Gaan de twee bloedgabbers aan de Monster?
Nee, natuurlijk niet. Wel heeft brandstof- en smeermiddelenleverancier ExxonMobil een en ander in het vat zitten. De olieboer bracht dit jaar al een nieuw type brandstof mee voor Red Bull bij de GP van Australië, maar het goedje krijgt bij de race op Silverstone (16 juli) een update.
ExxonMobil verwacht niet dat deze update net zoveel winst oplevert als eerder in Melbourne het geval was. Desalniettemin hoopt men Red Bull weer een stappie dichter bij Mercedes en Ferrari te kunnen laten rijden. Nu vraag je je waarschijnlijk af: maakt brandstof zoveel verschil in de koningsklasse van de autosport?
Volgens de brandstofleveranciers zelf is dat inderdaad het geval. Shell claimt bijvoorbeeld dat het Ferrari eind 2015 hielp om een halve seconde per rondje sneller te rijden. Dat belooft dus wat voor de boys van Red Bull. ExxonMobil loopt trouwens meteen op de zaken vooruit, want de derde update van hun brandstof is gereed voor de start van het komende seizoen.
berlinetta zegt
Als de derde update ook al klaar is, waarom zetten ze die dan niet meteen in? Iemand die weet of de reglementen dat verbieden?
cloverleaf zegt
@berlinetta: “want de derde update van hun brandstof is gereed voor de start van het komende seizoen.”
berlinetta zegt
@cloverleaf: Ik las inderdaad dat hij nu al gereed is. Waarschijnlijk wordt er dus bedoeld dat hij vlak voor het nieuwe seizoen gereed is.
peug206 zegt
@berlinetta: ik vermoed dat ze dat eerst willen testen voordat ze het tijdens een race gebruiken en nog meer motoren plof zeggen ;)
Edge zegt
@berlinetta: Ze zullen de beoogde chemische samenstelling wel op papier hebben staan, maar zullen hem wellicht nog in het lab moeten ontwikkelen en testen of zo?
berlinetta zegt
@edge: Dat zou kunnen, maar in principe is de brandstof dan nog niet gereed. Ik denk dat @cloverleaf het bij het juiste eind heeft en dat de brandstof voor het nieuwe seizoen gereed zal zijn.
viezefreddyw zegt
Dat brandstof gebeuren in de Formule 1. Ik meende altijd dat de Formule 1 auto’s op hetzelfde brandstof moesten lopen als straatauto’s doen. Of heb ik dat verkeerd??
fapfap zegt
@viezefreddyw: En jij altijd maar V-Power tanken omdat Ferrari dat op de zijkant had staan! :) :)
viezefreddyw zegt
@fapfap: Haha inderdaad! Ik rook ook altijd Marlboro, heb Vodafone, laat al mijn pakketjes bezorgen door UPS, ik draag Rayban zonnebrillen en om de pols het liefst een Hublot.
Edge zegt
@viezefreddyw: En je tapt de stroom van een lantaarnpaal af omdat WEICHAI POWER hier niet te krijgen is?
Edge zegt
@viezefreddyw: Racebrandstof is voor een groot deel gelijk aan de brandstof die jij en ik uit de pomp halen. Volgens Shell zelf is hun V-Power voor 99% gelijk aan de racebrandstof die ze Ferrari in de F1 leveren. Die ene procent is dan wel weer van vitaal belang. Shell heeft ooit een test gedaan waarbij Alonso in zijn Ferrari eerst met V-Power de baan op werd gestuurd, en daarna met de racebrandstof. Er zat zo’n 9 tienden van verschil tussen de snelste rondjes, wat vooral kwam doordat de acceleratie een stukje beter was bij de racebrandstof. De V-Power leverde gek genoeg wel een hogere topsnelheid op.
vonklausenburg zegt
@Edge: https://youtu.be/cyAcCErQ7Eo
lekbak zegt
@Edge: ik vind het heel bijzonder dat de F1 op zulke arme brandstof rijdt. Had ik echt nooit verwacht. Des te knapper wat die mannen doen met hun motoren.
treinrukker zegt
@lekbak: ze reden vroeger met exotische samenstellingen maar dat is al een tijdje verboden, ook beter zo, kost veel geld en de fans zou het een worst wezen.
gwnbmw zegt
@viezefreddyw: een f1 auto kan rijden op normale brandstof, en een normale auto ook op f1 brandstof. alleen zal de f1 wagen vermogen verliezen, en andersom.
racerx zegt
Las gister nog een bericht dat de FIA steeds strenger wordt met reglementen omtrent olie verbranden in de ICE’s. VAG zal nu wel niet meer geïnteresseerd zijn om deel te nemen…
berlinetta zegt
@racerx: Ik vind dat verbranden van olie toch wel opvallend. Bij elke start valt het me nog steeds op dat er alleen bij de Mercedessen rook uit de auto’s komt.
racerx zegt
@berlinetta: bizar he? Dat valt mij ook op. Ik vroeg me telkens af of dat wel de bedoeling kan zijn of dat er niet iets stuk aan het lopen was, maar het hoort erbij blijkbaar. Ook ben ik wel benieuwd in hoeverre olie verbranden meerwaarde oplevert, de energetische waarde van benzine ligt toch een stukje hoger.
heidekonijn zegt
@racerx: Het ligt iets anders dan olie verbranden. Er wordt aangenomen dat Mercedes van de eerste dag met hun nieuwe motor een manier heeft gevonden om waterstof te catalyseren uit een smeermiddel en dat gebruikt voor de verbranding. Dat zou daarenboven ook niet vallen onder de reguliere benzinetoevoerlimiet en zo dus een vermogenswinst tot 8% boeken. De rest probeert dat nu in te halen maar gezien iedereen even snel gaat in ontwikkelen tijdens competitie lukt dat dus niet. Daarom dus ook die nieuwe motoren straks.
mashell zegt
@racerx: als er geen olie verbrand meer mag worden waar is dan nog het verschil tussen Formule E en Formule 1?
racerx zegt
@mashell: Zeg jij het maar, kun je meteen weer een relaas afsteken over de obsolescence van verbrandingsmotoren. ;)
noosaheads zegt
“ExxonMobil heeft het een en ander in het vat zitten”
Dat gebeurt wel vaker..
volvoturbo zegt
@noosaheads: was n leuke woordspeling inderdaad.
willyjee zegt
Altijd mooi nieuws als de beide heren v redbull weer wat snelheid erbij krijgen, maar nu ik erachter kom dat de teams ook nog eens verschillende brandstof gebruiken… Damn, shit got complicated
trustmeiamanengineer zegt
Goedzo. Maar het blijft debiel dat ze puur voor het geld een andere olieboer dan hun motorleverancier Renault hebben genomen. Dat is vragen om problemen, die ze dan ook veelvuldig gehad hebben dit jaar. (Ik weet uiteraard niet of het daadwerkelijk iets met de brandstof/olie te maken heeft gehad, maar maakt complexe zaken wel alleen nog maar nodeloos complexer).