
Mazda heeft een feestje te vieren met de MX-5 en voert daarom de kleine roadster erg fijn uit.
Een kleine roadster verkopen, je moet het maar durven. Mazda is met hun MX-5 het enige merk dat het nog steevast doet. Grotendeels vanwege de traditie, maar ook omdat Mazda zo hun eigen visie heeft op wat werkt en niet. De huidige generatie MX-5 (ND) nog in leven houden, dat werkt. Kijk zelf maar.

Mazda MX-5 Anniversary
Sinds 1989 is Mazda namelijk al bezig met de MX-5 en in die tijd is het recept zo goed als identiek gebleven. Kleine roadster, licht gewicht, nadruk op rijgedrag. Het was schitterend in eenvoud en bewees dat rijplezier niks te maken heeft met eindeloos veel pk’s toevoegen. Iedereen snapte de doodsimpele techniek van de MX-5, dus het werd ook een retepopulaire project car. Daar is Mazda zelf ook bewust van.




Er waren namelijk al vele eerdere Anniversary Editions om de MX-5 te vieren. Bij de tweede generatie (NB) al in 1999 om tien jaar MX-5 te vieren, daarna volgde de 20th Anniversary op basis van de NC en die kreeg er nog één bij de laatste facelift om 25 jaar te vieren. Bij 30 jaar MX-5 werd de huidige ND gebruikt. Er werd altijd een bijzondere doch simpele samenstelling gekozen, zo was een NB altijd blauw met chromen velgen, was de NC rood met zwarte velgen en dak en was de ND knaloranje.

Nu is het alweer 35 jaar geleden dat de MX-5 ten tonele trad. In Japan werd dat vorig jaar al gevierd (daar bestaat de Mazda MX-5 al sinds 1989) en in de VS, die de auto één jaar later kregen, is ‘ie er nu ook. Dit keer geen opvallende configuratie maar gewoon een hele stijlvolle. Er is namelijk gekozen voor dezelfde kleur als de Mazda 6 Anniversary Edition: Artisan Red. Da’s een soort Soul Red, maar dan veel donkerder. Dat zou al mooi zijn, maar Mazda combineert het met een beige kap. Het doet denken aan de eerste MX-5 als ‘Art Vin’ waar je ook een donkerrode kleur met een beige kap kon krijgen. Erg fraai.

Van binnen gaat de lol verder met de Mazda MX-5 Anniversary, met een beige interieur. Niet over de top overigens, gewoon de onderste helft van het dashboard en de stoelen. Bij de stoelen krijg je ook een speciale badge met 35th Anniversary erin op de hoofdsteun gestikt. Ten slotte heeft Mazda unieke velgen toegevoegd aan de MX-5.



In de VS kan je de Mazda MX-5 35th Anniversary Edition enkel krijgen als softtop, dus geen RF met stalen klapdak. Dat gaat je 36.250 dollar kosten, een slordige 34.510 euro. Er worden 300 stuks verdeeld onder de Amerikanen. Nu Europa nog! Als wij dat nog toelaten.
Blijft een cool karretje. Ooit mark1 gehad, zonder stuurbekrachtiging nog. Alle mx-5jes op een rij foto voorhanden?
@a_buis: had er toevallig nog eentje liggen, ik heb hem voor je erbij gezet!
Cool, thanks
‘k Heb zo’n blauwe 10th Anniversary Edition hier in de garage staan. Van wat ik destijds gezien heb bij rondkijken voor aanschaf een van de betere in onverprutste staat. Erg leuk ding maar ik zit een beetje op een kantelpunt, ik wil er meer mee rijden omdat het zo leuk is maar de staat is nog volledig origineel. Meer rijden betekent ook meer kans op rijden in de regen en dat betekent water wat bij een NB onherroepelijk resulteert in roest. En dat heeft ie niet. In onverprutste, originele staat is dat gekke ding gewoon meer waard geworden.
De kleurstelling van deze ND doet me denken aan een Art Vin editie van de NA. Mooie kleurencombinatie hoor.
Misschien de moeite om die 10th anny eens gdieonte laten inspecteren op de bekende roestpunten. De chassibalken in de motorruimte en natuurlijk de dorpels intern.
Als ie eccht nog roestvrij is, dan inderdaad perfect houden.
Als ie weinig roest heeft, behandelen.
Als ie de normale roest heeft, ook behandelen. Maar wel met mooie dagen blijven rijden.
Van 1 regenbui gaat ie niet stuk.
Bij aanschaf in 2016 was een dorpel een keer aangepakt. Vier jaar geleden heb ik de andere dorpel aan laten pakken maar dat stelde niet veel voor, ik was er zeer vroeg bij zei de schadehersteller. Ik heb ‘m ook eens meegenomen naar een zelfsleuteldag van de Club waar leden van de technische commissie de onderkant ook bekeken hebben en de complimenten waren niet van de lucht.
Voor zover ik weet hebben de drie vorige eigenaren alleen in de zomer ermee gereden en heeft ie altijd binnen gestald gestaan, aldus de vorige eigenaar. Ik heb de papieren vanaf de eerste eigenaar er nog bij. De giftbox met sleutelhanger, beide horloges en certificaat ook. Alleen het schaalmodelletje ontbreekt.
De enige keer dat ie water ziet, is als ie gewassen wordt maar da’s voornamelijk voor vliegen en stof. Echt smerig wordt ie niet. In het voorjaar ga ik ‘m een keer polijsten met een DAP.
Ik ben er een keer mee op vakantie geweest naar de Eiffel en naar Oostenrijk. Beide keren laat in het voorjaar met prachtig zonnig weer en de passen waren net een of twee weken open. Fan-tas-tisch!
Als je zo bang bent voor roest waarom verkoop je hem dan niet en koop je een nc?
@koentje0 daar twijfel ik dus over. Echter is de markt voor de NC zoals ik ‘m zou willen knap dun; vergelijkbaar met de woningmarkt. Er is amper wat te koop en wat er te koop staat kost best de nodige centen. ’t Is een luxe probleem, first word problem, I know. D’r staat ook een keuken op de planning om te vervangen i.c.m. vloerverwarming. Ik kan ’t geld maar één keer uitgeven.
Gewoon gebruiken waar ie voor bedoeld is. Ik heb ook een nb en hou er rekening mee dat er elke apk gelast moet worden. Mx5 is ook geen investering, daarvoor zij er teveel van.
Ik had ‘m zeker niet gekocht als investering want dan had ik wat anders moeten kopen dan een MX-5. Ik was eigenlijk van plan om een technisch goede te kopen en die via SnappCar te gaan verhuren om zo de maandelijkse lasten quitte te spelen. Ik heb er wel 10 bekeken toen en allemaal mankeerden ze technisch wel wat of zat zo’n ding onder de roest. Tot ik deze tegen kwam. Iets duurder, maar puntgaaf. Ik vond ‘m te mooi/goed om via SnappCar te gaan verhuren dus dat heb ik ook niet gedaan. Op het onderhoud wordt niet bespaard. Elke drie jaar wordt ie getaxeerd voor de verzekering en de waarde is sinds aanschaf vrijwel verdubbeld. Dus nee, een MX-5 is geen investeringsobject, maar een bijzondere uitvoering blijkt gewild. Ook zo’n ND in Art Vin achtige kleurstelling.
Wat dacht je van buienradar?
Zelfde kleur combo als de NA art vin.
Groen met beige dak was er zeker. Maar deze lijkt toch echt gebaseerd op de NA art vin.
Heel stijlvol
@tmon: oh ja, die was er ook nog! Thanks voor de aanvulling :)
Die art vin was de Europese pauper uitvoering van de Japanse VR limited.