• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingen

Auteur: Dizono, gepost 27 september 2016 om 21:19 – 42 Reacties

Afbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingenAfbeelding Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingen

BMW M3 Concepts
Een leuk setje foto’s van BMW, dat een zwikje prototypes bij elkaar heeft verzameld die twee dingen gemeen hebben: het zijn M3’s en ze gingen nooit in productie.

Dit jaar is het precies 30 jaar geleden dat de eerste M3 het licht zag en dus besloot BMW een aantal bijzondere modellen bij elkaar te brengen: M3’s die nooit in productie gingen. Tot en met de voorlaatste M3 was deze er altijd als Coupé en Cabrio, tegenwoordig heten deze M4. De Sedan was er alleen van de E36, E90 en F80, terwijl een Touring of Compact nooit gebouwd werden. Tenminste, niet in serieproductie. Hieronder een overzicht van de geleverde carrosserie-uitvoeringen.

BMW M3 E30 (1985-1992)
-Coupé
-Cabrio

BMW M3 E36 (1992-1999)
-Sedan
-Coupé
-Cabrio

BMW M3 E46 (2000-2006)
-Coupé
-Cabrio

BMW M3 E90/92/93 (2007-2013)
-Sedan
-Coupé
-Cabrio

BMW M3 F80 (2014-)
-Sedan

BMW bouwde van de E36 een enkel exemplaar van de M3 Compact. Hoewel het prototype beschikt over exact dezelfde techniek als de andere M3’s: een 3.2 l6 met 321 pk, werd voor een productiemodel een motor met iets minder vermogen overwogen. Aangezien de Compact 150 kilo lichter is dan een vergelijkbare M3 Coupé, is de auto ook een stukje sneller en dat kan natuurlijk niet. De auto moest namelijk een instapper voor de M-reeks worden, die ook jongere kopers moest aanspreken. Uiteindelijk werd het project afgeschoten en moesten we nog vele jaren wachten op de BMW 1M Coupé als nieuwe instapper van het Motorsport-gamma.

BMW M3 Compact

Een ander bijzonder model is de M3 Touring uit 2000, van de E46-generatie (M3 CSL-rijtest). Daar waar de M5 vaak als Touring leverbaar is geweest en is, is er nimmer een M3 met grote laadruimte geweest. Deze werd echter wel overwogen en de auto was ook bijna productierijp. De grootste uitdaging bleek het geschikt maken van de standaard 3-seriebody voor ombouw naar een M3. De auto moest dus een groot deel van het standaard productieproces doorlopen, om pas op een later moment afgebouwd te worden als M3. Daarvoor was het bijvoorbeeld een vereiste dat de achterportieren gelijk zouden zijn aan die van de reguliere E46 Touring. BMW slaagde hierin en de M3 Touring leek dan ook klaar voor productie. Helaas kwam het nooit zover en BMW acht ook zestien jaar na dato de tijd nog niet rijp om aan te geven waarom deze auto niet in productie is gegaan.

BMW M3 Touring

Waarschijnlijk kun je je de BMW M3 E93 Pickup nog wel herinneren. In de winter van 2011 werd er diverse malen een geheimzinnige BMW M3 gespot rondom de ring, een M3 met een open laadbak om precies te zijn. Niet geheel toevallig werd de auto op 1 april 2011 officieel onthuld. Geintje natuurlijk, maar wel een leuk geintje. Anders dan je misschien zou verwachten, gebruikten de technici een cabrio als basis en geen coupé. De cabrio leent zich door de extra chassisverstevigingen namelijk beter voor een dergelijke ombouw.

BMW M3 Pickup

Wat niet veel mensen weten is dat deze one-off uit 2011 niet de eerste M3 Pickup was. In 1986 bouwden technici bij Motorsport GmbH namelijk ook al eens een M3 Pickup. Niet als geslaagde April Fools-grap, maar om op het M-testcomplex in stijl onderdelen en pakketjes te kunnen vervoeren. Ook in dit geval werd een cabrio als basis gebruikt. Wederom vanwege het stevigere chassis, maar ook omdat er nog een E30 Cabrio in een hoekje van een van de fabriekshallen stond. Dat verklaart ook waarom de auto niet de brede body van de M3 heeft, het was simpelweg te duur om een goede M3 op te offeren voor dit gebbetje. In plaats daarvan werd simpelweg gebruikt wat voor handen was. Dat was allereerst een 2-liter motor uit een Italiaanse M3, maar later kwam de bekende 2.3-vierpitter met 200 pk uit de gewone M3 in het vooronder terecht. De auto heeft 26 jaar(!) dienst gedaan op het complex, voordat hij in 2011 met pensioen ging. Briljant!

BMW E30 M3 Pickup

Ook interessant!

  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • Video: politie houdt niet van revvende M3's

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, compact, concept, e30, e36, e46, e93, f80, M3, pickup, touring

Vorig bericht: « Chinezen faceliften dertig jaar oude Ford Transit
Volgend bericht: Amerikanen bouwen een caravan die wél tof is »

Lees Interacties

Reacties

  1. VolvoXCseries zegt

    27 september 2016 om 21:24

    Die e46 touring als M3… Dat benadert haast de perfectie. Zo prachtig ingetogen, de kleine uitlaatpijpjes, in het wasberengrijs; was deze zo in productie gegaan, was het een instant classic geworden

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      27 september 2016 om 21:28

      @volvoxcseries: couldn’t agree more! Wat ziet die E46 Touring er heel mooi uit!

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      27 september 2016 om 21:33

      @volvoxcseries: Eens! Mooi project voor als ik ooit geld over heb,, kan nog lang duren dus :(

      Login om te reageren
    • shibby zegt

      27 september 2016 om 22:03

      @volvoxcseries: mee eens! Heel erg zonde dat deze er nooit is gekomen. Lezen jullie mee BMW?

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      27 september 2016 om 22:39

      @volvoxcseries: Christus te paard, wat een verschrikkelijk mooie bak! Zelfs vandaag de dag vind ik de E46 touring een mooie verschijning, terwijl het model al dik 15 jaar rondrijdt! Keurig ontworpen.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      28 september 2016 om 08:05

      @volvoxcseries: indd deze had gewoon in productie moeten gaan!

      Login om te reageren
  2. scottishcarspotter2000 zegt

    27 september 2016 om 21:26

    Er was toch geen E39 M5 Touring?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 september 2016 om 21:29

      @scottishcarspotter2000: je hebt gelijk, op één fabrieksexemplaar na ;)

      http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/30/bmws-lekkerste-e39-m5-touring

      Login om te reageren
  3. kraakensmaak zegt

    27 september 2016 om 21:26

    Wat is die touring lekker, van de M5 is toch ook maar 1 touring serie gemaakt met V10?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 september 2016 om 21:41

      @kraakensmaak: Daar zijn nog een kleine 1.000 van gebouwd volgens mij. De E39 is zoals @dizono zegt een keer door de heren van BMW Motorsport vervaardigd.

      Login om te reageren
      • pexers zegt

        28 september 2016 om 11:14

        @willeme: even off-topic een vraag aan de goeroe ;) . Is er, voor zover bekend, een E46 M3 aankoopadvies beschikbaar? Ik zou dolgraag zo’n auto aanschaffen maar gezien de leeftijd zullen er vast zaken zijn waar extra op gelet moet worden.

        Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      27 september 2016 om 22:08

      @kraakensmaak: ook van de E34 M5 is een Touring geweest.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 september 2016 om 22:28

      @kraakensmaak: Van de E34 was ook een M5 Touring. 891 exemplaren om precies te zijn.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        27 september 2016 om 23:51

        @E34M5Touring: en voor zover bij mij bekend reed de Streckensicherung op de Nürburgring er eentje rond 1999-2000. Maar ik kan me echt helemaal vergissen. Ben een keer door hen terug gebracht namelijk.

        Login om te reageren
      • appelvis zegt

        28 september 2016 om 02:24

        @E34M5Touring: met jezelf meegerekend?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          28 september 2016 om 14:53

          @appelvis: Nee dat is exclusief mezelf. Een echte one off dus die houd ik buiten de telling :) ;) :p

          Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    27 september 2016 om 21:31

    Jammer dat die e30 met pensioen is. Zoiets zouden ze tot het eind der tijden moeten reviseren en gebruiken. Omdat het kan!

    Voor de rest is die e46 wel een geinig dong. Jammer dat die er nooit is gekomen.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    27 september 2016 om 21:32

    Ik heb het altijd een groot gemis gevonden dat BMW nooit een de M-afdeling op een Touring heeft gezet. De E46 ziet er echt geweldig uit. En wat ik altijd een erg leuke auto heb gevonden zij die Compactjes. Die dingen zijn underrated. Met M-spulletjes lijkt het me echt een snoepje.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      27 september 2016 om 23:53

      @viezefreddyw: ik heb een tijdje rond 2001-2002 in een 323ti compact gereden. Heb er goede herinneringen aan. Geen M maar echt wel een vlot apparaat.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        28 september 2016 om 06:33

        @stephane8200: Een vriend van mij heeft een lange tijd een 325ti Compact gereden maar doordat iemand hem in een dronken bui over het hoofd zag kon hij hem naar de sloop brengen. Doodzonde want wat was dat een leuke auto om in te rijden. Serieus snel ook en je kon lekker hoeken. Ik vind ze zwaar ondergewaardeerd.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          28 september 2016 om 07:35

          @viezefreddyw: Sssssst…..

          Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 september 2016 om 21:44

    Die e30, stukken beter dan de Spijkstaaltjes in de Nederlandse fabrieken…. Die e46 maakt me serieus hebberig!

    Login om te reageren
  7. allesmetturbo zegt

    27 september 2016 om 22:01

    E46 touring, perfect!

    Login om te reageren
  8. c350cdi zegt

    27 september 2016 om 22:03

    Die touring is serieus mooi. Ik denk dat als je die vandaag in productie neemt, het een onmiddellijk succes is.
    Totaal niet gedateerd, sterker nog, mooi ingetogen t.o.v. alle zogenaamde design toeters en bellen van tegenwoordig

    Login om te reageren
  9. dailydriver zegt

    27 september 2016 om 22:12

    Moet die “pick up” niet een Ute zijn?

    Login om te reageren
  10. 8cylinder zegt

    27 september 2016 om 22:15

    Verdorie, iedereen hier loopt compleet weg met die E-46 Touring, ikzelf voorop.
    Gemiste kans BMW!

    Login om te reageren
  11. hassani zegt

    27 september 2016 om 22:20

    Ze hebben drie dingen in gemeen: het zijn m3’s , ze zijn nooit in productie en het is gewoon GEMEEN dat wij ze niet kunnen rijden;)

    Login om te reageren
  12. kimhung zegt

    27 september 2016 om 22:22

    Zonde dat de m3 touring nooit de productie heeft gehaald. Was gegarandeerd een verkoop succes

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    27 september 2016 om 22:27

    Die E36 Compact en E46 Touring hadden wat mij betreft zo in productie gemogen. Die E46 is echt top in deze spec zeg!!

    Login om te reageren
  14. thomasthomas zegt

    27 september 2016 om 22:40

    Ik zie nog een gat in markt een M3 sedan e46.

    Login om te reageren
  15. Forza zegt

    27 september 2016 om 23:32

    Die compact zou het inmiddels ver schoppen op een gemiddelde youngtimerveiling. Begrijpelijk, maar wel eeuwig zonde dat die niet in productie is gegaan.

    Login om te reageren
  16. F11 550i zegt

    27 september 2016 om 23:49

    Een e46 m3 sedan ziet er ook waanzinnig gaaf uit.

    Zoals deze

    Hoop dat de afbeelding te zien is?
    Anders hier een forum link van het hele project ;)
    http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?page=67&t=578901

    Login om te reageren
  17. 2wheeler zegt

    28 september 2016 om 00:08

    Door bovenstaande e36 compact ga ik twijfelen aan mijn e46 compact, wat is die vet uitgevoerd zeg!

    Login om te reageren
  18. mrmiyagi1982 zegt

    28 september 2016 om 06:23

    De station en v8 pickup
    De station is het mooist van t stelletje.
    En de stoelen van die compact zijn erg gaaf!

    Login om te reageren
  19. vanquishs zegt

    28 september 2016 om 07:00

    Wat een prachtige auto E46 touring. De compact in M is wat mij betreft ook een mooie dikke verschijning!

    Login om te reageren
  20. Gulli zegt

    28 september 2016 om 08:25

    “BMW bouwde van de E36 een enkel exemplaar van de M3 Compact.”

    Wat toevallig dat mijn collega toentertijd precies die auto had! En ook nog 1 op 25 kunnen rijden. Wel vond ik het jammer dat ze in de fabriek niet even de moeite hadden genomen het M3-typeplaatje recht op de achterklep te monteren. Wacht eens even…

    Overigens die E46 M3 Touring is echt fantastisch. Je zou er bijna een normale Touring en een E46 M3 voor kopen en ze een tijdje aan elkaar laten snuffelen in de schuur!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      28 september 2016 om 09:40

      @gulli: Ahh de befaamde M318TDS compact! Ja dat was er 1 hoor ;)

      Login om te reageren
  21. toniominestrone zegt

    28 september 2016 om 08:28

    De Amsterdamse tuner Braspenning heeft in de jaren’90 nog eens een pick up gebouwd op basis van een e30 M3, zag er erg goed uit.

    Login om te reageren
  22. kid1988 zegt

    28 september 2016 om 09:20

    De E30 en E93 zijn geen “pickups”. Simpelweg Ute’s. De E93 is volgens mij een 1 April grap, en was nooit bedoelt om uberhaubt in productie te gaan. De E30 weet ik zo niet. De Compac en E46 touring zijn volgens wel serieus over nagedacht.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ute_(vehicle)#BMW

    Login om te reageren
  23. e36thuglife zegt

    28 september 2016 om 12:00

    Doe mij maar die e36 compact want e36 is de koning keizer blauw bloed en heeft BMW gemaakt wat het nu is!!!!

    Login om te reageren
  24. toniominestrone zegt

    28 september 2016 om 12:49

    Pardon? Ten eerste heeft ” de neue klasse” (BMW 2000 en later de ’02) BMW gered, ten tweede blijkt uit alle vergelijkingstesten dat de M3 e36 het qua rijkwaliteiten moet afleggen t.o.v. de sublieme wegligging van de M3 e30 en qua bouwkwaliteiten kon de e36 niet tippen aan de uitstekend in in elkaar geschroefde e46, gezien je naam is het je niet kwalijk te nemen maar enige objectiviteit is wel op zijn plaats.

    Login om te reageren
  25. haftbehefl zegt

    28 september 2016 om 14:01

    m3 touring en die m3 e93 pick up ziet er ziek uit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North