Het is menens bij Mazda. Aangezien ze op het gebied van MX-5-opvolger al even niets te melden hebben komen ze te pas en te onpas met speciale versies van het huidige model. Soms behoorlijk slaapverwekkend, maar in dit geval iets meer lustopwekkend.
Voor de SEMA-show in Las Vegas heeft Mazda dus niet alleen een MX-5 Spyder in elkaar gefröbeld, ze hebben de MX-5 Super20 ook een make-over gegeven. Die auto wed namelijk vorig jaar al onthuld en is nu voorzien van een nieuw likje verf (Hyper Orange Mica). En de hardtop kreeg gelijk maar een matzwarte wrap.
Wat de MX-5 Super20 onderscheidt van andere Miata’s zijn de verbrede spatbordranden, 16-inch Enkei RPF1-velgen en een oranje rolkooi in het interieur. De roadster beschikt verder over schockers en veren van Mazdaspeed en roestvrijstalen remschijven van StopTech voor uw remplezier. Verder is het binnenste aangekleed met leren bekleding en lappen suède dat bij elkaar wordt gehouden met oranje stiksels. Details en zo.
Het leukste zit misschien nog wel onder de motorkap. Daar huist een 2.0-liter viercilinder met *tromgeroffel* een Cosworth supercharger! Mazda wil alleen miet zeggen hoeveel pk’s en Nm dit oplevert. Zou ook vrij nutteloos zijn, aangezien deze dikdoener toch niet wordt opgenomen in de modellenportfolio van de Japanners. Jammer, maar plaatjes kijken en inspiratie opdoen voor je eigen MX-5-project blijft natuurlijk ook leuk.
Roestvrijstalen remschijven?
Lekker voor de hitte afdracht, NOT!
@jack_abarth: ik heb anders ook roestvrijstalen remschijven onder m’n auto, tenzij het net geregend heeft. Dan zit er weer een oxidatielaagje op.
@Initial_D: Dat is juist een kenmerk van een RVS geen roest maar oxidatie.
@Larick: Als je de roest er net hebt afgeremd, zijn ze roestvrij.
Als ze ondanks pokkeweer blijven glanzen, zijn ze roestvast.
@mout: Eindelijk iemand die ’t snapt!
@mout: Feitelijk zit er nooit roest op juist omdat het oxideert.
Ik begrijp het verschil tussen vrij en vast. Topicstarter schrijft vrij maar doelt op vast. RVS is in dit geval gewoon een duidelijkere term maar staat ook voor vast.
@Larick: roesten is ook een vorm van oxidatie, RVS is geen staal dat nooit kan gaan roesten, het is alleen zo bewerkt dat het vertraagd, heeeeel soms dmv een coating, meestal doordat er een legering van is gemaakt, met andere metalen erin, maar er zit altijd ijzer in dus het kan ook altijd gaan roesten
@wouterjeuring: RVS is niet bewerkt, het is een ander materiaal dan ‘gewoon’ ongelegeerd staal. Door de toevoeging van chroom ontstaat er een reactie tussen het chroom en de zuurstof uit de lucht waarop het materiaal zich omsluit met een oxidelaag om het materiaal af te dichten. Het is dus vrij onzinnig om RVS te coaten, omdat het dan zichzelf niet meer kan beschermen met een oxidelaag. Coaten doe je bij ongelegeerd staal dit omdat het vaak goedkoper is dan RVS.
Feitelijk is roest een soort van oxideren daar heb je gelijk in, maar de oxidatie bij RVS is dan weer geen roest!
@Initial_D: Roestvrij staal bestaat niet ,roestvaststaal daareentegen…..
@jack_abarth: Ik vertrouw meer op de expertise van StopTech dan op die van jou, sorry.
@Jochempie:
Wanneer je op de site van stoptech kijkt zul je overigens ook zien dat Autoblog het niet goed heeft. Ze spreken namelijk over “Stainless Steel Lines” oftewel je remleiding zijn van RVS.
@jack_abarth: en dat is wel fijn! heb op m’n eigen Mazdagebakje ook stalen remleidingen.
Flyin’ Miata rulse btw :)
Zugd, waarom brengen ze dit soort modellen nou niet op de markt? Werd de MX-5 meteen een stuk serieuzer genomen…
Geen led strips en geen 30 inch velgen, ik ben er nu al fan van!
En de klassieke deurgrepen! Toppertje…
@Forza: en de klassieke type-aanduiding op de motorkap
(ik bedoel het lettertype waarmee het woord “mazda” is geschreven)
toch sterk dat er onder de motorkap een sticker van ‘flyinmiata’ plakt .. en dat op een OEM presentatie…
Flyinmiata is een bekende Miata/MX5 shop in de US dus ik zou binnenkort eens in hun aanbod gaan snuffelen voor die SC kit
@neal:
Jep moest ik ook meteen aan denken.
Klinkt goed, een compressor op je MX-5.
Ze kunnen best meer vermogen aan.
En wie wil er nou niet 240 pk in zo’n lekker sturend karretje??
Ja hoor, doet mij er maar een.
Met die gave Enkei’s graag!
De gaafste MX5 heeft een “handvat” zoals de Golf I cabrio? Ik dacht het niet. Het interieur ziet er zo een beetje goedkoop uit.
euh… die SC kit staa er trouwens al op :D
Ik hou wel van het front van deze MX-5. Die 2 lampen maken het echt wel af. Mooier dan die leds op de Spyder. Mooi kleurtje ook. Jammer dat ze niets met het interieur gedaan hebben. Het ziet er te gewoontjes uit vanbinnen.
Mooi ding. De exta breedte maakt er een stoere auto van. Geen kapper die hier in gaat rijden.
5 jaar een Miata gehad, maar deze heeft geen cabriodak onder de hardtop.Op het NL-forum : mx-5owners.nl kun je vele leden vinden met superchargers en turbo’s ,die er naderhand op zijn gezet. Mazdaspeeds hadden dat al.Heerlijke rumoerige karts, die lichte karretjes die elke bocht uitlachen.
Ik vind die Spyder gaver!!
Lijkt wel een Audi Allroad, ik hoef ‘m zo dus echt niet. En Cossworth roept al jaren dat je door hun superchargerkit richting de 220 pk gaat.
Ik zie groot Flyin’ Miata staan onder de motorkap, dus het zal wel gewoon deze supercharger zijn
http://flyinmiata.com/index.php?deptid=5683&parentid=0&stocknumber=03-90010
Geeft ca. 240pk zeggen ze :-) :-)!
Erg raar die 5-delige sturtbar.
Niks Cosworth supercharger, dat is gewoon een ge-rebadgde Rotrex.
Alles wat op een Caterham zit bijvoorbeeld waar Cosworth op staat wordt bij Titan gemaakt. (tippie mijnerzijds; je kunt er als particulier gewoon goedkope onderdelen bestellen, kost je R500 opeens een derde minder)
Waar Cosworth dan weer wel goed voor is, dat is het motormanagement programmeren zodat de CO2-tjes en stikstofjes voldoen aan de regeltjes in Brussel.
@JanJansen: linkje naar Titan? Heb wel Titan Motorsports gezien, maar gezien het gene je verteld over de rpijs, kan dat niet het bedrijf zijn wat je bedoelt.
@rotarypowah: heb het al!
@JanJansen: Is geen Rotrex maar zo te zien Jackson Racing – compleet verschillend principe.
hij’s wel dik, maar al die zwarte lijntjes op de motorkap en koffer hadden niet gehoeven.
en wat andere velgjes.
Wouw! Inderdaad de allermooiste mx-5 die ik gezien heb!
Die vorige MX-5 (paar dagen geleden) zag er echt een stuk beter uit! Deze kleuren zijn echt lelijk, vooral dat oranje/bruin.
niet de mooiste! maar wel heel lkker! nice rims
Gaaf bakkie
Vette 16″, zo hoort het ipv al die 20″+ onzin!!
@Onehp: +1 – en verder een bijzonder gave bak.
die mx-5 is zo gay net een schildpad in een nieuw jasje met verkeerde maat