
De McLaren Sports Series ziet volgend jaar het levenslicht. Porsche kan zijn borst nat maken, want de 911-concurrent krijgt 560 (!) pk.
De McLaren Sports Series (voorheen bekend als de P13) krijgt hetzelfde blok als de 650S. We gingen er eerder nog vanuit dat McLaren de 3.8-liter V8 flink zou knijpen, maar van de 650 pk uit de 650S blijven er in de Sports Series liefst 560 over. Niet verkeerd voor een instapmodelletje, want dat is wat de Sports Series moet worden voor McLaren.
Ook de prijs doet niet direct denken aan een instapper, want je zult flink in de buidel moeten tasten voor de bolide. Nee, zelfs aan 150.000 euro heb je niet genoeg. Arjen van Beek, directeur bij Louwman Exclusive, bevestigde in de Nationale Autoshow op BNR namelijk dat we ervan uit kunnen gaan dat de McLaren zo’n twee ton gaat kosten.
McLaren benadrukte eerder al dat de Sports Series een heel pure McLaren wordt, waarbij vooral de 650S als basis dient. We hadden het al over de V8 middenmotor, maar ook de Sports Series krijgt een koolstofvezel chassis en allerlei technologie die we kennen uit de Formule 1. De officiële introductie volgt in 2015.
Foto: de McLaren 650S, die dient als basis voor de Sports Series
Kan nu al niet wachten! McLaren timmert aan de goede weg!
@135i:
Reactie van een zeikerd ;) : Ik denk, dat je bedoelt, dat McLaren goed aan de weg timmert en niet, dat je bedoelt, dat ze goed aan bijv. de A2 timmeren……
OT: Eergisteren (woensdag dus) heb ik in Zwitserland nog 2 McLarens gezien. Toch zou ik, als ik in de markt zou zijn, kiezen voor een 911. En wel, omdat ik die beter geschikt vind voor dagelijks gebruik. Verder geloof ik, dat de betrouwbaarheid ook beter zal zijn. Maar ja, gewoon ook een kwestie van smaak.
@9000cse: Hoogstirritant, als mensen, veel te veel komma’s gebruiken, terwijl het, interpunctief gezien, niet eens correcter is.
@Joost1990_2:
Nog ’n zeikerd….
Ja gaaf! Hoorde het al op BNR Nationale Autoshow. Ben benieuwd wat voor moois McLaren deze keer uit de Wokingse hoed tovert. Leuk dat ze zich nu ook in het ‘lagere’ segment gaan begeven, misschien zijn ze dan wat vaker in het wild te zien!
Konden ze niet gewoon de turbo’s weghalen bij het drukken van het vermogen? :(
@Pulizano: een V8 Turbo zou juist lekker zijn :)
@Pulizano: en dan de boel atmosferisch houden, maar wel oppeppen
Een foto van de auto zelf moet er toch wel af kunnen? http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mclaren-sports-series-first-pictures
Om te concurreren met de 911 moet je niet alleen met de Turbo concurreren maar ook met de Carrera’s en dat soort dingen.
Verder ben ik benieuwd. Ik hoop dat het geen goedkopere kloon word van de 650/12C
@reistje: inderdaad. En daar ben je voor 150000 al klaar! De 911 is gewoon in zoveel uitvoeringen beschikbaar dat je niet echt van 1 model kan spreken.
Een 911 heb je vanaf 110k hoe kan je dat een concurrent noemen? Mc Laren had ook met 6 cilinders zonder turbo moeten komen voor een instapper. Dan toon je lef
@jorden: In de praktijk kost een goed uitgeruste 911 Carrera (4)S toch al gauw 180k+. Dat scheelt dan weer niet zo veel met de McLaren.
@jorden: een 911 van 110k heeft geen 560 pk ;)
Hè net 2 nullen buiten mijn budget
Beter win ik de oudejaarsloterij nu eens.
Ik ben benieuwd wat de meerwaarde van een 650s dan nog is. Ik vermoed dat de sport series de betere rijdersauto gaat worden.
Dit is net zoiets als een Audi r8 nemen met het V8 blok inplaats van de V10, is stiekem toch een beetje triest…. Bepaalde auto’s koop je in mijn ogen niet met een lichter motorblok en dit is er een van.
@6cilinder:
In het geval van de R8 wordt ik anders hebberig van de V8 dan van de V10, omdat ik het geluid van se V8 prefereer. En echt schamen hoef je je voor een V8 met meer dan 400pk natuurlijk ook weer niet…
@6cilinder: Alleen de V8 was er veel eerder bij de R8.
@6cilinder:
Yep, met 560pk is het natuurlijk echt behelpen.., een beetje meekomen met het verkeer wordt vast ook een crime..
Maar goed, ik kom dan ook uit een tijd dat 250pk in een auto als dit ruim genoeg was en je geen bergen computer power nodig had om te voorkomen dat je binnen 100m om een boom gevouwen ligt..
Leuk en aardig allemaal maar ik denk dat ze bij Porsche zich absoluut geen zorgen maken om deze auto.Hij zal wat speldenprikjes uitdelen in de verkoopaantallen van de 911.Meer ook niet.Bij Lamborghini zullen er meer van merken.
Zal dus wel makkelijk terug te tunen zijn naar 560pk
@mrrallycross: naar ’t schijnt is het wel heel moeilijk om van 560pk naar 560pk te gaan hoor
Een instapper van 80 is dan van de baan? Of komt die er ook nog eens bovenop?
Ik snap dus echt helemaal niks meer van de naamgeving bij McLaren..