Kan je maar niet kiezen welke kleur je wil voor je McLaren P1? En lijkt het je daarom wel makkelijk om er eentje bestellen met naakt carbonfiber? Dan heb je voorlopig nog even pech. Er is echter zoveel vraag naar dat McLaren overweegt om deze optie aan te bieden.
Maak trouwens niet de fout door te denken dat het bestellen van een auto zonder lak goedkoper is dan eentje met lak! Bij Pagani kost het bijvoorbeeld meer dan een ton om geen lak te krijgen. Dit komt omdat er dan extra goed gelet moet worden op de structuur van het carbonfiber. De weefstructuur moet immers perfect zijn en dat kost veel tijd en moeite.
Het is momenteel al wel mogelijk om een P1 gedeeltelijk ‘naakt’ te bestellen. Zoals je kan zien op de foto’s van de gele P1 kan het dak, delen van de deuren en de ‘voorbumper’ naakt gelaten worden. Dit bij de hele auto doen is echter nog niet mogelijk.
Reken er maar op dat Mclaren dit TOCH mogelijk gaat maken, want mensen zullen er ongetwijfeld graag voor betalen. (via: carsuk.net)
Gewoon die lak eraf schrapen als je naakt carbon wil! :)
Gewoon een carbon wrap er omheen trekken.
Mensen zien het verschil waarschijnlijk toch niet…
@jack_abarth:
Dan heb je carbon met een carbin wrap.. uuuhm
@bartteeuwen: carbon wrap dus
opel adam ook in het naakt carbon? kan DJ hardwell ook weer bezig met zijn mp3tjes aan elkaar te breien
@qoekje: Bij Opel Adam verzinnen ze dan een naam als Carbonkel
@ghj13: haha +1
@jordy14: Is geen +1 waard, hij werkt voor Opel marketing want de naam past precies bij al die andere namen die ze gebruiken ;)
Zonder lak zal vast wel met blanke/heldere/kleurloze/transparante lak zijn toch?
@bungabungastig: Ja, want anders gaat je carbon roesten.
O, wacht.
@mout: heb zelf wat ‘naakt’ carbon op de auto en dat is idd met een transparante resin gemaakt. Wellicht zit daar voor uv bescherming nog wel een lak over ook…
Heb verder de indruk dat t carbon onder de lak van een ondoorzichtige resin gemaakt is…
@wheelzzz: Het kan wel, maar het hoeft niet. Carbon is van zichzelf een tamelijk ruw weefsel. Als je het lamineert met resin wordt er meestal zoveel resin gebruikt dat er een glad oppervlak ontstaat. Is ook wel mooi, vanwege de glans. Voor de constructie is het niet nodig.
(Volgens de boekjes zou trouwens de matte, ruwe afwerking ietsjes beter moeten zijn voor luchtweerstand, zoals een golfbal met putjes verder komt dan een gladde. Maar dat is voor een groot apparaat als een auto waarschijnlijk niet meetbaar)
Mat: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/01/jimmywongcflotuselise—opt.jpg
Glans: http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2010/03/For-Sale-Mansory-SLR-Renovatio.jpg
@mout: Carbon bestaat uit lange dunne vezels, net zoals glasvezel, maar dan veel fijner. De vezeldikte is minder dan 10 micrometer, ook gevlochten tot matten is daar niets ruws aan. Om het functioneel te krijgen wordt het gedrenkt (dus niet gelamineerd) in hars (jouw Engelse resin), meestal epoxyhars, en vervolgens in een oven gebakken. Als je het niet lakt maar alleen polijst krijg je mogelijk oneffenheden op plekken waar carbonvezels door de epoxy heen aan het oppervlak komen, op randen en hoeken bijvoorbeeld. De belangrijkste reden voor lakken is denk ik om het te beschermen tegen steenslag e.d., eventuele uv-protectie kan nl. ook wel in de epoxyhars aangebracht worden.
Niet in roestkleur leverbaar?
@paulaner:
Dat zou wel wat zijn ja, bij een andere auto gaat dat heel gemakkelijk, maar bij zo’n plastic autootjes is dat lastiger.
@undifined1: Ik wacht nog op de eerste “ratlook” super/hypercar.
@paulaner: ik weet niet of dit telt, maar met 800 pk is het wel supercar-achtig:
@rotarypowah: Miischien iets voor een nieuwe Mad Max film.
Heb ook wel eens gelezen dat naakt carbon zwaarder is, omdat doorzichtige coating zwaarder is dan Verf, en er moet wel een coating op.
Naakt carbon ziet er in ieder geval wel goed uit. Tenminste bij Pagani dan. Die hebben ook oog voor detail. Hopelijk doet McLaren dat net zo goed.
Doe voor mij maar een naakte vrouw
Is dat zo moeilijk?! Je spuit dan gewoon doorzichtige lak over het carbon heen. Ik ben bang dat het carbon niet zo mooi is onder de lak. Als je kijkt naar bijv. de Veyron Sang Noir, daar hebben ze het carbon helemaal symmetrisch gemaakt, waardoor de lijnen perfect met de lijnen van de auto mee buigen. Best een duur grapje.. Helemaal gekleurd carbon..
@replicant: Pagani doet niet anders dan de carbon strepen/vezels op elkaar laten aansluiten
Oranje, geel of carbon staan de McLaren P1 allemaal prachtig.