Vijfcilinder powerhouse…
Audi heeft wat nieuwe foto’s van de TT-RS vrijgegeven, en wie zijn wij om daar niet even wat aandacht aan te geven? De specs kennen we inmiddels: een turbocharged 2.5 liter TFSI vijfcilinder met 340 pk en 450 Nm max koppel. In het vorige artikel waren wat negatieve reacties op de spoiler van de Roadster, maar het staat em goed hoor!
Op de autotentoonstelling van Genève debuteert de Audi TT RS, het topmodel van de TT-reeks. De 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van de Audi TT RS levert een vermogen dat de 300 pk-barrière ruimschoots overschrijdt. Daarmee is de auto goed voor spectaculaire prestaties en een indrukwekkende sound.
De vijfcilinder motor heeft een lange traditie bij Audi. In de Audi TT RS keert hij terug in een zeer geavanceerde vorm. Zo heeft de 2,5-liter krachtbron van dit sportieve topmodel directe benzine-inspuiting en turbotechnologie. Dat leidt tot indrukwekkende prestaties zoals een sprint van 0-100 km/h in minder dan vijf seconden en een topsnelheid die is begrensd op 250 km/h. De Audi TT RS heeft quattro permanente vierwielaandrijving, een geavanceerd sportonderstel en een ruim gedimensioneerd remsysteem. Wat de Audi TT RS ook tot een echte ‘driving machine’ maakt, zijn de compacte afmetingen en de lichtgewicht constructie (Audi Space Frame-technologie).
Toch direct een stuk minder gay… :D
@F1l1p: toch blijft het een echte kappersauto, vooral de cabrioversie.
Ziet er lekker uit, al vind ik de spoiler een beetje jammer.
Maar ik dacht dat ze de naam TT-RS niet mochten gebruiken van Porsche….
liever dan een echte, namelijk een (2dehands) porsche.
het is geen kappersauto meer, maar een mooie auto :)
de oude had het kappersimago, deze denk ik wat minder, en terecht.
mooi spoilertje hoor :D
Een TT cabrio heeft wel wat,
in de dichte zie je als volwassen vent echt helemaal niks
(misschien dat er daarom vooral vrouwen in rijden????)
En met het dak eraf kan je nog eens zien waar je heen rijdt.
Oewh dat blauw staat hem héél goed :D
En de Coupé kan de spoiler inderdaad wel hebben, de cabrio vind ik van niet…
Als dit een kappersauto is, zou ik bijna spontaan kapper worden :P
Vreemd, er staat nu wel dat hij begrensd is op 250, terwijl in dat Duitse persbericht nog 280 stond.
@Romano: Die spoiler is noodzakelijk, of het nou mooi is of niet hij moet er er gewoon op om de veiligheid te waarborgen. Ik vind’m op de coupé trouwens top staan, op de cabrio een stuk minder maarja je kan niet alles hebben… En die naam is er al een paar maand geleden doorheen gedrukt.
Heel vet! Spoiler ook zeer geslaagd!
Doe mij maar een roadster in het blauw a.u.b.
doe mij dan maar die ford kuga, ook een 2.5
Ik ging hem gewoon TT-S genoemd hebben. Specificaties zijn toch net iets te weinig extreem om er RS van te maken :-).
Nuja, zotte prestaties (v8 bvb) ging motorisch mss wat dicht bij de r8 aanleunen.
En verder, is een mooie auto (ook al vind ik het een uitmelking van het vorige model), maar ik zou er als man niet willen in gezien worden.
Doe mij maar een blauwe coupé wegens de torsiestijfheid, en hij is waarschijnlijk ook nog eens een ietsiepietsie sneller ;-)
Nah, toch echt liever zonder die spoiler hoor! Wat voor nut zou die nu hebben? (tailhappy zijn is een goed ding! :P )
Ja sorry hoor, maar het uiterlijk verschil tussen dit en een huis, tuin en keuken tuner is bijna nihil.
een 2.5L een RS? Waarom geen mooie V6/V8? :(
Wat een mooie foto boven het artikel zeg, echt heel mooi dat blauw :)
lekker, hoeveel mag dat dus kosten?
@Rick dos.
Dit doet Mansory inderdaad veel beter. ;)
hoeveel gaat ie nou uiteindelijk kosten?
wel jammer dat er een 5 cyl in gaat, warom geen dikke V6 of V8, daar zou je dan ook meer uit gepompt kunnen hebben, of mischien wille ze niet meer dan dit omdat hij dan een r8 klein maakt ofzo?
@HH.
Altijd maar dezelfde blokken is ook zo saai.
Daarbij klinkt dit een beetje 10cilinder(of andersom) achtig en dat is wel lekker.
Die dichte versie is best gaaf, maar om die cabrio versie moet ik toch elke keer weer erg hard lachen. Gelukkig is ie dusdanig snel dat mensen je hoofd niet hoeven te zien, of nog erger: dat ze zien dat je daar als man in rijdt.
RRRRRRrrrrrS
Nou, hoe erg men hem ook aanprijst, ik had alleen de achterbumper op een andere auto gezien. Die auto zou ik dan wel willen hebben. Alleen de achterbumper vind ik geslaagd, ook al mag het 5cylindertje er ook zeker zijn.
Deze motor beloofd wat voor de nieuwe Golf, R25?
Tommy: hij is begrensd op 250. Onbegrensd zou hij de 280 halen. Dat staat tenminste in het Duitse persbericht (ja, beide getallen staan erin, lees maar goed).
En iemand noemt de 2.5T van de Kuga: lees mijn reactie bij dat artikel maar eens. In feite is het allemaal dezelfde motor in de basis :)
@mx5/rx8owner
Zo extravagant hoef je niet eens te gaan. Rieger is al genoeg. ;)
@HH,
Lichtvoetiger+een mooier geluid…….
de coupé is goed de roadster is fout…
Een cabriolet moet toch een beetje eleganter blijven naar mijn mening.
Spoiler op roadstar nog steeds niet geslaagd…
@Rick Dos,
Rieger sucks bigtime….
@Windhoos
Yep, I know….
jammer dat de spoiler niet meer ingeklapt kan worden….
dit hoeft van mij allemaal niet, ik vind de TT een mooie auto, maar vind die audi lampen toch niet zo heel mooi (met die led)
Jammer dat iedereen blijft zeuren over een V6/8 motor of een DSG-bak. Ze moeten je eerst maar is gaan verdiepen in de technische achtergrond alvorens ze gaan mekkeren en klagen. Natuurlijk alles is mogelijk, maar het is gewoon niet rendabel om voor 1 model de complete aandrijflijn opnieuw te ontwikkelen en een nieuwe turbo-five is ook gewoon veel vetter dan een V6 vind ik persoonlijk!
@Sorcerer: Blok is gebaseerd op de nieuwe generatie 2.0 TFSI (+ 1 cilinder).
Geniaal, niemand vind 350 pk in een klein coupe’tje meer genoeg..
Ding zit binnen de 5s op de honderd.. Volgens mij is dat erg rap.
Leuk om te vergelijken, hij heeft 20 pk meer dan de cayman s en die zit in 5,2 op de 100.
En dat is toch de opdracht van de auto? Als aanval op de porsches?
Best gelukt, volgens de cijfers.
Hij ziet er wel goed uit. Altijd leuk, die top modellen van Audi. De standaard TT vind ik niet zo geweldig, maar dit zou ik dan wel op m’n oprit tolereren ;)
@Rick dos.
Zullen we er gelijk kunst(kuch)/ART van maken. :shock:
neej sorry, cabrio’s en spoilers gaan gewoon niet samen! Als je toch als ober wilt spelen koop dan de coupe
@mx5/rx8owner
Zolang het maar huis, tuin en keuken is. ;)
@matt: De TT weegt ook minstens 200 kilo lichter dan de R8.
Behalve als je de loodzware VR6 hebt, maar dit is een nieuwe generatie 5-in-lijn motor.
Dan heb je gewoon geen V8 of zescilinder nodig om snel te zijn. Hiermee kun je denk ik de R8 al bijna mee bijbenen…
Zo is dat Nick!
Spoilertje staat trouwens niet op de cabrio…!
En tóch zou ik liever een tweede hands Cayman kopen. Deze RS is wel vet, maar vet op zo’n manier dat het niet meer heel stoer is, omdat het tóch een kappers auto is. Het zal ongetwijfeld een goede bak zijn om in te rijden, maar het heeft gewoon een vleugje ”gay” over zich.
En nu in gifgroen! Dat zou echt helemaal het einde zijn (vooral op de Coupé)
Die spoiler kan echt niet op een cabrio. Een RS cabrio zowieso al niet eigenlijk.
Magoed, als het auto’s verkoopt zullen ze het toch doen
@mx5/rx8owner & @Windhoos
Ik hou toch wel van een V6/V8je hoor :), hopen dat het niet op
een normale saaie 2.0TFSI gaat lijken dan, net als bij die 1.8T’s,
allemaal kleine saaie eenheidsworst blokjes met een turbo.
@HH,
Het gaat niet om de afmetingen, maar om wat je ermee doet. Daarom is mijn meid denk ik ook zo blij met me…….
Je hebt iig wel keuze uit 4 verschillende (voor)bumpers; normaal, s-line, S en RS :) Zou je ook combinatie pakketten hebben voor als je de S line voorbumper mooi vindt maar ook de RS achterbumper wil hebben. Of je haalt ze alle vier en kan je zo nu en dan wisselen ;) Een beetje mode bewust persoon kan natuurlijk niet lang met dezelfde voorbumper rijden.
Dikke bak,maar enorrm veel geld voor een vag product
Als je goed leest staat er in het Duitse bericht dat er een optie is om de begrenzer er af te laten halen en word hij 280 Km/u snel.
Ice.
@HH.
Dit klinkt anders verre van verkeerd. ;)
Zeker vergeleken met de blokjes die jij opnoemt. Die hebben niet echt een motorgeluid wat uitdaagt om eens lekker te gaan trappen.
@HH.
Ik doelde uiteraard op de 4 cilinders. ;)
Ik zie trouwens dat er meer mannen in een tt rijden dan vrouwen.Incl de cabrio
Coupe met vleugel (in wit): Mega geil, fap fap fap, all the way
Cabrio met vleugel (in wit): Gay car nr.1, mag ik een teiltje…
Wat een verschil een dak al niet kan maken…
@Ollie .. ongelooflijk toch .. het kleinebreinnapraatsyndrome ..
@Windhoos
LOL, dat is ook waar :D Maar klein en ik gaan niet samen hahaha
@mx5/rx8owner
Mooi geluidje, nog iets te braaf maar daar kan wat aan gedaan worden.
Ik snap het ook wel als ik even de verbruiken opzoek van bv. de 3.2v6 TT
dat dit nu meer de nieuwe weg is maar was toch een beetje traditie :p.
@jesper
ipv kapper worden.
dan word ik liever een succesvolle ondernemer, zodat ik een 430 Scuderia spider kan kopen
@HH,
ik haal meestal toch nog wel 1 op 10 met m’n 3.2V6 TT DSG, ben benieuwd wat deze verbruikt.
Over de TT-RS; iets te veel tupperware, zou eerder kiezen voor een tweedehands cayman…
Wat gay met dat spoilertje..
Gay of niet Gay…. Doe mij maar een witte met spoiler !!
Wat een gave bak is dit zeg 8)
tjonge, dat eeuwige kappers gezeik ook altijd….. geef gewoon toe dat Audi lekker bezig is op het moment en prachtige auto’s maakt met een afwerking waar de overige premiummerken geen concurrentie (kunnen) zijn.
Volgens een duitse geleerde zijn BMW en Mercedes gaan samenwerken om Audi (de nieuwe maatstaf) te kunnen beconcureren.
WAT VET!! :D echt GRUWLIJK!! :twisted: helemaal in die kleur blauw
echt fantastisch!
Ik dacht dat de TT-RS een 5 cilinder met supercharger EN turbo zou krijgen? :|
Ik vind een RS cabrio trouwens echt totaal overbodig. Cabrio’s zijn per definitie niet geschikt om keihard mee te gummen. Daar zijn ze gewoon niet stijf genoeg voor. Daarom is er ook geen hardcore variant van de Boxster maar wel een van de Cayman.
Ik blijf de TT ook veel te smooth vinden. Een allemans vriend. Vergelijkbaar met Golden Retrievers en Saai-radio met hun easy-listening muziek. Dus inderdaad voor dames kappers.
Ik ken dus geen een dameskapper die een TT heeft. Altijd een onzinnige opmerking gevonden. Ik weet nog dat de eerste TT uit kwam, dat was echt waanzinnnig, super design. Het leek wel of er een concept zo van de tekentafel in productie ging (was het ook).
Doe de TT-RS maar in het zwart coupe graag!
Zou het niet logisch zijn als het een halve V10 is (van de R8 FSI V10 5.2L) …moeten we nog wachten op de boringxslag gegevens…
VAG had toch al een 5 cilinder in ’t modelgamma? Dus vast geen gehalveerde V10 denk ik
Dat gemekker over een V6 of V8 een V8 past nooit onder de motorkap, een TT heeft immers de motor dwars liggen. Een V6 met Turbo wordt wel erg zwaar op de voorwielen en produceerd heel veel hitte. De V(r) 6 van VAG is al een behoorlijke heethoofd (een cilinderkop voor 6 cilinders en compacte bouw. Ik denk dat een 5 cilinder turbo een hele hoede en slimme greep is geweest. Niet al te zwaar goed te koelen, meer dan voldoende vermogen, en grijpt terug op het verleden van Audi. De persoon die de vergelijking maakt met de 2,5L van Volvo (welke in de Ford Kuga en zo’n beetje elke andere Ford ligt) VAG heeft nooit Volvo motoren gebruikt. Volvo wel van VAG maar dat is een ander verhaal. Dit is gewoon van voor tot achter een VAG motorblok dus geen Volvo.
Krijg je de batterijen erbij?
Heerlijk wagentje :D
Audi’s 5 cilinder rises again :)
waar is die kapperswagen gebleven dit is egt vet :D
Doe mij die blauwe roadster maar
Wat een gave specs. en design! Echt jammer van dat spoilertje, is de inklapbare variant van de mindere broeders toch vele malen mooier. Dat spoilertje verziekt zo erg de boel naar mijn mening, dat als ik het geld zou hebben voor deze wagen dat ik gewoon naar iets anders zou gaan zoeken. Op de coupe gaat het nog wel, maar bij de cabrio is het echt buiten proporties.
Veder natuurlijk een droomauto. Jammer dat hij niet leverbaar is met DSG-7TRAPS.
@JH: Die gegevens zijn van’t zomer al vrijgegeven en het is geen halve V10, het is een langeslagmotor die, zoals ik hierboven al zij, gebaseerd is op de nieuwe 1.8/2.0 TFSI blokken met ketting aangedreven nokkenassen. Door de kleine boring is het blok erg kort en kan dus overdwars ingebouwd worden.
DSG-transmissie is niet leverbaar omdat dat type het vermogen simpelweg niet trekt en het niet rendabel is om een versterkt exemplaar te ontwikkelen.
-edit: nutteloze bijdrage-
echt vet dik, zal wel vreslijk snel en wendbaar zijn..
Verschrikkelijk vet! Denk dat dit aardig dicht bij de prestaties van een R8 V8 komt, kwa acceleraties iig! en iedereen die zeikt over V8jes en v6jes: die zijn zwaarder, logger, en waarschijnlijk minder explosief om te rijden. Bovendien verbruiken ze nog meer ook;) En 5 cyl audi motoren klinken prima, daar kan je niks over zeggen, in onze A6 hangt ook een 5 cyl(ja, ik weet het, onze A6 is oud:P)
Hier is een auto van drie jaar al oud EJS ;-)
@ Windhoos
dan is onze ’94 A6 bijna oldtimer^^