• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda gaat geen snelle MX-5 maken

Auteur: RubenBaeten, gepost 5 augustus 2008 om 20:12 – 32 Reacties

Mazda MX-5 Roadster Coupe

Belachelijk. Lange tijd hebben we ons afgevraagd waarom Mazda’s kleine speelkameraadje niet met sterkere motoren leverbaar is. De 160 pk van het huidige topmodel is onderhand immers een beetje passé. Mazda heeft nu echter laten weten niet met een MPS-versie van de roadster te komen.

De reden hiervoor is dat de beoogde 2,3-liter viercilinder turbomotor niet zonder slag of stoot onder de kap past. De PR-dude van Mazda USA zegt dat het blok, dat in de Mazda3 dwarsgeplaatst is en de voorwielen aandrijft, ook na verschillende aanpassingen niet in de lengterichting in de MX-5 past. De uiteindelijke boosdoener is de hogedruksbrandstofpomp, die blijkbaar ongeveer bij de bestuurder op schoot zou zitten.

Jammer dus, volgende keer misschien iets eerder over nadenken? Gelukkig zijn er een aantal andere oplossingen voorhanden… (via autoblog.com)

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mps, mx-5

Vorig bericht: « Video: Lancer flipt en verliest achterspoiler
Volgend bericht: Video: Russen in de file »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSelected zegt

    5 augustus 2008 om 20:14

    http://www.autojunk.nl/clips/view/143179?relevant

    En dit kan wel?

    Gewoon die motorkap ophogen/verlengen.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    5 augustus 2008 om 20:17

    er zijn meer onder-de-motorkap-knutselpakketten voor die dingen als dat er Miata,s rondrijden .. dussss ..

    Login om te reageren
  3. Esprit_de_Flandre zegt

    5 augustus 2008 om 20:20

    Kunnen ze dan niet gewoon een motor die wel past kopen bij iemand anders? GM heeft toch geld nodig. Zij hebben wel nog iets groots en dorstig in de schappen liggen.

    Login om te reageren
  4. Esprit_de_Flandre zegt

    5 augustus 2008 om 20:21

    Of die Cosworth-versie in de Mazda showroom zetten…

    Login om te reageren
  5. Frank deH zegt

    5 augustus 2008 om 20:25

    Yep, met 160pk is dat ding zo ontzettend traag…

    Login om te reageren
  6. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 20:28

    boxermotor misschien? Of lijk ik nu heel erg stom? :)

    Login om te reageren
  7. corrado vr6 slc zegt

    5 augustus 2008 om 20:29

    Stelletje quitters, alles valt passend te maken of je legt er iets anders in!
    Blijft dus een vrouwen-autotje ;)

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    5 augustus 2008 om 20:29

    of die heeft juist meer ruimte nodig in de breedte..

    Login om te reageren
  9. jdm zegt

    5 augustus 2008 om 20:30

    Een turbo-rotary engine in de mx5, hebben ze misschien zelfs nog minder ruimte nodig!

    Login om te reageren
  10. RenesisHP zegt

    5 augustus 2008 om 20:31

    Probleem opgelost. ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=ilmr-0XE02c

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    5 augustus 2008 om 21:05

    Ik vind dit een raar verhaal…. als de motor in de lengte wordt ingebouwd dan lijkt het me dat je aan beide zijkanten wel ruimte hebt om één en ander in te bouwen… dus een nieuw injectiesysteem/inlaatspruitstuk en die brandstof pomp naast het blok… how hard can it be?

    Overigens waarom zo moeilijk? Andere krukas, nieuwe zuigers, andere nokkenassen en een update voor het bestaande injectiesysteem…. Er zijn genoeg tuners die dat kunnen… wat te denken van Cosworth? Of AER (die de racemotoren ontwikkelt uit de 2,3 liter mps motor (verkleind naar 2 liter).

    200pk is makkelijk te halen met een 2 liter…. en atmosferisch past toch beter bij een auto als de mx5.. Niet snelgenoeg? Dan gewicht kwijtraken, altijd een goed idee.

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    5 augustus 2008 om 21:12

    @wOoOdy.

    Ik zie het probleem eigenlijk ook niet helemaal. Ik denk dat Mazda op safe speelt.

    Login om te reageren
  13. Huin zegt

    5 augustus 2008 om 21:20

    Blijkbaar te weinig kappers die hun haar met de kap omlaag willen droogföhnen.
    Trutjes.

    Login om te reageren
  14. RenesisHP zegt

    5 augustus 2008 om 21:26

    @Huin.

    Origineel!!!! :P

    Login om te reageren
  15. Salami zegt

    5 augustus 2008 om 21:26

    Hilarisch dat er in het “Gerelateerde foto’s en video’s” balkje daarnaast een mx5 met een Jag V-12 staat…

    Login om te reageren
  16. RX-7/6 Owner zegt

    5 augustus 2008 om 21:27

    waarom niet wachten op de volgende generatie mx-5 en dat ze dan die een grotere motor ruimte geven ( ik snap het trouwens helemaal niet want de merc. slk heeft er zelfs 3 liters in zitten en die heeft ongeveer de zelfde motor ruimte)

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    5 augustus 2008 om 21:38

    Dit lijkt me iets wat je in de ontwikkeling van de mx5 toch al meeneemt? Waarom komen ze daar nu pas achter… :roll: Nou ja, dan is er vast nog wel ergens anders een motorblok te vinden dat wel past.

    Login om te reageren
  18. classic red zegt

    5 augustus 2008 om 21:41

    De wankel uit de rx-8 past ook.

    http://www.auto-news.de/tuning/anzeige.jsp?id=18033

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    5 augustus 2008 om 21:53

    @classic red.

    Bekijk dat filmpje eens wat ik geplaatst heb. ;)

    Login om te reageren
  20. Roy zegt

    5 augustus 2008 om 21:55

    @salami

    ik wilde precies hetzelfde zeggen, er past geen 4 cilinder maar wel een V12 in?

    Login om te reageren
  21. Erwin zegt

    5 augustus 2008 om 22:05

    Waarom niet gewoon een turbo er op schroeven? Probleem opgelost. Gaat nauwelijks ten koste van de gewichtsverdeling. :)

    Login om te reageren
  22. Lexus zegt

    5 augustus 2008 om 22:39

    waarom niet de MX5 uit de verkoop, en de RX8 met de stabiele 2.3 liter 4-pitter benzinemotor leveren…. idee?

    Login om te reageren
  23. Lexus zegt

    5 augustus 2008 om 22:39

    desgewenst de MX5 met de wankelmotor leveren…

    Login om te reageren
  24. dekster zegt

    5 augustus 2008 om 22:56

    @w0o0dy
    In zo’n roadster hoort geen turbo motortje, gewoon iets dat lekker bromt en relatief goed vooruit raakt. ;)

    Login om te reageren
  25. deepep zegt

    5 augustus 2008 om 23:40

    m’n vader heeft jaren lang een mx5 gehad [model 94′] met een Eaton compressor erop .. 220 pk .. ging als de brandweer… nooit problemen gehad ermee.. een beetje chippen van het motor managment wil ook nog wel helpen.. andere uitlaat hoppa weer 10pk erbij. ..

    Login om te reageren
  26. Brian zegt

    5 augustus 2008 om 23:51

    Ga naar een tuningbedrijf, en laat em anders wat kietelen, en een andere stabilisatorstang erin, verstijven, en je hebt een waar scheurijzer =D

    Login om te reageren
  27. Rob zegt

    6 augustus 2008 om 00:20

    Heren,
    Het is heel simpel hoor. De MX5 is de best verkochte roadster in de wereld. Waarom zou je dan voor een zeer kleine (niche) groep een snellere auto in de markt zetten waarvan men de ontwikkelings kosten (motor aanpassen, onderstel, remmen, elektronica, productielijn aanpassen etc etc ) mogelijk niet zal terugverdienen. Kortom het is een marketing keuze met een financieel plaatje. Mazda heeft haar doelstellingen met de best sold roadster al ruimschoots gehaald. Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar gewoon niet willen….:-)

    Login om te reageren
  28. JanJansen zegt

    6 augustus 2008 om 01:08

    In de Mazda liggen dezelfde motoren (basisblok is gelijk aan een Ford Duratec) als in een Caterham. Zij krijgen er (met een beetje hulp van Cosworth voor de naam) ook atmosferisch 263pk uit bij 8500rpm.
    Hierbij zijn vervangen/aangepast:
    * Engine Management System
    * Fuel and Ignition Map
    * Roller Barrel Induction System
    * High Lift Camshafts
    * Steel Con Rods
    * Forged Pistons
    * Fuel Pressure Regulator
    * Valve Springs
    * Dry Sump
    dit is wel een pakket van 6000 euro, maar voor 3000 euro heb je al rollerbarrels met een vrij programmeerbare ECU wat 195-205pk oplevert.
    bron: http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_DuratecTuning.htm

    Ff een filmpje hoe dat dan klinkt (en dan heb ik het niet over het Duitse commentaar):
    http://www.youtube.com/watch?v=y8rtifCb__A

    Login om te reageren
  29. TimMR2 zegt

    6 augustus 2008 om 04:12

    waarom niet net zoals de MR2 turbo’s, gewoon 2 liter turbo blok.

    Login om te reageren
  30. gerardo zegt

    6 augustus 2008 om 11:17

    160 pk is toch ruimschoots voldoende, mazda doet in ieder geval met deze MX niet mee aan de pk-race

    Login om te reageren
  31. Béé eMm double v Motorsport 3 zegt

    6 augustus 2008 om 22:54

    “snelle”

    dus de mx5 is traag op dit moment? ik heb toch veel andere dingen gehoord

    “snellere” zou beter klinken

    Login om te reageren
  32. BééMWéé 850 zegt

    7 augustus 2008 om 08:14

    Wil je een snelle MX-5, dan koop je toch gewoon een S-2000!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North