• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 mag blijven, onder één voorwaarde

Auteur: Loek, gepost 19 juni 2021 om 12:04 – 25 Reacties

Mazda wil er alles aan doen om de MX-5 te houden, maar een vorm van alternatieve aandrijving lijkt daarvoor essentieel.

Misschien wel het leukste autotype is de klassieke roadster. Kleine autootjes met weinig gewicht aan boord en dus een kleine motor, aandrijving op de juiste wielen (de achterste) en de vrijheid van een open dak. Kleine roadsters van bijvoorbeeld Engelse makelij zijn al jaren een fenomeen, maar het concept zorgde ervoor dat één merk onsterfelijk werd door hun kleine roadster.

Mazda MX-5

We hebben het natuurlijk over Mazda en hun MX-5. In 1989 kwam Mazda met een guitig ogend cabriootje op de markt. Klein, licht, wendbaar en een handmatig bedienbaar open dak: een plezierauto pur sang. De eerste generatie (NA) was piepklein, erg jaren ’90 met klapkoplampen en interessante ronde vormen. Mazda heeft sindsdien nog drie generaties op de markt gebracht (NB, NC, ND) die allemaal een eigen gezicht hadden en toch een duidelijke connectie met hun voorouder(s). Al vier generaties lang een best succes dus.

Nieuwe MX-5

De laatste generatie Mazda MX-5 genaamd ND is al een tijdje onder ons en als er een opvolger komt, dan zal Mazda daar al lang mee bezig zijn. Een belangrijkere vraag is: komt er wel een nieuwe MX-5? Vrijwel alle concurrenten van de kleine Mazda moesten het opgeven, meestal omdat het geen opgehoogde crossover is. Precies dat is wat Mazda nu ook plant voor de… nee, natuurlijk niet. Schrok je?

Mazda MX-5

NE

Zonder verdere gekkigheid, Mazda opent een boekje over de aankomende MX-5. Want ja: die komt! En ja, het blijft een kleine roadster. Dat en meer wist een Japanse bron te halen als vervolg op het nieuws dat Mazda druk bezig is de komende jaren met nieuwe modellen. Daar is ook het nodige leuke nieuws uit te halen, waarover we je later vandaag uitgebreider berichten.

Mazda MX-5 Ginzan

Eerst even terug naar de Mazda MX-5. De aankomende generatie, die logischerwijs ‘NE’ gaat heten, heeft dus bestaansrecht. Er is wel één voorwaarde. Hij moet schoner.

Elektrisch

Dan voel je de bui al hangen: iets met batterijen en een stekker. Voor wie dat geen leuk recept vindt: de Mazda MX-5 NE wordt NIET elektrisch. Mazda denkt niet dat ze een MX-5 zijn lichtvoetige karakter kunnen meegeven met een zwaar accupakket tussen de wielen. Sowieso kan algemeen directeur Takeji Kojima bevestigen dat het ten minste één versie van de NE een brandstofmotor krijgt. Voor die versie wordt geëxperimenteerd met ‘eFuel’: een biobrandstof.

Hybride

Wel wordt de aankomende Mazda MX-5 meegenomen in de plannen voor elektrificatie. Er komt dus op een bepaalde vorm een hybride MX-5. Concreter dan dat wordt het niet, het kan dus blijven bij een 48V Mild Hybrid systeem. Als het de Mazda MX-5 als kleine roadster bestaansrecht geeft, dan moet het maar. Een BEV-versie lijkt dus niet te gebeuren.

Biobrandstof of hybride dus: in ieder geval komt er nog een nieuwe Mazda MX-5. Wanneer er meer info komt over de NE, hoor je het natuurlijk zo snel mogelijk. (via Kuruma News)

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Video: Een bizarre verkeersruzie
  • Bied mee op een fabrieksnieuwe BMW M4 CS
  • Oscar Gräper vs. politie: de camerabeelden
  • Max Verstappen haalt op X uit naar Mercedes-coureur
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Mazda, mx-5

Vorig bericht: « Video – zo klinkt de Bugatti Bolide
Volgend bericht: BMW ‘M2’ met 583 pk heeft een verrassende motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    19 juni 2021 om 12:20

    Maar goed dat in de derde alinea duidelijk werd dat het om de MX-5 ging. Ik zat echt in spanning na het klikken op de titel.

    Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    19 juni 2021 om 12:23

    Heeft de Model 3 performance inmiddels niet aangetoond dat je zelfs met een zware batterij best “lichtvoetige” rijgedrag kan emuleren? Jammer dat Mazda het niet eens aan durft om deze uitdaging uit te gaan. Er zijn nog voldoende manier een elektrische auto lichter te maken zonder de batterijcapaciteit te verkleinen.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      19 juni 2021 om 14:21

      @flutterby: naast gewicht is denk ik vooral ruimte een probleem.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        19 juni 2021 om 16:51

        @ghini: problemen, problemen, nee uitdagingen en oplossingen!

        Login om te reageren
      • leenvandriel zegt

        20 juni 2021 om 01:21

        Echt kansloos om alleen maar elektrisch te willen. Totaal geen noodzaak voor. Alleen een politiek spelletje.

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 juni 2021 om 14:45

      Jij begrijpt het niet echt hé?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        19 juni 2021 om 16:52

        @Hupke: nee, net als dat ik het paardenvolk niet snap.

        Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      20 juni 2021 om 15:16

      @flutterby Echt geen vergelijking. Wel eens een originele MX5 of Lotus Elise gereden op een bochtige weg? Echt een stuk leuker sturen dan een Model 3 Performance, ondanks de zoveel betere cijfers van de Tesla. Dat doet het lage gewicht. De Tesla is sneller, kan vast ook sneller de hoek om, maar qua gevoel, nee. Geen match ten opzichte van de mx5 of Elise. Ik ben te lang om met beide ook maar een beetje comfortabel te kunnen rijden, maar toch goed voor smiles. Het blijven lekkere pretmachines.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 juni 2021 om 00:15

        @degrotemuis: tuurlijk is de Model 3 geen alternatief voor een MX-5 of Lotus, maar de Model 3 is ten eerste totaal niet met dit doel ontworpen en ten tweede ver van een uitontwikkelde aandrijflijn. De motor van de Plaid is véél lichter en de batterijen van de Berlijnse Model Y worden een paar honderd kilo lichter.

        Combineer die technieken in een kleine roadster en je komt al snel in de buurt van meer vermogen en minder gewicht. Helaas durft Mazda het alleen aan om rare SUV’s te elektrificeren..

        Login om te reageren
  3. syourt zegt

    19 juni 2021 om 12:28

    Heerlijk nieuws in deze tijd! 🙌

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    19 juni 2021 om 13:09

    Elektrisch kan zo’n auto ook helemaal niet. EV’s zijn belachelijk goed geschikt voor normaal woon werk verkeer, langs familie, supermarkt. Maar niet als kleine roadster. De auto wordt te zwaar, en er is uberhaupt weinig ruimte voor accu’s. Dus je actieradius is ruk. En als je een beetje sportief gaat rijden is je actieradius nog slechter.
    Ik ben helemaal voor EV’s, maar kleine roadsters, is het niet voor geschikt.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      19 juni 2021 om 13:54

      @Johanneke: mee eens. Voor kleine roadsters of lange afstanden zijn BEV’s niet geschikt. Van je vinex naar je kantoortuin kan een Model3 als geen ander!

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      19 juni 2021 om 14:14

      @Johanneke: precies dat!

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 juni 2021 om 14:49

      Nu een kybrz erod (onlangs het genoegen gehad), niet praktisch en zeker geen mx5 concurrent maar die blijft met accu nog ruim onder mx5 massa en dat is zeker een drivers car, hoewel onverfijnd. Dus de knappe koppen bij Toyota zouden mss wel iets van 1100kg met een 60kwh accu kunnen maken. Goed voor 50 leuke kilometers of 150-200 kleinburgerlijk saaie kilometers (zelfs met een accu van 2-5j oud).

      Login om te reageren
    • jollykart zegt

      19 juni 2021 om 16:47

      Niet kunnen is wat sterk uitgedrukt aangezien Tesla juist met de roadster begonnen is.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      19 juni 2021 om 23:05

      @Johanneke: enne….. de eerste Tesla…. Dat was toch een…..

      Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    19 juni 2021 om 14:13

    De huidige ND is er nog niet zo lang, dus de NE gaat nog wel effe duren verwacht ik.. Eerlijk gezegd vind ik de klasse erboven: Z4, TT, S2000, SLK, 370Z, Boxster, etc.. een stuk leuker, maar die zijn of gaan sneuvelen.. erg jammer.. Ik heb er gelukkig nog een gehad (S2000).

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      19 juni 2021 om 14:25

      @punicaoase: gehad? Waarom weg? S2000 staat bij mij hoog op de verlanglijst voor als ik een oprit en of garage / schuur heb.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        19 juni 2021 om 19:27

        @ghini: ondanks dat het oerdegelijk Japans is.. waren de onderhoudskosten, etc. best fors.. Als tweede auto werd het te prijzig.. Toen er een nieuwe cabriokap op moest en de koppeling op was heb ik em weggedaan.. dat had me sowieso 3 a 4K gekost.. Ik wist toen nog niet dat ze zoveel waard zouden worden dan had ik em misschien toch wel gehouden.. Tip: spaar door voor de 2e generatie: heb beide gereden en uiteindelijk de 2e gehad die was duurder maar echt op alle fronten verbeterd ;-)

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 juni 2021 om 14:51

      Maar die zijn ineens zo zwaar een 350z weegt zoveel als de titanic. En op de boxster na pas je er als volwassen man alsnog niet comfortabel in.

      Login om te reageren
  6. ghini zegt

    19 juni 2021 om 14:21

    Die bio brandstof variant is leuk maar zie het praktische nut er niet van in als je dat nergens kan tanken.

    Login om te reageren
    • wigboldus zegt

      19 juni 2021 om 18:49

      Precies, 10 jaar geleden was het nog beter te krijgen, maar de overheid houdt dit tegen.
      E85 is nog maar op 1 plek twee krijgen, en dan betaal je de hoofdprijs, dan is gewone benzine nog goedkoop.
      E85 is in Zweden en Frankrijk goed te krijgen, en ligt in Frankrijk op 50-70 cent per liter, en mijn auto heeft op E85 25pk extra.
      Maar in Nederland denk ik niet dat biobrandstoffen grootschalig beschikbaar komen, en we massaal aan accu’s moeten, want dat heeft de overheid liever.

      Login om te reageren
      • leenvandriel zegt

        20 juni 2021 om 01:26

        Precies, het is een politiek spelletje. Daarom heb ik ook lekker een Ford Mustang GT gekocht. Ik dacht dat dit Autoblog was. Het lijkt meer op een website gesponsord door klimaatdrammers.

        Login om te reageren
  7. ghini zegt

    19 juni 2021 om 14:23

    Mild hybride of een systeem met supercapacitors zoals Lamborghini heeft, zon systeem is vrij licht compact en niet duur, lijkt me top. Eco standje voor de cijfers op papier, maar in race stand lekker snel optrekken en tussen sprints ed.

    Login om te reageren
  8. lekkerdwars zegt

    19 juni 2021 om 22:47

    Zo’n sympathieke en eigenwijze roadster, leuk dat er een opvolger komt! Met carbon tub en max 50kwh zou minder dan 1250kg moeten kunnen, maar denk hybride/turbo de betere combi om gewicht rond de 1000 kg te houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North