Een BMW M2 met 580 pk klinkt heel leuk, maar hoe dit aantal tot stand is gekomen is opmerkelijk.
Er is een nieuwe BMW 2 Serie, en daarmee M2, aanstaande. De F22/F23-generatie (F87 voor de M2) heeft zijn indruk achter gelaten op menig petrolhead. Een kleine auto met een flinke motor, de mogelijkheid om hem lekker dwars te zetten: het is misschien wel de leukste M-auto die er in jaren is geweest.
Zes-in-lijn
De aandrijving van een BMW M2 wordt verzorgd door een drieliter zes-in-lijn met 370 pk (of 410 in de Competition en 450 pk in de CS). Tuners wisten er wel raad mee om er iets meer uit te peuteren. 518 pk bij Manhart, 550 pk bij G-Power en zelfs 740 pk bij Lightweight. Dan valt 583 pk mee, toch? Lekker in het midden.
M2 op diesel??!!
Toch is deze BMW M2 net even anders. Laten we beginnen met het optische bedrog: het is geen M2. Hij begon zijn leven als een BMW 220d in Zuid-Afrika. Grease Monkey Motor Garage bemoeide zich ermee en creëerde de meest opmerkelijke BMW 2 Serie die er is… op diesel.
M2 50d
Het is trouwens niet een gepeperde BMW 220d-motor. Dat is een viercilinder met 190 pk. De gekozen motor is min of meer de diesel-equivalent van de M2-motor. Het is namelijk de drieliter zes-in-lijn tri-turbo diesel die we onder meer kennen uit de BMW X5 M50d. De auto heeft dan ook liefkozend een ‘M2 50d’ badge achterop.
Meth injected
BMW-kenners kennen het M50d-blok als een blok met 381 pk, dus waar komt dan die 202 pk extra vandaan? Een waslijst aan modificaties. Grotendeels door de toevoeging van een NOS-systeem, maar ook omdat de M2 50d meth injected (met de ‘meth’ van methanol, uiteraard ;) is. In totaal dus 583 pk en een bizarre 1.070 Nm koppel.
M2 bodykit
Een heftige 220d dus, maar om het geheel op een BMW M2 te laten lijken zijn er ook de nodige optische wijzigingen. Een volledige bodykit geleend van de M2 Competition bijvoorbeeld, samen met extra koolstofvezel onderdelen om een soort GTS-achtig uiterlijk te realiseren. Remmerij komt van de M5 (voor) en M4 (achter), de aandrijfassen komen uit een 330d en een M135i.
In bovenstaande video kun je de BMW M2 50d in actie zien, samen met Gary Martins van Grease Monkey Street Garage die de auto heeft gebouwd. De BMW M2 50d is een bijzondere creatie.
Johanneke zegt
Meth injected..?? Wordt daar methanol mee bedoeld, of zitten er trappers in zodat je de motor al tandenknarsend mee kan helpen.
rollingstoned zegt
Crystal Meth zal het wel niet zijn ;-)
volvo480gtt zegt
@Johanneke: het staat in de tekst.
Johanneke zegt
Niet om kwart voor 2. Maar methanol dus ja. Wel leuk ja. Wist overigens niet dat N2O en diesel samen gingen, nooit eerder gehoord. Enkel met benzine als vervanger voor lucht. Aan de andere kant, why not, het moet alleen oxideren.
flyerbunch zegt
Diesel dood? Dacht het niet moeten ze gedacht hebben.. hehe
KEV9 zegt
De 2 serie is gewoon de BMW zoals die altijd had moeten zijn, zeker de M2
allesmetturbo zegt
Heel vet, maar drukt wel erg door in de bocht met zo een zwaar blok voorin zoals te zien in het filmpje.
Neemt niet weg dat dit een vette swap is
royaledeluxe zegt
Heeft toch wel serieuze “panel gaps”. Technisch veel aan gewerkt en subliem maar spijtig dat de afwerking wat achterwege is.
Diesel Rocks zegt
Haal die M2 kit en badges eraf, 218i typering erop en knallen met dat ding.
tjorque zegt
Voor wat het gekost heeft om dit diesel monster te creëren, kon je waarschijnlijk 1,5 x een M2 kopen…
Knap dat het kan, maar diesel… sjah ik ben niet echt fan meer.
marcomanta zegt
Prachtig gedaan, vooral de keuze om het met een diesel te doen.