• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren wil Red Bull motoren: BREEK!

Auteur: willeme, gepost 22 februari 2023 om 16:19 – 14 Reacties

Mclaren Red Bull motoren

Het nieuwste gerucht hebben we voor je: McLaren heeft interesse in Red Bull motoren. Tja, waarom niet?

Er is iets vreemds gaande op dit moment in de Formule 1. Er zijn maar vier motorenleveranciers. Drie daarvan zijn een autofabrikant en de ander is Honda onder de naam van een frisdrank-gigant. Renault, Mercedes, Ferrari enerzijds en Red Bull Power Trains anderzijds.

Niemand maakt gebruik van de Renault-motoren (op Alpine F1 Team na dan natuurlijk) en alleen Red Bull-juniorteam AlphaTauri heeft een RBPT-blok onder de kap. Bij McLaren Racing rijden ze met Mercedes-motoren. Net zoals Williams en Aston Martin Racing. Ondanks een langlopend contract met Mercedes is Zak Brown, de grote McLaren-baas, toch eventjes aan het shoppen.

Zak Brown op visite bij Red Bull

Een woordvoerder van Red Bull heeft aan de Independent bevestigd dat Zak Brown de fabriek heeft bezocht. Of hij hier als klant of elite-spion langskwam, is niet bekend, maar wel een stom grapje.

Kijk, hier zie je het gebeuren: de McLaren rijdt hier achter de Red Bulls…

Het is bekend dat Ford mee gaat doen in de Formule 1, maar nog niet in welke vorm. Op dit moment komen de RBPT-motoren bij Honda vandaan. In 2026 loopt de deal af en gaat Red Bull zelf zijn motoren bouwen.

En het zijn die motoren waar McLaren waarschijnlijk interesse in heeft. Naar het schijnt is de deal met Ford een beetje zoals die met Alfa Romeo en Sauber: meer een sponsordeal dan dat er echt technologie geleverd gaat worden, aldus de Independent.

McLaren wil Red Bull motoren en da’s best pikant

Het is voor de cameramensen van Drive to Survive (nog twee nachtjes slapen!) vast een pikant momentje. Zak Brown was er namelijk als de kippen bij om teams die het budgetplafond overschrijden te betichten van valsspelen. Niet alleen tegen Jack Plooij, maar ook in een officiële brief naar de FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem.

Verwacht overigens niet dat McLaren al eerder over gaat stappen. Het team uit Woking heeft de komende drie jaar nog een overeenkomst met Mercedes. Eerder lijkt ons ongeloofwaardig, daar de relatie tussen McLaren en Honda bijzonder ongelukkig is geweest van 2014 tot en met 2016.

Maar wat schetst onze verbazing: er schijnen er wel degelijk gesprekken gaande te zijn tussen McLaren en Honda over een mogelijke deal voor na 2026. Na het succes dat ze hebben geboekt met Red Bull willen ze daar eigenlijk wel meer van profiteren.

Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over het nieuwe Formule 1-seizoen 2023!

Ook interessant!

  • Red Bull blikt terug op binnenslepen WK Max Verstappen
  • Video: Red Bull neemt afscheid van de RB18
  • Video: Red Bull Racing blikt terug op 2022 seizoen
  • BREEK: streep door samenwerking Porsche en Red Bull
    BREEK: streep door samenwerking Porsche en Red Bull

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Tesla niet langer favoriete auto van stalkers
Volgend bericht: Brabus G 63 4X4² is G-klasse in het kwadraat »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    22 februari 2023 om 16:29

    Tja, toen McLaren de eerste ‘GP2 engine’ van Honda inruilde voor Renault blokken, bleek de zwakte van de auto niet alleen in de motor te hebben gezeten…

    Omgekeerd zag je teams als Aston Martin en Williams ook niet echt potten breken met de Mercedes motor, dus de beschikking hebben over wat naar verluidt de meest potente motor is op de grid, maakt je auto nog niet automatisch onoverwinnelijk.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      22 februari 2023 om 19:46

      Heeft het er niet mee te maken dat die motoren altijd afgeknepen varianten zijn?

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 februari 2023 om 20:16

        Dat mag allang niet meer

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    22 februari 2023 om 16:59

    Ik zie het niet zo snel gebeuren. Als McLaren kampioensaspiraties heeft, zal het toch echt weer een fabrieksteam moeten worden. Alleen dan heb je die synergie tussen motorenafdeling en chassis/aerodynamica-afdeling waardoor je ook echt kunt samenwerken. Als klant van een andere fabrikant ben je altijd aangewezen op het pakket dat zij je aanleveren, en heb je zelf helemaal niks in de melk te brokkelen. Daarom zou een hernieuwde samenwerking met Honda altijd de voorkeur moeten genieten boven een samenwerking met RBPT-Ford.

    Daarnaast is een overstap naar RBPT-Ford ook wel een risico. Waar Mercedes, Ferrari, Alpine en Honda een bestaande motor en bestaande intellectuele eigendommen hebben om op voort te borduren, begint RBPT-Ford echt vanaf nul. Nou heb ik wel vertrouwen in RBPT-Ford, maar voor mij is het makkelijk lullen van achter m’n laptopje. Als F1 team dat miljoenen aan prijzengeld misloopt als je een slechte motorenpartner treft, moet je toch iets meer naar de feiten kijken en dan is die ervaring van Mercedes, Ferrari, Alpine of Honda toch wel een dikke plus, zelfs met de aanwezigheid van die motorengoeroes die Red Bull bij Mercedes heeft weggeplukt.

    Er is eigenlijk maar één scenario waarin ik McLaren wel met RBPT-Ford zie rijden: Honda is er nog steeds niet uit of ze nou wel of niet terug willen keren. Tegelijkertijd is in januari al het test- en budgetplafond voor motorfabrikanten van start gegaan. Als Honda nog veel langer wacht, is het wellicht verstandiger om de terugkeer uit te stellen tot 2027. In dat scenario zie ik het wel gebeuren dat RBPT-Ford voor één jaar aan McLaren levert, als een soort gunst/bedankje naar Honda voor de bewezen diensten.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2023 om 17:38

    Het kan aan mij liggen, maar de kans dat je met een klanten motor het WK wint is toch wel erg klein lijkt mij. Als Mclaren verder wil komen zullen ze toch hun eigen motor moeten ontwikkelen. Porsche was zo’n mooie partner geweest.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      22 februari 2023 om 18:06

      Hoe beschouw je de relatie tussen Honda en Red Bull dan?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 februari 2023 om 21:22

        Honda heeft geen fabrieksteam dat voorrang krijgt.

        Login om te reageren
    • tfsi zegt

      22 februari 2023 om 20:02

      Redbull is met Renault ook 4x kampioen geworden dus is gewoon mogelijk.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 februari 2023 om 21:22

        In die periode had Renault geen eigen team.

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          22 februari 2023 om 21:55

          Renault was als fabriek in 2010 en 2011 actief in de F1. In 2012 en 2013 heette het team Lotus maar was feitelijk het team van Renault.

          Login om te reageren
    • mc96 zegt

      22 februari 2023 om 23:36

      Porsche is volgens mij niet echt een droompartner voor Mc Laren. Porsche wil namelijk niet alleen een motor leveren maar ook een meerderheidsbelang hebben in het raceteam. Dat zal mc Laren nooit willen. Bovendien is Porsche ook een directe concurrent mbt de weg auto’s. Tot slot. Porsche heeft nog niet het begin van een motor op dit moment. Daarom wilde Porsche zo graag met RB in zee. De laatste keer dat Porsche een F1 motor bouwde was dat bovendien een faliekante mislukking 😀

      Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    22 februari 2023 om 19:56

    ik denk dat de teams onderschatten wat de combinatie motor en chassis in eugen huis bouwen betekent…
    je kunt de tekortkomingen van je chassis mitigeren met je blok en ook je blok optimatiliseren op je chassis..
    zo kun je graag een laag zwaartepunt willen in je auto maar een wrx blok in een toledo stoppen wordt de wegligging niet veel beter van..
    waar de meeste coureurs nu last van schijnen te hebben is dat de f1 auto niet roteert op het moment dat ze verwachten, waardoor ze “onzeker” worden en dan al snel 0,1-0,5 sec per bocht langzamer zijn, zoals bij riciardio..en dat kan het verschil zijn tussen plek 5 van je teammaat en plek 15 voor jezelf..
    dus wanneer ze een auto bouwen en de motor zo kunnen regelen dat die rotatie minder eenissue wordt (andere vermogensafgifte, zodat ie bijv eerder het gas erop kan zonder banden te slijten, dan is zo’n one size fits only fabrieksteam niet de juiste motorkeuze..

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 februari 2023 om 21:24

      Precies dit. Dit was ook het probleem met de versnellingsbak van Mclaren welke niet op de Honda unit paste.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 februari 2023 om 06:59

      Het motormanagement is een gestandaardiseerde component dus als je coureur een probleem heeft met de rotatie (wat dat ook moge zijn) en je dus niets kunt veranderen aan de vermogensafgifte zit er maar één ding op, coureur vervangen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North