• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 Coupé: kan hij de strijd met de GT86 aan?

Auteur: ricardo, gepost 12 augustus 2013 om 20:39 – 52 Reacties

Afbeelding Mazda MX-5 Coupé: kan hij de strijd met de GT86 aan?Afbeelding Mazda MX-5 Coupé: kan hij de strijd met de GT86 aan?Afbeelding Mazda MX-5 Coupé: kan hij de strijd met de GT86 aan?

Mazda MX-5 Coupé
De MX-5 wordt geroemd om zijn lichtvoetigheid in combinatie met een fijn stuurgedrag. We kennen de clichés, en wie het tegendeel beweert, krijgt te maken met Mazdageek @Alwood. Maar wordt het niet eens tijd voor een nieuwe coupéversie?

De MX-5 is in de basis ontwikkeld als roadster. De vraag of er een vast dak op moet komen is daarom meteen vreemd, aangezien hij gewoonweg geen coupé hoorde te zijn (hardtops niet meegeteld). Er is echter een periode geweest dat Mazda daar nota bene zelf anders over dacht. Tussen 1999 en 2005 zijn er van de tweede generatie MX-5 (N.B.) ongeveer 5.000 omgebouwd tot coupé. Een paar jaar geleden stond er nog zo’n rechtsgestuurd exemplaar te koop in Nederland.

Automotive manipulator Theophilus Chin bedacht nu op basis van de huidige MX-5 een coupéversie. Een auto die met zijn achterwielaandrijving en briljante ophanging + laag zwaartepunt meteen als concurrent voor de Toyobaru GT86BRZ in de markt gezet kan worden. Alleen dat dakje lijkt gewoon nét iets te hoog. Aan de andere kant: dat past wel weer in de bolhoedtraditie van het merk.

Nee, van de huidige generatie MX-5 hoeven we geen variant met een vast dak te verwachten. Wellicht dat de tweezits Roadster die ze samen met Alfa Romeo aan het ontwikkelen zijn daar nog verandering in kan brengen….

All in favor?

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, Mazda, mx-5

Vorig bericht: « Audi vermoordt het instructieboekje met eKurzinfo
Volgend bericht: Spyker leed eerste half jaar van 2013 €5,2 miljoen verlies »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    12 augustus 2013 om 20:46

    Een Mazda MoXster-5 (vrij naar ene meneer Clarkson) … ja doe maar. Hoe meer keus, hoe beter!

    Login om te reageren
  2. griffendahl zegt

    12 augustus 2013 om 20:46

    Idee is op zich goed, maar dat achterruitje mag wel iets bevalliger… Niet echt elegant zo :)

    Login om te reageren
  3. gop1 zegt

    12 augustus 2013 om 20:47

    Wordt ie dan ook lichter?

    Login om te reageren
  4. slipstreamer zegt

    12 augustus 2013 om 20:48

    Gewoon doen! Is sowieso wel een markt voor betaalbare sportcoupé’s.

    Login om te reageren
  5. bullgod76 zegt

    12 augustus 2013 om 20:49

    Ik zou ook zeggen gewoon doen.
    Maar maak dan wel van die roadster weer een echte softtop en gooi dat lelijke klapdak weg.

    Login om te reageren
  6. rovalo zegt

    12 augustus 2013 om 20:52

    Op foto’s vind ik die MX-5’s prachtig, maar als je ernaast staat zijn ze zóóó klein.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 augustus 2013 om 21:33

      @rovalo:

      Ooit al eens een oldtimer gezien?

      Login om te reageren
    • fant zegt

      12 augustus 2013 om 21:34

      @rovalo: Dat is een deel van de kracht van de MX-5 :) Vind het zelf best mooi. Ik hou van kleine auto’s. Licht, compact, wendbaar.

      Login om te reageren
      • rovalo zegt

        12 augustus 2013 om 21:49

        @fant en @Hupke: ok, maar ik ben 1.98 en in m’n Crossfire is ’t al krap aan.

        Login om te reageren
        • barchetta zegt

          13 augustus 2013 om 10:06

          @rovalo: met 1.98 ben je dan ook niet echt doelgroep…

          Login om te reageren
        • fant zegt

          13 augustus 2013 om 11:29

          @rovalo: In de MX-5 community zijn al allerlei DIY oplossingen om de MX geschikt te maken voor lange mensen :)

          Login om te reageren
        • miataman zegt

          13 augustus 2013 om 13:02

          @rovalo:

          Valt wel mee hoor; ik ben zelf 1.93 mtr. & hou nog redelijk wat dakspeling over in mijn NA. Ook ’t stuur zit voor mij op precies de juiste positie. Maar echt veel langer moet je idd. niet zijn voor ’n MX-5/Miata.

          Login om te reageren
  7. edje zegt

    12 augustus 2013 om 20:52

    Cayman mx5??

    Login om te reageren
  8. fisto zegt

    12 augustus 2013 om 20:53

    Mooi bewijs dat een coupe (vrijwel) altijd mooier is dan een cabrio. Eindelijk een MX5 die ik kan waarderen.

    Login om te reageren
  9. rocky zegt

    12 augustus 2013 om 20:53

    Een MX5 coupe?? Hm… interessant…

    Off-topic: toen ik de foto zag, dacht ik meteen: “hey leuk, Cars 3!” (… ach hoe heet dat kekke rode racewagentje weer??)

    Login om te reageren
    • bayernmunchen zegt

      12 augustus 2013 om 21:22

      @rocky:

      Lightning McQueen ?

      Login om te reageren
      • rocky zegt

        12 augustus 2013 om 21:27

        @bayernmunchen: Ja, die bedoelde ik! Dank je wel :-)

        Login om te reageren
        • bayernmunchen zegt

          12 augustus 2013 om 21:32

          @rocky:

          Graag gedaan.

          Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    12 augustus 2013 om 20:57

    Ik denk dat zo’n coupé best met de BRZ en GT86 zou kunnen concurreren, maar alleen als hij ook te krijgen is met ongeveer 200 pk. Anders blijft hij achter, qua balans zou het niet al te lastig moeten zijn.

    Login om te reageren
  11. heidekonijn zegt

    12 augustus 2013 om 21:06

    Columbus heeft net gebeld, wil zijn ei terug.

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    12 augustus 2013 om 21:06

    Maken! Het blijft een leuke auto.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    12 augustus 2013 om 21:07

    Nope ,lekker open laten….

    Login om te reageren
  14. amglover zegt

    12 augustus 2013 om 21:07

    Best mooi :D

    Login om te reageren
  15. heidekonijn zegt

    12 augustus 2013 om 21:09

    Hoe lang zou het duren vooraleer Marchionne een slideshow lekt met de Nieuwe Maserati A6GCS Touring Gran Turismo Mille Miglia Coupe en Alfa Romeo Guilia Super Sprint Zagato Edizione Nippon, los gebaseerd op deze auto maar geheel toevallig (mompelt) ontworpen en gebouwd in Japan?

    Login om te reageren
  16. midasracer zegt

    12 augustus 2013 om 21:11

    Nee het dakje is niet te hoog, de kont is te kort om een vloeiende daklijn te maken. Verder wel mooi gelukt. Maar het moet wel een hardcore MX5 worden. Er zit tegenwoordig zoveel zware rotzooi in, 1200kg is niets voor zo’n auto. Mazda moet zijn best doen om hem onder de 900kg te krijgen, dan zit hij ook meteen in het vaarwater van de Alfa 4C.

    Login om te reageren
    • fant zegt

      12 augustus 2013 om 21:40

      @midasracer: Onder de 900? Zelfs mijn NA weegt nog 950. Dat lijkt me erg lastig tegenwoordig met alle veiligheidseisen. Denk niet dat de MX-5 in een prijsrange zit waar ze carbon kunnen gebruiken zoals de 4C.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        12 augustus 2013 om 21:59

        @fant: Hoeft ook geen carbon te zijn. Met gewoon GRP is zo’n auto sterk genoeg om elke keuring te weerstaan. Tegenwoordig met snelle giet en cure technieken is GRP vrijwel produktierijp voor seriebouw. Helaas hebben autofabrikanten miljarden in staalbouw geinvesteerd en die fabrieken mogen niet stil staan. Anders was het al een standaard produktietechniek geworden en hadden ze een chassis met alle panelen met een gewicht van rond de 150kg kunnen bouwen. Alu blok erin, lichte stoelen en dito wielen en de auto zou wellicht zelfs onder de 900 kunnen blijven en toch betaalbaar zijn.

        Login om te reageren
  17. bayernmunchen zegt

    12 augustus 2013 om 21:24

    Vind de GT-86 mooier.

    Login om te reageren
    • lamdi zegt

      12 augustus 2013 om 21:42

      @bayernmunchen: eens, maar een subaru…. Yum!

      Zag vandaag weer een blauwe BRZ, helaas met zilveren velgen, goude velgen dr op en t is echt een snoepje!

      Login om te reageren
  18. alcantara zegt

    12 augustus 2013 om 21:32

    Wat mij betreft niet, mist een achterbank en dat is ooit wel eens handig als je 2 vrouwen moet vervoeren.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 augustus 2013 om 21:35

      @alcantara:

      Duct-tape en in de koffer ermee, je moet offers maken in het leven.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 augustus 2013 om 21:43

      @alcantara:
      2 stoelen is meer dan genoeg, nooit gezeik dat je schoonmoeder ook mee moet….

      Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    12 augustus 2013 om 21:36

    Ja, nee, ik weet niet.
    Er zijn interessantere wagens dan dat maar echt een mislukking vind ik het niet.

    Login om te reageren
  20. toyotafortuner zegt

    12 augustus 2013 om 21:38

    Details hier en daar bijschaven, ietwat lichter. Iets meer peekaa. Uitbrengen, en dan is ie helemaal goed!

    Login om te reageren
  21. fant zegt

    12 augustus 2013 om 21:38

    Ik vind hem mooi :D Maar ik vind elke MX-5 mooi.

    Ook van de NA is er overigens een coupé gemaakt :) Maar slechts als concept volgens mij.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      12 augustus 2013 om 21:40

      @fant:
      Zo is het helemaal net een Lotus Elan, en dat is een compliment.

      Login om te reageren
  22. jrk68 zegt

    12 augustus 2013 om 21:39

    Zo lijkt hij verdacht veel op een Ginetta G50. Die maken ze helaas alleen rechts gestuurd.
    Van mij mogen ze de MX5 gewoon open laten, ik hoef niet zo nodig een dak boven mijn hoofd.

    Login om te reageren
  23. r1lub zegt

    12 augustus 2013 om 21:46

    Ik zie een vleugje 911 en z3m..

    Login om te reageren
  24. baasbas zegt

    12 augustus 2013 om 21:49

    *kuch

    ps. ik wil er een…

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      12 augustus 2013 om 22:07

      @baasbas: Ginetta, zo mooi!

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        13 augustus 2013 om 13:00

        @midasracer: 795 kilo… inclusief FIA approved rolkooi. Leuke stuurwegen hier in de buurt weet ik al. Nu de auto nog

        Login om te reageren
  25. phaeton zegt

    12 augustus 2013 om 21:52

    De daklijn mag wel nét een ietsje strakker à la Z4 coupé.

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      13 augustus 2013 om 12:07

      @phaeton: daklijn zou als een Zagato mogen zijn, met een bubbel

      Login om te reageren
  26. RobinM zegt

    12 augustus 2013 om 21:57

    Das gewoon een Porsche Cayman dak… :O

    Login om te reageren
  27. nissangtrr35 zegt

    12 augustus 2013 om 22:34

    Qua exterior zekee niet. De GT86 ziet er veel agressiever uit.

    Login om te reageren
  28. nickjdeg zegt

    12 augustus 2013 om 22:58

    Ik zeg doen en als Mazda dan slim is maken ze een extra hoog toerig motor blok met meer dan 200pk voor onder de 40000dan wordt het gegarandeerd een topper.

    Login om te reageren
  29. bempi zegt

    12 augustus 2013 om 23:51

    In de shredder ermee zsm !

    Login om te reageren
    • miataman zegt

      13 augustus 2013 om 12:57

      @bempi:

      Omdat die vele malen mooier is als ’n Z3 coupe? Ja, kan mij voorstellen dat je daar afgunstig van wordt :-D

      Login om te reageren
  30. bogey zegt

    13 augustus 2013 om 00:18

    Waarom niet! Zet die uitlaten gewoon net voor de achterwielen. Alles liever dan uitlaten in het midden van je achterbumper.

    Login om te reageren
  31. randomdutch1 zegt

    13 augustus 2013 om 12:23

    lijkt beetje op goedkope baby versie van een viper eerlijk gezegd

    Login om te reageren
  32. miataman zegt

    13 augustus 2013 om 13:00

    Prachtig, zo krijgt ’n moderne MX-5 toch nog ’n mooie klassieke lijn :-) Ik vind persoonlijk de NC de minst geslaagde MX-5 wat design betreft, maar hiervoor zou ik mij echt niet schamen, als die voor de deur zou staan!

    Login om te reageren
  33. ge085stam zegt

    27 augustus 2013 om 14:20

    Ik vind al die MX5 modellen mooi, zag laatst een review via deze link, jong ventje probeert hem uit: http://www.youtube.com/watch?v=HwjrK6pI1U8
    Ook wel terecht commentaar dat hij niet heel zuinig rijdt. da’s zonde!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North