Belachelijk. Lange tijd hebben we ons afgevraagd waarom Mazda’s kleine speelkameraadje niet met sterkere motoren leverbaar is. De 160 pk van het huidige topmodel is onderhand immers een beetje passé. Mazda heeft nu echter laten weten niet met een MPS-versie van de roadster te komen.
De reden hiervoor is dat de beoogde 2,3-liter viercilinder turbomotor niet zonder slag of stoot onder de kap past. De PR-dude van Mazda USA zegt dat het blok, dat in de Mazda3 dwarsgeplaatst is en de voorwielen aandrijft, ook na verschillende aanpassingen niet in de lengterichting in de MX-5 past. De uiteindelijke boosdoener is de hogedruksbrandstofpomp, die blijkbaar ongeveer bij de bestuurder op schoot zou zitten.
Jammer dus, volgende keer misschien iets eerder over nadenken? Gelukkig zijn er een aantal andere oplossingen voorhanden… (via autoblog.com)





http://www.autojunk.nl/clips/view/143179?relevant
En dit kan wel?
Gewoon die motorkap ophogen/verlengen.
er zijn meer onder-de-motorkap-knutselpakketten voor die dingen als dat er Miata,s rondrijden .. dussss ..
Kunnen ze dan niet gewoon een motor die wel past kopen bij iemand anders? GM heeft toch geld nodig. Zij hebben wel nog iets groots en dorstig in de schappen liggen.
Of die Cosworth-versie in de Mazda showroom zetten…
Yep, met 160pk is dat ding zo ontzettend traag…
boxermotor misschien? Of lijk ik nu heel erg stom? :)
Stelletje quitters, alles valt passend te maken of je legt er iets anders in!
Blijft dus een vrouwen-autotje ;)
of die heeft juist meer ruimte nodig in de breedte..
Een turbo-rotary engine in de mx5, hebben ze misschien zelfs nog minder ruimte nodig!
Probleem opgelost. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ilmr-0XE02c
Ik vind dit een raar verhaal…. als de motor in de lengte wordt ingebouwd dan lijkt het me dat je aan beide zijkanten wel ruimte hebt om één en ander in te bouwen… dus een nieuw injectiesysteem/inlaatspruitstuk en die brandstof pomp naast het blok… how hard can it be?
Overigens waarom zo moeilijk? Andere krukas, nieuwe zuigers, andere nokkenassen en een update voor het bestaande injectiesysteem…. Er zijn genoeg tuners die dat kunnen… wat te denken van Cosworth? Of AER (die de racemotoren ontwikkelt uit de 2,3 liter mps motor (verkleind naar 2 liter).
200pk is makkelijk te halen met een 2 liter…. en atmosferisch past toch beter bij een auto als de mx5.. Niet snelgenoeg? Dan gewicht kwijtraken, altijd een goed idee.
@wOoOdy.
Ik zie het probleem eigenlijk ook niet helemaal. Ik denk dat Mazda op safe speelt.
Blijkbaar te weinig kappers die hun haar met de kap omlaag willen droogföhnen.
Trutjes.
@Huin.
Origineel!!!! :P
Hilarisch dat er in het “Gerelateerde foto’s en video’s” balkje daarnaast een mx5 met een Jag V-12 staat…
waarom niet wachten op de volgende generatie mx-5 en dat ze dan die een grotere motor ruimte geven ( ik snap het trouwens helemaal niet want de merc. slk heeft er zelfs 3 liters in zitten en die heeft ongeveer de zelfde motor ruimte)
Dit lijkt me iets wat je in de ontwikkeling van de mx5 toch al meeneemt? Waarom komen ze daar nu pas achter… :roll: Nou ja, dan is er vast nog wel ergens anders een motorblok te vinden dat wel past.
De wankel uit de rx-8 past ook.
http://www.auto-news.de/tuning/anzeige.jsp?id=18033
@classic red.
Bekijk dat filmpje eens wat ik geplaatst heb. ;)
@salami
ik wilde precies hetzelfde zeggen, er past geen 4 cilinder maar wel een V12 in?
Waarom niet gewoon een turbo er op schroeven? Probleem opgelost. Gaat nauwelijks ten koste van de gewichtsverdeling. :)
waarom niet de MX5 uit de verkoop, en de RX8 met de stabiele 2.3 liter 4-pitter benzinemotor leveren…. idee?
desgewenst de MX5 met de wankelmotor leveren…
@w0o0dy
In zo’n roadster hoort geen turbo motortje, gewoon iets dat lekker bromt en relatief goed vooruit raakt. ;)
m’n vader heeft jaren lang een mx5 gehad [model 94′] met een Eaton compressor erop .. 220 pk .. ging als de brandweer… nooit problemen gehad ermee.. een beetje chippen van het motor managment wil ook nog wel helpen.. andere uitlaat hoppa weer 10pk erbij. ..
Ga naar een tuningbedrijf, en laat em anders wat kietelen, en een andere stabilisatorstang erin, verstijven, en je hebt een waar scheurijzer =D
Heren,
Het is heel simpel hoor. De MX5 is de best verkochte roadster in de wereld. Waarom zou je dan voor een zeer kleine (niche) groep een snellere auto in de markt zetten waarvan men de ontwikkelings kosten (motor aanpassen, onderstel, remmen, elektronica, productielijn aanpassen etc etc ) mogelijk niet zal terugverdienen. Kortom het is een marketing keuze met een financieel plaatje. Mazda heeft haar doelstellingen met de best sold roadster al ruimschoots gehaald. Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar gewoon niet willen….:-)
In de Mazda liggen dezelfde motoren (basisblok is gelijk aan een Ford Duratec) als in een Caterham. Zij krijgen er (met een beetje hulp van Cosworth voor de naam) ook atmosferisch 263pk uit bij 8500rpm.
Hierbij zijn vervangen/aangepast:
* Engine Management System
* Fuel and Ignition Map
* Roller Barrel Induction System
* High Lift Camshafts
* Steel Con Rods
* Forged Pistons
* Fuel Pressure Regulator
* Valve Springs
* Dry Sump
dit is wel een pakket van 6000 euro, maar voor 3000 euro heb je al rollerbarrels met een vrij programmeerbare ECU wat 195-205pk oplevert.
bron: http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_DuratecTuning.htm
Ff een filmpje hoe dat dan klinkt (en dan heb ik het niet over het Duitse commentaar):
http://www.youtube.com/watch?v=y8rtifCb__A
waarom niet net zoals de MR2 turbo’s, gewoon 2 liter turbo blok.
160 pk is toch ruimschoots voldoende, mazda doet in ieder geval met deze MX niet mee aan de pk-race
“snelle”
dus de mx5 is traag op dit moment? ik heb toch veel andere dingen gehoord
“snellere” zou beter klinken
Wil je een snelle MX-5, dan koop je toch gewoon een S-2000!