• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer details over de ‘25.000 euro-versie’ Renault 5

Auteur: Loek, gepost 11 oktober 2024 om 20:30 – 24 Reacties

Spotgoedkope EV’s is een hot item momenteel en wellicht de hotste van ze allemaal, de Renault 5, heeft nu een extra voordelige prijs!

Afgelopen week ging het ineens hard met de spotgoedkope compacte EV’s. Er zijn namelijk vier, technisch gezien vijf messcherp geprijsde elektrische auto’s op de tocht, allemaal rondom de prijsgrens van 25.000 euro. De Citroën ë-C3 had al een prijs, Hyundai prijsde de Inster rond hetzelfde bedrag en dus kon ook Fiat niet achterblijven met de prijs van de Grande Panda. Dan is er nog één speler die de details van een vermeende goedkope variant uit de doeken moest doen en dat is geen onbelangrijke. Renault beloofde namelijk een goedkopere versie van de 5.

Nieuwe versies Renault 5

Wie nu een Vijf samenstelt, zal namelijk merken dat je vooralsnog enkel de duurste versie mag kiezen voor 32.990 euro. Dat is een gebruikelijk trucje: als je er snel bij wil zijn, moet je diep in de buidel tasten. Dan kun je de Renault 5 al hebben op 4 november. Met die prijs is de R5 meer een concurrent voor auto’s als de Peugeot e-208 en MINI Cooper Electric. Vrees echter niet: voordeligere modellen zijn op komst en vanaf november te bestellen, maar dan krijg je ‘m pas in april 2025. Qua prijs zien die er echter veelbelovend uit en komen ze in de buurt van de magische 25.000 euro-grens.

Zo'n enorme tegenvaller was de Salon van Genève 2024

40 kWh

De middelste versie qua prijsvoering krijgt nu meer details. Het gaat om de versie met een 40 kWh grote accu die dus vanaf november dit jaar te bestellen is. Het is helaas nog niet dé 25.000 euro-versie, maar met de SEPP-subsidie zit je er maar 40 euro boven.

Renault 5 52 kWhRenault 5 40 kWh
Accu52 kWh40 kWh
Vermogen110 kW (150 pk)90 kW (120 pk)
Rijbereik410 km312 km
Prijs / incl. SEPP32.990 euro / 30.040 euro27.990 euro / 25.040 euro

Renault deelt uiteraard mee dat beide modellen kans maken op de SEPP-subsidie van 2.950 euro, wat de prijzen op de website ietsje rooskleuriger maken dan ze zonder die subsidie zijn. Maar ja, je hebt die subsidie, maak er dankbaar gebruik van.

En die laatste?

40 kWh is overigens de kleinste accuvariant van de Renault 5, maar er komt wel nog een laatste motorvariant. Die houdt Renault nog even voor zich tot en met de lente van 2025. Dat zou de echte prijspakker worden, met 70 kW (95 pk) maar wel een vergelijkbaar rijbereik van rond de 300 km. Renault belooft dat deze onder de 25.000 euro komt (we noteren al vast een vanafprijs van 24.990 euro, als we mogen gokken). Die versie zou in de buurt komen van de Panda, ë-C3 en Inster, die ook allemaal rond die 25.000 euro grens zitten. Voor de volledige vergelijking moet je de tabel onderaan het Panda-artikel even erbij pakken.

Ook interessant!

  • Prijs Renault 5 is bekend: hij is écht goedkoop
  • Prijs Renault Symbioz bekend: voegt deze auto nog iets toe...?
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen
  • Autoblog Podcast #61: Prijs Renault 5 is laag + 30 rijden in Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Renault, renault-5

Vorig bericht: « Beste remmen en vering komen nu vanuit één bedrijf
Volgend bericht: Autoblog Podcast #79: VW Tayron + prijs Fiat Grande Panda »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    11 oktober 2024 om 21:21

    een dramatisch ondersturende asbak die overhyped is.
    waar alleen een ondervoed kind op de achterbank past en een real world range die vet 150km overschat wordt

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      11 oktober 2024 om 22:26

      Heb je er al meegereden?

      Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        12 oktober 2024 om 19:16

        ja, renault had een uitnodiging voor Clue de Greolieres staan, wat niet handig is, omdat ik geen autojournalist ben die reviews maakt met in het achterhoofd dat ik nog ooit uitgenodigd moet worden. ik hoef dus geen bullshit verhaal op te hangen voor een tijdschrift, website of youtube kanaal, bang voor repressailes van fabrikanten wanneer een auto bagger is.

        Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 oktober 2024 om 06:38

      Heb je een linkje naar een vifeo of artikel waar dit duidelijk wordt? Ben wel benieuwd.

      Overigens heb ik echt nooit moeite om het wltp verbruik te halen, vaak rij ik zuiniger. Ga wel vlot door de bochtjes en rem erg weinig.

      Login om te reageren
    • stefan00 zegt

      12 oktober 2024 om 10:56

      Welke review heb jij gezien? Als die 1 ding niet doet is het ondersturen..

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 oktober 2024 om 11:55

      @schuimbekje3: Jij hebt er al mee gereden en voor de gelegenheid ook je kinderen mee genomen?

      Graag een bron, een review o.i.d.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 oktober 2024 om 13:43

      Gewoon een prima B segment auto..

      Login om te reageren
  2. vetnek zegt

    11 oktober 2024 om 22:29

    Van de genoemde merken heeft alleen Hyundai bewezen dat de WLTP range van de EV’s enigszins gehaald kunnen worden.

    Ben benieuwd naar de eerste multi tests van dit “€25k groepje”

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 oktober 2024 om 13:45

      Wat een kletskoek, elke auto haalt de WLTP norm als je rijdt zoals de norm voorschrijft. Het is niet bedoelt als afspiegeling van de realiteit maar als vergelijkingsmiddel onderling.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        12 oktober 2024 om 17:48

        Dat is echt complete onzin, wij hebben diverse EV’S in ons wagenpark, geen 1 haalt de Wltp, bij lange na niet zelfs…..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          13 oktober 2024 om 09:22

          Het is een feit dat WLTP bedoeld is als standaard test cyclus zodat wagens onderling vergelijkbaar is. En het is ook een feit dat het WLTP verbruik wel te halen is. Daar hoef je maar twee dingen voor te doen, in het navigatie systeem de optie “vermijd snelwegen” aan te zetten en ontiegelijk langzaam optrekken, dat doen ze in de WLTP test ook. Natuurlijk ben je dan veel langer onderweg en erger je het andere verkeer maar je rijdt met een lagere snelheid waardoor WLTP verbruik (maar ook een stukje 120 in zit) te halen is.

          Login om te reageren
  3. Allison Burgers zegt

    11 oktober 2024 om 23:14

    Olifant in de kamer: die goedkoopste R5 die nog moet komen, kan niet snelladen.

    In 2026 komt er trouwens ook nog een Twingo E-Tech EV onder de R5. Die moet rond de 20K gaan kosten en is weer een retrokar (design van de oer-Twingo).

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      12 oktober 2024 om 10:37

      [quote] Olifant in de kamer: die goedkoopste R5 die nog moet komen, kan niet snelladen. [/quote]

      Dus compleet waardeloos, moet je uren aan de stekker om zo’n ding weer opgeladen te krijgen.
      Die ellende, is de minder kostende versie niet waard, geen mens met gezond verstand gaat zo’n ellende ding kopen.
      Naast niet snel te kunnen laden, heb je ook nog een waardeloze kleine accu, en weinig vermogen, in een betrekkelijk zware auto voor zijn formaat, dus extra stroom verbruik en een waslijst met nadelen en ellende.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        12 oktober 2024 om 13:46

        Prima als tweede auto, echter vind ik niet kunnen snelladen wel echt een beperking. Onze eGolf doet 40 kW en dat is tenminste nog iets.

        Login om te reageren
  4. HZW zegt

    12 oktober 2024 om 10:27

    Ik begrijp nooit waarom er kleinere accu’s gebruikt worden als er een zwakkere motor toegepast wordt.
    Doe lekker die 52 kW/h accu overal in met de verschillende motor vermogens.
    Dan kan je misschien met een 52 kW/h accu en 95 pk of 120 pk motor wel op een fatsoenlijke range uitkomen.

    Bij de FIAT 500e is het ook een drama met kleine accu en kleinere motor, en mag je blij zijn als je 150 Km ver weet te komen.
    Gelukkig werkt FIAT voor de Facelift 500e aan de ontwikkeling van een veel beter kwaliteit accu pakket.
    Accu’s hoeven niet groter te worden, maar als de kwaliteit al veel beter word gemaakt, kan je al een stuk verder komen.

    De Citroën ë-C3 en Grande Panda worden ook dramatisch qua range, en zijn ook nog veel te duur voor wat je krijgt voor je geld.

    Misschien dat de de nieuwe KIA EV2 een leuke optie wordt, al zal dat veel overeenkomen met de Hyundai Inster.

    Bij kleine EV’s moeten de 4 wielen op de uiterste hoeken staan met zo’n groot mogelijke accu in de vloer.
    Het is juist waardeloos dat je met een klein autootje veel aan de stekker moet.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      12 oktober 2024 om 10:46

      P.S. zeker als er geen snelladen functie op de auto aanwezig is.

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    12 oktober 2024 om 14:07

    Wltp van 300km 8s echt te weinig, geen 1 EV haalt bij lange na niet de Wltp en in de winter helemaal stuk minder. Lexus heeft op haar website een modelletje waar je temperatuur kan invoeren, snelheid, en type RZ, dan rekent het model de geschatte actieradius uit in de stad, snelweg etc. Dan zie je pas wat de invloed van temperatuur en snelheid is…..enorm.

    Zo’n 5 is uitsluitend geschikt voor stadsgebruik en korte afstanden.

    Verwacht zelf bij normaal gebruik in zomer 275km en winter 200km, bij volle bezetting en 130km uur op snelweg, haal er rustig 50km af….

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      12 oktober 2024 om 16:31

      300 km theoretisch is eigelijk al heel ruim als tweede auto, de meeste zullen nog niet in de buurt van 100 km op een dag komen. Dan is het redelijk nutteloos de auto zwaarder en duurder te maken. En voor degene die toch wat km’s zoeken te rijden of voor degene die niet zo makkelijk thuis kunnen opladen is er de grotere batterij.

      Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    12 oktober 2024 om 16:29

    Dus stadsauto, meer niet.

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    12 oktober 2024 om 21:02

    mijn frans is niet zo goed, maar ik hoorde dat er ook een garantie limiet op de bms zit van 40.000kWh. dat zou betekenen dat 500x vol laden en 500x leeg rijden er 40.000kWh door de bms is gegaan en er geen garantie meer is.. in mijn geval is dat 2 jaar… nog een reden om te laten staan.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      12 oktober 2024 om 23:45

      Als je 500 keer de volledige lading hebt leeggereden zit je boven 150.000km. Niet gek als de garantie dan voorbij is.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        13 oktober 2024 om 08:01

        150k voor een nieuwe auto, dan afgeschreven zijn is absurd…. . Al onze zakelijke auto’s, rijden meer dan 250k, sommige zitten op 300k, geen centje pijn, meeste zijn in ons wagenpark Japanners, naar ook Tesla’s, ook met meer dan 200k inmiddels.

        Login om te reageren
        • autogedrocht zegt

          13 oktober 2024 om 17:05

          Wie heeft het over afgeschreven zijn? Het gaat om de garantieperiode. Of geven de “Japanners” garantie op de volledige auto tot 300k?

          Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        13 oktober 2024 om 14:00

        je vergeet dat er ook v2l verbruik is en dat je in de winter moet ontdooien en of preheaten cabine en/of accu. op mijn tesla ben ik 10% accu kwijt per dag aan alleen sentrymode, dus 7kwh per dag, doe daar nog eens cabin overheat bij, preheating accu, en je bent zo elke week 30-> 80% aan het laden zonder 1km gereden te hebben.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North