Een compacte Mazda crossover. Die was er nog niet, of wel? Meer is altijd beter.
Als autoliefhebber probeer je alle trends en ontwikkelingen te volgen. Alle nieuwe modellen, nieuwe uitvoeringen en nieuwe technieken. Wellicht is het het ouder worden, maar soms denk je ” was er niet al een soortgelijk model”?
Met name als het om compacte crossovers gaat, lijkt dat het geval te zijn. Het verschil tussen een Hyundai Bayon of Kona is qua centimeters bijna niets. Of wat te denken van het complete crossover-gamma van Volkswagen? Ook Mazda lust er pap van en ja, er komt nóg een compacte Mazda crossover bij.
Teaser
Dat doen ze middels een uiterst toepasselijke teaser met de tekst ‘There’s always a new terrain’. Waarschijnlijk doelen ze op semi-onverhard wegdek, wij denken aan marktsegmenten. De compacte Mazda crossover in kwestie is de CX-50. Er is al een CX-3, CX-30, MX-30, CX-4 (in China) en CX-5, maar daar komt dus nu een CX-50 bij.
De nieuwe Mazda CX-50 staat op het platform van de nieuwe Mazda3 én CX-30. Het wordt de grootste compacte Mazda crossover met een voorwielaangedreven basis. Alle modellen boven de CX-50 komen namelijk op het nieuwe achterwielaangedreven platform met zescilinder lijnmotoren te staan. Ja, echt.
Motor compacte Mazda crossover
De CX-50 zal leverbaar zijn met één motor. Want enkel en alleen de 2.5T SkyActiv motor met 250 pk en 430 Nm zal beschikbaar zijn. Deze wordt gekoppeld aan een automaat en zal alle vier de wielen aan gaan drijven. Dat is op zich niet vreemd, want exact deze aandrijflijn is ook te vinden in de Mazda 3.
Slecht nieuws? De compacte Mazda crossover is in eerste instantie enkel en alleen aangekondigd voor de Canadese en Amerikaanse markt. De auto gaat ook gebouwd worden in de VS, namelijk in Huntsville, Alabama. Die fabriek is een joint-venture tussen Toyota en Mazda. Of er ook een Toyota-versie komt van de CX-50, is niet bekend. Over export-plannen is eveneens niets bekend. De Mazda CX-50 wordt 15 november aanstaande onthuld.
bernoulli zegt
Zal vast weer iets moois worden. De naamgeving wordt er niet duidelijker op alleen.
JanJansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RAW zegt
Niet zo relevant dit nieuws, want zeker in deze versie (met 2.5T) niet voor Nederland, die motor wordt in geen model hier geleverd. De CX-50 (en CX-70) komen wel naar Europa, in de VS komen daar de CX-60 en CX-80 bij.
Edge zegt
Ik zie hem wel naar Europa komen. De CX-30 hebben ze immers ook gewoon naast de CX-3 in de showrooms staan. Voor zolang dat nog duurt, want als ik mij niet vergis is de CX-3 inmiddels uit productie of gaat ‘ie eind dit jaar uit productie.
Ik vind het zelf wel jammer dat Mazda de CX-4 nooit naar Europa heeft gehaald. SUV’s met een vlottere, coupé-achtige daklijn zijn hartstikke in trek en binnen dat segment is de CX-4 wat mij betreft met afstand de best uitziende auto. Die kun je beter op de Europese wegen hebben rijden dan een Volkswagen ID.5 of Renault Arkana.
sportabgasanlage zegt
Ik heb even Gegoogled… Die CX-4 is dus gewoon een Mazda 3 die 10cm hoger op z’n veren staat, zwart plastic rondom en een setje dakrails erop. Die kan hier echt niet concurreren met al die crossovers en SUV’s hoor.
kubimazda3 zegt
Dus er komt een CX50, CX60 en CX80.
CX60 volgt de CX5 op
CX80 word een verlengde CX60
CX50 word een grotere CX30 en komt dus tussen de CX30 en CX60
Of gaan ze de CX60 in Amerika CX50 noemen dat kan ook.
jensoffbutton zegt
Vergeet niet dat de CX-3 uit productie is (of ten laatste binnen paar maand).
Dus er is nog ‘ruimte’ in het gamma. Mazda komt in Europa met de CX-60 en CX-80 en gaat zijn gamma vooral naar boven uitbreiden, ik denk dat ze meer premium als doel hebben, om meer te concurreren met oa Volvo XC60 en XC90.
rikus zegt
Yesssss!!! Yes, yes, yes. Ein-de-lijk! Ik wacht al jaren op een kleine crossover. En dat het ook nog een Mazda is.. Heerlijk.
sportabgasanlage zegt
Dus er zijn daadwerkelijk mensen die zitten te wachten op nog meer cross-overs met te weinig koppel en een te hoog verbruik?
fordje zegt
@sportabgasanlage: hoog verbruik?
sportabgasanlage zegt
Ik vind 1:14 nou niet echt schokkend zuinig. Mijn Cayman haalt met een rustige rechtervoet 1:12 en die heeft 2 keer zo veel vermogen.
https://www.ad.nl/auto/test-mazda-3-bijzondere-motor-komt-niet-goed-genoeg-uit-de-verf~a98650a7/
roadtrip zegt
Sarcasmeradar stuk?
sportabgasanlage zegt
Ik denk ’t
rikus zegt
@sportabgasanlage: ik hoop het niet..
pier zegt
Best leuk, maar een CX-5 opvolger met een 6 in lijn zou fantastisch zijn. Hopelijk kan je die gewoon op bestelling in NL krijgen.
civicfk3 zegt
@pier: dan heb ik liever een mazda 6 met rwd, 6pitter NA met een flinke electromotor die de turbo vervangt
pier zegt
Mag van mij ook! :D
raoufff zegt
Alsjeblieft niet meer van die crossover troep op de weg!!