• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer details en foto’s van de Ariel Atom V8

Auteur: CasperH, gepost 8 september 2010 om 17:04 – 80 Reacties

Ariel Atom V8
We weten al een tijdje dat hij eraan zit te komen, maar nu weten we meer details. Een prijs bijvoorbeeld.

De Ariel Atom V8 komt er in twee uitvoeringen. Een 482 pk sterke “instapper” en een 507 pk sterke “race” versie. Die laatste zou in 2.3 seconden naar de honderd moeten schieten. Ik herhaal: de Ariel Atom V8 schiet van nul naar honderd in 2.3 seconden. Om doodleuk 2.1 seconde later de 160 aan te tikken. De topsnelheid zou op 322 kilometer per uur uitkomen. De Atom V8 is uitgerust met een sequentiële zesbak van Sadev, die het vermogen en de 16.500 toeren per minuut van de drieliter Hartley V8 (die oorspronkelijk uit twee Suzuki motorfietsblokken bestaat) naar de achterwielen moet brengen. De Pk/gewichtsverhouding komt voor de raceversie uit op 922 pk per 1000 kilo.

De double-wishbone vering van de Atom is volledig aangepast met Intrax dempers, remmen van Alcon X-Rated Toyo banden. De Atom moet 182.750 euro opbrengen, en dat is uiteraard exclusief belastingen. Wij gaan sparen voor één van de 25 units want de oude Atom zorgde er destijds al voor dat Wouter zich eventjes 12 jaar oud voelde.

Ook interessant!

  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde
  • Bentley Flying Spur V8 S rijtest
  • 's Werelds eerste jetski met een dikke V8
    's Werelds eerste waterscooter met een dikke V8
  • Briljante atmosferische V8
    Briljante atmosferische V8 bijna uit productie

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel-atom, Lichtgewicht, Racing, Supercars, V8

Vorig bericht: « De nieuwe Bentley Continental GT op video
Volgend bericht: Elke auto is mat te maken met speciale folie »

Lees Interacties

Reacties

  1. pris zegt

    8 september 2010 om 17:05

    ziet er gruwelijk uit!

    Login om te reageren
  2. NLBUURMAN zegt

    8 september 2010 om 17:07

    een woord: gaaf!

    Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    8 september 2010 om 17:09

    Een horizontale vrije val waarna bij 300 km/h je hoofd van je romp wordt gerukt door de wind. Fantastisch!

    Login om te reageren
  4. paulusrx7 zegt

    8 september 2010 om 17:09

    tering wat een cijfers niet normaal meer zou wel een helmpie op doen anders sloopt deze versie helemaal je gezicht vraag het maar aan Jeremy. echt uber geil, ik durf wel te zeggen dat dit ding een nieuw record zet op het topgear circuit.

    Login om te reageren
  5. Aston Martin zegt

    8 september 2010 om 17:09

    Wel eens een ritje in willen maken :)

    Login om te reageren
  6. ZwerverRoodbaard zegt

    8 september 2010 om 17:09

    Dit moet echt super hard naar de 100 gaan :D

    Login om te reageren
  7. pedro zegt

    8 september 2010 om 17:09

    je dood op wielen …

    Login om te reageren
  8. Lan_Evo zegt

    8 september 2010 om 17:10

    Wow dat is wel indrukwekkend allemaal. Geniaal speelgoed voor op het circuit!

    Login om te reageren
  9. Freewarefreak zegt

    8 september 2010 om 17:11

    Wow!.. 16500 RPM.. bruut! Ik weet niet of ik er in zou durven rijden… damn!

    Login om te reageren
  10. Zapp zegt

    8 september 2010 om 17:13

    De Audi R15 heeft ongeveer 590 pk en weegt minimaal 900 kilo, dat is een pk/gewichtsverhouding die veel slechter is dan die van deze Atom. Ik weet niet of er 25 welvarenden zijn met de juiste rijkunsten voor deze auto.

    Login om te reageren
  11. janmetdepet zegt

    8 september 2010 om 17:14

    @ZwerverRoodbaard
    In 2.3 seconden toch?

    Login om te reageren
  12. Tom B. zegt

    8 september 2010 om 17:17

    Gaat dat nog een beetje de bocht om? Overgrote gedeelte van het gewicht rust op de achterwielen, dus ik kan me wel voorstellen dat het een keer mis kan gaan.

    Dan toch liever een ‘normale’ Atom, dat gaat me al hard genoeg…

    Login om te reageren
  13. bpc zegt

    8 september 2010 om 17:17

    zaligggg waar moet ik tekenen
    ik heb het gevoel dat we in de toekomst nog van die dingen gaan tegen komen maar dan extremer

    eens zien wat lincoln van slechte commentaar hier op gaat hebben ;-p

    Login om te reageren
  14. wim zegt

    8 september 2010 om 17:19

    O_o snel!!! Vraag me wel af hoe veel nut die ruitjes hebben…

    Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    8 september 2010 om 17:19

    182.750 euro excl. belastingen voor een paar aan elkaar gelaste buizen.

    Dit is een “fun car”. Een auto waar je in het weekend mee op stap gaat, naar een circuit of een leuk bochtig weggetje ofzo. En daar betaal je dan 182.750 excl. belastingen voor.
    Fun….car….

    are u fucking kidding me?!

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      8 september 2010 om 18:27

      @Rick-dos: Je haalt de woorden uit mijn mond. Dat ding heeft brute specs maar zoveel geld voor een veredeld buizenframe (het motorblok en andere techniek daargelaten)vind ik toch iets teveel van het goede.

      Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      8 september 2010 om 19:38

      @Rick-dos:

      Je hoeft het niet op een kenteken te zetten. Dat scheelt ook weer een beetje, als je toch alleen op het circuit rijdt met dat ding…

      OT;

      Een beetje overkill. Het was interessanter geweest, als men de Atom ‘gedownsized’ had. Bijvoorbeeld door een Hayabusha-motor in te bouwen!

      Ik mis dan op de huidige markt; een klein, goedkoop scheurijzertje met een ‘normale’ motor (1.6/1.9 L motor) of zo).
      Zeg maar een MX5 met hele grote ballen…

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        8 september 2010 om 19:42

        @FrankypankyV8:
        wat mis je dan precies in een markt zo afgeladen met BEC’s (bike engined cars)?
        http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=141

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          8 september 2010 om 19:56

          @JanJansen:

          Dank je voor de link, maar het is wel Brits. Immers doet de Britse RDW niet al te moeilijk.
          En ik doelde niet per se op BEC’s…

          Bovendien is de gros van het aanbod op je link zelfbouw.
          Moet je zelf eens een laaggewicht met een scherpe motor (Honda VTEC) bouwen in Nederland. Tegen de tijd dat je de weg op mag, zijn je kleinkinderen al volwassen…

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            8 september 2010 om 20:09

            @FrankypankyV8:
            Ach dat valt ook wel mee. Spyker heeft bijvoorbeeld al zijn auto’s eerst in Engeland op kenteken gezet om ze vervolgens in te voeren.
            Zelf bouw ik een Caterham R500, officieel heeft die zo veel uitstoot dat je die niet eens op kenteken kan zetten in de EU … tenzij je het frame als R300 invoert ;-)
            Neem een ding van me aan, laat je nooit afstompen door bureaucratie, het is jouw leven, niet die van een saaie ambtenaar die in zijn vrije tijd de douwe echbertspunten van zijn vrouw zit te tellen.

            Login om te reageren
  16. Freude_am_Fahren zegt

    8 september 2010 om 17:20

    Haha, bij een stoplichtsprintje ka je zo een Veyron SS belachelijk maken… Klinkt leuk.
    Wat een monster zeg!

    Login om te reageren
  17. peter - italia zegt

    8 september 2010 om 17:20

    iemand nog interesse in een nier en een long?
    toch wel een bizar speeltje.. met voor mij een hoog hebbe gehalte.

    Login om te reageren
  18. Freude_am_Fahren zegt

    8 september 2010 om 17:24

    Heeft hij nu schakelflippers en een koppeling (ik bedoel een pedaal) Of zit ik fout?

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      8 september 2010 om 18:30

      @Freude_am_Fahren:

      Ja, het is een sequentiële dogbox die je met flippers kan bedienen, waarschijnlijk via een pneumatisch systeem. Voor wegrijden vanuit stilstand (en misschien ook voor terugschakelen) zul je nog altijd de koppeling moeten gebruiken.

      @JH:

      De RST-V8 is een compleet ander blok dan de H1V8 van Hartley, alhoewel het idee erachter (2 motorfiets blokken) hetzelfde is.

      Login om te reageren
  19. Larrs zegt

    8 september 2010 om 17:24

    Een beetje te veel van het goede, een sterke 4 cilinder is ook goed genoeg.

    Maar ben wel benieuwd naar de testen, vooral van Top Gear. ;)

    Login om te reageren
  20. integralechubasco zegt

    8 september 2010 om 17:25

    er is altijd baas boven baas…

    Login om te reageren
  21. Thijs zegt

    8 september 2010 om 17:28

    Ik ben benieuwd hoe het met de duurzaamheid van deze blokken zit. Met een ton is een normaal motorfiets blok al redelijk ver heen. En die draaien dan geen 16500 toeren. We’ll see. Het blijft m’n droomauto.

    Login om te reageren
  22. Ruben00 zegt

    8 september 2010 om 17:29

    De (oude) ging al hard, zeker door de bochten en nou heeft deze er ook nog een spoiler bij gekregen.
    Deze gaat vele records vestigen, let op mijn woorden.

    Login om te reageren
  23. Jesper zegt

    8 september 2010 om 17:33

    2,3 seconden? Get outta here… For real?? Haalt dat ding 100 in de 1e dan? :o

    En ze hebben wel ballen bij Ariel hoor… er zomaar even vanuit gaan dat er ergens 25 astronauten rondlopen die een kruiwagen geld over hebben voor die Hayabusa-skelter..

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 september 2010 om 17:53

      @Jesper: moet wel hè ! ;-). Top 232km/h, lijkt me zat voor zo’n open waggie. Hij is bijna net zo rap bij de 160km/h als de Veyron…dus kicken verzekerd !

      Login om te reageren
  24. The360box zegt

    8 september 2010 om 17:36

    Staat in mn AutoVisie agenda, gelijk mn droomauto, ik wil em!

    Login om te reageren
  25. CSL zegt

    8 september 2010 om 17:38

    Directer bij de Formule 1 auto kom je niet.
    16500 toeren, wat heerlijk en zeker doortrekken tot 18000!! Om de week nieuwe zuigers, lol

    Login om te reageren
  26. i-love-suv zegt

    8 september 2010 om 17:41

    @freude am fahren. “Een koppeling EN flippers?? Bedoel je met je naam niet met ‘plezier brommeren’? Misschien is je naam ‘Freude am mopedreiten’ beter!! Haha.

    Login om te reageren
  27. rfw1994 zegt

    8 september 2010 om 17:41

    Is het niet een harley v8 ipv een hartly? Vette bak, wel born to be cliche maar ja.

    Login om te reageren
  28. Headhunterz zegt

    8 september 2010 om 17:47

    Kanonnuh!!
    Hier rijd je toch in als je levensmoe bent toch?

    Login om te reageren
  29. MrShifra zegt

    8 september 2010 om 17:48

    @ rfw1994
    Het staat goed in het artikel. En het is Hartley, geen hartly. :)

    Login om te reageren
  30. DW zegt

    8 september 2010 om 17:48

    Harley maakt nou niet echt 16rpm blokken, hartly zal wel een japans merk zijn die motorfiets motoren maakt.

    Wel een bezope prijs trouwens, 2ton voor zo’n frame en motorblok. Kwa materiaal niet veel meer als 2 motorfietsen, dus na de ontwikkelingskosten zou het voor 30K ook wel gemaakt moeten kunnen worden lijkt mij.

    Login om te reageren
  31. koos zegt

    8 september 2010 om 17:52

    En de “instapper” doet er wel 2,4 seconden over van 0-100 km/u? Ik weet niet of Wouter wel vol gas durft te geven in zo’n ding, mij niet gezien in ieder geval.

    Die meneer Hartley maakt trouwens mooi spul met zeer grote precisie, ik meen me te kunnen herinneren dat zijn V8 oorspronkelijk een inhoud van 2,8 liter had. Is het blok nog verder opgeboord?

    Login om te reageren
  32. MrShifra zegt

    8 september 2010 om 17:57

    @ koos

    Yep, opgeboord naar 3,0 liter.

    Login om te reageren
  33. Jokkebrok zegt

    8 september 2010 om 18:07

    Muuuhhh, die wil wel gaan!!!

    Login om te reageren
  34. Alex zegt

    8 september 2010 om 18:13

    Sinterklaas en Zwarte piet, willen jullie deze even onthouden voor 5 december?… 16.500 toeren per minuut… in een straatauto… Ö

    Login om te reageren
  35. rob1137xx zegt

    8 september 2010 om 18:19

    tenminste een stuk beter dan dat afgezaagde VW en BMW blik

    Login om te reageren
  36. JH zegt

    8 september 2010 om 18:24

    Als je op de website van Ariel leest dan gaat het om een door Russell Savory ontworpen 2.4 litre V8.
    Kijk je op de website van Russel Savory dan blijkt dat de V8 gebouwd wordt door Mountune:
    http://www.mountune.com/Racing/Engines/RST-V8
    en daar gaat het om een vijfkleps cilinderkop dus zeker geen GSXR-koppen…

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      8 september 2010 om 18:35

      @JH:
      Die v8 die je bedoelt is al eens door David Palatov in een Amerikaanse variant van de Atom gelepeld.
      Dit is zijn website: http://dpcars.net/

      Login om te reageren
  37. Thijs zegt

    8 september 2010 om 18:39

    Na wat ingelezen te hebben naar de Hartley V8 moet ik zeggen dat ik de motor eigenlijk juist weer mooi vind passen bij de Atom. Allemaal precisie werk. Zowel in de auto als in het blok. Het is een miniscuul blok vergeleken met andere motoren. Hij is kleiner dan het blok dat hij origineel moest vervangen. Een 2 liter 4 in lijn blok en tegelijkertijd een lager punt van zwaartekracht.
    Het is erg interessant om in te lezen in het blok.

    http://www.h1v8.com/page/page/1564765.htm

    Login om te reageren
  38. rick zegt

    8 september 2010 om 18:40

    rock dos schreef…..

    are u fucking

    wat een koekebakker

    Login om te reageren
  39. q-oekje zegt

    8 september 2010 om 18:52

    intrax dus toch nog een beetje nederlandse glory

    Login om te reageren
  40. rider zegt

    8 september 2010 om 18:53

    ik wil een test zien op autoblog! jemig, dik 16000tpm en 322km/h. wie durft dat in deze zeepkist met raketaandrijving??? en doei bugatti veyron. bij het verkeerslicht trek je die reus er compleet uit! ben wel benieuwd bij welke snelheid hij er weer voorkomt? zal wel dik voorbij de 250km/h zijn. wat een gaaaaaaf ding is dit. alleen jammer van dat vrij heftige prijskaartje. (alhoewel, voor wat hij je bied is het eigenlijk weer bespottelijk goedkoop!) maar anders had ik er wel 1 willen kopen.

    Login om te reageren
  41. @danny zegt

    8 september 2010 om 18:58

    De Atoms kun je tegenwoordig niet meer registeren op belgisch kenteken :( maargoed dit is een circuit-auto, op de openbare weg is dit zelfmoord!

    Login om te reageren
  42. Dimglor zegt

    8 september 2010 om 19:49

    Dit is gewoon een zotte wagen! Je kan het eigenlijk zelf geen wagen meer noemen… maar het is een fantastisch apparaat…. en toch gewoon enorm snel…

    Login om te reageren
  43. midasracer zegt

    8 september 2010 om 20:13

    Wat een ding! Ik moet nog zien of het vermogen op de weg overgebracht kan worden. Het zal me niets verbazen als het een groot slipcircus wordt t/m de 5e versnelling, ook op een droog wegdek. Uiteraard zonder electronische vangnetten, dus er zullen heel wat in de berm eindigen. Maar tot die tijd “Britain rulez!”

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      8 september 2010 om 20:28

      @midasracer:
      Dat vermogen op de weg brengen lukt wel, er is veel minder massa om op gang te brengen. Wel leuk als je dan opeens formule auto’s bijhoudt en voorbij rijdt:
      http://dpcars.net/atomtst.mpg

      Login om te reageren
  44. Tonnie zegt

    8 september 2010 om 20:35

    Hebbe hebbe hebbe!!

    Login om te reageren
  45. AudiQuatro zegt

    8 september 2010 om 22:02

    nom de ju!

    Login om te reageren
  46. Co zegt

    8 september 2010 om 22:38

    Die “normale” waar Wouter in gereden heeft staat te koop bij megasportscars in Lelystad

    Login om te reageren
  47. Macready zegt

    8 september 2010 om 23:06

    Het grappige is dat bij één van de laatste jaarlijkse Autocar 0-100(mph)-0 supertests, de n/a (ongeblazen) Atom sneller was dan de geblazen. En ver verwijderd van de 2,6 seconden naar de 60mph zoals opgegeven door de fabriek. Rara wat de de V8 voor tijden gaat noteren. 2,3s in dromenland.

    Login om te reageren
  48. Macready zegt

    8 september 2010 om 23:11

    Postscriptum: misschien tenzij je in de UK straatlegale (semi) slicks monteert met D.O.T. keurmerk monteert. Maar dat spul wordt aan deze kant van het water nooit gehomologeerd. In de UK kun je zelfs legaal met dragrace radiaaltjes en volle slicks waar wat reepjes uitgesneden zijn rondrijden. Iets waar Ultima met haar GTR ook alles vanaf weet….

    Login om te reageren
  49. molotov zegt

    8 september 2010 om 23:12

    check de site jongens, 10000 rpm

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 september 2010 om 23:25

      @molotov: 10.600 dan toch…

      The engine is built for Ariel in the USA and features a dry sump, flat-plane crank and a ceramic-coated exhaust. Much of the technology used is derived from racing cars, and buyers will be able to choose whether to have their car in road or race trim. In road mode, the engine revs to 10,500rpm and develops 475bhp, while the race model makes 500bhp at 10,600rpm.

      Couple that to the fact that the Atom V8 only weighs 550kg, and performance is seriously brisk. 0-62mph takes less than 2.3 seconds, with 100mph from rest taking just 5.4 seconds.

      Read more: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/256885/ariel_reveals_atom_v8.html#ixzz0yyYBsY4T

      Login om te reageren
  50. Wolfsburger zegt

    8 september 2010 om 23:52

    Stel je bent suicidaal, hebt veel geld en je wilt wat. Je spendeert al je geld aan zo’n setje “aaneegelaste buizen” en ploegt even door de muur van een woonhuis heen. Heb je beide doelen bereikt…

    Login om te reageren
  51. bubbels zegt

    8 september 2010 om 23:54

    Een set oordoppen zal ook wel goed van pas komen…

    Login om te reageren
  52. george zegt

    9 september 2010 om 05:30

    Als 180 AB`s 1000 euro inleggen, kunnen we 2 dagen in het jaar Atom splitsen.
    Dat is dan 500 euro per dag per persoon.
    Stel dat de Atom het 10 jaar volhoud dan is het slechts 50 euro per dag.
    Ik vind mijn eigen plan niet zo goed.
    Toch maar weer m`n Ford Ka poetsen om boodschappen te doen.

    Login om te reageren
  53. JH zegt

    9 september 2010 om 08:38

    @autoblog: hoe komen jullie erbij dat het een Hartley V8 is? Ariel schrijft op zijn website dat het een 5-klepper is “Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump” (dus 40-klepper) terwijl de Hartley een 32-klepper is.
    Volgens mij is het dus een RST-V8 van mountune:
    http://www.mountune.com/Racing/Engines/RST-V8
    @JanJansen: nee, Dennis Palatov heeft een Hartley V8 gebruikt:
    http://www.h1v8.com/page/page/4595895.htm

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      9 september 2010 om 14:38

      @JH:

      Sorry, maar je hebt het bij het verkeerde eind.. Het kan best dat er ook een Atom is met supercharged RST-V8, maar deze nieuwe uitvoering heeft toch echt de Hartley H1V8.

      Hier is een foto van het blok van de nieuwe Atom V8:


      (open in een nieuw venster voor hogere resolutie)

      Je ziet duidelijk “H1 3.0 V8” op het typeplaatje staan. De RST-V8 is er niet eens in 3.0L uitvoering, er bestaan alleen 2.0L en 2.4L versies. Ook zit er geen supercharger op het blok, je kan duidelijk zien dat het hier om N/A gaat.

      Vergelijk de vorige foto nu eens met de H1V8 op de Hartley website:

      Precies hetzelfde blok, op het typeplaatje na.

      Hier zie je het blok nog eens vanuit een andere hoek, gemonteerd in de Atom:

      Dit lijkt toch niet op een RST-V8 blok? Die heeft een 90graden blokhoek, in plaats van de smallere 75graden van de H1V8 die je hier ziet. En waar is de supercharger waar je het over had? Die zit er niet.

      Lijkt me duidelijk dus.

      Login om te reageren
  54. Bart_Banaan zegt

    9 september 2010 om 09:23

    Ariel = Alles Rammelt In Eens Los…

    Login om te reageren
  55. M3Power79 zegt

    9 september 2010 om 09:40

    Waarom zou hij in hemelsnaam 16.500 rpm doen als de toerenteller maar tot iets boven de 10.000 rpm gaat? Leek mij logisch dat dit een foutje moest zijn.

    Login om te reageren
  56. Roelio zegt

    9 september 2010 om 10:27

    Leuk bericht maar er klopt geen hout van zoals blijkt

    Login om te reageren
  57. Mr GT2 zegt

    9 september 2010 om 12:24

    ”Om doodleuk 2.1 seconde later de 160 aan te tikken”

    Van 100 naar 160 in 2.1 seconden…. is er uberhaupt iets anders met 4 wielen die deze waarden neer kan zetten!?

    Login om te reageren
  58. Macready zegt

    9 september 2010 om 13:46

    @Mr GT2:
    2.1 moet 3.1 zijn (5.4 totaal aldus de fabrikant) en neem deze getallen sowieso maar met een grote korrel zout (fabrieksopgaven van eerdere modellen van Ariel t.a.v. acceleratie waren ook vaak flink opgeklopt, wellicht gebaseerd op slicks/drag radiaaltjes).

    Login om te reageren
  59. Macready zegt

    9 september 2010 om 14:08

    Ter referentie, Road & Track zette ooit een Jaguar F1 met 800pk (ongeblazen, dus meer lineair) en *slicks* op de pijnbank en noteerde tot de 100km/u een beste tijd van 2,7 seconden.
    Car and Driver deed hetzelfde met een Honda F1, waarbij Honda een tijd van 2,8s voor 0-60mph opgaf..
    http://www.caranddriver.com/features/09q1/we_drive_a_honda_f1_car-sport/taste_of_a_rareified_world_page_4
    Trek je conclusies.

    Login om te reageren
  60. JH zegt

    9 september 2010 om 15:11

    Sorry maar als ik het fout heb dan heeft Ariel het zelf fout; ik lees op hun website:
    http://www.arielatom.com/specs/atom-500-v8
    “The 500 started life as a one off special project with RS Developments in 2007 and features the Russell Savory designed 2.4 litre V8 engine coupled to a 6 speed sequential Sadev gearbox. Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump. The gearbox will have flatshift capability, a paddle gearchange with manual override as well as launch and traction controls.”
    Dus supercharged (maar dat is voor de 500pk versie verhouden, de normale heeft minder) en 40-klepper;blijkbaar zijn de specs op de Ariel website niet up-to-date want in dat artikel van Evo.co.uk hebben ze het over de Hartley motor

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      9 september 2010 om 15:22

      @JH:

      Daarom zei ik in m’n vorige post ook:

      “Het kan best dat er ook een Atom is met supercharged RST-V8, maar deze nieuwe uitvoering heeft toch echt de Hartley H1V8.”

      Info op die website is dus niet up to date. Overigens kijk jij op de Amerikaanse Ariel site. De officiële Engelse website is totaal anders: http://www.arielmotor.co.uk/

      Login om te reageren
  61. Nickel zegt

    9 september 2010 om 19:58

    Vraag me nog steeds af hoe dat ding te besturen valt; weegt geen drol, maar al het gewicht aan boord ligt achterin. Kan me niet voorstellen dat het ook maar neigt naar 50/50 gewichtsverdeling… desalniettemin; damn!

    Login om te reageren
  62. werner1969 zegt

    9 september 2010 om 21:01

    kan je nagaan hoe knap die veyron dan is die is bijna net zo snel maar weegt wel een kilo of 1100 meer

    Login om te reageren
  63. w0o0dy zegt

    12 september 2010 om 15:46

    UPDATE!: autocar heeft ermee gereden… 2,5 of sneller naar 60mph achten zij haalbaar!
    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Ariel-Atom-V8/252682/

    Login om te reageren
  64. w0o0dy zegt

    12 september 2010 om 17:38

    ruim 850 pk per ton is vergelijkbaar met een GP2 auto…. en de bak schakelt in 0,05 of 0,02!! seconden

    Login om te reageren
  65. w0o0dy zegt

    13 september 2010 om 22:29

    UPDATE!! Video van Autocar met de Ariel 3,0l V8

    http://www.youtube.com/watch?v=p_nWmx648wM

    Login om te reageren
  66. Svensson zegt

    15 september 2010 om 18:55

    En nu dan dan de echte beelden met geluid!

    http://www.youtube.com/watch?v=4GVfFCH-7_c

    Login om te reageren
  67. thomas zegt

    31 oktober 2010 om 15:01

    leuk maar koop de oude ariel anton veel goedkoper en bijne even snel

    Login om te reageren
  68. Truttenschudder zegt

    23 januari 2011 om 11:22

    Man man man, wat een kanon. Ik denk echt dat er weinig mensen zijn die al deze power op zo’n licht voertuig gecontroleerd op het asfalt kunnen leggen.

    Maar als je het kan. Damn wat een lol.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North