip,ga zeker even op maseratichat kijken
@alfablog: jaren te koop gestaan? Die cambiocorsa bij.vossestein bedoel je? Dus niet echt makkelijk weer te verkopen begrijp ik..bij prins exclusief staat er ook al ruim een jaar een granturismo te koop met s koplampen voor 53k..blijkbaar ook lastig te verkopen…mooie site maseratichat alleen weinig info de granturismo
@maarten020: er is 1 actieve poster met een GT een Cambiocorsa.
@alfablog: een gt en een cc..waarom ook niet ;-)
@alfablog: nog veel verschil in betrouwbaarheid en onderhoudskosten tussen een 4200 en gransport dat jij weet?
@maarten020: onderhoud en betrouwbaarheid zijn geheel gelijk.
@alfablog: viel mij trouwens wat op toen ik verschillende occassionsites bekeek op het internet, bij prins exclusivo staat een een behoorlijke tijd een GranTurismo te koop (donker grijs met S koplampen) voor 52.900 euro http://www.prinsesclusivo.nl/aanbod/maserati-granturismo-4-2-v8-automaat_419/?order=datum-nieuwst en volgensmij staat precies dezelfde auto te koop op marktplaats bij een particulier voor 48,500 euro http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/maserati/m897274664-maserati-granturismo-2008-grijs.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=72738 Pakt Prins Exclusivo een mooie marge op de verkoop van een auto van een particulier van een GT die blijkbaar al 10 vorige eigenaren heeft en een import auto is.. Maseratichat lijkt mij dan ook een prima bron om te bekijken welke maserati’s er zijn en wat betrouwbaar is..wellicht een idee ook in het buitenland een GT te halen…
@maarten020: zou bij Franco gaan praten. Weet wat er speelt bij zijn klanten, hoe ze zijn onderhouden en hij kan ook importeren voor je. Succes!
@alfablog: wederom dank voor de tip!
@maarten020: heb onlangs een rondje gedaan met een 4200 , kameraad van mij heeft eentje on stalling en mag er mee rijden.
Toch wel een supergaaf ding en geile sound, en boven de 4000 Rpm een beest.
@bofkont: klopt inderdaad. .klinkt heerlijk die ferrari motor
Ja ik weet het, ik ben een beetje vreemd.., maar ik vind deze erg lekker..
Mijn favoriete QP..

Dus Lars, wederom bedankt voor een heerlijk stukje leesvoer op de zaterdagavond.
Heerlijk geschreven weer.Hoewel officieel geen Quattroporte is de 430 v4 altijd mijn favoriet geweest, (een zwarte of donkerblauwe graag)ook al is dat uit het rijtje 4-Drs Maserati’s waarschijnlijk de verreweg minst betrouwbare van allemaal.Maar ook een donkerbruine ’79-er zoals in The Godfather part III is ook niet te versmaden..
@sydney: haal de badges eraf en de 430 V4 lijkt heel sterk op een Alfa Romeo.
@e1000bmw523i:
Haal hier de badges af en een leek denkt dat het een Kappa is, Ow8, die.kent de leek ook niet….
@jrk68: Kappa komt idd dichter in de buurt. :)
@e1000bmw523i: Welke dan? De enige uit dezelfde periode zonder alles over een kam te scheren en die mij te binnen schiet is de 90.En dan moet ik nog tussen mijn dichtgeknepen ogen doorkijken.
@sydney: weet ook niet welke. Dat is het eerste wat in me op kwam…
ja het is een maserati zou voor mijn al reden genoeg zijn haha
auto kopen met je hart is dus niethandig met dit merk
Ik heb het nooit echt gehad voor oude Maserati’s. De Quattroporte V daarentegen staat erg hoog op mijn verlanglijstje.
Godfather van de S55 zal het nooit zijn want de 300 SE 6.3 was de eerste serieuze snelle 4 deurs sedan. Overigens vindt ik de quattroporte wel geweldig!
@henkhupelschoten: De 300 SEL 6.3 kwam in ’68 op de markt.Vijf jaar na de eerste Quattroporte, dus die vlieger gaat niet helemaal op.Overigens vindt ik de 450 SEL 6.9 nog ff een tikkie lekkerder dan de 6.3.Vooral op het netvlies..
@sydney: Snap ik dat de Maserati eerder was maar echt snel voor die tijd was ie nou ook weer niet, de Benz ging integendeel onder De 7 seconden (geloof 6.7 sec.) naar de 100 km per uur. En dan nog de speciale amg versie die van 0-100 in 4.6 seconden naar de 100 scheurde. Ferrari’s en porsche’s waren nog niet eens zo snel die tijd
Waarom zijn er eigenlijk profielfoto’s met een kroontje erop? Zie dat @norge: En @st33fie: Er een hebben
@henkhupelschoten: Ik zie dat jij mij voor bent, inderdaad dat wilde ik ook graag weten.
@henkhupelschoten: vanwege carnaval gok ik ;-)
@henkhupelschoten: @badboys: @autogedrocht: heeft niks met carnaval te maken…
Is een Premium badge voor donateurs…
@e1000bmw523i: Misgunners zijn wij ook…..
@henkhupelschoten: Jouw woorden…
@henkhupelschoten: wij hebben voor klein bedrag per jaar een advrije autoblog en daarmee steun je autoblog in het maken van moddervette filmpjes;-)
@st33fie: @henkhupelschoten: en dat abonnement schaf je hier aan.
4e en 5e generatie vind ik een stuk mooier. Niet alle auto’s waren vroeger schoonheden…
@jorden:
Dit is de vierde generatie lieverd..
@tupperware: my bad! 5e en 6e dus :)
Met de genoemde QP heb ik niet veel.

Persoonlijk blijft de QP V de mooiste voor mij.
Super mooie wagens. Zo`n heerlijke bi-turbo lijkt me wel wat!
@dutchdriftking: Man, het moet wel echt je hobby zijn hoor; vriend van me heeft er eentje. In garagekosten al 2x de (2e hands) aanschafprijs betaald binnen 2 jaar. En frequent ‘rare problemen’, zowel mechanisch als de electronica waarvoor die vaak terug moet; staat minstens 6-8x per jaar bij de specialistische garage. Dat terwijl de auto in vrijwel nieuwstaat lijkt te zijn.

Maar het is niet z’n daily driver en ik zie ‘m altijd, weer of geen weer, weer een paar K-tjes lichter of niet, altijd lachend uitstappen :) Z’n vriendin vindt het dan wel weer wat minder; zo’n dure hobby …
De type 2 is inderdaad een misbaksel zeg… de neus is verschrikkelijk
Rooie Arie zou zeggen : “Droomwagen, vooral blijven DROMEN ”

Maar die heeft er wel één van het laatste type, dat overigens gruwelijk lekker rijdt.
Maar weer ellende geeft met die flipper-bak en koppeling.

Ik ben van mening dat deze wagens een brug te ver zijn, dan liever een 7-serie.

En moet het per-sé stijl hebben : een XJ 6 Series 2 of III uit de zeventiger of tachtiger jaren.
Liever dat dan.
Type 4, de standaard auto voor iedere drugsbaron in Miami Vice.
@inmunich: Nee dat was type III, maar moest er inderdaad ook aan denken, kwam regelmatig voorbij in die serie in handen van bad guys die geen W126 hadden.
@jaapiyo: inderdaad, dank voor de correctie!
Ik heb bijna ooit een Maserati Quattroporte IV gekocht, maar hij was net voor mijn neus verkocht…
Prachtige auto. Ik fietste vaak langs een bedrijf waar zo’n type 4 stond. Viel altijd al op, ook in het zwart.
De Quattroporte I vind ik wel een heerlijke wagen de IV heeft ook nog wel wat mits hij in een goede staat is, voor de rest vind ik ze niet geweldig, sowieso niet voor Maserati’s begrippen.
Vloeken in de kerk maar ik vind het geen mooie auto’s, de laatste twee generaties zijn voor mij veel beter te verdragen. Helmaal het op een na laatste model.
Mooi artikel weer met de nodige droge humor…zoals dit:

“Maar eigenlijk ook niet meer dan dat, want hij werd slechts 13 keer besteld. Wellicht per ongeluk.”

Waarvoor hulde.

Alleen waar is de QP V? Of verdient die zijn haar eigen artikel.
@jaapiyo:
Even een jaar of 10 wachten Jaapiyo, in deze column worden youngtimers behandeld.
Misschien is dat iets voor de occasion rubriek….
@jaapiyo: Strikt genomen is d QP5 nog geen youngtimer… Die kwam in 2004 op de markt en is dus nog geen 15 jaar oud.
@e1000bmw523i: ah zo…ja fair enough.
Ik ben altijd wel gek geweest op een Quattroporte. Gewoon een stijlvolle auto.
Maatje van mij had een hele mooie met maar 50k op de klok maar tjonge je loopt er helemaal op leeg aan onderhoud. Hij rijd nu een Fiat Abarth dat zegt genoeg. Laat iemand anders er maar lekker aan sleutelen en geld aan uit geven.
De evo versies van de IV klinken fenomenaal
Van de eerste vier generaties vind ik eigenlijk alleen de vierde generatie mooi. Maar dan nog kan de Quattroporte niet tippen aan de Ghibli.
Over 10 / 15 jaar zijn de meeste exemplaren van de weg, rijden we allemaal electrisch of ten minste hybride en gaat zo’n door Gandini getekend meesterwerk vol leer en hout, een klassieker worden.
Het model voor het huidige model is by far het mooist. In dit rijtje zou ik de 1e of de 3e wel willen hebben.
Mooi en leuk, soepel artikel over een klein stukje geschiedenis van maserati neergezet. Heb trouwens nooit begrepen dat in het biturbo tijdperk de toenmalige leiding er bijna in slaagde, op basis van een korte termijn visie en ‘quick wins’ het merk om zeep te helpen. Onvoorstelbaar.

Hoe dan ook, keep on writing larssb ;-)
Ik vind ze allemaal mooi, zelfs die 13 per ongeluk bestelde Citroëns. Vooral de 3e generatie met de typische jaren ’80 styling en de 4e generatie, deze ziet er uit alsof hij dolgraag eens over het binnendoorweggetje naast de snelweg gestuurd wil worden. Omdat het kan, ofzo.

Toch jammer dat ze de vooroordelen waarmaken. Te duur om stil te laten staan, te duur om te rijden…
Een Shamal graag! De absolute koning wat mij betreft..
Buitengewoon informatief en leuk geschreven stuk !
Hopelijk nog veel meer stukjes van deze schrijver.
Hulde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).