• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda wordt wakker, gaat investeren in hybride’s

Auteur: robbie, gepost 5 oktober 2009 om 22:02 – 55 Reacties

Mazda5 Hydrogen Hybrid

Tegenwoordig heeft zo’n beetje elk merk het gevreesde H-woord wel laten vallen. Zelfs merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche ontkomen er niet aan. Alleen het Japanse Mazda geloofde er nooit in. Sterker nog, ze riepen van de daken dat hybride’s poep waren en dat ze er niks in zagen. Liever hield Mazda zich bezig met wankelmotoren, waterstof, lichtere auto’s en zuinigere motoren. Maar dat gaat veranderen.

Mazda heeft vandaag namelijk bekend gemaakt dat ze nieuwe aandelen gaan uitgeven en daarmee willen ze $1,1 miljard ophalen om te investeren in hybridetechniek. Volgens analisten is het goed dat Mazda daar eindelijk mee begint, maar het is wel rijkelijk laat. Grote concurrenten zoals Toyota en Honda plukken namelijk zowel in Japan als Amerika (de belangrijkste markten voor Mazda) de vruchten van hun hybride modellen.

Je kan misschien van mening zijn dat hybride niet DE oplossing is voor zuinigere en minder vervuilende auto’s, maar consumenten in Japan en de VS willen nou eenmaal graag kunnen zeggen dat ze hybride rijden. En dat is nu niet echt mogelijk bij Mazda (op de Mazda Tribute na).

Door de exta aandelen die Mazda uitgeeft neemt het aandeel van Ford in Mazda nog verder af. Eind vorig jaar had Ford nog een aandeel van 33,4% in Mazda, maar een grote pluk aandelen werd verkocht waarna Ford nog maar 13,8% overhield. Als de nieuwe aandelen straks zijn uitgegeven is Ford nog maar voor zo’n 11% eigenaar van Mazda. En daardoor is het ook te verwachten dat Mazda minder gemakkelijk gebruik zal kunnen maken van (hybride)techiek van Ford. (via: reuters.com)

Ook interessant!

  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!
  • Mazda MX-5 mag blijven, onder één voorwaarde
  • Dit doet een Mazda-logo met de prijs van de Yaris Hybrid
  • Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Mazda

Vorig bericht: « Kopen? BMW 645i van Winston Bogarde
Volgend bericht: Wordt dit de Bentley Continental GTC SuperSports? »

Lees Interacties

Reacties

  1. JDM__Wotevajjjj zegt

    5 oktober 2009 om 22:07

    pff mazda ook al…
    hopelijk zijn het gwne personen auto’s en komt de rx-9 er gewoon met een 4 rotor wankelmotor

    Login om te reageren
  2. liljeezy zegt

    5 oktober 2009 om 22:08

    Is dit dan een hybride concept van mazda? (stond op de Autorai)

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 22:10

      @liljeezy: nee. Zie hier alle concept cars van Mazda: http://www.mazda-madness.nl/modellen/conceptcars.html Ze hebben geen hybride concept cars gehad

      Login om te reageren
  3. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 22:08

    Dit was enkele maanden al bekend hoor..

    Goeie zet. Hopelijk komen ze met een Prius concurrent die er wél modern en fraai uitziet zodat we de Mazda3 II snel kunnen vrgeten..

    Login om te reageren
  4. Laue zegt

    5 oktober 2009 om 22:09

    MattCurlew kom er maar in.

    OT: aan hybride ontkomt dus geen één merk. Had graag gezien dat één merk schijt aan alles heeft en iets anders verzint.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      5 oktober 2009 om 22:10

      @Laue:

      Dat was idd wel mooi geweest, gelukkig zijn er nog een paar van die kleine, extreme merkjes…

      Login om te reageren
  5. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 22:12

    Ze hebben trouwens Toyota ingeschakeld om technieken te delen. Zo kan de hybride Mazda er in 2013 komen ipv 2015. Ook dit was allang bekend.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 oktober 2009 om 22:38

      @MattCurlew: Is de connectie tussen Mazda & Toyota ooit officieel bekend gemaakt? Volgens mij is het nog steeds slechts een gerucht.

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        5 oktober 2009 om 22:47

        @robbie: nee maar er wordt hier toch wel vaker dingen geplaatst die nog niet officieel bevestigd zijn? Maar ik vind het een beetje slecht journalistiek als jullie nu pas denken dat ze op hybride overstappen terwijl dit al maanden bekend was. Eerst los van Toyota, nu met Toyota. Of Mazda/Toyota die samenwerking überhaupt officieel gaat bekend maken vraag ik me af. Mazda rept namelijk ook zelden tot nooit over de samenwerking met PSA/Ford over enkele motoren ;) Zelfs toen ik stage liep bij de importeur kon ik er niet geheel achterkomen in hoeverre de diesels nou zelf ontwikkeld waren..

        Overigens is dit 1,1 miljard nieuws ook niet officieel bekend gemaakt door Mazda dmv een persbericht. Staat immers nog op geen enkele perssite..

        Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    5 oktober 2009 om 22:13

    Nu investeren in hybride? Doe dan meteen iets elektrisch op de markt brengen. Zelfs de Duitsers snappen dat inmiddels, djeez.

    PS: wat is Mazda? Doen die ook aan sponsoring?

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      5 oktober 2009 om 22:16

      @autoblogger:
      MAZDA? inkoppertje: Miserabele Auto Zonder Degelijke Afwerking

      Login om te reageren
  7. Roy zegt

    5 oktober 2009 om 22:35

    @autoblogger,

    Ik denk dat ze Mazda Lacuna Seca sponsoren, zomaar een gok hoor.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 22:37

      @Roy: alleen altijd opvallend dat AB het altijd heeft over Laguna Seca en nooit het bij zijn officiele naam noemt “Mazda Raceway Laguna Seca” ;)
      Als het van VAG was stond het er wel nadrukkelijk bij natuurlijk…. :P

      Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    5 oktober 2009 om 22:58

    Gelukkig halen we ons “nieuws” niet alleen van perssites, daarnaast zijn die zogenaamde perssites altijd rijkelijk laat. Bij reuters staat toch duidelijk het volgende “Mazda said in a statement on Monday that it would raise up to 95.9 billion yen ($1.1 billion) by issuing 315.2 million new shares and selling 96.8 million treasury shares.”

    Typisch dat je die info maanden geleden al had.

    Login om te reageren
  9. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 23:00

    “Gelukkig halen we ons “nieuws” niet alleen van perssites”

    Daarom snap ik niet dat jullie nu pas weten dat ze met hybrides komen terwijl dát juist via de niet-perssites al maanden geleden bekend was gemaakt. Wel op blijven letten he ;)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      5 oktober 2009 om 23:02

      @MattCurlew: Nee, de informatie die hier staat is voornamelijk vandaag bekend gemaakt.

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        5 oktober 2009 om 23:05

        @autoblogger: je mist mijn punt geloof ik een beetje.. of je leest gewoon niet goed :)

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          5 oktober 2009 om 23:21

          @MattCurlew: blijkbaar mis je mijn punt. Zoals je zelf al aangeeft had je niet alle info die in dit artikel staat. Maar goed, i could care less.

          Login om te reageren
          • MattCurlew zegt

            5 oktober 2009 om 23:24

            @autoblogger: gast, LEES eens goed wil je. De details over bedragen waren niet bekend. WEL dat ze al overstag waren gegaan (zie link hierboven). Dat komt in jullie bericht niet naar boven behalve dat jullie denken dat dat nu pas bekend is

            Login om te reageren
        • Laurens zegt

          5 oktober 2009 om 23:21

          @MattCurlew: maak dan eens wat duidelijker je punt…

          OT: laat Mazda vooral Toyota licenties nemen. Verdient de laatste ook nog wat aan hybride, voor het als te duur/achterhaalt terzijde geschoven wordt. Heeft @vroegwakker eindelijk zijn zo gewenste hybride “Ford Edsel” klassieker :-)

          Login om te reageren
  10. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 23:01

    Overigens was mijn eerste post niet geheel duidelijk. Excuses daarvoor. Die bedragen waren nl. niet bekend. Maar dus wel dat ze toch overslag waren gegaan. Dat bedoelde ik met “Dit was enkele maanden al bekend hoor..”

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      5 oktober 2009 om 23:17

      @MattCurlew: Iets meer dan een maand geleden zat Mazda volgens mij nog redelijk in het anti-Hybride kamp volgens mij:
      http://blogs.thecarconnection.com/marty-blog/1034506_mazda-cautious-on-hybrids-diesels-committed-to-higher-mpg

      Staat uiteraard ook gelinkt in mijn artikel ;)

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        5 oktober 2009 om 23:20

        @robbie: juni 2009: http://www.leftlanenews.com/mazda-promises-hybrid-in-2010s.html ;) In Februari zeiden ze wel dat ze er tegen waren. Maar door mijn kritiek op mijn website zijn ze van gedachte veranderd natuurlijk :P http://www.mazda-madness.nl/nieuws/2009/4.html

        Login om te reageren
  11. RubenBaeten zegt

    5 oktober 2009 om 23:13

    @autoblogger: Ik denk niet dat ze aan sponsoring doen. Dat doen toch alleen Duitsers? *neemt slok uit Audi-mok* Aan de andere kant, een halve eeuw geleden deden Duitsers en Japanners ook redelijk dezelfde dingen, dus wie weet komt het nog.

    Login om te reageren
  12. RaKiM zegt

    5 oktober 2009 om 23:13

    voor de mensen die het niet weten maar de premacy/5 is een hybrid om prcies te zijn deze auto beschikt over in 16x rotaty motor op waterstof en een electro motor en dat was al bijna 1 halfjaar geleden bekent

    en mazda is idd hoofd sponsor van lacuna sega vandaar ook de naam mazda raceway lacuna sega zoals MattCurlew al zij

    @ liljeezy
    dat is de kazamai een concept voor een voor een crossover tussen de mx-5 en een terrein auto

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 23:17

      @RaKiM: bijna waar. De 16X is alleen nog maar los van een auto bekend gemaakt. De Premacy/5 en RX-8 RE Hybrids zijn gebaseerd op de huidige Renesis motor.. beide auto’s worden wereldwijd al verleast aan verschillende bedrijven..

      http://www.mazda-madness.nl/technologie/rotatiemotor.html

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      7 oktober 2009 om 14:41

      @RaKiM:

      Leuk dat je zo veel weet over Mazda. Hoe staat het met je denkbeeldige witte RX-8?

      Login om te reageren
  13. yanktank zegt

    5 oktober 2009 om 23:23

    persoonlijk zie ik liever dat meer merken doen aan het lichter maken van auto’s. dat is in mijn ogen toch echt een betere oplossing dan hybride. want niet alleen verbeter je het verbruik maar ook de rij eigenschapen. en ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom je mazdafan bent (hun RX modellen daar gelaten).

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 23:26

      @yanktank: omdat Mazda bijzondere, aparte en sportieve modellen heeft gehad tussen 1989 en 1996 en VW/Opel/Ford/Peugeot/Citroën enz zo goed als niet ;) Tig mensen die Golf-gek zijn maar een Mazda-gek snap je dan niet.. hm apart ;)

      Login om te reageren
  14. RubenBaeten zegt

    5 oktober 2009 om 23:23

    Pff, het lijkt wel alsof we hier alleen maar over Mazda kunnen praten! Die nieuwe Polo, hebben jullie die eigenlijk al gezien?!

    Login om te reageren
  15. yanktank zegt

    5 oktober 2009 om 23:25

    ja en hij is zo zzaai dat ik bijna in zlaap val

    Login om te reageren
  16. yanktank zegt

    5 oktober 2009 om 23:30

    @mattcurlew
    ik snap golfgekken nog minder. sterker nog die mensen moeten een leven zoeken. en snel ook

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 23:32

      @yanktank: mooi. Zijn we het daar over eens ;) En ach ik heb gewoon een band met het merk van de aparte jaren 90 modellen, de sportieve Zoom-Zoom modellen, hun technieken (4WS, rotatiemotor, Miller Cycle) en hun schitterende concept cars. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik er alles geweldig aan vind (materialen, isolatie, details interieur, achterlopen op concurrenten, nieuwe Mazda3 enz)

      Login om te reageren
  17. yanktank zegt

    5 oktober 2009 om 23:34

    @mattcurlew
    ik vind de nieuwe drie anders zo gek nog niet.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      5 oktober 2009 om 23:40

      @yanktank: dat kan. Ik vind hem als GT-M wel oke maar dan blijf je in de basis een verouderde auto hebben met een nieuwe Nagare-neus (nou ja Peugeot dan..) en lelijk úitstekende achterlampen en een nutteloos knopje op de achterklap.. ;) De Mazda6 II vind ik dan veel mooier. Rustiger getekend maar wel met de onderscheidende RX-8 wielkasten en een mooi geheel (jammer van het interieur)

      Login om te reageren
  18. RubenBaeten zegt

    5 oktober 2009 om 23:41

    Ook leuk trouwens: Fiat! En Subaru, Saab, Ford… Alleen Mazda niet, die betalen niet genoeg. En ze zijn ook behoorlijk saai.

    Maar goed, on-topic dan maar. Als je hybrides bouwt ben je vrij suf, en als je nu nog plannen gaat maken om ooit te beginnen met hybrides omdat je je handje bij mama Ford niet meer op kunt houden voor een nieuwe omgekatte elektro-Escape, wat ben je dan? Geen VAG-merk in ieder geval.

    Login om te reageren
  19. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 23:47

    Juist… Fiat :D Alleen zo jammer dat ie niet beter/strakker/communicatiever rijdt dan onze 2004 Mazda3 2.0 Active. Maar ja Mazda is dan ook saai. Al jaren rijden ze strak. Suf! :P

    Login om te reageren
  20. RubenBaeten zegt

    5 oktober 2009 om 23:54

    Weet je wat pas strak rijdt? De 1993 VW Golf 1.4 injectie Trendline U9 van mijn achternicht (let op U9, dat betekent dat ie een katalysator heeft). Veel strakker nog dan een Fiat Bravo! Kwestie van dikke velgen eronder zetten natuurlijk, en een grote uitlaat voor de beleving.

    Ze reed er laatst mee tegen een Mazda Demio aan, dat ding was zo grijs dat ze ‘m niet zag. Ik zei nog, pas nou op, dat is wel even een potentiële sponsor. Voor je het weet zitten we met de redactie op een toeristenraket naar de maan met heel groot ‘Mazda’ op de zijkant.

    Login om te reageren
  21. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 23:55

    hihi :P

    Login om te reageren
  22. Laue zegt

    6 oktober 2009 om 08:27

    Goedemorgen allemaal! allemaal fijn geslapen? Ik zie dat er hier tot gisteravond laat over mazda gediscussieerd is.. *kruipt terug in bed*

    Login om te reageren
  23. Neal zegt

    6 oktober 2009 om 09:21

    Mazda heeft al sinds 2005 of 2006 een tiental hybride RX8’en lopen bij de Japanse overheid als testwagens. het gaat daar om Hybride Wankel motoren die zowel op benzinge als waterstof kunnen rijden.

    Dat is ook de hoofdreden waarom Mazda in wankelmotoren blijft investeren. Gezien het thermische rendement van de Wankelmotoren tov ‘normale’ motoren is de Wankel uiterst geschikt voor Hybride toepassingen. Mazda heeft trouwens al een systeem ontwikkeld op de Wankel om naadloos van benzine over te schakelen op waterstof (net zoals je nu van benzine op LPG overschakeld). Iets waar een piston motor conceptueel niet toe in staat is.

    Het klopt ook dat, vanaf 2010, Mazda de Mazda 5 in japan zal aanbieden met een Hybride wankel/electromotor die op waterstof kan draaien.

    Maw…uitstoot 0 … hoezo loopt Mazda achter?

    Login om te reageren
  24. Vroegwakker zegt

    6 oktober 2009 om 11:02

    @Neal,
    Mazda loopt wel achter.
    Tuurlijk hebben ze concepten en testwagens.
    Maar welke hybride Mazda kan ik hier in Nederland zelfs op dit moment kopen?

    Login om te reageren
  25. Neal zegt

    6 oktober 2009 om 11:24

    ik ken geen merk dat momenteel bezig is met én een verbrandingsmotor én hybride én 0-uitstoot.

    Misschien BMW (7-serie op de IAA in Frankfurt vorig jaar) en heel misschien Mercedes, maar die staan zover nog niet.

    Je kan beter iets goed testen alvorens het op de markt te gooien ipv. snelsnel aan de momentele vraag te voldoen.

    Het is al eerder bewezen dat hybrides als de Prius, Honda weetikveel en Volt alles behalve ‘zuinig’ zijn als je ook maar iets afwijkt van de voorgeschreven rijstijl (lees ’tam’)

    Om maar te zwijgen van de energie (lees ook vervuiling) die er nodig is om die smerige batterijen aan te maken.

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    6 oktober 2009 om 11:43

    Grappig dat deze aandelenuitgifte leidt tot tegengestelde gevolgen. Enerszijds kunnen ze met dat extra geld beter investeren in hybridetechniek, anderszijds wordt het aandeel van Ford kleiner waardoor ze minder met Ford kunnen doen met hybrides.

    Login om te reageren
  27. DenE zegt

    6 oktober 2009 om 11:45

    Huichelaars….

    Login om te reageren
  28. Jopie zegt

    6 oktober 2009 om 13:40

    @Neal: Een hybride als een Prius rijdt in de praktijk wel zuiniger dan een vergelijkbare bezineauto, maar komt toch niet verder dan 1:20.
    Als je alle zuinigheidszaken van een Prius, zoals stroomlijn, gladde bodem, zuinige banden, enz. meerekent, dan zal een Prius-model voorzien van een 1.4TSI bijv. net zo zuinig rijden als een hybrideversie.

    Login om te reageren
  29. Blijf maar blaffen zegt

    6 oktober 2009 om 13:50

    @Jopie: je bedoel net zo schoon als die 1.2 tsi die ze in autoweek getest hebben? Die bijna 40% afweek in zijn testgebruik? Bij de prius was de afwijking dan toch nog lager. :)

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      6 oktober 2009 om 14:52

      @Blijf maar blaffen: rovvelderovvel?

      Login om te reageren
  30. Vroegwakker zegt

    6 oktober 2009 om 14:24

    ” Het is al eerder bewezen dat hybrides als de Prius, Honda weetikveel en Volt alles behalve ‘zuinig’ zijn als je ook maar iets afwijkt van de voorgeschreven rijstijl (lees ‘tam’)”

    Hoe bedenk je deze onzin?

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      6 oktober 2009 om 14:51

      @Vroegwakker: misschien van jou afgekeken?

      Maar volgens mij vervallen we weer in herhalingen: NEDC. In die test staat een auto vrij veel stil, een start/stop systeem heeft dan veel effect. Idem heel rustig optrekken en op de “motor” afremmen, ideaal voor hybride. Als je agressiever rijdt (waarom?), en derhalve echt remt, is de hybride techniek weer redelijk nutteloos.

      Allemaal al tot in den treuren behandeld, als je dat niet begrijpen wilt, trek dan je conclusies en hou het bij oppassen op de kleinkinderen: “my toyota is fantastic”…

      Login om te reageren
  31. RaKiM zegt

    6 oktober 2009 om 19:45

    mattculew
    je hebt helemaal gelijk over die rx-8 en de 5 die geleast worden maar de test moddellen rijden momenteel met de nieuwe 16X rond, mijn fout!!

    Login om te reageren
  32. Neal zegt

    6 oktober 2009 om 23:46

    De 16X is in volle ontwikkeling maar nog verre van productieklaar.

    Men experimenteert nog met alluminium ‘platen’, hetgeen vroger in gietijzer was. Probleem zit hem voorlopig nog in de harding van de oppervlakten om de slijtage te beperken. Mocht het lukken, wordt het wel een superlicht blok.

    Aan de andere kant steken meer en meer de geruchten op over een vervanger voor de RX7 en dan is Mazda wel verplicht om weer naar een ‘geblazen’ wankelmotor terug te grijpen. Een volledig alu blok is dan erg onwaarschijnlijk (voor een NA dan weer niet)

    we’ll see

    Login om te reageren
  33. Vroegwakker zegt

    7 oktober 2009 om 11:10

    @laurens,
    Bedankt voor de moeite die je nam, om opnieuw een stompzinnige reactie te geven.
    Idd hoor het is ofwel “tam”, danwel “agressief”, gewoon bestaat voor jou niet.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      7 oktober 2009 om 11:25

      @Vroegwakker: is het woord stompzinnig je equivalent van “ik niet begrijp”. Hoef je niet uit te leggen iedere keer :-)

      Login om te reageren
  34. RaKiM zegt

    11 oktober 2009 om 17:00

    hoe bedoel je presies met denkbeeldige witte rx-8

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North