• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo zegt de verbrandingsmotor vaarwel!

Auteur: Author, gepost 5 juli 2017 om 07:35 – 93 Reacties

Volvo zegt de verbrandingsmotor vaarwel!


De Zweden veranderen hun koers radicaal.

Het merk kondigt aan dat elk model dat vanaf 2019 wordt geïntroduceerd is voorzien van een elektromotor. Geniet dus nog even van de vierpitters in de huidige modellen, want die verdwijnen binnen enkele jaren uit de showrooms. Volvo meent dat de vraag van de klant een doorslaggevende rol heeft gespeeld in deze koerswijziging.

Men wil namelijk voor elke EV-rijder de juiste auto kunnen aanbieden. De komende jaren worden EV’s, PHEV’s en “mild hybrids” gepresenteerd. Vervolgens komen tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische modellen. Drie van deze auto’s worden Volvo’s, de andere twee komen van Polestar. Details zijn op moment van schrijven helaas nog niet bekend.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat auto’s met louter een verbrandingsmotor niet meer in de Volvo-showroom komen te staan. Het merk wil in 2025 minstens een miljoen “geëlektrificeerde” auto’s verkocht hebben. Ook moet de productie tegen die tijd klimaatneutraal zijn.

Ook interessant!

  • Volvo stationwagon
    Volvo zegt de stationwagon bijna vaarwel
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Mercedes zegt vaarwel tegen de verbrandingsmotor
  • Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers
    Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, plug-in, Volvo

Vorig bericht: « Rechter komt met bijzondere straf voor doodrijder
Volgend bericht: Max en Daniel krijgen nieuwe sappies »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfapeter zegt

    5 juli 2017 om 07:55

    Dit is dus de toekomst! Ik ben verwonderd dat er nog steeds fabrikanten zijn die nog geen enkel product met alternatieve aandrijving in hun gamma hebben.

    Login om te reageren
    • rw1994 zegt

      5 juli 2017 om 07:56

      @alfapeter: Je bedoelt Alfa Romeo?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        5 juli 2017 om 08:00

        @rw1994: Hoho, die hebben allang alternatieve aandrijving. Sleeptouw, autolader, ANWB.

        Login om te reageren
        • alfapeter zegt

          5 juli 2017 om 08:13

          @e34m5touring: 28 jaar Alfa, 0 x depannage. Die grapjes zijn zo belegen, misschien moet je de fanboy in jezelf een beetje rust gunnen. Mijn laatste auto was trouwens een BMW, niet over te klagen maar had niet de charme van mijn Alfa’s.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            5 juli 2017 om 08:25

            @alfapeter: Het is sarcasme, heel veel sarcasme. Misschien moet jij eens sarcasme proeven in plaats van de fanboy in jou beledigt te laten voelen.

            Hij heeft zelf trouwens een Alfa Romeo. Zelfspot is dat.

            Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            5 juli 2017 om 08:26

            @alfapeter: Misschien moet je gewoon even rustig doen. Rij zelf inmiddels m’n 6e Alfa. Een plaatje van een 159. Was maar een grapje hoor. Moet kunnen. Zelfs als Alfa eigenaar.

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              5 juli 2017 om 08:59

              @e34m5touring:
              Wij kennen elkaar toch van het 159 duwen, toch ?
              Die rooie is van mij !

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                5 juli 2017 om 09:08

                @desjonnies: Ik dacht het NK sleepoog draaien. Maar als jij het zeker weet… ;)

              • rw1994 zegt

                5 juli 2017 om 13:19

                @E34M5Touring: Niet getreurd zolang de achterruitverwarming het nog doet, scheelt toch bevroren handjes door het duwen in de winter.

              • sjonniedeluxe zegt

                6 juli 2017 om 09:58

                @rw1994: bij mijn giulietta is dat nou net stuk

        • 2wheeler zegt

          5 juli 2017 om 08:18

          @e34m5touring: bahaha!

          Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          5 juli 2017 om 10:10

          @e34m5touring: Chapeau

          Login om te reageren
      • alfapeter zegt

        5 juli 2017 om 08:06

        @rw1994: Absoluut! De hele FCA groep heeft bij mijn weten enkel bij Fiat iets van alternatief. Ik mag dan wel een Alfa liefhebber zijn, ik ben allesbehalve een blind fanaat.

        Login om te reageren
    • turboboy zegt

      5 juli 2017 om 07:58

      @alfapeter: Alfa rijden is toch ook heel milieubewust, die recyclen zichzelf.

      Login om te reageren
      • babybenz zegt

        5 juli 2017 om 08:26

        @turboboy: Biologisch afbreekbaar?

        Login om te reageren
  2. snorrewietskie zegt

    5 juli 2017 om 08:04

    Zijn we lekker mee als petrol heads.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      5 juli 2017 om 08:10

      @snorrewietskie: Als ‘petrolhead’ zijnde is Volvo al best lang een merk waar je je heil niet op hoeft te zoeken.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        5 juli 2017 om 08:17

        @viezefreddyw: Klopt, sinds de oude T8 blokken en 5 cilinders zijn heengegaan is er op motorisch vlak weinig leuks meer bij Volvo te vinden. Wel mooie auto’s overigens, maar niet mijn cup of tea vanwege de aandrijving. Zou eerder een volledige EV S90 kopen dan een exemplaar met vierpitter.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          5 juli 2017 om 08:33

          @racerx: Ik had vroeger niet veel met Volvo. Alleen de 5-cilinders vond ik wel leuk maar voor de rest deed het me niet veel.

          Maar dat is nu een beetje anders. De huidige designtaal van Volvo vind ik fraai. Zo had ik vrijdag een S90 D4 een dagje bij me. Was een ontzettend fijne reisauto. Prachtig interieur, goede stoelen en met 190PK kwam je geen vermogen te kort voor de lange afstanden. De D5 die ik een tijd terug eventjes mocht proeven vond ik ook al zo fijn. Het enige wat ik niet zo prettig vind werken (bij geen enkele auto trouwens) is het touchscreen. Daar ben ik niet zo’n fan van.

          Login om te reageren
          • kimhung zegt

            5 juli 2017 om 08:41

            @viezefreddyw: man man man. Wat ik af en toe lees van jou waar je allemaal in rijd. Ben wel een beetje jaloers.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              5 juli 2017 om 08:46

              @kimhung: Oh haha, naja dat valt allemaal best mee hoor. Ik heb wel wat vrienden en kennissen die werkbaar zijn in de autowereld. Zo heb je dan wel eens het geluk om ergens mee te kunnen/mogen rijden.

              Login om te reageren
              • vonklausenburg zegt

                5 juli 2017 om 10:01

                @viezefreddyw: Friesland. Vrienden in de Autowereld. Toevallig de S90 van Van Der Schaaf meegekregen?

              • viezefreddyw zegt

                5 juli 2017 om 10:08

                @vonklausenburg: De Volvo kwam daar inderdaad vandaan.

          • racerx zegt

            5 juli 2017 om 08:54

            @viezefreddyw: Je hebt volledig gelijk, het zijn tegenwoordig erg mooie auto’s met een nog fraaier interieur. Echter, hoewel je qua vermogen niets tekort komt, vind ik zo’n viercilinder qua laufkultur gewoon niks. Afgelopen week een nieuwe 750i mee gehad, die heerlijke power delivery van dat V8 blok is gewoon onovertroffen. Ook mn eigen V8 is gewoon een prachtblok. Vandaar dat ik enkel een volledige EV Volvo zou overwegen, anders ga ik er voor mn gevoel gewoon enorm op achteruit. Overigens heb ik in die 750i de touchscreen functie 0 keer gebruikt, ik prefereer de iDrive.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              5 juli 2017 om 09:04

              @racerx: Nee, daar ben ik het met je eens. Een V6/6-in-lijn/V8 diesel is gewoon veel lekkerder rijden. Klinkt beter, loopt soepeler, meer souplesse, comfort en meer koppel. Ik ben daar groot fan van. Iets lekkerder is er niet voor de Autobahn. Zo’n 750 moet natuurlijk fantastisch zijn om te rijden. Qua comfort zal er weinig auto’s echt beter zijn of lekkerder te rijden zijn. Maar jouw eigen auto, je E60 540i, is natuurlijk ook een parel! Ikzelf heb een E60 525D staan die ik probleemloos op 320.000 kilometer heb gezet. Maar zo’n 540i moet geweldig rijden zijn.

              Login om te reageren
              • racerx zegt

                5 juli 2017 om 09:26

                @viezefreddyw: Ten alle tijden welkom om een keer te proberen! T is een heerlijke cruiser, maar na een week 750i voelt het helaas toch als behelpen hahaha. Gelukkig went het alweer. ;)

              • viezefreddyw zegt

                5 juli 2017 om 09:32

                @racerx: Een 750i is een leuke slee, maar jouw 540i is lekker ingetogen. Je ziet er nergens van af dat er een V8 onder de motorkap zich bevind. Dat vind ik wel een leuk idee. En het is heel aantrekkelijk om eens een keer te proberen.

              • racerx zegt

                5 juli 2017 om 09:41

                @viezefreddyw: Anytime!

            • mashell zegt

              5 juli 2017 om 10:54

              @racerx: en als je een 4 cilinder 7 serie gereden zou hebben had je ook niet over die laufkultur geklaagd. Bij moderne auto’s kan dat zowel als geluid en vibraties zo ver weggefilterd worden dat je het niet meer merkt.

              Login om te reageren
              • hehe zegt

                5 juli 2017 om 11:49

                @mashell: precies. Zo’n dooddoener. Ik heb een XC90 T8 en je hoort de motor nauwelijks en je voelt hem niet, als ik het gewone verkeer rijd heb ik altijd reserve in mijn gaspedaal, het komt niet voor dat ik mijn gaspedaal geheel vloer.
                De enigen die merken dat het een viercilinder is zijn omstanders.

          • freezzr zegt

            5 juli 2017 om 10:32

            Inderdaad touchscreen mist een bedieningsknop zoals bmw/audi dat doet. De D4 is met automaat echt super. Maar wat vond je van de wegligging? Dat was het enige wat mij niet echt kon bekoren. Een beetje deinerig en eng op hogere snelheden.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              5 juli 2017 om 11:14

              @freezzr: Dat doen BMW en Mercedes en Audi inderdaad een stuk beter. De wegligging vond ik opzich wel prima. Wel had ik het gevoel een stuk hoger te zitten dan dat ik werkelijk zat. Vooral op hoge snelheden vond ik dat storend(er) dan bij een BMW of Mercedes. Het deinen in een auto vind ik niet heel storend. Voor een lange reis vind ik dat zelfs prima.

              Login om te reageren
      • snorrewietskie zegt

        5 juli 2017 om 10:27

        @viezefreddyw: Ik weet ook wel dat Vulva een hockeymerk is. Maar het gaat met de hele industrie dezelfde kant op. Ik vrees dat het niet lang meer zal duren voordat er een verbod komt op het gebruik van een voertuig met verbrandingsmotor.

        Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      5 juli 2017 om 14:19

      @snorrewietskie: Zoals Freddy al aangeeft is Volvo al lang geen merk meer voor petrolheads. Het zijn gewoon comfortabele auto’s die je zo veilig mogelijk van A naar B brengen, waarbij ze ook bij mij de snaar hebben weten te raken met hun aantrekkelijke designs. Dus clientele van Volvo zit ook niet te wachten op 5 pitters en V8en. De meest recente verkoopcijfers laten dat ook zien: goo.gl/94Lnbi (tip @autoblogger)

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      6 juli 2017 om 17:19

      @snorrewietskie: Als petrohead juist goed nieuws. Elektro aandrijving is beter. Altijd fijn een upgrade, toch?

      Login om te reageren
  3. gumz zegt

    5 juli 2017 om 08:10

    Na enkele maanden met een BMW 330e te rijden kan ik niet anders dan te zeggen dat het de toekomst is.. De aandrijving is slim en effficiënt. bvb afdaling in de Alpen, benzinemotor uit en 15% batterij bijgeladen. Of stukje autobahn wat steil naar beneden was, motor uit bij 130 en rechargen :) natuurlijk ook totaal geen gebrek aan power en fun!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      5 juli 2017 om 08:17

      Is het nog steeds fun als ik jou voorbij kom met mijn Volvo 850R??

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        5 juli 2017 om 08:20

        @kennone: en hij jou daarna weer als je staat te tanken? Best wel, denk ik.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          5 juli 2017 om 09:45

          @2wheeler: vroeger schepte de mannen nog op over hun CC’s. 1 op 4 dat was pas ruig!! Met je 5.7 een m3 er uit rijden BAM!! Maar nu ben je dus blijkbaar de baas als je 1000km op een volle tank rijd met een economische rechter voet en fijne handen creme zo dat je handen zacht blijven na al dat stuur werk op de A2.. Nou ik blijf gewoon trots elke 400km euro 98 (echte mannen benzine) tanken koop dan gelijk zo’n ranzige vleeskroket die er al 2 dagen ligt en daarna weer vol gas al die eco h*mos er uit rijden?? #voeljevooralnietaangesproken ?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            5 juli 2017 om 11:01

            @kennone: en hoe voelt het als een Model X met 6 prachtig vrouwelijkschoon bij het stoplicht laat lijken alsof je nog stil staat?

            Login om te reageren
            • gekketurbo zegt

              5 juli 2017 om 14:11

              @flutterby: 6 vrouwelijke schoon in een model X rij je er zelfs met suzuki Alto eruit. Die zijn een half uur bezig om alle instellingen goed te zetten voor ludicrous modus…

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                5 juli 2017 om 16:22

                @gekketurbo: de Model X is er ook als 7 zitter hè?

            • kennone zegt

              5 juli 2017 om 18:13

              @flutterby: dat is het enige puntje dat even behoorlijk pijn doet. Ik ben eerlijk dat klapt wel even binnen op je echo.. Maarrrr boven de 100 haal ik hem toch wel in en kan ik gerust de cruisecontrole op 180 zetten en hoef ik niet bang te zijn dat ik binnen 300km al weer een uur moet laden.. nee na 400km gooi ik er gewoon weer euro98 (echte mannen brandstof) in en rijd ik daarna de zoveelste eco h*mo bak met een dikke middelvinger voorbij!!

              Het is een beetje het zelfde als je als man gaat stappen. Als een echte vent bestel je geen sapje of een zoete wit wijntje. Nee je besteld bier met jagermeister, je roept de rest van de avond k*t en schopt overal tegen aan!!! Of ben ik daar toch de enige in???

              Login om te reageren
          • gumz zegt

            5 juli 2017 om 11:26

            @kennone: Gaat hem mij niet over welk merk auto of dergelijke. Ben zelf wel een serieuze fan van Volvo. Het hele concept is gewoon heel bruikbaar en leuk als het zo is uitgevoerd. Ik sta ook om de 400-500 km te tanken, heb helemaal geen last van eco meuk in Sport plus op een lege weg :-) maar aan de andere kant is een keertje naar de supermarkt op zaterdag leuk in EV mode..

            Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            5 juli 2017 om 12:21

            @kennone: haha, de frustratie spat er vanaf. Ik voel me zeker niet aangesproken hoor. Ik verbrand de nodige liters benzine, zowel in de auto als op de motor.

            Ik vind het alleen sneu als je er stoer over gaat doen. Helemaal op het internet. Ga jij naar weer lekker echte mannen benzine tanken, gefrustreerde.

            Login om te reageren
            • kennone zegt

              5 juli 2017 om 18:14

              @2wheeler: haha ik blijf echte mannen benzine tanken tot mijn dood!! Smeer het nog net niet op mijn boterham

              Login om te reageren
        • nopetrolnofun zegt

          5 juli 2017 om 09:56

          @2wheeler: tegen de tijd dat hij langs het tankstation rijdt, is hij al 5 laadbeurten verder en dus 3 dagen verder, denk dat hij dan al weg is.

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            5 juli 2017 om 12:23

            @nopetrolnofun: ? Een 330E heeft ook een 2-liter benzinemotor aan boord he…

            Login om te reageren
      • bassx zegt

        5 juli 2017 om 10:53

        @kennone: BMW trekt sneller op, heeft meer optie, betere gewichtsverdeling, rijdt beter en is mooier afgewerkt. 850R is een leuke cultauto maar vandaag de dag voor de gemiddelde bestuurder niets meer dan een oud barrel.

        Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      5 juli 2017 om 08:21

      @gumz: maar zet je hem ook aan de stekker?

      Login om te reageren
      • gumz zegt

        5 juli 2017 om 11:16

        @joost1990_2: Thuis altijd laden natuurlijk, zodat korte afstanden volledig elektrisch gebeuren. Zie het wel niet als een elektrische wagen, maar een zeer geoptimaliseerde benzineauto :) op vakantie (4000 km) Autobahn 180 cruise control en de top enkele malen aangetikt, door Oostenrijk en Italië langs kleine bergwegen.. In totaal 7l/100 km zonder al te veel te laden. In België bij gemengd gebruik (rij wel eens graag sportief) is 5l / 100km makkelijk haalbaar. Geen wonderen, wel netjes voor 252pk op de achterwielen..

        Login om te reageren
        • frederik zegt

          5 juli 2017 om 11:24

          @gumz: Behoorlijk net verbruik!

          Login om te reageren
  4. kennone zegt

    5 juli 2017 om 08:11

    Volvo was voormij toch al klaar toen ze de 5pitter er uit gooide.

    Login om te reageren
  5. tom307 zegt

    5 juli 2017 om 08:28

    “mild-hybrid” zou volvo kers introduceren op zijn modelen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2017 om 10:42

      @tom307: of gewoon een 48 volt accu. Een 48V accu met een klein motortje wordt al mild hybride genoemd. Ook andere merken werken in deze richting. Wat Volvo hier doet is dus gewoon heel goede marketing bla bla.

      Login om te reageren
  6. widodh zegt

    5 juli 2017 om 08:33

    Een heldere en goede visie bij Volvo.

    Elektrisch is dé toekomst. We moeten het doen voor de stilte, leefbaarheid van onze directe omgeving en de planeet in zijn geheel. Super!

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      5 juli 2017 om 12:25

      @widodh: heee @martinus !

      Login om te reageren
  7. jack_abarth zegt

    5 juli 2017 om 08:35

    Dat elektrisch rijden is zo verkeerd nog niet, wanneer ze een range van 500km en een laadtijd van 15-20 minuten weten te realiseren dan ben ik over. Het mag ook 800km en een laadtijd van 40-45 minuten zijn.
    Oh ja, en een trekgewicht van ca. 1.500kg.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      5 juli 2017 om 11:03

      @jack_abarth: als de accucellen van de Tesla Model 3 zijn weg vinden naar de Model X, dan worden je wensen vervuld.

      Login om te reageren
  8. ThomasBol zegt

    5 juli 2017 om 08:52

    Ik heb een aantal jaar geleden van Volvo-NL een tijdslijn gezien wat de koers van Volvo op dat moment was. 2015-2025 Hybrids en EV’s en va. 2025 waterstof. Weet iemand of dit nog de koers is?

    Login om te reageren
  9. frederik zegt

    5 juli 2017 om 09:15

    Lijkt me een uitstekend plan. Genieten doen we van die vierpitters toch niet meer. Wat mij betreft is de toekomst: electrisch voor al het dagelijks verkeer, en voor de funauto een lekkere atmosferische zespitter. :) Dan blijft er ook wat benzine over voor de klassiekers waar ik in het weekend mee wil rijden.

    Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    5 juli 2017 om 09:18

    Hopelijk zet Volvo zich in op de bruikbaarheid van EV in plaats van die nutteloze acceleratietijden zoals enkele andere merken dat momenteel doen.
    Misschien wordt elektrisch rijden dan eindelijk eens een klein beetje interessant.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      5 juli 2017 om 10:05

      @robert110: En toch, Tesla breekt met die belachelijke acceleratietijden en snufjes die niks praktisch toevoegen wel voor dat elektrisch rijden wel een lans bij veel automobilisten. Het is nu hip en cool om zo’n wagen te hebben, terwijl het voor Tesla toch vaak gezien werd als iets voor suffe veganistische hippies. Daar gaat Volvo wellicht nog mooie vruchten van plukken.

      Login om te reageren
  11. rikus zegt

    5 juli 2017 om 09:19

    Een radicaal besluit. Ik had verwacht dat fabrikanten dat rustig op zouden bouwen, een EV gamma. Maar ineens zeggen: zo jongens, over twee jaar gaan doen wij alleen nog maar stekkeren. En wat jullie concullegas doen moeten jullie zelf weten. Wij zijn toch lekker Zweeds. Doei.

    Radicaal.

    Login om te reageren
  12. sracert zegt

    5 juli 2017 om 09:23

    Ik haalde gisteren op de afsluitdijk een Tesla in, reed met een sukkel gangetje van 95km/u. Batterijen he.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      5 juli 2017 om 12:27

      @sracert: man o man, ik ben echt niet anti verbrandingsmotor maar wat een domme argumenten zie je hier voorbij komen!

      Haalde gisteren een Ferrari California in die 110km/h reed. Benzine he.

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        6 juli 2017 om 18:43

        @2wheeler: Zeker op je batterij getrapt?. Aansteller!.

        Login om te reageren
  13. dromedaris zegt

    5 juli 2017 om 09:28

    Mijn huidige wagen ben ik van plan om volledig op te rijden (ik schat nog 6-7 jaar), daarna stap ik over op hetgeen de EV-markt me te bieden heeft binnen mijn budget!

    Login om te reageren
  14. tmenges zegt

    5 juli 2017 om 09:46

    Zal best dat dit de toekomst is, toch ben ik er niet blij mee. Na 4 Volvo’s de afgelopen jaren ( koop , geen lease ) toch maar eens over een ander merk na gaan denken. Kon intens genieten van de 5- pitters die ik reed en nog steeds rijd maar Electrisch zie ik voorlopig niet zitten… Ook niet te betalen voor de normale arbeider zoals ik.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    5 juli 2017 om 09:52

    Het is de toekomst zullen we maar denken.

    Login om te reageren
  16. johnwaters zegt

    5 juli 2017 om 10:14

    Auto’s op elektriciteit die voor 80% van nucleaire/fossiele oorsprong is, lekker hypocriet.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      5 juli 2017 om 10:25

      @johnwaters: Tja je moet toch ergens beginnen? Intussen wordt er ook heus aan “groene” elektriciteit gewerkt. Het zou juist raar zijn om eerst te wachten tot we 100% schone elektriciteit hebben, en dan pas elektrische auto’s te “mogen” maken. Bovendien is een groot voordeel ook dat je geen NOx etc uitstoot in de stad.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 juli 2017 om 10:41

        @frederik: en de overstap naar duurzame stroom kan geleidelijk door de ene centrale af te danken en een andere aan te schakelen.

        Login om te reageren
        • johnwaters zegt

          5 juli 2017 om 13:05

          @mashell: Ze zeggen al 20 jaar dat de kerncentrales gesloten gaan worden, de realiteit is dat ze nog steeds open zijn. En een bijkomend gevolg van massaal electrisch rijden, de prijs van electriciteit zal fors stijgen. De markt werkt volgens het vraag en aanbod principe. Dus jouw oma die geen auto heeft zal mee betalen voor de stekkerauto’s in jouw straat.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            5 juli 2017 om 17:19

            @johnwaters: wie zijn ze?
            Hier in Duitsland worden de kerncentrales inderdaad gesloten. En de bruinkolen centrales over ene paar jaar ook.

            Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      5 juli 2017 om 13:40

      @johnwaters:

      Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      5 juli 2017 om 13:41

      @johnwaters: nucleair is de schoonste energie die er bestaat. Grote misvatting door velen.

      Login om te reageren
  17. tweetyv6 zegt

    5 juli 2017 om 10:28

    Niet alleen is de stroom waarmee de accu’s gevoed worden voor het grootste deel afkomstig van de verbranding van fossiele brandstoffen, ook het maken van de accu’s gaat gepaard met een enorm energieverbruik die ongeveer gelijk is aan 8 jaar auto rijden op benzine. (Noors onderzoek, in het Engels vertaald: https://wattsupwiththat.com/2017/06/20/tesla-car-battery-production-releases-as-much-co2-as-8-years-of-gasoline-driving/)

    Het is zo krom als krom kan zijn….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2017 om 11:31

      @tweetyv6: dat artikel gaat over CO2 uitstoot niet over energieverbruik. Ook is de reden om over te gaan op electrisch rijden helemaal niet om CO2 uitstoot te verminderen. De hoofdreden is om uitstoot in leef gebieden te verminderen. Een andere reden is om de afhankelijkheid van de mannen in de jurken kleiner te maken. En de omschakeling naar meer duurzame energie geleidelijker te maken is.
      En natuurlijk ook omdat het gewoon soepeler en dus lekkerder rijdt. Juist degenen die hangen aan een motoren met meer cilinders, die hebben immers minder vibraties, versnellen soepeler en zijn stiller) zouden helemaal voor de electrische motoren moeten zijn, want op die eigenschappen zijn electrische motoren koning.

      Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        5 juli 2017 om 12:00

        @mashell: Het gaat wel om CO2. Het woordje klimaatneutraal beïnhoudt dat. En aangezien CO2 hedentendage de grote klimaatboeman is, gaat het dus wel om CO2.
        Uitstoot in leefgebieden is al helemaal een lachertje. Dan gaat het, neem ik aan, om fijnstof. Dat is ook zo’n nieuw fenomeen om automobilisten een slecht geweten aan te praten (m.n. Milieudefensie heeft daar een speerpunt van gemaakt), terwijl het meeste fijnstof dat mensen inademen vrijkomt bij het koken (ja, echt) en bij het verbranden van hout in open haarden e.d.

        Het hele elektrische rijden is niet doordacht.
        Onze huidige infrastructuur is hier niet geschikt voor. Zowel niet voor de opwekking alsook transport & opslag van de benodigde energie.
        Ik heb een tijdje geleden gelezen (kan het zo snel niet meer vinden) dat als 12% van het Duitse wagenpark vervangen zou worden door volledig elektrische voertuigen, de stroomvoorziening in Duitsland in elkaar zou vallen. (’the grid would collapse’ stond er letterlijk)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          5 juli 2017 om 13:02

          @tweetyv6: Er is nooit iets “geschikt” tot het gebeurt. Je kan niet wachten tot de infrastructuur “geschikt” is voor je met EV’s begint, want dan kom je in een vicieuze cirkel. Geen EV’s, dus geen aanpassingen aan de infra. Geen aanpassingen aan de infra, dus geen EV’s.
          Vergeet niet dat toen de auto er kwam er ook nog geen benzinepompen waren. Wel waren er meer dan genoeg paardenhuizen. Die mannen dachten waarschijnlijk ook dat hun zaak nog lang veilig was.

          Tegen de tijd dat Duitsland 12% EV’s krijgt, zullen de veranderingen er ook wel door komen.

          Verbranden van hout in open haarden wordt stilaan overal verboden.

          En uitstoot in leefgebieden is helemaal geen lachertje vind ik. Onze steden stinken. Letterlijk. Een zaterdagnamiddag door de winkelstraat lopen, in een wolk uitlaatgassen? Niet bepaald aangenaam, en al zeker niet gezond. Als er dan toch olie moet gestookt worden om die EV’s te laten rijden, doe dat dan liever op het platteland. De boer z’n mais zal niet klagen over wat extra CO2…

          Login om te reageren
          • tweetyv6 zegt

            5 juli 2017 om 13:43

            @esprit_de_flandre:
            Onze steden stinken? Laat me niet lachen. Durf te wedden dat onze steden nu minder ‘stinken’ dan de afgelopen paar honderd jaar.

            Om op grote schaal elektrisch te kunnen rijden zal onze powergrid ingrijpend moeten veranderen. Dat is geen gevolg maar een voorwaarde. Daarnaast is er onvoldoende opwek-capaciteit om aan de energiebehoefte te voldoen. En met een paar zonnecellen en windmolens ga je dat niet redden, dat is gerommel in de marge.
            Dan kun je niet anders dan de conventionele energie-opwekkers (zijnde kolen- gas- en kerncentrales) op te schalen. Significant.
            Een andere beperkende factor is de accu. Zolang er nog gebruik moet worden gemaakt van (Lithium)accu’s is een transformatie van verbrandingsmotor naar e-motor niet meer dan een natte droom (utopie?) van de Jesse Klavers van deze wereld.
            Pas als je een continue-inductie principe (middels ultrakortegolven of magnetisme) kunt toepassen wordt elektrisch rijden écht interessant.
            Ik zie meer in waterstofmotoren of voertuigen waar een mini elektrocentrale (b.v. koudefusiereactor) geïntegreerd is.

            Maar aangezien de olie de komende 200 jaar nog niet op is, zal ook dat nog even duren.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              5 juli 2017 om 17:23

              @tweetyv6: waar komt dat verhaal toch vandaan dat het energienet en de centrales onvoldoende capaciteit hebben? Dat zou eigenlijk helemaal geen probleem mogen geven.
              Electrische auto’s rijden vooral overdag en laden vooral s’nachts. Precies op het moment dat de electriciteits- netwerken en centrales nu een overcapaciteit hebben. Electrisch rijden is de droom voor de electriciteits branche. Ook zonder grote investeringen in het net en centrales halen ze dan een veel beter rendement.

              Login om te reageren
              • tweetyv6 zegt

                5 juli 2017 om 17:47

                @mashell:
                De centrales hebben wellicht genoeg capaciteit (vooralsnog) maar de netwerken kunnen het beperkt aan.
                Zie de power grid collapse in Californië een aantal jaar geleden toen er een piekvermogen gevraagd werd ivm de hitte.

                Hier de wetenschap erachter: https://www.nature.com/articles/ncomms10790

                Het is een leuk streven, maar zonder broodnodige investeringen niet haalbaar.
                En aangezien regeringen er miljarden subsidies voor overhebben, snap ik dat de energiebedrijven in de handjes staan te klappen. Immer ‘Gratis geld’

  18. FB_100002177943068 zegt

    5 juli 2017 om 11:54

    maar hoe gaat de overheid ooit de gebruikers hiervan uitpersen zoals bij brandstof rijders?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      5 juli 2017 om 12:30

      @bas_bzb:

      Gewoon via de stroom, kun je gelijk via je huis ook nog even mee lappen. Dan hebben ze meteen compleet Nederland te pakken, en niet alleen zij die een auto hebben. (hoewel dat al nagenoeg iedereen is)

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        5 juli 2017 om 13:03

        @jack_abarth: Als je eigen panelen op het dak hebt liggen al dan niet in combinatie met een buffer pakket dan komt het stroom nooit langs een meter om het te kunnen belasten.

        Login om te reageren
  19. Maarten123 zegt

    5 juli 2017 om 12:49

    Een Volvo koop je zelden om z’n motor. Nu ze alleen nog het vierpittertje aanbieden (enkele uitloopmodellen uitgezonderd) kunnen ze inderdaad net zo goed elektrisch gaan rijden.
    Merken die mikken op emotie en rijbeleving, zullen wellicht wat langer wachten met alternatieve brandstoffen.

    Ga alleen nu niet allemaal verkondigen dat elektrisch rijden de toekomst is. Dit is het zeker niet in de huidige vorm, om allemaal met 500 kilo aan zware metalen te gaan rondrijden.

    Zoals de fossiele brandstoffen eindig zijn, zo is dat ook met deze metalen. De goede materialen zijn nog niet uitgevonden. Ook de verbrandingsmotor daarentegen is nog lang niet uitontwikkeld. Er ligt een uitstekende infrastructuur en het concept is betrouwbaar. Slechts de winning uit fossiele stoffen met bijbehorende uitstoot is een discussiepunt. Kom met een schone CO2 neutrale brandstof en je hebt weer voldoende voedingsbodem om hiermee door te gaan. Half Brazilië rijdt immers ook op alcohol.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2017 om 17:36

      @maarten123: een merk dat mikt op emotie is Seat. Al jaren alleen nog 4 cilinders. Een merk dat mikt op rijbeleving is Ford, al jaren 4 cilinders. Met rijbeleving of emotie heeft het aantal cilinders dus niets van doen. Een merk dat nog achterwielaandrijving en zes of meer cilinders levert is BMW, maar die mikken op een wat oudere zeer conservatieve klantenkring.
      Een auto weegt nu ook gemakkelijk 1500 kilo. Dus een wagen die 1900 kilo weegt omdat deze electrisch is niet een onoverbrugbaar groot verschil (500kg accu erin, 100kg motor en brandstofopslag eruit). En die zware metalen zijn inderdaad een probleem. Maar oliewinning is ook een probleem, dat komt uit landen waarvan we nu kunnen uitsluiten dat ze terrorisme financieren.
      Een vloeibare brandveilige brandstof, die efficient te produceren is, die niet gevaarlijk is, geen CO uitstoot veroorzaakt, geen enorme aanpassingen aan de infrastructuur vereist en geen landbouwcapacitiet van de voedselproductie wegneemt,zou ideaal zijn. Maar bestaat zoals alles dat ideaal is niet echt. Men heeft het met waterstof al meerdere malen geprobeerd maar dat heeft meer nadelen dan voordelen. Misschien is electrisch rijden wel de minste van alle kwaden.

      Login om te reageren
  20. p993 zegt

    5 juli 2017 om 18:07

    Wil graag het berichtje van Volvo zelf lezen; heeft iem een link? De eerste zin vind ik nogal ingrijpend. Heb wel gelezen dat ze helemaal met diesels gestopt zijn!

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      6 juli 2017 om 20:56

      @p993: Goed punt, ook dat was een bericht dat veelal verkeerd geïnterpreteerd werd. Volvo stopt slechts met de ontwikkeling van diesels. Ofwel, die gaan ze dan gewoon inkopen.

      Login om te reageren
  21. speedie zegt

    6 juli 2017 om 00:09

    Domme zet van Volvo. Er is geen één zaligmakend concept. Trouwens waar kan de mondale burger die geen eigen oplaadpunt hebben hun batterijen kunnen opladen (denk aan appartementsbewoners) ? Nota:
    Beleggers zagen hun gelijk recent bevestigd toen een Volkswagen-bestuurder toeleveranciers meldde dat aan kobalt een tekort dreigt te ontstaan als consumenten de elektrische auto’s wereldwijd accepteren. Kobalt-productie is bovendien kwetsbaar. Ruim de helft van de winbare reserves- 66.000 ton van de 123.000 ton – zit in het door conflicten geteisterde Congo.
    VW waarschuwt voor schaarste. De prijzen zullen dan ook uit de pan vliegen.

    Login om te reageren
  22. snel70 zegt

    10 juli 2017 om 17:06

    Volvo, had er niks mee maar nu helemaal niet meer. Welke achterlijke fabrikant denkt echt dat ev de toekomst is? Klimaatneutrale productie? Ben benieuwd hoe de materialen die ze gebruiken om de auto te bouwen worden gewonnen, hoe de werknemer naar zijn werk komt, en hoe de fabriek tot stand is gekomen. Om maar eens iets te noemen… Klimaatneutraal, het volgende belachelijke met hypocrisie doordrenkte woord als je het over een auto hebt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North