• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats

Auteur: jaapiyo, gepost 13 maart 2021 om 18:29 – 47 Reacties

Deze Mazda CX-30 is de duurste in zijn soort op Marktplaats. Ik vind ‘m best kek. Is dat gek?

Mazda is ernstig goed bezig. De echte troefkaart om het hart van het benzinehoofd te winnen moet er nog aankomen. We hebben het dan natuurlijk over het RWD-platform in combinatie met de zes-in-lijn die de Japanners aan het ontwikkelen zijn. Maar, ondertussen ziet de modelrange er ook al best goed uit. Met name de Mazda3 en deze nieuwe Mazda CX-30 mogen er best zijn.

Zoals Mart Smeets zou zeggen ‘mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen’. Eigenlijk kan het natuurlijk niet als rechtgeaarde dinosaurus, zo’n cute-ute kek vinden. En zelf zou ik ‘m dan ook niet kopen. Net als @casperh vind ik al dat hogige spul maar onnodig. Maarrrr…in zijn soort, om aan te raden aan je (schoon)ouders, zijn de meeste andere keuzes in mijn ogen slechter.

De Jinba Ittai-vibe werkt hier gewoon. Het begint met die agro voorlampen die doen denken aan een moderne Maser of de Infiniti FX ‘Bionic Cheetah’. De slanke achterlichten met een rond element erin zijn ook niet verkeerd. Maar wat Mazda vooral ook goed doet tegenwoordig, is strakke interieurs maken. Sommigen vinden het een beetje de ‘BMW van gisteren’-sfeer hebben. Ik zie er vooral een vleugje Audi A3 van de vorige generatie in.

Nou worden Audi-interieurs in mijn ogen doorgaans schromelijk overschat, maar laat de A3 (8V) er nou net eentje zijn waarbij de realiteit recht doet aan de hype. Het interieur van de nieuwe A3 met die touch-meuk is, in mijn ogen, een stuk minder fraai.Gelukkig kan je voor de Bauhaus-stijl nu dus bij Mazda terecht.

Is het precies zo strak afgewerkt als bij Audi? Mwah, misschien net niet. Voordeel is wel dat je een stuk goedkoper uit bent. Deze compleet volgeladen Sjaak bijvoorbeeld kost 43.690 Euro. Daarvoor heb je dan een CX-30 2.0 SkyActiv-X 100th Anniversary met automaat en schuifdak.

Mazda CX-30

Zoals de naam al aangeeft viert Mazda met dit speciaaltje het honderdjarig bestaan. Dit gebeurt deels via geslaagde en deels via minder geslaagde keuzes. De logo’s in het leer van de hoofdsteunen zijn bijvoorbeeld gaaf. De combo tussen rood en wit leder in het interieur is euhm…apart. Koop dan?

Ook interessant!

  • 3 redenen om te kiezen voor de Mazda CX-30
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik
  • Mazda CX-50 is de ruige broer van de CX-5

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-30, Hybride, marktplaats, Mazda

Vorig bericht: « Tweede Formule 1-testdag: rode vlag voor Hamilton en Perez
Volgend bericht: De 6 meest iconische Amerikaanse auto’s uit films en series »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    13 maart 2021 om 18:39

    Ik zou me echt zwaar gaan storen aan een witte dakhemel.
    Waarom worden die niet gewoon standaard in zwart geleverd? Kost niks meer en ziet er een stuk netter uit.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      13 maart 2021 om 22:34

      In dat geval zou ik altijd de optie selecteren om dat deprimerende zwarte dak even op te frissen met een lichte kleur + dakraam.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2021 om 05:54

      @alcantara: heh? En dan mensen zoals mij weer bijbetalen voor een witte dakhemel? Een zwarte dakhemel ziet er goedkoop uit want zoveel andere dingen zijn al zwart in een auto interieur en laat visueel de ruimte kleiner lijken. Zeker op een compacte auto ziet het er al snel uit als de Freggelgrot. Een zwarte dakhemel heeft niets in een auto te zoeken, ook niet in een “sportieve”.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        14 maart 2021 om 09:27

        ok blijkbaar doet Mazda dit dus speciaal voor mensen met een goedkope smaak.
        En dan is de cirkel weer rond, want met mensen met een dure smaak kopen geen Mazda, lol

        Login om te reageren
    • Donstil zegt

      14 maart 2021 om 10:51

      Ja ook voor mij. Witte dak hemels staan toch altijd wat goedkoper. Ik zou zwart dus altijd als optie aanvinken.

      Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    13 maart 2021 om 19:06

    Ik knap echt af op hun motoren.. met name het gebrek aan koppel onderin.. De nieuwe 6-cilinder zou dat kunnen veranderen, hoewel ik zo inschat dat die hier onbetaalbaar of niet eens geleverd gaat worden.. we zullen zien.

    Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      13 maart 2021 om 20:12

      Bij kleine turbomotoren is vaak de fut er snel uit zodat ie boven 3.000 ofzo erg lui wordt en je dus blijft schakelen. Vind de lineaire opbouw juist wel fijn van de Mazda’s.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        13 maart 2021 om 21:21

        1.6 van BMW of 1.5 TSI rijden al zoveel lekkerder dan die verouderde 2liter Mazdablokken.
        Je mist de kracht gewoon, de 170pk voelt ook gewoon als trage dikke stront aan vergeleken met de turboblokjes die een lekkere 200pk kunnen ophoesten en wel het koppel hebben over heel het bereik.

        Login om te reageren
        • knapzuur zegt

          15 maart 2021 om 09:58

          Alsof je er langer dan 3 seconden gebruik van kan maken.. of je kan inmiddels niet meer rijden met een normale auto en bent een luie gemaksrijder, niets mis mee maar atmosferisch moet je wel roeren, of doorstampen naar de kickdown.

          Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        13 maart 2021 om 21:55

        @birdnerd84: Ja klopt, maar er zit bij een korte inhaalactie gewoon geen pit in, zoals een turbomotor dat wel heeft.

        In een CX5 met notabene 192pk dacht ik een vlotte inhaalactie te maken, dat ging dus totaal niet waardoor achteropkomend verkeer moest afremmen, dat hd ik dus totaal niet verwacht.

        Ze zijn gewoon futloos. Het gemis van een turbo is echt groot

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        14 maart 2021 om 08:48

        @birdnerd84: ik heb hier een kleine turbomotor in een auto zitten (1.0 90pk op aardgas). Qua sporiviteit is het nix want idd bovenin is de dit er wel wat uit. Maar t rijdt in dagelijks gebruik veel fijner dan soortgelijke atmosferische blokken (zoals ik er ook 1 heb staan).

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      14 maart 2021 om 08:01

      @punicaoase: Ik vond het juist fijn. Een beetje RX8 beleving in een daily. Het blijft maar gaan. Een turbomotor raakt buiten adem.

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        14 maart 2021 om 08:51

        @faalhaas: mijn 1.0tsi is rond de 4500 redelijk plat, maar ie is veel sneller aan z’n snelheid. Er zijn ook turbomotoren die echt niet buiten adem komen.

        Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      14 maart 2021 om 09:33

      Die skyactive x is toch met turbo?

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        14 maart 2021 om 12:30

        @towi1989: nope. Compressor.

        Login om te reageren
        • knapzuur zegt

          15 maart 2021 om 09:59

          Ook geen compressor hoor, wel met een hoge compressie.

          Login om te reageren
    • musje83 zegt

      14 maart 2021 om 14:21

      Tsja, dat is echt heel persoonlijk. Ik heb een 3 met de SkyActiv-X 180pk en automaat. Met dank aan een anonieme voedselbezorgscooterpuber moest de 3 twee weken terug een weekje naar de schade hersteller en kreeg ik een Golf Variant 1.5 TFSI mee. Even buiten het feit dat de Golf echt overgewaardeerd wordt qua afwerking en materiaalgebruik, vond ik de motor lekker pittig en voelde hij sneller aan dan mijn atmosferische 2.0. Daarentegen vond ik de TFSI wel veel te bijterig en vond ik hem irritant snel in met name de 1e en 2e versnelling, heel bedacht doseren was gewoon noodzakelijk om niet als een sjonnie te rijden. En daar heeft een atmosferisch blok weer veel meer voordeel omdat de vermogensopbouw lineair is. Onder aan de streep is de 2.0 even vlot (naar de 100) maar je moet vandaag de dag, met kleine turboblokjes in elke auto, wel even een mentale knop omzetten.

      Ieder zijn meug…

      Login om te reageren
  3. christian85 zegt

    13 maart 2021 om 19:07

    Nette wagen, mooi design, helaas wat slecht zicht naar achteren en beperkte ruimte achterin maar dat is alles

    Login om te reageren
  4. thjvanvlerken zegt

    13 maart 2021 om 19:33

    Mazda is het net niet voor mij. Ik stap liever in een kia.

    Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    13 maart 2021 om 19:35

    Maar die overmaatse wielkastbeschermers trekken ‘t hele plaatje naar beneden. Jammer.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      14 maart 2021 om 10:26

      Dit dus.

      Het eerste wat ik zou doen is de auto naar een carrossier brengen om al die zwarte plastic te laten meespuiten.

      Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    13 maart 2021 om 19:43

    Mazda moet je zelf roeren en niet een automaat nemen. En als je dan toch bezig bent, neem een leuke kleur ipv wit

    Login om te reageren
  7. birdnerd84 zegt

    13 maart 2021 om 20:10

    @jaapiyo, misschien nog eens het vorige A3 interieur erbij pakken? Lijkt er totaal niet op. Niettemin erg fraai binnenste, net als bij alle Mazda’s. Daarmee staan ze echt wel aan de top in het ‘normale’ segment. Ook de neus is erg fraai. De Mazda3 zie je nauwelijks helaas, de CX-30 vrij regelmatig. De CX-3 vind ik als geheel geslaagder maar die is wel erg krap.

    Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    13 maart 2021 om 22:34

    Ik vind de meeste moderne Mazda’s echt mooie auto’s, de interieurs zijn acceptabel, maar de motorisering is niet van deze tijd. Als je eenmaal gewend bent aan het koppel van een 2.0 4-cilinder turbo dan voelt zo’n Mazda echt als een paar stappen terug. En een rood interieur kan alleen in een exotische Italiaan.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      13 maart 2021 om 22:42

      Dat is maar net waar je aan gewend bent.

      Ik zou nooit meer terug willen naar een vier cylinder, en een volgende auto mag zeker niet minder dan 400pk hebben.

      Mazda bedient gewoon een bepaalde doelgroep. Ik vind het allemaal echt prachtige auto’s, en om die reden jammer dat ook ik hun doelgroep niet (meer) ben.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        14 maart 2021 om 08:42

        Ik vergelijk een 2.0 van Mazda met een 2.0T van bijvoorbeeld BMW. Dat is een eerlijker vergelijk.

        Login om te reageren
        • saxoke zegt

          14 maart 2021 om 08:55

          @sportabgasanlage: dan is de BMW de fijnere dankzij een hoog koppel onderin.

          Login om te reageren
          • sportabgasanlage zegt

            14 maart 2021 om 08:58

            Dat was mij punt..

            Login om te reageren
            • saxoke zegt

              14 maart 2021 om 17:22

              @sportabgasanlage: klopt helemaal.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2021 om 05:56

      @sportabgasanlage: een rood interieur kan prima in heel gewone auto’s. Ik had het in een Volvo en een BMW. Geeft een beetje kleur aan het leven.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        14 maart 2021 om 08:43

        Kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik een rood interieur alsof je in een ongestelde vagijn stapt en dan ook zelden mooi. Voor mij dus een reden om ’n auto te laten staan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 maart 2021 om 13:22

          @sportabgasanlage: tja, veel mensen vinden bruin leer mooi maar ik heb geleerd dat je het bruin onder je achterste niet in het openbaar hoort te laten zien.

          Login om te reageren
    • musje83 zegt

      14 maart 2021 om 14:29

      Je moet het wel in het juiste perspectief plaatsen, hé, bij de 3 tenminste. In zijn (prijs)klasse zijn 1.0/1.2/1.4/1.5 (vaak 3, soms 4 cilinder) blokjes met turbo de norm, 2.0 turbo zie je veel minder en dan vaak uitsluitend in de sportieve varianten. Neem de Focus, die is alleen in 3 cilinder te krijgen, de 2.3 4-cilinder is geloof ik voorbehouden aan Amerika. De Golf heeft vrijwel uitsluitend kleine turboblokjes en bijvoorbeeld de C’eed idem.
      Mazda heeft een andere insteek gekozen, al is er inmiddels ‘gewoon’ een turbo-variant beschikbaar. Een hypermodern blok (X) maar met een compleet andere filosofie. Prima bij de tijd dus, maar misschien geen allemansvriend.

      Overigens: interieurs ‘acceptabel’? Eerder ‘best in class’, weinig auto’s die er op dit moment aan kunnen tippen in die prijsklasse…

      Login om te reageren
  9. The Stig NL zegt

    13 maart 2021 om 22:43

    Ja joh, de gemiddelde particulier schokt zo eventjes 43.000 euro…

    Login om te reageren
  10. ivomx5 zegt

    13 maart 2021 om 22:55

    CX30 was bijna leaseopvolger geworden ware het niet dat de kofferruimte helaas net te krap is. In een donkere kleur storen de matzwart plastic onderdelen m.i. niet. Verder stuurt ‘ie vrij strak en prima vermogen in skyactive x. Ik begrijp dat gedweep met die kleine turbomotortjes niet; ja het is misschien een tel sneller bij de 100, maar het karakter van een atmosferische motor is uiteindelijk veel leuker. Jammer dat deze wegens rationele reden moest afvallen, want het is best een gaaf ding.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2021 om 10:28

      @ivomx5: en zo snap ik het gedweep met atmosferische motoren niet. Dat is een beetje je alsof je op de lift staat te wachten, je drukt op een knopje en moet wachten tot er wat gebeurt. Heel fijn als je prikkelarm wilt leven maar niet als je vlot wilt opschieten. Koppel is king, daarom is turbo beter dan atmosferisch, diesel beter dan benzine en elektrisch het hoogst haalbare.

      Login om te reageren
      • musje83 zegt

        14 maart 2021 om 14:31

        Ja, gevoelsmatig. De cijfers (PK’s, 0-100) bewijzen dat het vrijwel uitsluitend een kwestie van snelheidsbeleving is, niet daadwerkelijke snelheid. Vergelijk het dus niet met een lift maar beter met een stoplicht: hang er een timer aan en mensen ervaren dezelfde wachttijd als stukken korter.

        Login om te reageren
  11. samajeste zegt

    13 maart 2021 om 23:37

    Lekker boeiend dit. Schrijf gewoon over interessante onderwerpen in plaats van die achterlijke verkapte advertorials, wordt dit blog weer een stuk leuker van.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2021 om 05:56

      @samajeste: niet leuker maar wel leger.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      14 maart 2021 om 08:24

      @samajeste: glaasje azijn genomen? Dit is toch geen advertorial? Voor wie maken ze reclame? MP, Mazda of de dealert?

      Gaat gewoon over de CX30

      OT: vind Mazda goed bezig. Fraaie auto. Had zelf zo’n Mazda 6 sportbreak op het oog, maar net iets te krap achterin. En een rood interieur is prima. Maken ze het eens een keer minder saai, is het weer niet goed …

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        14 maart 2021 om 08:56

        @dewittecondor: dit is product placement voor zowel Mazda, MP als de dealer. Maar verder niets mis mee

        Login om te reageren
        • alfapeter zegt

          14 maart 2021 om 09:37

          Op zich geen probleem met advertorials maar ik zou het wel appreciëren dat ze dan wel als dusdanig benoemd worden.

          Login om te reageren
          • michaelras zegt

            14 maart 2021 om 12:30

            @alfapeter: goed idee, wacht dat doen wel al. Want dit is geen advertorial. Snap dat het onverwacht is dat iemand zoveel liefde toont voor deze Mazda, maar die mensen zijn er dus hè ;-)

            Login om te reageren
    • michaelras zegt

      14 maart 2021 om 12:29

      @samajeste: dit is geen advertorial want die laat ik niet door @jaapiyo schrijven ;-)

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    14 maart 2021 om 10:58

    Mooi kleurtje rood op de stoelen. Hadden ze wat mij betreft mogen doortrekken naar de rest van het interieur. Zou mooi zijn als Mazda weer net als in de jaren ’80 verschillende kleurmogelijkheden voor het interieur aan zou bieden. Toen kon je onder andere de 626 met een bijna compleet donkerrood interieur krijgen.

    Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      14 maart 2021 om 17:03

      Mazda biedt juist als een van de weinige verschillende smaken aan. Hoewel natuurlijk lang niet zo breed als bij een BMW of MB. Maar je kan al bruine lederen bekleding en offwhite lederen bekleding bij de CX-30. Bij de Mazda3 HB kan je rood krijgen (icm X-motor) of offwhite voor sedan. De Mazda6 heb je ook in gewoon zwart of juist bruin of off-white.

      Login om te reageren
  13. Variomatic zegt

    15 maart 2021 om 12:03

    Wat een bizar bedrag voor zo’n ‘fijne hoge instap’ bejaardenbak…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North