• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren P1 krijgt 916 pk!

Auteur: ricardo, gepost 20 februari 2013 om 10:38 – 59 Reacties

McLaren P1 gaat 916 pk leveren!


Wow. Terwijl Ferrari nog altijd geheimzinnig doet over de Enzo-opvolger, heeft McLaren zojuist een bommetje laten vallen met info over de P1. Mede mogelijk gemaakt door… elektropower.

Het hart van de McLaren P1 is de 3.8-liter V8 (motorcode: M838T) die we kennen uit de MP4-12C, maar dan in een doorontwikkelde vorm. Hier weten ze 737 pk bij 7.500 rpm en 720 Nm aan koppel bij 4.000 rpm uit te persen.

Dat is niet alles, want McLaren heeft nog een accu + elektromotor in de P1 verstopt. Hieronder zie je waar ze die 96 kg wegende accu hebben gelaten:

Deze elektromotor, ontwikkeld door McLaren Electronics, levert nog eens 179 pk en 260 Nm. Uiteraard vanaf nul toeren per minuut beschikbaar, want zo rollen e-motoren. McLaren noemt het IPAS (Instant Power Assist System) en met een druk op de knop is deze boost te verkrijgen. Heerlijk racy. Volgens een magische optelsom heeft de P1 in totaal 916 pk en 900 Nm aan koppel.

De elektromotor kan gebruikt worden om schakeltijden te verkorten. Desgewenst neemt het toerental van de motor af- of toe middels instant negative torque. Een soort rev-matching 2.0. Bij het remmen wordt hij weer gebruikt om energie te winnen en op te slaan. Met een volle accu kan je vervolgens 10 km puur elektrisch afleggen. Of je plugt hem in, dan is hij met twee uurtjes aan een gewone stroom-outlet weer vol.

Tot zover de specs voor nu. In aanloop naar zijn onthulling in Genève zal McLaren meer details vrijgeven


Ook interessant!

  • Koop de allereerste McLaren P1
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • nieuwe McLaren Artura
    Nieuwe McLaren Artura met 680 pk is compleet nieuw

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geneve-2013, McLaren, P1, Supercars

Vorig bericht: « Wheelsandmore geeft de Aston Martin Vanquish meer power
Volgend bericht: De Audi A4 die graag een RS4 wilde zijn [nepspot] »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrari94tr zegt

    20 februari 2013 om 10:46

    Fijn, misschien komt ie ook met 14% bijtelling.

    Login om te reageren
    • earschot96 zegt

      20 februari 2013 om 10:48

      @ferrari94tr: hoop t ook!!

      Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      20 februari 2013 om 12:43

      @ferrari94tr: 200 gram CO2 per kilometer, denk het niet dus..

      Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    20 februari 2013 om 10:46

    Dit zijn de leukere PHEV’s. In ons landje ook goed voor de prijs ;)

    Login om te reageren
  3. earschot96 zegt

    20 februari 2013 om 10:48

    ok
    mooi

    Login om te reageren
  4. littleturbo96 zegt

    20 februari 2013 om 10:53

    Koppel vanaf toerental 0, handig voor t filerijden in ons fijne kikkerlandje.. Hopen dat ie onder de 20% bijtelling duikt..

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    20 februari 2013 om 10:54

    Ik probeer mezelf voor te stellen hoe dat werkt, 2 onafhankelijk krachtbronnen op dezelfde as. Hoe breng je het vermogen over en hoe komt het dat de minder krachtige bron niet voor de kat z’n kut meedraait?

    Aaagh, hoofdpijn.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      20 februari 2013 om 11:10

      @bozewolf: als je de elektromotor elektrisch afkoppeld, dan zal hij geen vermogen leveren en maar een verwaarloosbaar klein verlies leveren. Dus de elektromotor mechanisch afkoppelen is niet nodig, de verbrandingsmotor afkoppelen hoeft ook niet zo moeilijk te zijn. Als je er een kleine aan/uit koppeling tussen steekt ben je er al.
      Maar het zou best kunnen dat deze een planetair tandwielstelsel heeft, net zoals de Prius.

      Het zou ook kunnen dat je theoretisch 10km elektrisch kan rijden, maar het in de praktijk niet kan omdat alles gekoppeld is.
      Wie zal het zeggen…

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        20 februari 2013 om 22:13

        @vale46: Een elektromotor afkoppelen is zinloos, als jij een elektromotor aandrijft (dus niet zelf laat aandrijven) wekt hij juist stroom op. Een win win situatie dus!

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          22 februari 2013 om 10:33

          @autobart: Maar om stroom op te wekken moet je er wel energie in steken…

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 februari 2013 om 11:46

      @bozewolf:

      Diferentieel…
      -> in het geval van hybrides meestal gedaan met een planetaire tandwielkast.
      Waar de ring en het zonnewiel dan de input zijn (de ene van de motor de andere electromotor).

      Login om te reageren
  6. boezeman zegt

    20 februari 2013 om 10:54

    Dat is inderdaad een magische optelsom. Want als ik optel, kom ik op 895 PK (716+179) uit.

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      20 februari 2013 om 10:59

      @boezeman: bovendien kon je die twee pk aantallen niet zomaar bij elkaar optellen toch?

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        20 februari 2013 om 11:11

        @alassad: Why not?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 februari 2013 om 11:19

          @vale46:
          Omdat de 2 verschillende motoren hun piek vermogen bij verschillende toerentallen leveren.
          Het maximale vermogen is dus de max van het benzineblok + hetgene de electromotor leverd bij dat toerental.
          Ergens is er hier een foutje in de tekst geslopen wat het extra verwarrend maakt.
          Voor het koppel geldt hetzelfde verhaal. Een elektromotor bouwt zijn koppel af naarmate het toerental stijgt.

          Login om te reageren
        • Captain zegt

          20 februari 2013 om 11:24

          @vale46: Omdat als je de powercurves bekijkt van een benzinemotor en een elektromotor dan liggen de pieken niet op hetzelfde toerental. Nu is die piek van de curve het maximum vermogen (maw het gevraagde cijfer). Bij sommatie zal de nieuwe curve een nieuw maximum bereiken, wat minder zal zijn dan de 2 maxima apart. Tenzij heel toevallig die twee maximumvermogens op hetzelfde toerental ligggen, maar dat is onwaarschijnlijk. Bij deze trek ik het ook hard in twijfel dat 716+179 ooit 916pk kan zijn.

          Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      20 februari 2013 om 11:01

      @boezeman: En dan is er ook nog eens 80Nm koppel verdwenen…

      Login om te reageren
    • r2d2 zegt

      20 februari 2013 om 11:14

      @boezeman: Ja, klinkt als stier’nstront. Misschien was het een typo en is het 816 pk en 900 nm. -79 pk en -80 nm. Dat zou meer plausibel zijn.

      @ricardo: Wat is de bron van dit verhaal?

      Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      20 februari 2013 om 11:33

      @boezeman: Stel: de e-motor leverd bij nul t/m 3000 tpm zijn maximaal aantal nm. En de verbrandingsmotor leverd bij 3500 t/m 5500 tpm zijn totaal aantal nm. Dan kun je toch nooit de maximaal aantal nm’s wat beide motoren kunnen leveren bij elkaar optellen omdat als ze samen werken er geen toerental bestaat waarbij ze allebei hun maximaal aantal nm’s kunnen leveren.. Even heel simpel uitgelegd, hoop dat je het snapt.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 11:33

      @boezeman:
      Op de site van McLaren schrijven ze 737PS en 726bhp. blijft vreemd dat ze het klakkeloos bijelkaar optellen. Bij het koppel doen ze dat terecht niet.

      Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        20 februari 2013 om 12:18

        @jrk68: waarom niet? Kan me best voorstellen dat de elektromotor bij 7600 tpm nog steeds evenveel pk’s levert, 7600 is voor een elektromotor niet eens belachelijk veel in toeren

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 februari 2013 om 12:24

          @darkpluisje:
          Theoretisch is het idd. mogelijk, het zou wel de eerste hybrid zijn waarbij dat het geval is.
          Bij alle huidige ligt het gecombineerde vermogen lager dan de som van de 2 maximalen.

          Login om te reageren
          • darkpluisje zegt

            20 februari 2013 om 13:01

            @jrk68: nouja dat zou in dit geval dus bij koppel wel zijn maar bij pk niet… Kan het nog zo zijn dat de elektro motor bij 7800 al afhaakt dus je maar op 1 kleine plek het maximale vermogen hebt

            Login om te reageren
    • 4poorte zegt

      20 februari 2013 om 15:14

      @boezeman: Autogespot zegt 903 pk en 900Nm koppel

      Login om te reageren
  7. jrmpower24 zegt

    20 februari 2013 om 10:55

    kijk echt uit naar het productiemodel en alle video’s en reviews van dit heerlijke ding!
    916 pk is in ieder geval genoeg O_O

    Login om te reageren
  8. bertuss zegt

    20 februari 2013 om 11:09

    Krijgt Ferrari toch dik 30 pony’s meer ? Dit artikel wekt een beetje de indruk dat de mclaren meer krijgt. Bovenduen zullen de technieken erg op elkaar lijken denk ik. KERS komt toch gewoon op hetzelfdr neer ?

    Login om te reageren
  9. bertuss zegt

    20 februari 2013 om 11:12

    Sorry voor de typo’s … beetje haastig getikt op m’n phone ….

    Login om te reageren
  10. popoff zegt

    20 februari 2013 om 11:13

    “Nederland is gepassioneerd door de Renault Mégane” volgens de reklame. Dus dit zal ook veel passie oproepen met 14% bijtelling. Schijnbaar……. Mogen we hem ook zónder dat zware accupack en SRV aandrijving bestellen a.u.b. Die Twin-Turbo 3.8Ltr. V8 is voldoende, dank u.

    Login om te reageren
  11. redneckdarian zegt

    20 februari 2013 om 11:17

    Het is dus een elektro met range extender

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      20 februari 2013 om 13:56

      @redneckdarian: Nee want de verbrandingsmotor drijft wel de wielen aan dus geen range extender zoalde Fisker Karma

      Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    20 februari 2013 om 11:17

    Inderdaad een zeer magische optelsom. Is Mclaren hier verkeerd in het persbericht, of is Autoblog ( @ricardo ) dringend aan een nieuwe rekenmachine toe?
    Ik denk dak de P1 & de nieuwe Ferrari gewaagde concurrenten gaan zijn. Hopelijk word de P1 niet zo klinisch als de MP4-12C.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      20 februari 2013 om 12:24

      @vale46: Scuzie. Moest 737 pk zijn. ;)

      Login om te reageren
  13. HDM zegt

    20 februari 2013 om 11:18

    Koppel van 720 Nm bij 4000 Nm? Jaa… ja ja. Ok.

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    20 februari 2013 om 11:21

    Ik zou alleen al die elektromotor en bijbehorend accupakket wel in mijn autootje willen.
    10km range is net genoeg voor mijn woon-werk verkeer.

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    20 februari 2013 om 11:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 11:35

      @E34M5Touring:
      Komt rechtstreeks uit het persbericht van Mclaren, blijft een turbomotor dus het kan kloppen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        20 februari 2013 om 11:40

        @jrk68: 4000Nm uit een 3.8l V8 :) Dat bunne beste turbo’s dan :)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          20 februari 2013 om 11:43

          @E34M5Touring:
          Sorry, moet idd. 720nm bij 4000rpm zijn. Daar heb ik dus overheen gelezen.
          Mag dan duitser zijn maar als taalnazi doe ik het niet best….

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            20 februari 2013 om 11:57

            @jrk68: Boeie, dacht dat je sarcastic was :)

            Login om te reageren
  16. rsvbf1 zegt

    20 februari 2013 om 11:51

    Maar hoe weet je of het paarden zijn en geen koeien

    Login om te reageren
  17. xilver zegt

    20 februari 2013 om 11:51

    Dat zal wel knallen… ben benieuwd naar de 0-100 tijden. Lekker dat zowel Mclaren als Ferrari hun hypercars tegelijkertijd lanceren.

    Login om te reageren
  18. papa zegt

    20 februari 2013 om 12:10

    Ligt het aan mij of staat de batterij een beetje ver naar voren?

    Verder zou ik deze en de nieuwe Ferrari aan mij voorbij laten gaan, omdat ik het nut niet zie van een boost functie. Verder denk ik dat dit apparaat een beetje zwaar wordt door de electro meuk.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 februari 2013 om 12:25

      @papa: Zozo, meneer de engineer ziet aan de hand van een kleine afbeelding dat de gewichtsverdeling niet klopt omdat de accu ver naar voor is geplaatst… doe je goed.

      Accu is gewoon direct achter de stoelen geplaatst, lijkt me een prima plaats. Ik zou zelfs eerder bang zijn dat het zwaartepunt iets te ver naar achter zou liggen, maar gezien het lage gewicht van de V8 uit de MP4-12C moet dat wel meevallen.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        20 februari 2013 om 13:18

        @motoragent: Dat zijn nogal een aannames, de accu staat in de afbeelding gewoon op de stoelen volgens mij.

        Login om te reageren
  19. trident zegt

    20 februari 2013 om 12:16

    http://www.speedhunters.com/2013/02/an-exclusive-preview-of-the-mclaren-p1/

    Login om te reageren
  20. Ferry_76 zegt

    20 februari 2013 om 12:41

    Volgens Facebook is het 903 bhp en 900 nm, maar de Engelse methode om Peekaas te meten is weer anders dan in andere landen.
    En met 600 bhp per ton weegt het ding dus maar 1500 kilogram; best netjes!

    Login om te reageren
  21. lacker zegt

    20 februari 2013 om 12:54

    Ik houd er van. 737 pk was gewoon niet voldoende!

    Login om te reageren
  22. ar156sw zegt

    20 februari 2013 om 12:59

    Vermogensopgave wordt steeds meer hogere wiskunde… denk dat we gewoon naar vermogen gemeten op de wielen toe (terug?) moeten. Maakt niet uit hoe het gegenereerd wordt, wat je op de straat zet telt!

    Login om te reageren
  23. mout zegt

    20 februari 2013 om 13:26

    96 kg en € 179 pk extra.
    Het gewicht van mijn schoonmoeder en het vermogen van mijn schoonvader – extra op de achterbank!
    Geef mij dan maar zoiets als die Elise met Honda-blok.

    Login om te reageren
  24. basjaski zegt

    20 februari 2013 om 15:04

    doe mij maar zonder die batterij erin. batterij + de hele motor shitzooi eraan gaan dik 130+kg wegen, als het niet meer is.

    Zoals we van de Porsche 918 weten, die batterij gaat gewoon uit na een tijdje en dan sleep je de hele tijd 130+kg mee.

    Doe mij maar lekker zonder, en ietsje meer boost uit de turbos als ik nou zo graag extra PK’s zou willen. Gaat een heel stuk sneller rond de circuit.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 februari 2013 om 15:08

      @basjaski:

      kan .. zijn nml al 100den alternatieven voor ..

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      20 februari 2013 om 15:16

      @basjaski: “Doe mij maar lekker zonder, en ietsje meer boost uit de turbos als ik nou zo graag extra PK’s zou willen. Gaat een heel stuk sneller rond de circuit.”

      Denk je niet dat McLaren daar zelf ook voor gekozen had als dat daadwerkelijk de betere keuze zou zijn? Ze kiezen niet voor niets deze opzet…

      Login om te reageren
  25. Henkie86 zegt

    20 februari 2013 om 15:49

    Voor de optelsomcritici; wie zegt dat de elektromotor en verbrandingsmotor het zelfde toerental moeten draaien? Ik heb niet gelezen welke overbrenging er gebruikt wordt om de energie van de elektromotor in de aandrijflijn over te laten gaan.

    Even hypothetisch, stel er zit een variomaat aan de elektromotor, dan kan die theoretisch vol continue in het toerengebied met max vermogen draaien. Zie daar de optelsom.

    Login om te reageren
  26. sardukar zegt

    20 februari 2013 om 20:31

    Lijkt me een auto van zeer specifieke opties die McLaren… Althans, de eerste auto met een Snowboard houder achterop die ik ken?

    Login om te reageren
  27. j00rs zegt

    20 februari 2013 om 21:07

    Klinkt veelbelovend! Alhoewel de V8 al op papier moet onderdoen voor de V12 van Ferrari natuurlijk. In zo’n soort auto hoort gewoon een V12, hoe meer cilinders hoe beter.

    Login om te reageren
  28. basjaski zegt

    20 februari 2013 om 22:12

    @motoragent

    Natuurlijk. Ze worden gepushed door de idiote environmentalists (wat dan ook het nederlands daarvoor mag zijn) om hybrides te maken. Als ze konden hadden ze heus wel minnus hybride systeem gemaakt. Maar dat betekent niet dat je zelf de batterij eruit kan halen….

    Login om te reageren
  29. emmanuelwildiers zegt

    20 februari 2013 om 22:56

    Over all discussies hierboven ivm optelbaarheid van pk’s:
    Wat je NIET mag doen, is bij hybrides het vermogen van elektromotor en benzinemotor zomaar optellen. Wat je WEL mag doen, is het vermogen dat de batterijen kunnen leveren optellen bij het vermogen van de benzinemotor. Als voorbeeld de Prius II: vermogen benzinemotor = 78pk, vermogen elektromotor = 68pk. Max vermogengeleverd door batterijen = 32pk. Gecombineerd vermogen = 110pk (en niet 146pk). Met andere woorden: als de batterijen van de P1 het volle vermogen van de elektromotor kunnen leveren, mag je beide vermogens wel optellen. Dat beide motoren gelijke toerentallen zouden moeten hebben is uiteraard klinkklare onzin, (planetaire) tandwielen zijn enkele eeuwen geleden al uitgevonden om ervoor te zorgen dat dit niet hoeft.

    Login om te reageren
  30. beiersmonstercocksyndroom zegt

    20 februari 2013 om 23:41

    Dat is nog eens een duwtje in je rug

    Login om te reageren
  31. samoht zegt

    21 februari 2013 om 19:41

    spijtig dat ab nooit de onderhouden kosten er bij zetten, andere koek dan ze:d

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North