McLaren doet belofte over topsnelheid van nieuwe ‘HYPER-GT’

Auteur: , 36 Reacties

Er is nieuwe info over de driezits McLAREN hypercar.

McLaren 243mph

McLaren bevestigde vandaag maar weer eens de komst van hun nieuwe Hyper-GT, codenaam BP23. Deze hypercar zal de hoogste topsnelheid krijgen van alle McLarens ooit, dus inclusief de iconische McLaren F1. Die laatste haalde een (destijds) bizarre 243 mph, oftewel 391 km/u. Een snelheid die nu nog steeds relevant is. Wanneer McLaren dus zegt dat de nieuwe hypercar deze snelheid zal overtreffen, dan denken we aan minimaal 400 km/u.

Tevens wist de CEO tijdens de autoshow in Genève te claimen dat de auto nog dit jaar zal worden onthult. De auto krijgt -zoals we al wisten- een centrale bestuurdersstoel, voor optimaal zicht en een betere gewichtsverdeling. Net zoals dat het geval was bij de McLaren F1. De BP23 krijgt een hybride aandrijflijn, net zoals de P1.

The next addition to the McLaren Ultimate Series will be both the fastest-ever and the most luxurious McLaren. Featuring a three-seat cockpit design with a central driving position – the same layout as the F1 – and a petrol-electric hybrid powertrain, BP23 will deliver the unparalleled blend of extreme performance and sporting luxury that befits its status as the ultimate road-going McLaren.

Driezitter

De productie van de BP23 zal eind 2019 beginnen, waarbij er in totaal 106 exemplaren worden gemaakt. De prijzen beginnen bij 1,6 miljoen Britse pond (ruim 1,8 miljoen Euro), exclusief belastingen. Elke BP23 zal worden gepersonaliseerd door McLaren Special Operations (MSO).

Er was vorig jaar al een schets van de achterkant vrijgegeven, zie hieronder:

BP23 schets oud

Vandaag stuurt het merk echter ook een iets scherpere tekening, plus de twee afbeeldingen die je bovenin dit artikel ziet.

BP23 schets



36 reacties

Bijna weekend..! Is eigenlijk veel belangrijker!
Ik geloof ze voor 100,81%. Worden er al plannen gemaakt om in elke land stukken rechte wegen aan te leggen die het mogelijk maken om iets te hebben aan zulke hoge snelheden? Verhuizen potentiële kopers van zulke HYPERcars naar Nardo, Bonneville, het “geheime” testcircuit van Volkswagen?
@iphonistvongates: Yess! Jij hebt hem gewonnen! De prijs voor meest voorkomende nutteloze vraag!
Niemand gaat die snelheden rijden, de hele planeet weet dat. Het gaat puur om de aandacht de het merk krijgt en zo de onzin kan verkopen. Die sjeik wil ook de grootste piemel hebben bij hun olie feestjes enzo
@duckmefaddy: Dit is met afstand de meest imbeciele bewering ouwe mafklaas , want persoonlijk kan ik je vertellen dat er wel degelijk bezitters van deze auto’s zijn , die deze snelheden rijden. Geen enkel probleem hoor. Deze bolides zitten in een vloek en een zucht op snelheden die >300 staan.
@barry355gtb: de meeste mensen die dit soort automobielen koopt zijn meer geïnteresseerd in het tellen van fotoflitsen op saint tropez of Monaco. Een enkeling weet dat je bij het intrappen van dat rechter pedaal echt hard kunt gaan
@barry355gtb: hahah ja tuurlijk. 350 doe je zo maar ff op een recht stukje tweebalans snelweg in NL… Dream on
@w0o0dy: je kletst uit je nek man, dat doen ze de in Duitsland en dat is erg vermakelijk. Mijn record in nl is 292 op de afsluitdijk, terwijl ik in Duitsland 10 km hoger kon halen. Beiden gehaald op de late avond, want weinig verkeer.
@barry355gtb: patseren met onverantwoord gedrag. Jij bent af
@duckmefaddy: who cares? was echt wel een prachtige dag met deze behaalde top in Duitsland en geheel legaal overigens. Hoezo onverantwoord gedrag trouwens? Legaal en avond met vele km leeg asfalt
@barry355gtb: Oh mijn fout. Ik heb altijd gedacht dat de afsluitdijk in Nederland lag, waar we wel maximumsnelheden kennen.
@duckmefaddy: klopt ten dele fuckmedaddy, alleen de >300 is in Duitsland behaalt, my bad
Ik vind ‘m lèlèk.
Blijf het toch knap vinden hoe McLaren model na model blijft lanceren als relatief nieuwe fabrikant. Het feit dat hun huidige modellen al vergelijkbaar of soms zelfs al beter zijn dan die van de concurrentie is al helemaal bijzonder knap.
@theracingelf:
Meeste modellen zijn een variatie op hetzelfde chassis/monocoque en motor.
Wat nieuwe mallen voor het FRP bodywork kost de wereld niet.
Dit lijkt overigens wel een compleet nieuwe ontwikkeling gezien de setup.
Beetje een Koenigsegg Regera achterkant. Niet heel mooi maar vast functioneel. Ik hoop wel voor de dattie mooier word dan de Senna…
@b00m3rang: Als ik die bovenste afbeelding mag geloven trouwens word het een central driver seat en dat is wel heel vet!! Throwback to the F1 era.
@b00m3rang: En als je de tekst leest wordt dat ook bevestigd…
@BRuud: ik denk zelfs dat het de snelste McLaren gaat worden die ze ooit gebouwd hebben, ik schat misschien wel sneller dan 400km/p uur.
@maferick74: dan kan ik er dus wel van uitgaan dat dit apparaat rond de 1,8 miljoen euro zal gaan kosten (en zal dat dan in- of exclusief belasting zijn)?
106, niet toevallig het totale aantal F1s dat er gemaakt zijn, F1, F1 GTR, LM, Longtail, GTR Longtail allen tezamen :)
Als hij even lelijk wordt als de 720s, geef mijn portie dan maar aan de hond.
@thezonda: mee eens.
@thezonda: mijn hond neemt je aanbod graag aan. Stuur ff je adres dan kom ik de wagen wel ophalen.
Doe mij maar gewoon een Lambo die ziet er wel goed uit.
@ikleesookoverautos: ik denk dat je niet alleen moet lezen over auto’s maar dat je ze ook daadwerkelijk eens moet bekijken.
De F1 heeft 231 gehaald op Nardo en 240 op Ehra-Lessien zonder toerenbegrenzer. Deze is dus net iets sneller, maar blijft met 391 nog ver onder de records van Bugatti.
@galverink: hij zal dan ook sneller gaan dan 243/391…
@futse: en niemand heeft het over records van Bugatti breken trouwens
@galverink: 243 was de topsnelheid, voor het record hadden ze een gemiddelde van 2 runs in 2 verschillende richtingen nodig en dat was 240 … dus.
Ik dacht dat de F1 destijds de snelste straat legale auto was met een top van 317 km/u?
@sinaasboom: De Ferarri F40 had in de jaren 80 al een topsnelheid van 320 km/h…
@autoblogger “De auto krijgt -zoals we al wisten- een centrale bestuurdersstoel, voor optimaal zicht. Net zoals dat het geval was bij de McLaren F1.” Das het eerste wat ik daarvan hoor, dat dat voor optimaal zicht gedaan is. Volgens Gordon Murray zelf hebben ze dit gedaan voor een betere gewichtsverdeling, zodat de bestuurder zich zou voelen alsof hij in een Formule 1 wagen zit en vooral omdat moesten ze de bestuurder aan de linker- of rechterkant in de auto gezet hebben dat -zoals bij vele supercars naar het schijnt- de pedalen niet in lijn zouden staan met het stuur en de zetel waardoor de bestuurder scheef moet zitten in de auto.
@boris9397: Ja, en de bestuurder kan zijn benen tussen de ophanging kwijt waardoor hij iets verder naar voren zit en de motor ook meer naar voren kan.
@harrie: Zoals ik al zei: betere gewichtsverdeling.
@boris9397: idd de positie van de pedalen tov stuur en stoel was een belangrijke factor. Daarnaast is het goedkoper om geen links en rechts gestuurde exemplaren te hoeven ontwikkelen en bouwen. Maar de gewichtsverdeling, het overzicht over de auto en het feit dat je opeens met 3 personen in je hypercar kon rijden hielpen allemaal mee bij de beslissing het zo in te vullen.
@boris9397: thanks, heb het verwerkt in het artikel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).