• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer info Mercedes SLC/Gullwing

Auteur: chefke, gepost 11 mei 2008 om 16:06 – 48 Reacties

Mercedes SLC

Net als McLaren is ook Mercedes bezig met haar eigen supercar. Deze SLC komt in 2010 op de markt. De SLC zal de concurrentie aangaan met de Porsche 911, de Audi R8 en de toekomstige BMW M10. Nu is er meer informatie uitgelekt. Joepie!

Volgens Carmagazine zal de SLC iets kleiner en lichter worden dan de huidige SLR door een nieuw aluminium spaceframe. Het gewicht wordt 1650 kilo waarbij de gewichtsverdeling bijna 50/50 is, namelijk 52% achter en 48% voor. De kracht wordt geleverd door een 6,2-liter V8 met tenminste 550 pk. Daarmee heeft de SLC iets minder power dan de SL Black Series maar door een lager gewicht zal hij toch sneller zijn. De SLC moet namelijk binnen de vier seconden op de 100 zitten.De topsnelheid zal rond de 300 km/u bedragen. Om die kracht te beteugelen werkt Mercedes aan een nieuw remsysteem dat lichter en sterker is dan conventionele systemen.

Het design zal lijken op dat van de gefacelifte SL maar op een aantal punten afwijken. De SLC zal bijvoorbeeld beschikken over vleugeldeuren, LED-achterlichten, een hydraulische achterspoiler en andere voor- en achterbumpers.

De coupéversie van de supercar zal onthuld worden op de autoshow van Genève in 2010. Een roadster zal een jaar later leverbaar zijn. Van beide auto’s wil Mercedes maximaal 6000 exemplaren bouwen. Als dat gaat lukken natuurlijk. (via WCF)

Ook interessant!

  • Monceau Automobiles - Mercedes SLC
    Monceau Automobiles - Mercedes SLC
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, SLC, Supercars

Vorig bericht: « Kruising tussen Jeep en Ferrari: de Jerrari
Volgend bericht: Klassieker: Chevrolet Corvette C2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevin zegt

    11 mei 2008 om 16:10

    -Edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Willy zegt

    11 mei 2008 om 16:19

    Concurrent met de R8 ? De R8 ziet er uit als een supercar maar heeft maar 420 pk. R8 zou je vergelijken met de Z4M en SL

    Login om te reageren
  3. Donstil zegt

    11 mei 2008 om 16:20

    Een auto die de SLR moet gaan opvolgen gaat toch geen 150.000 kosten zoals de R8 ????

    Login om te reageren
  4. audi-fan zegt

    11 mei 2008 om 16:29

    @willy
    dat slaat nergens op, de invicta s1 ziet er ook uit als een supercar en heeft krap 400 pk

    Login om te reageren
  5. J. zegt

    11 mei 2008 om 16:32

    Ziet er prachtig uit, maar ik vind dat de term supercar nogal snel in de mond wordt genomen.

    ‘Super’ vind ik een Enzo, Zonda of F1.

    Login om te reageren
  6. Mercedes zegt

    11 mei 2008 om 16:54

    @ J.

    De SLR is een supercar en dit is de opvolger van de SLR en is dus in mijn ogen ook een supercar.

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    11 mei 2008 om 17:13

    Het lijkt me niet echt concurrentie voor de 911 en de R8. Eerder voor een F430 of een Gallardo.

    Login om te reageren
  8. GeoBem007 zegt

    11 mei 2008 om 17:20

    911 is een groot woord. Gaat van de Carrera tot en met de GT2 dus :-)

    Login om te reageren
  9. Edman zegt

    11 mei 2008 om 17:21

    @ Mercedes

    Hoe kan het nou een waardige opvolger van de SLR zijn als die moet gaan concureren met de 911, de R8 en de GT-R?

    Login om te reageren
  10. Edman zegt

    11 mei 2008 om 17:22

    @ GeoBem007

    R8, wat jij wilt…

    Login om te reageren
  11. Apache zegt

    11 mei 2008 om 17:38

    Is dat niet gewoon dit ding?

    … dat zogezegd verondersteld was een Black series te zijn, maar het duidelijk niet is?

    Login om te reageren
  12. W1ck3D zegt

    11 mei 2008 om 17:43

    Idd, er zijn zoveel ‘supercars’ tegenwoordig dat het hoog tijd wordt dat het begrip eens opnieuw benoemd wordt.
    In mijn ogen heb je enerzijds sportwagens en anderzijds supercars.
    Sportwagens zijn eerder tem 315 km/uur en supercars zijn degene die daarboven gaan.

    Sportwagens zijn ondermeer de 997 turbo, R8, F430, Gallardo, Aston Martin Vantage, etc.
    Supercars is de créme de la créme: Veyron, Pagani, MC12, SLR

    In het geval van de SLC denk ik eerder dat het een sportwagen wordt ipv een supercar.

    /mierenn**ker mode off… :)

    Login om te reageren
  13. Apache zegt

    11 mei 2008 om 17:44

    … en wat was dit dan eigenlijk? Dit was toch de Mercedes SLC zoals die bekendgemaakt was?

    Login om te reageren
  14. F1-freak zegt

    11 mei 2008 om 17:58

    Lijkt me een leuk karretje, maar ik vind dat ze als ze de vormgeving van de gefacelifte SL gaan gebruiken, ze wel een keuze moeten maken: of de hoekige vormgeving van de voorkant óf de ronde vormgeving van de rest van de auto.
    Oh ja: @ W1ck3D: Helemaal mee eens! Het begrip ‘supercar’ is te veel opgerekt.

    Login om te reageren
  15. FlorisFerrari zegt

    11 mei 2008 om 18:11

    Als topsnelheid van de F430 wordt meer dan 315 opgegeven, en dan zou dat volgens jou een supercar zijn. Toch?

    Login om te reageren
  16. C6.R zegt

    11 mei 2008 om 18:31

    @ Apache: Zo moeten ze hem gewoon uitbrengen, mooier wordt het niet!

    Login om te reageren
  17. sti-lover zegt

    11 mei 2008 om 18:33

    was het niet deze waar al een tijdje gelede spyshots van waren ?

    http://webdelautomovil.com/wp-content/uploads/2008/04/mercedes-slc-gullwing-1004-1.jpg

    Login om te reageren
  18. W1ck3D zegt

    11 mei 2008 om 18:36

    @FlorisFerrari: hm ja, misschien nog een nuance dan, de wagen in kwestie moet de top van de firma zijn :) Enzo dus wel, F430 niet ;)

    Nu ja, een definitie van wat een supercar is, is niet eenvoudig maar wat ik wil zeggen is dat het predikaat supercar te vaak gebruikt wordt…

    Login om te reageren
  19. Thijs zegt

    11 mei 2008 om 18:45

    Ik wil weer de Gullwing doors van de originele Gullwing.

    Login om te reageren
  20. Tombnolz zegt

    11 mei 2008 om 19:02

    Als ze maar niet opnieuw vervallen in zeevruchtendesign, zoals met de SLR…

    @ W1ck3D:

    Er zit wel wat in, in die definitie van jou, maar er zijn nog andere criteria: een extreem uiterlijk & een superhoge prijs. En omdat de Murcielago veel minder duur is dan de SLR & de Veyron enzo, maar toch gelijkaardige prestaties levert, vind ik het geen supercar. De Réventon, dát is Lambo’s supercar.

    Login om te reageren
  21. Chuck zegt

    11 mei 2008 om 19:04

    @ Apache,

    Dat is gewoon een Porsche 911 met een Mercedes teken :P

    Zo mogen het mercedes logo in de grille wel weghalen van mij :)

    Login om te reageren
  22. Apache zegt

    11 mei 2008 om 19:13

    @ Chuck

    911? Waar? Als je die rode bedoelt, moet je wel superblind zijn! Ronde voorlichtjes, ok… Made in Stuttgart, ok, maar niks, maar dan ook niks anders heeft met Porsche te maken! Kijk gewoon ;)

    Login om te reageren
  23. W1ck3D zegt

    11 mei 2008 om 20:58

    @Tombnolz: “De Réventon, dát is Lambo’s supercar”

    +1

    Login om te reageren
  24. majinstar zegt

    11 mei 2008 om 21:02

    Ze hebben toch al de SLR ??

    Login om te reageren
  25. Jordey zegt

    11 mei 2008 om 21:18

    @ Majinstar
    De SLR is volgens mij vanaf eind 2008 niet meer te koop.
    En de SLR is toch verouderd. Het Originele ontwerp stamt alweer vanaf de jaren ’90 dus kan je nagaan hoe hard een vervolg auto nodig is.
    Wat ik wel jammer vindt, is dat de SLR echt super-hyper sport wagen was. Ik denk dat als je dit verhaal hoort ”De nieuwe SLC moet het opnemen tegen de 911 ( welke nieuwe sportwagen niet zou je zeggen ) en de audi R8” Dat je dan bedenkt dat dat geen echte super hyper cars zijn. Ik bedoel maar. Een R8 is niks vergeleken een gallardo. En de Gallardo is ook nog geen eens een Super Hyper car. Dus ik vindt het allemaal maar vaag. En als die SLC er dan eindelijk is, Denk je dan niet dat de SL65 AMG Black Series die SLC Vermorselt?

    Login om te reageren
  26. Rick dos zegt

    11 mei 2008 om 21:21

    Jezus, 1650 kilo.

    Wat is dat toch met Mercedes en overgewicht?

    Login om te reageren
  27. Marina zegt

    11 mei 2008 om 21:27

    Ik neem aan dat hij Lambodeuren gaat krijgen. Vleugeldeuren is toch niet meer van deze tijd. Niet echt handig in je carport ook, naast de R8 en de 911…

    Login om te reageren
  28. JPM zegt

    11 mei 2008 om 21:57

    @ Rick dos

    Mercedes kennende veel (overbodige)luxe en die vleugeldeuren zullen ook wel niet helpen.

    Login om te reageren
  29. JH zegt

    11 mei 2008 om 23:44

    het wordt een knaller…

    Login om te reageren
  30. Laurens zegt

    12 mei 2008 om 01:53

    Als ik die foto van Apache zie, denk ik aan 2 auto’s. 1: Ferrari 612 Scaglietti, en 2: Alfa Romeo 8C.
    Nummer 1 kan ik nog begrijpen van mezelf.. maar 2?

    Vind ik persoonlijk die geplaatste foto van Apache mooier dan die bovenaan in het artikel.
    But hey, that’s just me.

    Login om te reageren
  31. majinstar zegt

    12 mei 2008 om 09:40

    @t Jordey: Daar heb je gelijk in. Een tijdje geleden was er ook een blog over gemaakt ( op deze site ). Maar ik snap niet dat Mercedes perse een nieuwe variant wilt uitbrengen, terwijl ze er al een hebben ??? Wek de SLR gewoon weer tot leven net als Frankenstein.

    Login om te reageren
  32. Silverarrow zegt

    12 mei 2008 om 10:30

    Klinkt op zich goed, die specificaties zijn lang niet slecht. De genoemde beoogde concurrentie kan wel inpakken als deze specificaties waar zijn, dus ik vraag me af of deze auto niet iets hoger moet worden ingeschat.

    @ Rick Dos: Hoezo? Tegenwoordig weegt een Ferrari 599 GTB, Audi R8, Porsche 911 Turbo, Lamborghini Murcíelago, Nissan Skyline GT-R of Aston Martin DBS ongeveer hetzelfde. Daar heb ik je nooit over horen klagen…

    Login om te reageren
  33. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 10:41

    @JPM

    Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn.

    @Silverarrow

    Audi R8 1560 kilo mét vierwielaandrijving
    Porsche 911 (turbo zie ik niet als concurrent) 1450 kilo
    Ferrari 599 en de Murci zie ik niet als concurrent
    Maar de Ferrari 430 en Gallardo kun je als concurrent zien en die wegen resp. 1450 kilo en 1430 kilo.
    De GT-R is gewoon zwaar en daar heb ik zeker wel over geklaagd. Alleen Nissan heeft mij nooit teruggebeld.
    En de DBS zie ik ook niet als concurrent.
    Maar de AM V8 weer wel en die weegt 1570 kilo.

    Al met al -als het allemaal natuurlijk waar is- is deze auto zwaar t.o.v. z’n concurrenten.

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 11:13

    @Rick dos: oh heb je dat mailtje niet ontvangen? Speciaal voor jou zijn ze bezig met de V-spec GT-R..

    Enne over zwaar gesproken…Niet alleen Mercedes maakt auto’s die te zwaar zijn. Bmw ook. Want, wat weegt de nieuwe M3 rijklaar? En de M6? (zal je helpen de m3 heeft een ledig gewicht van 1675kg volgens de RDW en de M6 maar liefst 1785kg volgens BMW)

    Dus eigenlijk is 1650kg gegeven de specificaties van de SLC helemaal niet verkeerd. In mijn ogen wel teveel, maar dat geld voor 80% van alle auto’s tegenwoordig. Sign of the times.

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 11:39

    @w0o0dy

    Appels, peren.

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 12:04

    @Rick dos: Ja dat klopt maar daarom niet minder waar… Ook BMW maakt te zware auto’s…

    En als dit een iets lichtere sportievere opvolger van de SLR moet zijn dan klopt het allemaal aardig want die weegt leeg 1668kg. Daarbij weten we niet of de hier genoemde 1650kg incl vloeistoffen is of echt het lege gewicht van de auto….. Het blijven speculaties. Stel dat dit het rijklaar-gewicht is… dan hebben we het over een 550pk sportwagen van onder de 1600kg… dat is iets zwaarder dan een Aston of de R8 maar niet zo enorm veel meer. Kortom, te vroeg om Mercedes daarover af te zeiken.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 12:09

    @wOoOdy

    Waar heb je trouwens die gewichten vandaan?

    M3 sedan volgens RDW 1580kg 50-ZF-TZ
    M3 coupé volgens RDW 1555kg 40-XL-NJ
    M6 coupé volgens RDW 1685kg 65-SG-NJ

    Nu kan ik het gewicht van de M6 nog wel plaatsen, want je moet er nog een gem. passagier van 70 kg. (?) en 30l (?) brandstof ofzo bij tellen.

    Maar die van die M3 kan ik niet plaatsen.

    Login om te reageren
  38. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 12:13

    @w0o0dy

    Je mag er toch van uitgaan dat het gewicht gemiddeld genomen is.

    Maar zoals ik al zei als het allemaal waar blijkt te zijn. And if so, dan is die gewoon zwaar t.o.v. z’n concurrenten.

    Login om te reageren
  39. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 12:30

    De cijfers van het gewicht van de M3 komt van de site van BMW, net als dat van de M6.
    Gewicht in kg
    Ledig gewicht EU/NL (RDW) 1.655 (1.675)

    M6 http://www.bmw.nl/nl/nl/general/downloads/_narrowband/pdf/BMW_M6_Coupe_Cabrio_brochure_maart_2008.pdf?download=true

    M3 http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/allfacts/engine/technical_data.html

    Login om te reageren
  40. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 12:36

    Kwam trouwens in de Brochure van de M6 nog iets interessants tegen…. Bmw houdt ons een beetje voor de gek….. Het gewicht is zonder opties (die standaard zijn op de M6…. hoe dat kan snap ik ook niet, maar daarom is het gewicht bij de RDW lager dan het werkelijk is…)

    Copy-paste M6 Brochure… in de kleine lettertjes staat:
    “Fabrieksopgave. De RDW-gewichten liggen 100 kg lager. Ledig gewicht geldt voor auto’s in standaarduitvoering. Speciale uitrusting en accessoires kunnen dit gewicht verhogen.
    2 Elektronisch begrensd.
    3 De motoren van de BMW M6 Coupé en M6 Cabrio zijn ontworpen voor het gebruik van Super-plus (RON 98). Wordt Eurosuper (RON 95) of RON 91 getankt, dan nemen de prestaties af.”

    Login om te reageren
  41. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 12:43

    Nee, dat verschil is te verklaren door Europese regelgeving.

    Ik weet dat de EU norm is dat je een bestuurder met een x gewicht en benzine met een x gewicht moet meenemen in je berekening.

    Wat ik echter niet begrijp is dat ze bij de M6 zetten dat je 100 kilo er af moet halen voor RDW waarden maar bij de M3 er weer 20 kilo bijtellen.

    En v.w.b. de opties is het zo dat er alijd opties erbij genomen kunnen worden. Ik noem maar wat (niet dat het zo is) standaard zit er geen airco op de auto maar als je een airco erbij neemt dan heeft dat invloed op de auto. Dat is overal zo.

    Login om te reageren
  42. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 12:50

    @Rick dos: het lijkt erop dat BMW kale auto’s (dus zonder de standaard aanwezige accesoires) aanlevert voor de RDW keuring en dat alle afgeleverde auto’s wel de normale standaard uitrusting meekrijgen. Een trucje om de wegenbelasting te drukken (en evt andere belastingen in andere landen)?

    Login om te reageren
  43. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 12:50

    Nee, hier is wat ik erover gevonden heb.

    Ledig gewicht binnen de EU: de aangegeven waarde is inclusief een tankvulling van 90%, 68 kg voor de rijder en 7 kg bagage. Het ledig gewicht geldt voor automobielen in standaarduitvoering. Opties kunnen dit gewicht verhogen. In Nederland hanteert de RDW een 100 kg lager gewicht.

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    12 mei 2008 om 14:56

    @Rick dos: Ergens klopt er dan nog steeds iets niet helemaal… 68+7+63 is ruim meer dan 100kg (nml 138). Als het alleen met de bagage/brandstof en passagier te maken had, dan zou het gewicht volgens de RDW dus 138kg lagen moeten zijn dan die 1785 en dus op 1647 uitkomen… Raar verhaal.

    Login om te reageren
  45. Tombnolz zegt

    12 mei 2008 om 15:43

    @ Marina: retro is “in”, weet je wel?

    @ wOoOdy & Rick dos:

    Ga maar gezellig door, maar ik denk dat héél weinig kopers naar het gewicht kijken, laat staan er een auto voor laten… Overigens ben ik wel van mening dat de auto’s heden ten dage echt te zwaar zijn geworden en dat dat gewicht echt kan (en moet) gedrukt worden. Een 207 3d 1.6 hdi bijvoorbeeld weegt leeg al 1172 kg!

    Login om te reageren
  46. Rick dos zegt

    12 mei 2008 om 16:41

    @w0o0dy

    Enige uitleg die ik er aan kan geven is dat ze 100 kilo als standaard voor elke auto hebben gegeven. Aangezien niet elke auto dezelfde tankinhoud heeft.

    @Tombnolz

    Kopers trekken zich daar helemaal NIETS van aan. Maar we zitten hier JUIST om over de auto’s te discussiëren. Wat de kopers er van vinden is niet belangrijk. ;)

    Login om te reageren
  47. Chief_S5 zegt

    12 mei 2008 om 17:50

    Als het de opvolger van de SLR moet zijn, dan moet het een auto worden die gaan concurreren met de Murciélago LP640, Carrera GT (ookal is die uit productie, maar in die categorie valt ie wel.), Gallardo LP550, 911 GT2, en vast nog wel meer supercars uit het middensigment.

    Het onderste sigment bestaat uit de R8, GT-R, verschillende 911’jes, en nog meer.

    Het hoogste sigment (hypercars zou ik ze noemen) zijn dus de Veyron, SSC-nogwat, en misschien nog andere gestoorde wagens van wat minder bekende autobouwers.

    Voor het geval je hierop uitbundig wilt gaan reageren dat er geen zak van klopt, dit is zoals IK het zie. :)

    Login om te reageren
  48. 9ff GT9 (Citroën C5 Ligne Business) zegt

    13 mei 2008 om 12:11

    Je hebt sportscars supercars en hypercars, wat je bij welke vind horen is volledig persoonlijk… Ik hang de indeling van Chief_S5 aan. Ik denk dat deze auto nooit zo goed zal zijn als de Nissan GT-R daaintegen denk ik dat hij wel een stuk mooier is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North