• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltje

Auteur: CasperH, gepost 4 december 2014 om 22:52 – 47 Reacties

Afbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltjeAfbeelding Mazda Autozam AZ-1 is een onbekend pareltje

Mazda Autozam AZ-1
Stel je voor: een sportwagen met middenmotor, gullwing-deuren, een gewicht van 720 kilo en een vanaf-prijs van ongeveer €10.000 euro. Wie wil dat nou niet?

De oorsprong van dit pareltje ligt in 1985, het jaar waarin Suzuki de RS-1 (een middenmotor sportautootje) ontwikkelde als rijdende conceptcar voor de Tokyo Motor Show. Twee jaar later volgde de RS-33 die veel op de RS-1 leek maar was aangepast om tegemoet te komen aan Japanse veiligheidseisen. Tegelijkertijd werkte Suzuki echter ook al aan de Cappuccino en omdat die auto werd gekozen om in productie te gaan gingen de RS-concepts het archief in. Tenminste, zo leek het, maar het designteam van Mazda dat ook verantwoordelijk is voor de MX-5 besloot het project over te nemen. Hieronder de RS-1 en de RS-3

Suzuki RS-1
Suzuki RS-3

Mazda ging ermee aan de slag volgens de regels die gelden voor Kei-cars. Dat betekende een lengte van maximaal 3,2 meter en een motorblok dat niet meer dan 550cc inhoud mocht hebben. In 1989 toonde Autozam (een merk van Mazda) op de Tokyo Autoshow een drietal concepts. Uiteindelijk werd één van de drie gekozen om in productie te gaan.

In september 1992 kwam de auto op de markt in Japan, iets gegroeid tot net geen 3.30 meter. Het blok was afkomstig van Suzuki en had een inhoud van 657 cc, goed voor 64 pk en 85 Nm koppel. Het driepittertje was gekoppeld aan een vijfbak, handgeschakeld. Er waren twee kleuropties: Siberia Blue en Classic Red. De timing van de auto was helaas wat onhandig, precies op een moment dat Japan in recessie raakte. De auto kostte 1.498.000 yen, omgerekend zo’n €10.100 euro, en was daarmee nauwelijks goedkoper dan een Eunos Roadster (Mazda MX-5 NA). De concurrentie (Honda Beat en Suzuki Cappuccino) waren bovendien goedkoper waardoor ze ruim zes keer zo vaak verkocht werden. De geplande verkoopcijfers voor de AZ-1 werden niet gehaald.

In 1994 werd nog een poging gedaan de verkopen aan te zwengelen. Er kwamen een aantal speciale uitvoeringen, waaronder de M2 1015 die te herkennen is aan een andere voorbumper en de mistlampen in de motorkap. De Type L was een actiemodel met een betere radio en de Mazdaspeed kreeg een dikkere bodykit en optionele verlagingsset, mechanisch differentieel, beter luchtfilter en een sportuitlaat. De stalen velgen werden vervangen door lichtmetaal, maar ook deze upgrades gaven niet het gewenste effect.

Autozam AZ-1 M2 1015
Autozam AZ-1 Mazdaspeed

De AZ-1 ging in 1994 alweer uit productie, nadat er 4.392 stuks gebouwd waren. Suzuki verkocht de AZ-1 ook nog een poosje als de “Cara” maar ook die was niet erg succesvol: er werden er 531 van gebouwd.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • mazda concertzaal
    Waarom muziek in een Mazda klinkt als in een concertzaal
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Klassiekers, Mazda, Suzuki

Vorig bericht: « Audi S5 achteruit inparkeren is een kunst [updated]
Volgend bericht: Pakjesavondspits begint vandaag al om 13:30 uur »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    4 december 2014 om 22:56

    Geweldig leuk Kei-cabrio’tje! Wat kunnen Japanners toch leuke wagen(tje)s maken, net als de concurrentie die genoemd is en natuurlijk ook de Daihatsu Copen

    Zou er zeker weten zo’n Kei-cabrio willen! Echt wel! Alleen ben ik best aan de maat, dus dat zal vast parten spelen :(

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      4 december 2014 om 23:20

      @toyotafortuner: Of de Suzuki Cappucino! Een van mijn favoriete Kei-cabrio’tjes.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        5 december 2014 om 09:15

        @123bat:
        Ik heb ook altijd een zwak gehad voor dit type autootjes, de Beat en de Cappuccino staan net even hoger op mijn lijstje dan de AZ1.
        Zelf heb ik iets dergelijks, net ietsje groter, 10cm langer en net iets krachtiger +/- 110pk en ietsje zwaarder met 750kg. Ook die van mij heeft een middenmotor.
        Ook dat rijdt heel vermakelijk en gewoon in dit land te koop.
        Ooit ben ik bezig geweest om een GTM coupé naar Nederland te halen, een kitcar op basis van 2 Mini voorwiegen met een Rover 1.4 K motor achter je rug, rijden met zo’n ding is ook een feestje kan ik zeggen.

        Ergo, je hebt geen budget van tonnen nodig om lol te hebben, gewoon even buiten je comfortzone durven kijken is voldoende..

        Login om te reageren
        • 123bat zegt

          5 december 2014 om 12:50

          @jrk68: Die ziet er leuk uit! 110 pk op 750 kg, dat zal lekker vooruit gaan neem ik aan. Welk merk is het eigenlijk? Ik herken ‘m niet.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            5 december 2014 om 13:37

            @123bat:
            Die Blauwe is een GTM Coupé uit de jaren 80, niet helemaal origineel, de achterspatborden zijn uitgebouwd en de lucht inlaten horen er ook niet in.

            Zelf heb ik een redelijk getunede Smart Roadster. Standaard 82pk maar een ander inlaat traject, chippie en een RVS uitlaatsysteem met sportkat zorgde ervoor dat hij nu iets meer vermogen levert.
            Een raket is het niet maar rap genoeg om je prima te vermaken op de binnenwegen. Dat je met je kont 15cm van de grond zit en de wind door je haren helpen natuurlijk ook een eind in de beleving..

            Login om te reageren
            • 123bat zegt

              5 december 2014 om 16:52

              @tupperware: Ah dat is dus de GTM.
              Ja, zo’n Smart Roadster lijkt me ook geweldig! Een auto hoeft in principe niet veel vermogen te hebben om er veel plezier mee te hebben, maar die aanpassingen klinken interessant moet ik zeggen! Heb je de handbak of de sequentiële automaat?

              Login om te reageren
              • tupperware zegt

                5 december 2014 om 17:40

                @123bat:
                De Roadster is er helaas niet met handbak, die van mij kan je zowel sequentieel als automatisch schakelen. Ook met aangepaste software voor de bak (zit in de stage 3 chiptuning) schakelt die nog steeds niet supersnel maar wel net zo snel als je handgeschakeld zou kunnen zonder het mechaniek te mishandelen.
                Pas in de huidige For 2/4 is het mogelijk om een handbak te krijgen, nadeel daarvan is dat je slechts 5 i.p.v. 6 versnellingen hebt.
                Misschien eens kijken voor zo’n aandrijflijn als die van mij aan revisie toe is.

              • 123bat zegt

                5 december 2014 om 22:04

                @tupperware: Als het dezelfde bak is als in de ForFour is dat idd geen probleem, die schakelt prima!
                En inderdaad is handschakelen in zo’n auto toch leuker ja.

    • redbeams zegt

      5 december 2014 om 08:15

      @toyotafortuner: Geen kei maar ook leuk is de toyota sera ;)

      Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      5 december 2014 om 17:00

      @toyotafortuner: moet je een cabrio nemen lekker je gezicht in de wind heerlijk

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    4 december 2014 om 23:00

    Prachtig spul uit Japan.

    Login om te reageren
  3. jaguarjunk zegt

    4 december 2014 om 23:03

    Gran Turismo :D

    Login om te reageren
  4. gieltj zegt

    4 december 2014 om 23:13

    “Kei” leuk!

    Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    4 december 2014 om 23:18

    Kei-gaaf man, zo’n karretje!

    Login om te reageren
  6. 123bat zegt

    4 december 2014 om 23:19

    Geweldig! Ik had ‘m op Gran Turismo (3 of 4) in het knalrood, was echt een leuk autootje. Jammer genoeg nog nooit een in het echt gezien…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      4 december 2014 om 23:39

      @123bat: de AZ-1 zat volgens mij in Gran Turismo 2, 4, 5 en 6. Niet echt de snelste autootje uit de serie, maar net als de Honda Beat en Suzuki Koffie verkeerd wel vermakelijk. RWD blijft leuk, maakt niet uit hoe groot/snel/duur de auto is.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        4 december 2014 om 23:51

        @gtwillem: Pff ik vind het realisme van GT5 over het algemeen wel tof maar racen met deze wagentjes was een ‘moetje’ voor mij hoor. Niet vooruit te branden die dingen…

        Dat gezegd hebbende vind ik het wel jammer dat het design van de RS-1 het niet tot het productiestadium heeft geschopt.

        Login om te reageren
  7. nord zegt

    4 december 2014 om 23:19

    En je mag hem ook nog op de stoep parkeren..

    Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    4 december 2014 om 23:20

    Juist omdat ie gullwings heeft is ie vet, ik wou dat mijn wagen gullwings had…

    Login om te reageren
  9. g40freak zegt

    4 december 2014 om 23:28

    Zit in verschillende gran turismo’s.
    Grappig wagentje.

    Login om te reageren
  10. joost1990_2 zegt

    4 december 2014 om 23:39

    Type L(adio)

    Login om te reageren
  11. volvo-s60-adept zegt

    4 december 2014 om 23:42

    Matt Farah van Drive Network heeft laatst zo’n Autozam gereden, was er nogal over te spreken. Hoogst verrast dat hij er met z’n redneck-postuur zonder problemen in past.

    Login om te reageren
  12. Pallas zegt

    5 december 2014 om 00:03

    Zie wel meer kleuren dan blauw en rood.

    Login om te reageren
  13. metalmike zegt

    5 december 2014 om 00:06

    Ik zag de rijtest op Drive voorbij komen (waar de inspiratie voor dit artikel vast ook vandaan komt), Matt Farah paste er tegen verwachting behoorlijk goed in en was er opvallend positief over.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      5 december 2014 om 00:15

      @metalmike: grappig genoeg heb ik die rijtest volledig gemist, morgen maar even checken :D

      Login om te reageren
  14. marussia zegt

    5 december 2014 om 00:26

    Gave auto’s dit!

    Login om te reageren
  15. elguapo zegt

    5 december 2014 om 00:45

    zeer maar echt zeer toevallig dat er een artikel over specifieke wagens op AB komt na een youtube review van populaire kanelen..

    Login om te reageren
    • ptothem zegt

      5 december 2014 om 07:54

      @elguapo: en dus? Je moet toch ergens je inspiratie opdoen. En als dat resulteert in leuke stukjes op AB is dat prima toch? Er zijn genoeg mensen die die YouTube kanalen helemaal niet kijken en/of kennen.

      Login om te reageren
  16. pixeltrooper zegt

    5 december 2014 om 01:01

    Ik ken m van Gran Turismo 5. Wel grappig wagentje maar gullwing deuren voor een auto van 10000 euro?? Vind ik een beetje ongepast

    Login om te reageren
  17. Corrado16v zegt

    5 december 2014 om 01:21

    Dit is toch pure Japanse fun, jammer dat hij nooit een verkooptopper is geweest. Wat zou ik dit graag nu terug zien.

    Login om te reageren
  18. b00m3rang zegt

    5 december 2014 om 03:55

    Geinig. Ik zou het zelf niet kopen maar ik zou m zeker ff nakijken. En Ford RS200 voorkant anyone??

    Login om te reageren
  19. ssgti zegt

    5 december 2014 om 05:42

    Kende hem wel en wil er ERG graag eentje hebben..
    Dan wel de een Cara als Suzuki fan zijnde…

    Login om te reageren
  20. mazdarx zegt

    5 december 2014 om 09:12

    Ik heb er dit jaar bij JapFest in Zandvoort nog 1 gezien, echt een super tof autotje! Mazda Rilland (rotary specialist in NL) heeft 2 van deze te koop gehad dus als ik me niet vergis zijn er een paar in Nederland! Leuk artikel AB!

    Login om te reageren
  21. slome51 zegt

    5 december 2014 om 09:24

    Een blok van niet meer dan 650cc toch?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      5 december 2014 om 10:13

      @slome51: ik dacht 660. Die 550 in het artikel is een typefoutje gok ik.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        5 december 2014 om 13:49

        @EJS: nee, de kei-regels waren veranderd. Vandaar de wissel van krachtbron naar het Cappuccino blok. (en Alto works… misschien ook een leuke kandidaat om een artikel aan te wijden. Gekke ding heeft 4wd en daardoor staat de achterbank tegen de voorstoelen aan)

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          5 december 2014 om 14:56

          @baasbas:
          Nu we toch beland zijn in de wondere wereld van de AWD Keicars..

          Een Vivio RX-R T-top, kijk hem stoer doen naast zo’n grote broer..

          Login om te reageren
  22. Hubert zegt

    5 december 2014 om 09:39

    Uitstraling heeft wel een erg hoog knutselgehalte.
    Ik laat deze maar eventjes aan mij voorbij gaan.

    Login om te reageren
  23. JanJansen zegt

    5 december 2014 om 10:54

    Leuk geschreven stuk! Ik kende ze nog niet.

    Login om te reageren
  24. bisazza zegt

    5 december 2014 om 10:57

    Ik vind dit echt helemaal niets. Je neemt jezelf ook
    Niet echt serieus met zo’n auto. Maargoed, op ieder potje past een deksel zeg maar.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      5 december 2014 om 12:29

      @Bisazza:
      En waarom zou jezelf serieus moeten nemen? Daar zijn er al veel te veel van. En allemaal zijn het poepsaaie mensen.

      Login om te reageren
  25. rd1991 zegt

    5 december 2014 om 11:56

    @mazdarx, klopt ja, auto Hoebeke in Rilland ja. Heeft ook wat ander leuk JDM spul staan!

    Login om te reageren
  26. rd1991 zegt

    5 december 2014 om 11:58

    http://www.autohoebeke.nl/

    En dan even bij “Special Cars” kijken!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      5 december 2014 om 13:09

      @rd1991:
      Beetje jammer dat er geen prijzen bijstaan, die witte ziet er wel geinig uit..

      Login om te reageren
  27. rd1991 zegt

    5 december 2014 om 13:40

    @tupperware, een belletje en je weet ongetwijfeld meer! :)

    Login om te reageren
  28. pudi zegt

    5 december 2014 om 15:01

    Geweldige AZ1 in hou echt van die Kei wagentjes! :)

    Login om te reageren
  29. Hupke zegt

    6 december 2014 om 11:39

    Oh, dat dingetje is echt geproduceert, mooi. Dacht dat het wel om een concept zou gaan.

    Lijkt me tof speelgoed, zeker als blijkt dat je dat 3 pittertje kan vervangen door een moderner blok met iets meer koppel en paardjes.

    Zonde dat die sowieso niet gaat bestaan in LHD.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North