McLaren P1 krijgt 916 pk!

Auteur: , 59 Reacties

Wow. Terwijl Ferrari nog altijd geheimzinnig doet over de Enzo-opvolger, heeft McLaren zojuist een bommetje laten vallen met info over de P1. Mede mogelijk gemaakt door... elektropower.

McLaren P1 gaat 916 pk leveren!

Het hart van de McLaren P1 is de 3.8-liter V8 (motorcode: M838T) die we kennen uit de MP4-12C, maar dan in een doorontwikkelde vorm. Hier weten ze 737 pk bij 7.500 rpm en 720 Nm aan koppel bij 4.000 rpm uit te persen.

Dat is niet alles, want McLaren heeft nog een accu + elektromotor in de P1 verstopt. Hieronder zie je waar ze die 96 kg wegende accu hebben gelaten:

Deze elektromotor, ontwikkeld door McLaren Electronics, levert nog eens 179 pk en 260 Nm. Uiteraard vanaf nul toeren per minuut beschikbaar, want zo rollen e-motoren. McLaren noemt het IPAS (Instant Power Assist System) en met een druk op de knop is deze boost te verkrijgen. Heerlijk racy. Volgens een magische optelsom heeft de P1 in totaal 916 pk en 900 Nm aan koppel.

De elektromotor kan gebruikt worden om schakeltijden te verkorten. Desgewenst neemt het toerental van de motor af- of toe middels instant negative torque. Een soort rev-matching 2.0. Bij het remmen wordt hij weer gebruikt om energie te winnen en op te slaan. Met een volle accu kan je vervolgens 10 km puur elektrisch afleggen. Of je plugt hem in, dan is hij met twee uurtjes aan een gewone stroom-outlet weer vol.

Tot zover de specs voor nu. In aanloop naar zijn onthulling in Genève zal McLaren meer details vrijgeven




59 reacties

Fijn, misschien komt ie ook met 14% bijtelling.
@ferrari94tr: hoop t ook!!
@ferrari94tr: 200 gram CO2 per kilometer, denk het niet dus..
Dit zijn de leukere PHEV’s. In ons landje ook goed voor de prijs ;)
ok
mooi
Koppel vanaf toerental 0, handig voor t filerijden in ons fijne kikkerlandje.. Hopen dat ie onder de 20% bijtelling duikt..
Ik probeer mezelf voor te stellen hoe dat werkt, 2 onafhankelijk krachtbronnen op dezelfde as. Hoe breng je het vermogen over en hoe komt het dat de minder krachtige bron niet voor de kat z’n kut meedraait?



Aaagh, hoofdpijn.
@bozewolf: als je de elektromotor elektrisch afkoppeld, dan zal hij geen vermogen leveren en maar een verwaarloosbaar klein verlies leveren. Dus de elektromotor mechanisch afkoppelen is niet nodig, de verbrandingsmotor afkoppelen hoeft ook niet zo moeilijk te zijn. Als je er een kleine aan/uit koppeling tussen steekt ben je er al.
Maar het zou best kunnen dat deze een planetair tandwielstelsel heeft, net zoals de Prius.

Het zou ook kunnen dat je theoretisch 10km elektrisch kan rijden, maar het in de praktijk niet kan omdat alles gekoppeld is.
Wie zal het zeggen…
@vale46: Een elektromotor afkoppelen is zinloos, als jij een elektromotor aandrijft (dus niet zelf laat aandrijven) wekt hij juist stroom op. Een win win situatie dus!
@autobart: Maar om stroom op te wekken moet je er wel energie in steken…
@bozewolf:


Diferentieel…
-> in het geval van hybrides meestal gedaan met een planetaire tandwielkast.
Waar de ring en het zonnewiel dan de input zijn (de ene van de motor de andere electromotor).
Dat is inderdaad een magische optelsom. Want als ik optel, kom ik op 895 PK (716+179) uit.
@boezeman: bovendien kon je die twee pk aantallen niet zomaar bij elkaar optellen toch?
@alassad: Why not?
@vale46:
Omdat de 2 verschillende motoren hun piek vermogen bij verschillende toerentallen leveren.
Het maximale vermogen is dus de max van het benzineblok + hetgene de electromotor leverd bij dat toerental.
Ergens is er hier een foutje in de tekst geslopen wat het extra verwarrend maakt.
Voor het koppel geldt hetzelfde verhaal. Een elektromotor bouwt zijn koppel af naarmate het toerental stijgt.
@vale46: Omdat als je de powercurves bekijkt van een benzinemotor en een elektromotor dan liggen de pieken niet op hetzelfde toerental. Nu is die piek van de curve het maximum vermogen (maw het gevraagde cijfer). Bij sommatie zal de nieuwe curve een nieuw maximum bereiken, wat minder zal zijn dan de 2 maxima apart. Tenzij heel toevallig die twee maximumvermogens op hetzelfde toerental ligggen, maar dat is onwaarschijnlijk. Bij deze trek ik het ook hard in twijfel dat 716+179 ooit 916pk kan zijn.
@boezeman: En dan is er ook nog eens 80Nm koppel verdwenen…
@boezeman: Ja, klinkt als stier’nstront. Misschien was het een typo en is het 816 pk en 900 nm. -79 pk en -80 nm. Dat zou meer plausibel zijn.

@ricardo: Wat is de bron van dit verhaal?
@boezeman: Stel: de e-motor leverd bij nul t/m 3000 tpm zijn maximaal aantal nm. En de verbrandingsmotor leverd bij 3500 t/m 5500 tpm zijn totaal aantal nm. Dan kun je toch nooit de maximaal aantal nm’s wat beide motoren kunnen leveren bij elkaar optellen omdat als ze samen werken er geen toerental bestaat waarbij ze allebei hun maximaal aantal nm’s kunnen leveren.. Even heel simpel uitgelegd, hoop dat je het snapt.
@boezeman:
Op de site van McLaren schrijven ze 737PS en 726bhp. blijft vreemd dat ze het klakkeloos bijelkaar optellen. Bij het koppel doen ze dat terecht niet.
@jrk68: waarom niet? Kan me best voorstellen dat de elektromotor bij 7600 tpm nog steeds evenveel pk’s levert, 7600 is voor een elektromotor niet eens belachelijk veel in toeren
@darkpluisje:
Theoretisch is het idd. mogelijk, het zou wel de eerste hybrid zijn waarbij dat het geval is.
Bij alle huidige ligt het gecombineerde vermogen lager dan de som van de 2 maximalen.
@jrk68: nouja dat zou in dit geval dus bij koppel wel zijn maar bij pk niet… Kan het nog zo zijn dat de elektro motor bij 7800 al afhaakt dus je maar op 1 kleine plek het maximale vermogen hebt
@boezeman: Autogespot zegt 903 pk en 900Nm koppel
kijk echt uit naar het productiemodel en alle video’s en reviews van dit heerlijke ding!
916 pk is in ieder geval genoeg O_O
Krijgt Ferrari toch dik 30 pony’s meer ? Dit artikel wekt een beetje de indruk dat de mclaren meer krijgt. Bovenduen zullen de technieken erg op elkaar lijken denk ik. KERS komt toch gewoon op hetzelfdr neer ?
Sorry voor de typo’s … beetje haastig getikt op m’n phone ….
“Nederland is gepassioneerd door de Renault Mégane” volgens de reklame. Dus dit zal ook veel passie oproepen met 14% bijtelling. Schijnbaar……. Mogen we hem ook zónder dat zware accupack en SRV aandrijving bestellen a.u.b. Die Twin-Turbo 3.8Ltr. V8 is voldoende, dank u.
Het is dus een elektro met range extender
@redneckdarian: Nee want de verbrandingsmotor drijft wel de wielen aan dus geen range extender zoalde Fisker Karma
Inderdaad een zeer magische optelsom. Is Mclaren hier verkeerd in het persbericht, of is Autoblog ( @ricardo ) dringend aan een nieuwe rekenmachine toe?
Ik denk dak de P1 & de nieuwe Ferrari gewaagde concurrenten gaan zijn. Hopelijk word de P1 niet zo klinisch als de MP4-12C.
@vale46: Scuzie. Moest 737 pk zijn. ;)
Koppel van 720 Nm bij 4000 Nm? Jaa… ja ja. Ok.
Ik zou alleen al die elektromotor en bijbehorend accupakket wel in mijn autootje willen.
10km range is net genoeg voor mijn woon-werk verkeer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@E34M5Touring:
Komt rechtstreeks uit het persbericht van Mclaren, blijft een turbomotor dus het kan kloppen.
@jrk68: 4000Nm uit een 3.8l V8 :) Dat bunne beste turbo’s dan :)
@E34M5Touring:
Sorry, moet idd. 720nm bij 4000rpm zijn. Daar heb ik dus overheen gelezen.
Mag dan duitser zijn maar als taalnazi doe ik het niet best….
@jrk68: Boeie, dacht dat je sarcastic was :)
Maar hoe weet je of het paarden zijn en geen koeien
Dat zal wel knallen… ben benieuwd naar de 0-100 tijden. Lekker dat zowel Mclaren als Ferrari hun hypercars tegelijkertijd lanceren.
Ligt het aan mij of staat de batterij een beetje ver naar voren?

Verder zou ik deze en de nieuwe Ferrari aan mij voorbij laten gaan, omdat ik het nut niet zie van een boost functie. Verder denk ik dat dit apparaat een beetje zwaar wordt door de electro meuk.
@papa: Zozo, meneer de engineer ziet aan de hand van een kleine afbeelding dat de gewichtsverdeling niet klopt omdat de accu ver naar voor is geplaatst… doe je goed.

Accu is gewoon direct achter de stoelen geplaatst, lijkt me een prima plaats. Ik zou zelfs eerder bang zijn dat het zwaartepunt iets te ver naar achter zou liggen, maar gezien het lage gewicht van de V8 uit de MP4-12C moet dat wel meevallen.
@motoragent: Dat zijn nogal een aannames, de accu staat in de afbeelding gewoon op de stoelen volgens mij.
Volgens Facebook is het 903 bhp en 900 nm, maar de Engelse methode om Peekaas te meten is weer anders dan in andere landen.
En met 600 bhp per ton weegt het ding dus maar 1500 kilogram; best netjes!
Ik houd er van. 737 pk was gewoon niet voldoende!
Vermogensopgave wordt steeds meer hogere wiskunde… denk dat we gewoon naar vermogen gemeten op de wielen toe (terug?) moeten. Maakt niet uit hoe het gegenereerd wordt, wat je op de straat zet telt!
96 kg en € 179 pk extra.
Het gewicht van mijn schoonmoeder en het vermogen van mijn schoonvader – extra op de achterbank!
Geef mij dan maar zoiets als die Elise met Honda-blok.
doe mij maar zonder die batterij erin. batterij + de hele motor shitzooi eraan gaan dik 130+kg wegen, als het niet meer is.

Zoals we van de Porsche 918 weten, die batterij gaat gewoon uit na een tijdje en dan sleep je de hele tijd 130+kg mee.

Doe mij maar lekker zonder, en ietsje meer boost uit de turbos als ik nou zo graag extra PK’s zou willen. Gaat een heel stuk sneller rond de circuit.
@basjaski:

kan .. zijn nml al 100den alternatieven voor ..
@basjaski: “Doe mij maar lekker zonder, en ietsje meer boost uit de turbos als ik nou zo graag extra PK’s zou willen. Gaat een heel stuk sneller rond de circuit.”

Denk je niet dat McLaren daar zelf ook voor gekozen had als dat daadwerkelijk de betere keuze zou zijn? Ze kiezen niet voor niets deze opzet…
Voor de optelsomcritici; wie zegt dat de elektromotor en verbrandingsmotor het zelfde toerental moeten draaien? Ik heb niet gelezen welke overbrenging er gebruikt wordt om de energie van de elektromotor in de aandrijflijn over te laten gaan.

Even hypothetisch, stel er zit een variomaat aan de elektromotor, dan kan die theoretisch vol continue in het toerengebied met max vermogen draaien. Zie daar de optelsom.
Lijkt me een auto van zeer specifieke opties die McLaren… Althans, de eerste auto met een Snowboard houder achterop die ik ken?
Klinkt veelbelovend! Alhoewel de V8 al op papier moet onderdoen voor de V12 van Ferrari natuurlijk. In zo’n soort auto hoort gewoon een V12, hoe meer cilinders hoe beter.
@motoragent

Natuurlijk. Ze worden gepushed door de idiote environmentalists (wat dan ook het nederlands daarvoor mag zijn) om hybrides te maken. Als ze konden hadden ze heus wel minnus hybride systeem gemaakt. Maar dat betekent niet dat je zelf de batterij eruit kan halen….
Over all discussies hierboven ivm optelbaarheid van pk’s:
Wat je NIET mag doen, is bij hybrides het vermogen van elektromotor en benzinemotor zomaar optellen. Wat je WEL mag doen, is het vermogen dat de batterijen kunnen leveren optellen bij het vermogen van de benzinemotor. Als voorbeeld de Prius II: vermogen benzinemotor = 78pk, vermogen elektromotor = 68pk. Max vermogengeleverd door batterijen = 32pk. Gecombineerd vermogen = 110pk (en niet 146pk). Met andere woorden: als de batterijen van de P1 het volle vermogen van de elektromotor kunnen leveren, mag je beide vermogens wel optellen. Dat beide motoren gelijke toerentallen zouden moeten hebben is uiteraard klinkklare onzin, (planetaire) tandwielen zijn enkele eeuwen geleden al uitgevonden om ervoor te zorgen dat dit niet hoeft.
Dat is nog eens een duwtje in je rug
spijtig dat ab nooit de onderhouden kosten er bij zetten, andere koek dan ze:d

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).