• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren P1 gaat binnen één jaar de weg op

Auteur: ricardo, gepost 28 september 2012 om 11:39 – 35 Reacties

McLaren P1

Zo, dat is een statement waar we ze aan kunnen houden. Dat, en meer, heeft McLaren alvast vrijgegeven. Verder hebben we een verse lading livefoto’s van de supercar die “vijf keer zoveel downforce” als de MP4-12C genereert.

Met de MP4-12C begeven de Britten van McLaren zich nog op Ferrari 458-terrein. De P1 doet echter een gooi naar de absolute top in supercar.. pardon, hypercarland. Ze durven het alleen nog niet aan om motorspecificaties vrij te geven. Wat ze claimen is dat verhouding op 600 pk per ton ligt. Trek daaruit zelf uw conclusies. De auto wordt rondom een koolstofvezel monocoque gebouwd, dus reken maar dat ze op de kilo’s letten.

De buitensporig grote spoiler achterop en de beweegbare flaps aan de voorkant – iets dat we eerder op de Pagani Huayra zagen – kunnen een downforce van 600 kg genereren, en dat ver onder de maximale snelheid. De Cw-waarde zou tegelijkertijd 0.34 bedragen, gelijk aan de Aston Martin V8 Vantage.

Op het circuit komt de achterspoiler 300 millimeter omhoog – onder een hoek van 29 graden – en op de weg is dit maximaal 120 millimeter. Het zou de P1 net zo aan het asfalt laten kleven als de MP4-12C GT3. De flaps en achterspoiler kunnen tevens worden ingezet als luchtrem. Ja, de circuitauto-voor-op-straat-aspiraties zijn wel duidelijk.

McLaren beloofd begin 2013 de voltallige specificatielijst vrij te geven, en dan zullen we te horen krijgen dat ‘ie 1.500 kg weegt en 900 pk levert. Of iets in die buurt. Niet lang daarna gaan de orderboeken open en “binnen twaalf maanden” hopen ze een productieversie op de weg te zetten.

Voor nu rest ons te zeggen: klik, kijk en kwijl.

Een video waar Ron Dennis de P1 onthult in Parijs staat HIERO.


Ook interessant!

  • Koop de allereerste McLaren P1
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • McLaren overweegt nu toch een SUV
    De McLaren 765LT Spider, zoveel gaat hij kosten
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, concept, McLaren, P1, parijs, parijs-2012, Supercars

Vorig bericht: « Nissan 370Z: RWD-pret in Magma Red
Volgend bericht: Venom 1000/700R: Hennesseys nieuwe Viper-projectjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pulizano zegt

    28 september 2012 om 11:44

    die achterkant is echt geslaagd (zonder de wing weliswaar)

    Login om te reageren
  2. qashqow zegt

    28 september 2012 om 11:46

    blijkbaar werkt die downforce ook als ie stilstaat: platgedrukte donut#

    grapjeuh: da’s nu een echte supercar, zie. magisch mooi!

    Login om te reageren
  3. jrmpower24 zegt

    28 september 2012 om 11:51

    begin te kwijlen!

    heerlijk ding

    Login om te reageren
  4. tttooommm zegt

    28 september 2012 om 11:55

    Ik vind hem nogsteeds lelijk, maar dat zal misschien wennen zijn. Die plastic speelgoedauto achterkant zouden ze echt wat mooier ogen maken.

    Maar wat is Cw waarde?

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      28 september 2012 om 12:33

      @tttooommm: de CW waarde (weerstandscoefficient) geef aan hoe makkelijk een bewegend voorwerp (auto) door een medium (lucht) beweegt. die zonne wagens waar ze mee racen door australië heeft een cw van 0.1 en een hummer heeft ongeveer 0.6

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        30 september 2012 om 12:59

        @lambo4all: nou, maak van die zonne-auto\’s maar gerust 0,0065 oid. Die dingen hebben belachelijk weinig luchtweerstand

        Login om te reageren
    • awiebo zegt

      28 september 2012 om 12:33

      @tttooommm:
      de weerstand die een voorwerp ondervind in een stromend medium, bijv. water of lucht.
      hoe lager de cw waarde hoe lager de luchtweerstand bij eenzelfde snelheid.

      (googled it)

      Login om te reageren
      • tttooommm zegt

        28 september 2012 om 21:50

        @awiebo: Ja sorry, was aant werk. Te lui om te googlen, thanks anyways;)

        Login om te reageren
    • benenwagen zegt

      28 september 2012 om 12:53

      @tttooommm: De verhoudingen kloppen gewoon niet. Ik zie het als een mager junken lichaam met een dikke waterkop. De cockpit is net een vissenkom. Mclaren F1 blijft king!

      Login om te reageren
  5. blacksquad zegt

    28 september 2012 om 12:00

    Ronduit lelijk!!!

    Login om te reageren
  6. raphael zegt

    28 september 2012 om 12:11

    Alles voelt nep rond deze auto. De styling, de manier waarop ze gewoon het chassis en de motor van de mp4-12c gebruiken en ons willen doen geloven dat het heus de opvolger is van de McLaren F1.

    En sorry maar 1500 kg is gewoon teveel..

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      28 september 2012 om 12:34

      @raphael: ik vind het ook erg veel, maar aan de andere kant. 600pk per ton, als de wagen 1200kg wordt dan is dat maar 720pk. en dat is ver onder de gespeculeerde 900-1000pk.

      Login om te reageren
  7. lambo4all zegt

    28 september 2012 om 12:35

    waar zijn de beweegbare flaps op de voorkant dan? ik kan ze niet ontdekken!

    Login om te reageren
  8. spellingscontrole zegt

    28 september 2012 om 12:36

    Ik snap niet hoe mensen dat Peugeot supercar geval helemaal te gek kunnen vinden en ik bij P1 blogs bijna alleen negatieve reacties zie. Het is hier toch Autoblog en geen PSA forum?

    Login om te reageren
  9. nickmercedes zegt

    28 september 2012 om 12:48

    Ik vind hem mooier dan ik had verwacht. De achterkant valt me echt dik mee. Veel mooier dan verwacht.
    Top werk mclaren!

    Login om te reageren
  10. Carreza zegt

    28 september 2012 om 12:58

    I WANT ONE!

    Ik ben al helemaal gewend aan het uiterlijk en die achterkant is echt top!

    Login om te reageren
  11. CL65 zegt

    28 september 2012 om 13:19

    Hé krijg nou wat! Er zit zowaar emotie in zal misschien met een top gear presentator te maken hebben die z`n oudere broertje een computer tekening noemde.

    Login om te reageren
  12. Bo1972 zegt

    28 september 2012 om 13:19

    Wat ik persoonlijk het mooiste vind is dat de spoiler voor heel veel downforce kan zorgen maar dat je dat alleen ziet bij hoge snelheden. Omdat een vaste Sjonny Gay spoiler niet meer van deze tijd is en hooguit op een circuit auto hoort.

    Login om te reageren
  13. guusboum zegt

    28 september 2012 om 13:27

    En hij gaat in 2,3sec. Naar de honderd zeggen ze!

    Login om te reageren
  14. pikes83 zegt

    28 september 2012 om 13:36

    Ben benieuwd maar meestal trekken ze toch wel een jaar of 4 of 5 jaar uit voor het ontwikkelen van een auto,ligt het nou aan mij of doen ze er een stukje korter over?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 september 2012 om 13:52

      @pikes83:
      Of ze zijn al een jaar of 3,4 bezig met de ontwikkeling….
      OT: In elk geval wel revolutionair qua uiterlijk, of ik het mooi vind? Who cares, ik kan hem toch nooit betealen….

      Login om te reageren
    • nickelb zegt

      28 september 2012 om 17:01

      @pikes83: als dit op basis is van de mp4 dinges dan loopt het al wat langer. eigenlijk is het een upgrade met andere styling. Is mclaren tegenwoordig van vag? Alles vanuit 1 model bouwen. En toch de topprijs vragen.

      Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      29 september 2012 om 13:27

      @pikes83:
      Ik denk dat ze stiekem al wat langer bezig waren maar het nog redelijk stil wilde houden..
      Je gaat mij niet wijsmaken dat hun topmodel in zo een korte tijd is ontworpen en alles..

      Login om te reageren
  15. agera zegt

    28 september 2012 om 13:52

    WTF van achter lijkt het net een straaljager niet mijn ding in ieder geval.

    Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    28 september 2012 om 14:21

    Hij gaat over een jaar de weg op.

    Testrijden dus….

    Login om te reageren
  17. douwe zegt

    28 september 2012 om 14:36

    Eindelijk weer een normaal uitspreekbare naam

    Login om te reageren
  18. ds3lover zegt

    28 september 2012 om 16:43

    Ahha! Een concurrent minder voor de F70, dat maakt me blij, want een normaal denkend mens met ogen zal dit niet kopen denk ik…

    Login om te reageren
    • spellingscontrole zegt

      28 september 2012 om 18:28

      @ds3lover: liever dit dan die afzichtelijke Ferrari.

      Login om te reageren
    • autobart zegt

      28 september 2012 om 18:39

      @ds3lover: Juist wel, dit is design, geen 13 in een dozijn.

      Login om te reageren
  19. nsmvo zegt

    28 september 2012 om 17:54

    Doe mij maar liever een Fiat Multipla!

    Login om te reageren
    • tttooommm zegt

      28 september 2012 om 21:53

      @nsmvo: Ik moest lachen

      Login om te reageren
  20. Capibaro zegt

    28 september 2012 om 18:53

    Wat een belachelijk ding. Lijkt me niks voor de openbare weg, meer een circuitwagen net roadcar achtig uiterlijk voor op het circuit

    Login om te reageren
  21. bmw335d zegt

    29 september 2012 om 00:45

    Ontzettend lelijke achterkant. Dit lijkt wel een of ander studiemodel van Hyundai uit de jaren 90. Die hadden ook allemaal van die ronde vormen. De Porsche 918 is naar mijn mening vele malen mooier

    Login om te reageren
  22. kickass zegt

    29 september 2012 om 11:22

    Heel erg vet. Zelfs de spoiler ziet er mooi uit.

    Login om te reageren
  23. bastiaangt zegt

    6 oktober 2012 om 18:12

    Pff Ferrari en Porsche hebben er een stevige concurrent bij zeg! Ik kijk nu al uit naar de Top Gear Triotest ergens eind volgend jaar! ;-)

    Met een special door Europa heb ik ook geen moeite trouwens…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North