Mazda gaat meespelen in het zwaarbevochten Crossover B-segment, waar de Nissan Juke en consorten de dienst uitmaken. Dit is de CX-3.
Laten we er net omheen draaien: de CX-3 is in de basis een verkleinde versie van de CX-5. Net zoals bij elk merk dat ooit met grotere SUV’s begon, kan ook Mazda hier niet omhee. Is dat in dit geval een negatieve connotatie? Geenszins, want net zoals Mazda’s gehele huidige lineup oogt ook de CX-3 strak, fris, en frivool. Bovendien heeft het geen zin om elke keer opnieuw het wiel uit te willen vinden.
In Europa zal de CX-3 leverbaar worden met een drietal Skyactiv-motoren: een 1.5 diesel en twee varianten van de 2.0 benzineversie. Geen miniscule downsizeblokjes dus, maar een lel van een atmosferische efficiënte benzineverbrander in de neus, omdat dit bij Mazda’s filosofie past.
De CX-3 kenmerkt zich door een hoog opgetrokken heuplijn, met een ellipsvormige raampartij. Door toepassing van een klein extra achterruitje met hierachter een kunststof-stijl wordt de illussie van een ‘zwevend dak’ gewekt. Dikke plastic kappen boven de wielkasten en uitlaatpijpen aan weerszijden moeten de kleine Japanner extra street cred geven.
Halverwege 2015 komt de CX-3 op de Nederlandse markt. Uitvoeringen en specificaties worden later bekend gemaakt.
XRI6 zegt
Ja!
sydney zegt
Net als de 6 en CX-5 alweer een mooie auto.Helaas zal ook deze in Nederland niet de waardering krijgen die hij verdiend.Al is ie het waard,daarvoor zal ie toch ietsje teveel aan de prijs zijn vrees ik.
sir_smokalot zegt
@sydney: Misschien niet in NL, maar kijk eens kort over de grens in het Roergebied. Daar vliegeh de CX-5’jes je om de oren. Is misschien ook omdat Mazda Europe in Leverkusen zit, maar soit. Ze zetten wel goed af in Europa.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: ook in Nederland verkoopt de importeur een paar duizend per jaar, niet verkeerd voor Mazda Nederland begrippen. De 3 gaat ongeveer 600 verkocht worden (wat wel brij weinig is gezien de Golf het ietsjes beter doet, misschien moet Mazda ook met een zuinige 3 Wagon komen) en de 6 doet het marginaal beter, maar wel in een enorm krimpende markt. Op zich niet heel erg verkeerd, zeker niet in vergelijking met de andere Japanse merken op het moment.
sir_smokalot zegt
@gtwillem: Het is ze gegund, ik ben erg te spreken over Mazda de laatste jaren.
gtwillem zegt
@sir_smokalot: de Mazda 6 is tegelijkertijd met dit nieuws ook gefacelift. Iets om te melden voor AB?
gtwillem zegt
Mazda is goed bezig. De nieuwe 3, 6, CX-5 en MX-5 zijn leuke, eigenzinnige en betaalbare auto’s en deze ziet er ook prima uit. Als ik in de markt was voor een kleine SUV, zou ik de 2008, Mokka, Captur en Juke gelijk overslaan en deze kiezen.
eklasse zegt
@gtwillem: als jij in de markt was voor die bejaarden mobielen had je beter een reactie kunnen typen op plusmagazine.nl of autokampioen.nl
86x86mm zegt
En ook deze is “gelukt”! Heerlijk die nieuwe design richting van Mazda!
Jammer dat ze de EU versie niet met de 2L of 2.2L skyactive diesel en AWD gaan leveren.
derkvankappel zegt
Veel leuker dan zo’n Juke!
pagani86 zegt
Mooie speelse auto zo op het eerste gezicht. Begin weer fan te worden van Mazda haar nieuwe modellen.
autofanaat zegt
Mooie auto. Mazda gaat lekker, de 3 en de 6 zijn ook goed gelukt.
awesome zegt
Weet je wie lekker aan de weg timmert? Mazda!
Wat een mooie auto’s bouwen ze de laatste paar jaar weer zeg!
123bat zegt
Lekker! Hoop dat ’t een succesnummer wordt, want dat zou het NL’se straatbeeld goed opfleuren (net als alle recente Mazda’s al doen).
toyotafortuner zegt
Mazda is echt geweldig bezig! Zelfs deze CX-3 ziet er goed uit! Hmm… Dit of een Juke… ik zou het nog niet echt weten… Beiden zijn leuk, al helemaal een Juke Nismo…
lexushondagtr zegt
@toyotafortuner: Same here, moeilijk om te kiezen.
mashell zegt
Shit, ik ben een bejaarde geworden, ik wil een Mazda! Wat een leuke auto, stoer, elegant en met een prachtig interieur.
lexushondagtr zegt
Rood staat hem prachtig en het is gewoon een mooie stoere auto en nu hopen dat deze auro goed wordt verkocht in Nederland.
qashqow zegt
Zelf verkoop ik Jukes om mijn bokes te verdienen maar hier heb ik toch schrik van. Zeer geslaagd. Het lukt Mazda niet om een lelijke auto te ontwerpen de laatste jaren.
ramshoek zegt
Met de nieuwe leaseregels voor volgend jaar en met name 2016, zullen veel leaserijders weer kiezen voor leuk en goed ipv voor de laagste bijtelling.
mazdarx8 zegt
wat een heerlijke verschijning en niet -zoals het artikel suggereert- een gekrompen CX-5.
In mijn ogen moet je wel knetter gek zijn als je bv. voor een audi q3 zult gaan.
lexushondagtr zegt
@mazdarx8: Precies ben ik volkomen mee eens, de Audi Q3 is de saaiste auto in zijn klasse.
wilbertg zegt
Zou hij ook een caravan kunnen trekken? Liefst zo’n 1500 kg, dan zeg ik Ja.
eklasse zegt
@wilbertg: je kunt hem in een caravan van 1500 parkeren… Onder het aanrecht; makkelijk schoonspoelen met kotsen.
Vanwaar die SUV gekte opeens??
wilbertg zegt
@eklasse: gewoon een mooie auto dit. Maar omdat tegenwoordig alles zo afgeknepen is, is er voor caravanbezitters (nee, ik ben geen zigeuner maar iemand die graag kampeert) weinig meer te kiezen. Aan een zware ex leaseslet voordelige bijtellingsbak met een 1.2 met net genoeg pks om fatsoenlijk bij een stoplicht weg te trekken heb je dan niet veel.
eklasse zegt
Underdog Mazda krijgt het zelfs voorelkaar dat op autoblog de handjes op elkaar gaan voor een mini SUV, knap hoor.
Kom op jongens, roze anti vag bril af. Dit is net zo’n ding als een mini countrygay.