
Nieuws vanuit extreme winterse omstandigheden: de Range Rover Electric krijgt een knoeperd van een accu!
Zelden worden auto’s zo langzaam stukje bij beetje onthuld. De Range Rover Electric spant misschien nog wel de kroon. Iedere paar maanden ploft er een persbericht in de digitale mailbox waar weer een beetje “heet” nieuws in staat.
Zo ook vandaag! Nou ja heet nieuws. De auto wordt vooral getest in winterse omstandigheden. Dus weer veel sneeuw op de foto’s. De Range Rover Electric prototypes worden namelijk in noordelijk Europa onder extreme winterse omstandigheden getest.

Single Pedal Driving
Niet nieuw voor een elektrische auto, rijden met één pedaal. Ook de Range Rover Electric krijgt het. Die eigenschappen konden op de bevroren meren van Arjeplog in Zweden goed worden uitgeprobeerd op spekgladde ondergrond.

Daarnaast krijgt de auto speciale ThermAssist technologie. Dat systeem zorgt voor thermisch beheer dat het energieverbruik voor verwarming verlaagt tot wel 40 procent en wint warmte terug om het aandrijfsysteem of het interieur te verwarmen bij buitentemperaturen tot -10° C.
Dit allemaal om de actieradius ook bij extreme kou optimaal te houden. Daarnaast moet het zorgen voor minder impact van de lage temperaturen op de laadtijd. Zo blijft de laadcapaciteit behouden onder alle omstandigheden.

Range Rover Electric krijgt dikke accu
Het echte nieuws staat dan terloops even genoemd bij de beschrijving van de winterse tests. De auto krijgt namelijk een hoogspanningsaccu van 800 volt die door Jaguar Land Rover in eigen huis is ontworpen en geproduceerd.
De accu krijgt een capaciteit van 117 kWh en bestaat uit 344 prismatische cellen die in een dubbele stapelstructuur volledig ingekapseld in hun behuizing zitten.

Benieuwd wanneer Range Rover het volgende tipje van de sluier oplicht. Er is ook nog niet bekend wanneer we de auto ook daadwerkelijk kunnen verwachten. Wel is bekend dat de auto nu al een belachelijk succes is, want wil je er één aanschaffen, dan is er al een flinke wachtlijst met klanten voor je.





De hamvraag is natuurlijk hoe ver je met die 117kWh gaat komen. Dat gewicht icm de vorm van de auto gaat denk ik voor een beperkte actieradius zorgen. Dat bewaren ze uiteraard even voor een volgend weetje, Nu eerst het positieve nieuws.
Ik hoop ook dat ze wat doen aan de betrouwbaarheid en de diefstalgevoeligheid. Sommige journalisten merken gekscherend op dat je er eigenlijk 2 moet hebben. Dan heb je altijd reserve als er eentje bij de dealer staat. Ook accepteren verzekeringsmaatschappijen een Range niet meer als je bijvoorbeeld in Londen woont.
Die uitspraak (dat je er twee moet hebben) is reeds van toepassing zolang er Engelse auto’s gemaakt worden.
Was mekanieker in een Jaguar agentschap in de jaren ’70 tig
Dan loop je wel zo’n 50 jaar achter, moderne jags zijn wel betrouwbaar weet ik uit eigen ervaring.
Bandbreedte van 25 tot 40 kWh/100 km, afhankelijk van inzet en omstandigheden. Schat ik zo. Rekenend met die laatste komt het rijbereik uit op een krappe 300 kilometer. En dan moet je geen 150 km/u willen rijden.
Prestaties aan de snellader tellen natuurlijk ook mee. Dus benieuwd ook naar het laadvermogen. En hopelijk haalt ‘ie 22 kW aan de gewone lader.
Kansloos dit, gaat gewoon 2700 a 2800KG wegen of nog meer.
Dit is veel meer een oplossing voor de toekomst
https://www.zf.com/products/en/cars/products_81280.html
Vraag is natuurlijk ook: wat moet het kosten….
Zal eerder 3200kg wegen met dit accupakket…. slaat nergens op allemaal.
De grote vraag is of hij onder de 3500 Kg totaal gewicht blijft en je er met je B rijbewijs mee mag rijden.
Mercedes G580 EQ doet 3085 kilo. Deze elektrische Range zal de grens van drie ton ook wel passeren.
Ergens wel te verwachten. Een gigantische auto a la Kia ev9 en ioniq 9 zit ook al op 100 kWh. Een model X ook al bijna op 100 kWh als long range en is nog wel kleiner en minder allround. Als je dan mikt op een luxe segment en ook nog een beetje paardentrailer/marktkraam/… wilt kunnen trekken is wat accu wel handig.
Praten over gewicht, actieradius etc. is oké. Maar is er een wegenwacht-abonnement bij de koop inbegrepen ? Het blijft een Land-Rover tenslotte.
Feit dat er voornamelijk veel gezeik is met de elektronica bij Landrover kan dit nog wel eens een hele grote flop worden.
344 cellen? Dat zullen dan 2 cellen parallel zijn en krijg je max 720 volt als hij helemaal vol zit.