• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinezen faceliften dertig jaar oude Ford Transit

Auteur: Dizono, gepost 27 september 2016 om 19:44 – 39 Reacties

Ford Transit Facelift


Het enige echte Stormtrooper-busje!

In 1986 presenteert Ford een geheel nieuwe Transit: modern en gestroomlijnd. Met een tweetal subtiele facelifts mag de besteller door tot 2000, in Europa tenminste. Vanaf 1998 bouwt ook de Jiangling Motorcompany (dat we kennen als moederbedrijf van Landwind) de Ford in licentie. Met nog een subtiele facelift -iets hoekigere en heldere koplampen- leek het Chinese fabrikaat nog altijd behoorlijk op het origineel. Tot nu.

Ford Transit

De hoge heren van JMC hebben namelijk in al hun wijsheid een vierde facelift groen licht gegeven. En deze is iets ingrijpender dan de voorgaande, al hebben ze het nieuwe neusje zo ontworpen dat op de motorkap na al het plaatwerk behouden kan blijven. Ook aan de achterkant bleef alles bij het oude. Het resultaat ziet er recht van voren onwijs modern uit, maar vanuit alle andere hoeken is het maar een lachwekkend geheel. Zou Lapo Elkann hier soms verantwoordelijk voor zijn?

Ford Transit facelift

Ook interessant!

  • Geniaal: Ford Transit doet het nog na 12 jaar stilstaan [video]
    Geniaal: Ford Transit doet het nog na 12 jaar stilstaan [video]
  • Ford
    Ford martelt de E-Transit met een goede reden
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen
  • Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
    Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, China, facelift, Ford, transit

Vorig bericht: « Hier, de perfecte Junkyardracer
Volgend bericht: Mega-gallery: de BMW M3’s die nooit in productie gingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. leandro zegt

    27 september 2016 om 19:48

    Hebben ze een bepaald bedrag gekregen om hem te faceliften en was het na de voorkant op?

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      28 september 2016 om 02:23

      @leandro: €5.

      Login om te reageren
  2. Kvgorp zegt

    27 september 2016 om 19:55

    Facepalm…

    Login om te reageren
    • meridian zegt

      28 september 2016 om 07:42

      @kvgorp: Nee dit verdient geen facepalm. De mensen achter het idee voor dit ontwerp zijn juist slim. Volgens mij staan niet veel westerlingen erbij stil maar de reden dat ze auto’s kopiëren en ook zelf bedenken. Auto’s die uiteindelijk bijna altijd lelijk zijn. Is als eerste omdat het Chinezen zijn en die hebben een niet-westerse achtergrond, die missen zodoende ook onze eigen geschiedenis van trial and error als het gaat om design. Als de Chinezen auto’s zouden ontwerpen met een puur Chinees design, waarvan zelfs de Chinezen geen voorstelling kunnen maken, dan zag het er waarschijnlijk niet zo lelijk uit. Alleen omdat de Chinezen zelf, nog niet weten wat ze mooi vinden en ook de universele design regels niet kennen, komen ze met halfbakken designs die in onze ogen foeilelijk zijn. Die gebrek aan kennis en ervaring is er niet alleen bij Chinese ontwerpers maar ook bij het volk. Dat weten Chinezen industriëlen ook en daarom kunnen zo eenvoudig met een zo’n lelijk busje op de proppen komen.

      Die facepalm van jouw en andere reacties op dit artikel herinneren mij er ook aan waarom we geen referenda meer moeten hebben. Omdat mensen heel makkelijk iets denken te begrijpen en dan meteen wat roepen of kiezen, terwijl ze er helemaal niets van begrijpen. Een slecht geïnformeerd persoon of iemand met weinig inzicht maar wel met een mening en een stembiljet, is een gevaar voor iedereen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 september 2016 om 09:03

        @meridian: ik begrijp dat jij jezelf slim vind. Maar voor zo’n slim persoon heb jij toch een paar hele belangrijke levenslessen nog niet geleerd, resulterend in een hele domme opmerking.

        Login om te reageren
      • riri zegt

        28 september 2016 om 10:10

        @meridian: Misschien is het busje een westers design ?
        De reden dat de Chinezen dit busje gebruiken is omdat de design ”octrooi” verlopen is en niemand betaald hoeft te worden.

        Waardoor het commercieel aantrekkelijk wordt om een beproefde werkpaard uit het niets op de markt te zetten.

        En wist je dat ze jaarlijks 303000 stuks produceren ?

        Misschien kunnen ze op het gebied van design wel wat aan anderen leren als je eens naar hun moderne steden ging en er achter kwam dat ze voor lopen in die gebieden .

        Login om te reageren
  3. retsok zegt

    27 september 2016 om 19:56

    Je zou het kunnen zien als een karikatuur van fords familiegezicht.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    27 september 2016 om 19:57

    Geen vooruitgang, ze hadden nog beter het originele ontwerp uit 1986 kunnen handhaven. Dat was toen een serieus moderne bestelwagen en een verschil van dag en nacht met de generatie ervoor. Net zoals de Sierra en Scorpio ook uit een heel ander tijdperk leken te komen ten opzichte van hun voorgangers.

    De huidige Transit vind ik trouwens niet veel mooier dan deze Chinese. De verhoudingen kloppen niet helemaal. Je kan zeggen van Volkswagen wat je wilt, maar dat is één van de weinige merken die over de hele linie representatieve en goed vormgegeven bedrijfswagens bouwt.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 september 2016 om 20:08

      @moveyourmind: Ben het met je eens, die uit 1986 is een knappe bestelbus en kan wel eens een klassiekertje worden.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      27 september 2016 om 21:13

      @moveyourmind: als ze nou de Transit 2 nog hadden gebouwd zou dát nou wel iets zijn dat ik uit Azië zou willen halen…

      Login om te reageren
      • riri zegt

        28 september 2016 om 10:15

        @davelepeef: het is bedoeld voor de Chinese markt misschien dat hun ervaring in het bouwen eens een hele grote marktaandeel in Azië en Afrika gaat opleveren .

        Geef ze eens ongelijk voor de prijs van een 2e hands westers product heb je 5 Chinese .

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          28 september 2016 om 12:31

          @riri: (ik bedoel eigenlijk dat ik wel een fresse Transit mk2 zou willen hebben…)

          Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      27 september 2016 om 21:49

      @moveyourmind

      Een bedrijfsbus heeft als doel je van A naar B te brengen voor het liefst zo min mogelijk kosten.

      Ik heb drie jaar terug ook met een schuin oog gekeken naar een VW Transporter.
      Reden dat ik voor een andere bus heb gekozen is dat een tweedehands Transporter de hoofdprijs kost , als ze nou superbetrouwbaar zijn oké, maar dat valt ook nogal tegen.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        28 september 2016 om 00:53

        @monsieurleloure: vivaro the best. En dan met een 2.5, die zijn serieus snel. 180,190 geen enkel probleem. En ze zijn een stuk groter qua inhoud (breedte?) dan een transporter.

        Login om te reageren
  5. hplh zegt

    27 september 2016 om 20:01

    Helden

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 september 2016 om 20:04

    Mooi is anders. Maar als er een onverwoestbare bestelbus bestaat…..

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      27 september 2016 om 20:37

      @dutchdriftking: dan is het de Renault Master ;-)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        27 september 2016 om 21:36

        @autogedrocht: Nee, ik heb met diverse gereden, maar met een ton of 3,4 is de koek echt op. Dat is bij deze generatie Transit wel anders.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          28 september 2016 om 08:30

          @dutchdriftking: deze generatie transit’s waren echt niet vooruit te branden. Je kunt niet met het verkeer meekomen. Die 2.5l direct ingespoten diesels waren ook echt niet betrouwbaar en maakten een enorme herrie.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            28 september 2016 om 10:49

            @phevtreb: traag waren ze zeker, maar nooit kapot.

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 september 2016 om 21:25

      @dutchdriftking: ik kan me herinneren dat ik als klein kind mijn hand dwars door het plaatwerk kon steken van de bus van buurman. Toen waren ze nog maar een paar jaar op de markt. Degelijke motoren is één, maar roesten konden ze!

      Login om te reageren
  7. e36m3gt zegt

    27 september 2016 om 20:14

    Wat een spuuglelijk hok

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 september 2016 om 21:35

      @e36m3gt: Dat zeker. Maar over 50 jaar zie je ze nog steeds in Afrika.

      Login om te reageren
      • riri zegt

        28 september 2016 om 10:12

        @dutchdriftking: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

        Login om te reageren
  8. misterdrogba zegt

    27 september 2016 om 20:16

    Blijft een volk apart..

    Login om te reageren
  9. flevocarspotter zegt

    27 september 2016 om 20:17

    Dit ga je toch niet menen hè
    Hoe triest ziet dit eruit
    Ben ik ff blij dat ik niet in china woon wat een afgrijselijk gedrocht

    Login om te reageren
  10. room850 zegt

    27 september 2016 om 20:24

    Zijn loeisterke busjes dus waarom niet

    Login om te reageren
  11. goodfellar1 zegt

    27 september 2016 om 20:36

    Ik vind het er leuk uit zien!

    Login om te reageren
  12. jorden zegt

    27 september 2016 om 20:38

    Lijkt mij prima gereedschap! Als de prijs low budget is, zal het iedere ondernemer, ook buiten China aanspreken. Zal om verscheidene regelgeving hier niet meer op markt kunnen verschijnen

    Login om te reageren
  13. thesis zegt

    27 september 2016 om 21:12

    Net make up op een vrouw van 80..

    Login om te reageren
  14. xenonlampje zegt

    27 september 2016 om 21:14

    Zouden deze ook die diesel hebben met dat herkenbare geluid? Of ja, Meer kabaal.

    Login om te reageren
  15. rallybanally zegt

    27 september 2016 om 21:15

    Star Wars Storm Trooper :p

    Login om te reageren
    • ossie zegt

      27 september 2016 om 22:06

      @rallybanally: haha, moest er ook gelijk aan denken ;)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        27 september 2016 om 22:56

        @ossie: zou dat door de intro van het artikel komen denk je, of misschien door de link naar Lapo Elkann’s Fiat 500?

        Login om te reageren
  16. jerry zegt

    27 september 2016 om 21:28

    Tlijkt wel een snoek, zo n vis, weet je wel.

    Login om te reageren
  17. potver7 zegt

    27 september 2016 om 22:03

    Als Citroen geen retro-HY wil maken, dan doen wij het wel… :)

    Login om te reageren
  18. Design_Driven zegt

    27 september 2016 om 23:08

    Grappig idd maar dit busjes is dan ook heel goedkoop en vrijwel onverwoestbaar. Oude Toyota hi-ace wordt ook nog ‘in licentie’ gemaakt door zeker 6 fabrikanten, of King long, golden dragon, jac.

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    27 september 2016 om 23:56

    Zit er extra crashveiligheid in die nieuwe voorkant? Hij heeft ineens een stuk meer overhang gekregen.

    Login om te reageren
  20. MoeWat zegt

    28 september 2016 om 08:17

    Ford Q7

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North