
De fabriek van Apollo-Vredestein in Enschede gaat dicht. Vijfhonderd medewerkers staan binnenkort op straat.
De fabriek van Apollo-Vredestein in Enschede gaat sluiten. Alle fabrieksmedewerkers vliegen de laan uit en komen op straat te staan. In de zomer van 2026 valt het doek definitief en zal alle productie uit de Nederlandse fabriek overgeheveld worden naar de fabriek in Hongarije.
Het is niet de eerste keer dat de fabriek productie overhevelt van de Nederlandse naar de Hongaarse fabriek. In 2020 werd al een groot deel van de productie naar de, door de EU gesubsidieerde fabriek, in Hongarije verplaatst.
Thuiskomertjes
Er werd toen een baangarantie voor vijf jaar afgegeven in Enschede en die termijn is nu verlopen. Sinds 2020 werden er nog vooral tractorbanden en kleine reservewielen oftewel thuiskomertjes gemaakt in de fabriek in Twente.
Naast de fabriek in Twente zit ook de ontwikkelingsafdeling en in Amsterdam staat het Nederlandse hoofdkantoor. Of deze vestigingen ook gaan verdwijnen is nog niet bekend.
Hoofdkantoor India sluit fabriek Vredestein
De beslissing is genomen in het hoofdkantoor in India en de Europese baas van Apollo Tyres Benoit Rivallant heeft het nieuws vanmiddag aan de medewerkers in Enschede overgebracht. Het lokale management was van te voren niet op de hoogte van het besluit.
FNV bestuurder Monique Daamen reageert verslagen op het nieuws dat de fabriek van Vredestein sluit tegenover de regionale krant Tubantia.
Generaties werknemers raken hun baan kwijt. Hoge energiekosten, inflatie en falend Nederlands industriebeleid breken de fabriek op. Overheidsmaatregelen komen te laat.
Monique Daamen spreekt van een zwarte dag
Moederbedrijf Apollo Tyres geeft de hoge inflatie en gestegen energiekosten als hoofdreden van de sluiting van de Nederlandse fabriek.





“ . . . het lokale management was van tevoren niet op de hoogte van het besluit.” Da’s apart, al moet ik bekennen, dat ik de bestuursstructuur van Vredestein Enschede niet ken. Dus wellicht logischer dan het op het eerste oog lijkt.
Het (voor een vakbondsbestuurder milde) commentaar van de FNV-mevrouw lezende neem ik aan, dat er al een acceptabel sociaal plan ligt. Het overgrote deel van de werknemers is bovendien vermoedelijk prima opgeleid en zal redelijk vlot een geschikte andere werkkring kunnen vinden.
Maar toch, zonde dat de werkgelegenheid verdwijnt, weer een stukje maakindustrie voorgoed verdwenen.
In grote bedrijven is dit normaal. Men zoekt eerst naar een oplossing om productie niet te verstoren / supply chain in tact te houden, en als dat geregeld is komt de hamer. Er zijn heel veel voorbeelden van productie locaties die ‘vroeg’ werden geïnformeerd en de kwaliteit / etc moedwillig kapot werd gemaakt.
Subsidiëren van de fabriek in Hongarije is ook pijnlijk. Nog bijzonder dat ze het tot ‘25 uitgehouden hebben in dit waardeloze ondernemers klimaat in nederland.
We hebben geen waardeloos ondernemersklimaat maar waardeloze ondernemers. De belastingen voor bedrijven zijn laag, de subsidies hoog (vandaag werd bekend dat de kabinet ondernemers nog verder pampert met energie subsidies). Goede ondernemers kunnen ook binnen strenge wetten qua werknemers rechten in en milieueisen in de land met kapitaalkrachtige klanten uit de voeten.
Mijn krant melde vorige week de sluiting van een 180 jaar oud bedrijf…..veel werknemers hun baan verloren. De journalist vond het niet zo’n punt want de sluiting van de fabriek betekende ook een enorme besparing aan C02 uitstoot…….. . Zo ver is het al gekomen in Nederland. Bedrijven, de nieuwe vijand.
Ja prachtig, alsof de Co2 uitstoot daarmee verdwijnt en niet mee verhuist naar een lage lonen land.
Ja natuurlijk – wederom een voorbeeld van de verkrachtende klimaatmaffia. Op dit moment zijn zo goed als 80% van alles wat je gebruikt in het dagelijks leven verbonden aan ‘fossiele’ industrie. Van je jeans – tot de gelcapsules en je auto banden (ook electrisch) en de verpakkingen van je vlees , alles heeft ergens derivaten nodig van olie etc. Je kan als een debieltje blijven gillen dat alles groen moet, maar dat is simpelweg niet mogelijk. Tenzij je 10 euro voor 10 paracetamol wil gaan betalen. Het gros van de mensen (ook hier) roept alleen maar zonder te begrijpen hoe afhankelijk we (helaas) zijn van olie. En alle idioten die gaan roepen ‘die mensen moeten wat anders zoeken’ …… er is een hele grote
groep mensen in NL (en ieder ander land) die niet heel veel anders kunnen dan productie werk etc. Als we morgen olie verbieden zitten een kleine 1 miljoen mensen zonder werk (alleen al in NL)…..we zijn compleet doorgeslagen – en zakken langzaamaan af naar een 3de wereld land. In de afgelopen 6 maanden zijn 12.500 NL banen kapot gemaakt door idiote mileu regels / en dit is pas het begin,
Helemaal mee eens. Kan je het boek van Mattias Desmet aanraden…..De psychologie van het Totalitarisme….. . Geeft een kader en verdieping aan de grote ‘ verhalen’ van onze tijd….Corona, Klimaathysterie, Woke etc etc. Ontluisterend.
Als we morgen olie verbieden is de wereldbevolking gehalveerd binnen een jaar door hongersnoden.
Maar leg dat XR maar eens uit… of het is hun bedoeling natuurlijk, zo cynisch zijn ze ook wel weer. Zolang ze zelf maar geen honger hebben.
De protesten van XR zijn er niet primair op gericht om hongersnoden te veroorzaken en ons naar het stenen tijdperk terug te brengen, maar de ongelijkheid aan de kaak te stellen dat waar de burger (zeker in vergelijking met ander EU burgers) de hoofdprijs betaalt voor een kuub gas, de industrie dat voor een habbekrats krijgt (óók in vergelijking met bedrijven in andere EU landen). Daardoor ontbreekt domweg de prikkel voor veel van dit soort bedrijven, om nou écht eens iets te doen met verduurzaming. Of ze houden schijnheilig hun hand op, na eerst jarenlang te hebben geprofiteerd van én goedkope energie én de omgeving compleet te hebben verziekt (hoi, Tata Steel!).
Je hebt geen idee waarover je praat, alle grote bedrijven zetten zich in voor verduurzaming, terugdringen van C02 uitstoot, waar haal je de onzin vandaan dat dit niet zo zou zijn. Wij hebben bedrijven en export ook hard nodig voor onze economie. Al is het maar om met de belastingen de uitkeringen van de XR losers te kunnen betalen. Tata Steel en Shell overwegen respectievelijk sluiting en vertrek uit Nederland….kost 10.000 den arbeidsplaatsen. Mensen zoals jij zijn daar alleen maar blij om toch? Geen industrie meer, geen landbouw, iedereen ambtenaar of uitkering.
“…falend Nederlands industriebeleid…” Lulkoek. Absolute en pertinente onzin. Er is geen land in West Europa te vinden waar de overheid zo genereus is geweest voor het bedrijfsleven als Nederland. En dat al decennia.
Het enige probleem waar men hier niet tegenop kan concurreren, is het feit dat de EU gesubsidieerde industrie optuigt in Oost Europa. En ook precies dat nekt nu weer deze fabriek. En in alle eerlijkheid: daar mag de Nederlandse vertegenwoordiging in het Europese Parlement best wel eens stevig stennis over schoppen. Bijvoorbeeld door een flink lagere bijdrage te te eisen, als compensatie.
Nederlands heeft zeker een falend industrie beleid , je bent gek als je een fabriek in NL opzet . Oost Europese landen hebben heel veel industrie aangetrokken door slimme belasting voordelen , energie is goedkoper terwijl NL notabene op een gasveld zit, en ja lonen zijn ook lager , grond is veel goedkoper en bouw kosten ook. NL scoort 0 punten , misschien 1 punt voor de geografische gunstige ligging. Daarentegen , zet een banden fabriek neer daar waar auto’s gemaakt worden , dus niet in NL
Doordat de VVD de industrie zo heeft gepamperd is ze lui geworden. Zie ook bij de landbouw, zij hebben een stikstof probleem veroorzaakt door teveel vee en de gaan achterover zitten met het handje klaar om geld van de overheid te ontvangen.
Nederland is gewoon geen land voor grootschalige industrie of intensieve landbouw.
Tsja, voor de stad/regio Enschede, wat nu niet echt het meest welvarende stukje Nederland is, is dit natuurlijk wel pijnlijk. Maar een verrassing mag het niet zijn, het rommelt er natuurlijk al jaren.
Er wordt soms wel wat makkelijk gedacht over het vertrek van zo’n internationaal bedrijf. Het is toch wat anoniem, maar ook dit soort bedrijven hebben soms een behoorlijk sterke regionale binding.
Ik las ook dat in Lichtenvoorde de leerlooierij weggaat, na 145 jaar daar gezeten te hebben. Ja, een leerlooierij midden in een dorp/stad is niet van deze tijd, de directe omwonenden zullen blij zijn, maar toch gaat er ook een hoop verloren.
Sommige dingen zijn onvermijdelijk, maar sluitingen van dit soort bedrijven is bijzonder pijnlijk en het verbaast mij soms wel hoe lichtzinnig er over gepraat wordt.
ja laat maar allles naar t buitenland gaan….dalijk is landbouw t enige dat we nog hebben…..
Zou er behalve de medewerkers en de vakbonden iemand in Enschede rouwig om zijn dat de stinkende probleem fabriek sluit?
Stinkende probleemfabriek? Wat is dit voor stemmingmakerij, het is geen Tata Steel.
Gemeenten, onafhankelijkheid etc maar dat begrijpt mashell niet zolang die stinkende fabriek zich maar verplaats naar het buitenland