• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappen klokt zesde tijd in FP1 Brazilië

Auteur: Author, gepost 7 november 2014 om 15:32 – 30 Reacties

Max Verstappen


De Limburger maakt met een zesde tijd indruk op het circuit van Interlagos, want het verschil met teamgenoot Kvyat was minimaal.

Het circuit in Sao Paulo staat niet bekend als een eenvoudig baantje. In tegenstelling tot de meeste circuits gaat deze omloop namelijk links- in plaats van rechtsom en daarbij is het asfalt ook nog eens bijzonder hobbelig. Desalniettemin liet de jonge raceheld zich weer van z’n beste kant zien, door met 1:13,827 de zesde tijd op de klokken te zetten. Da’s overigens maar een tiende langzamer dan teamgenoot Kvyat!

Uiteraard waren de Mercedessen ook op dit circuit weer heer en meester. Beide heren reden als enigen onder de 1:13 min. en deze keer trok Rosberg aan het langste eind. Dat belooft dus wat voor de race op zondagavond, want iets zegt ons dat de Duitser tot de laatste race (waar dubbele punten worden uitgedeeld) wil blijven vechten voor het kampioenschap.

Max maakte eerder al indruk met een 12e rondetijd tijdens de vrije training op Suzuka en de 10e positie na de vrije training voor de grand prix van Amerika. De jongste debutant die we ooit in de Formule 1 hebben gezien maakte in de slotfase van de training nog wel een klein slippertje, maar kon zonder problemen z’n weg vervolgen.

Pa Verstappen kan trouwens meepraten over hoe vermoeiend het is om op deze baan in de rondte te knallen. Jos the Boss stapte in 2000 na de race namelijk compleet gesloopt uit z’n Arrows en kon tijdens de laatste ronden z’n hoofd vanwege de g-krachten al niet meer overeind houden. Ook was het dit circuit waar Verstappen in 1994 met een fraaie kurkentrekker het asfalt verliet, na een akkefietje met Eddie Irvine.

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein
  • max crashen Brazilië
    Max Verstappen gaat crashen tijdens de GP van Brazilië
  • Video: Max Verstappen laat de GP van Frankrijk zien
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Frankrijk

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

brazilië, Formule 1, Max Verstappen, Racing, torro-rosso

Vorig bericht: « Occasion van de Week: Formule 1-auto mét V8
Volgend bericht: Deze Chevy Chevelle uit ’66 heeft bijna 1000 pk [gallery] »

Lees Interacties

Reacties

  1. amgc63 zegt

    7 november 2014 om 15:38

    Way to go max!

    Login om te reageren
  2. jaapiyo zegt

    7 november 2014 om 15:38

    Goed gedaan van Max…hij zat wel een beetje meer op de limiet vandaag met wat spinnetjes maar dat hoort er eigenlijk wel bij.

    Eigenlijk jammer dat Kvyat toch nog even voorbij kwam zijlen richting het einde van de sessie want hij stond er het grootste deel van de sessie voor.

    Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    7 november 2014 om 15:41

    Kijk, zo zie ik het graag. gewoon laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent.
    De appel valt niet ver van de boom, al zijn er hier soms van die types die daar anders over denken..

    Login om te reageren
  4. Robbert89 zegt

    7 november 2014 om 15:50

    Geen nieuws over Marussia?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      7 november 2014 om 15:56

      @Robbert89: Jazeker wel! :) Bij het vorige artikel over Caterham en Marussia is een update geplaatst:

      http://www.autoblog.nl/nieuws/formule-1-caterham-en-marussia-kopje-onder-wat-nu-71392

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 november 2014 om 16:01

      @Robbert89: Ach, of ze nou wel of niet nog een keer voor Jan Lul afreizen naar Abu Dhabi… who cares.
      Eigenlijk is het nog verwonderlijker dat Caterham nog een keertje mee wil doen door wat crowdfunding. Lijkt me handiger dat ze de tijd investeren om te kijken of ze er volgend jaar weer bij kunnen zijn.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        7 november 2014 om 17:09

        @gregorius: Dat is het juist. Als ze in Abu Dhabi niet aan de start verschijnen, verliezen ze hun licentie om volgend jaar te mogen rijden. Vandaar dat Caterham zo’n wanhoopsdaad doet.

        Voor Marussia is het des te meer zonde, omdat ze nu ook hun 9e plaats in het kampioenschap verliezen (met daarbij hun 2 punten), wat er voor zorgt dat ze hun 40 miljoen niet krijgen…

        Nog meer zonde is dat die 40 miljoen nu waarschijnlijk richting Sauber gaat, een team dat al mijn respect heeft verloren door 2 coureurs met contract voor volgend jaar (Sutil en VDG) aan de kant te schuiven via social media…

        Login om te reageren
  5. damrakker zegt

    7 november 2014 om 15:57

    Ach we maken allemaal wel eens een slippertje toch?

    Login om te reageren
  6. mrB zegt

    7 november 2014 om 15:59

    Goed bezig, zit een mooie stijgende lijn in! Hopelijk kan hij volgend jaar nog voor wat echte verassingen zorgen!

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      7 november 2014 om 16:07

      @mrB: Verassingen?
      Da’s niet te hopen.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        7 november 2014 om 16:46

        @ikbenmnzus: Jawel joh, heeft de baanbrandweer ook wat te doen…

        Login om te reageren
  7. gallardogt zegt

    7 november 2014 om 16:05

    “in de slotfase van de training nog wel een klein slippertje” ?!? dat was een “amazing drift!”
    Ongelovelijk, Max lijkt de enige die zo kan driften:
    https://www.youtube.com/watch?v=s7ILyZAfHSU

    Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    7 november 2014 om 16:49

    Wat maakt het nu op een complete baan linksom of rechtsom? Het is alleen de eerste bocht die anders genomen wordt.

    Of zie ik dat nu te zwart-wit?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 november 2014 om 16:57

      @jack_abarth:
      Ja, dat zie je te zwart/wit.
      De belasting op de nek is anders en dat zijn ze niet altijd gewent.
      Je hebt dan meer linker dan rechter bochten.
      Vroeger werden alleen Imola en Interlagos linksom gereden, Istanboel was meen ik ook linksom.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        7 november 2014 om 18:52

        @tupperware:

        Top, helder.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 november 2014 om 20:05

        @tupperware: Oval racing (IndyCar, NASCAR) in de VS gaat bijna altijd linksom, dacht ik.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          7 november 2014 om 20:16

          @RRRobert:
          Klopt. ovals rijden ze linksom, maar we hebben het hier over F1 en de rijder daar rijden dus zelden linksom.

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          8 november 2014 om 01:06

          @RRRobert: Als je altijd linksom rijdt of altijd rechtsom maakt het niet uit, het is juist de uitzondering die het ‘m doet; opeens belast je de andere kant van je nekspieren die automatisch wat minder getraind zijn.

          Bij F1 heeft het dan ook nog te maken met de ‘zwaarte’ van de bochten die je linksom neemt. Als de bochten linksom allemaal stop-go zijn (zoals in Austin) maakt het nog niet veel uit, maar op Interlagos heb je juist een paar snelle linksbochten waar de G krachten een beroep doen op de spieren, met name de bocht het rechte stuk op, bocht 1 en bocht 3.

          Het ‘hoofdje tegen de headrest’ laten leunen wordt trouwens vaak gezien als een zwaktebod/gebrek aan fitheid maar ach, als er niemand in je buurt rijdt en je kan die bochten dromen vind ik dat zelf altijd wat overdreven. Je kan ook zeggen dat het efficiënt met je krachten omgaan is om je hoofd even te laten rusten…maar goed dat is mijn mening.

          Ook Singapore is trouwens een baan die ‘linksom gaat’.

          Login om te reageren
  9. bmcslx01 zegt

    7 november 2014 om 18:45

    Ik lees net op ad.nl dat Verstappen aangeeft dat zijn motorstand op ‘standje drie’ stond. A.k.a het standje met het minste motorvermogen. En zijn teambuddy stond op ‘standje 1’. De stand met het meeste power.

    Amai.

    Login om te reageren
    • mauricerma zegt

      7 november 2014 om 20:41

      @bmcslx01: hij zal ongetwijfeld goed kunnen rijden, maar dat lijkt me wel een beetje overdreven

      Login om te reageren
  10. nackjickelsohn zegt

    7 november 2014 om 20:20

    Hij is snel, gekkehuis!!

    Login om te reageren
  11. levon zegt

    7 november 2014 om 20:36

    Vrijetraining dit zegt helemaal niks

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 november 2014 om 20:51

      @levon:
      Niks is een groot woord, waar het echt om draait is dat hij slechts een 10de langzamer was dan Kvyat, hij komt dus steeds dichterbij.
      In de kwalificatie mag hij zich in maart pas bewijzen.
      En dan zijn er lieden die mij negatief vinden….

      Login om te reageren
    • wif1 zegt

      7 november 2014 om 20:57

      @levon: Nou, waarom zou dat niks zeggen? De twee mercedes coureurs staan bovenaan en dat zal in de race ook weer het geval zijn. Dit zegt dus wel degelijk wat..

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 november 2014 om 01:24

      @levon: Das war einmahl. Een paar jaar geleden had je daar nog gelijk in gehad, toen deden de ‘vrijdagcoureurs’ vaak een glorierun in de vrije trainingen waarmee ze bovenaan konden staan en werkten de racecoureurs gewoon hun programma af om een goede setup te krijgen voor de kwalificatie maar vooral ook de race waardoor ze doorgaans langzamer waren. De dagen dat Vettel in de BMW Sauber vaak 1ste eindigde op zo’n dag en Doornbos nog een paar keer redelijk hoog in het lijstje eindigde in de hopeloze Jordan. Toen zei het vrij weinig.

      Nu zijn dat soort shenanigans voorbij en werken de meeste teams voor beide auto’s over het algemeen redelijk vergelijkbare programma’s af. Natuurlijk is het nog geen kwalificatie maar dat Max ongeveer dezelfde tijd rijdt als Kvyat zegt wel wat. Iedereen die ooit met een soort van competitieve instelling gesport heeft, al is het maar bij de lokale vereniging, zal zich kunnen bedenken dat die Kvyat er echt wel wat aan gelegen is om Verstappen de loef af te steken in zo’n sessie.

      Nou heeft Max nog een kans in Abu Dhabi om te kunnen zeggen dat ‘ie die Kvyat ook een keer te grazen heeft genomen. Andersom kan Kvyat voor de 100% score gaan en als Max dan kampioen wordt kan hij zeggen dat hij altijd sneller was. Sport gaat toch grotendeels om bragging rights, je weet.

      Login om te reageren
  12. bietje zegt

    7 november 2014 om 21:14

    hulde

    Login om te reageren
  13. nemreh zegt

    8 november 2014 om 05:18

    Ik kijk weinig F1, maar iemand zien driften met een F1 bak is nieuw voor mij.
    Gebeurd dit vaker?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      8 november 2014 om 08:19

      @nemreh: Vroeger wel…

      Login om te reageren
  14. harisf1mercedes zegt

    8 november 2014 om 15:56

    The dutch talent!

    Login om te reageren
  15. loekie125 zegt

    8 november 2014 om 22:17

    Fantastische prestatie Max! Goed bezig dat jochie :) Blijft natuurlijk een vrije training maar de prestatie is er niet minder om. Petje af….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North