• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mensen staan vrijwel net zo vaak stil met lege tank als met lege accu

Auteur: machielvdd, gepost 23 juli 2024 om 15:05 – 5 Reacties

Als je dacht dat EV-rijders sneller stil komen te staan: dat is dus niet (meer) zo.

Qua actieradius zitten EV’s nog altijd niet op hetzelfde level als benzineauto’s, laat staan dieselauto’s. Je zou dus denken dat je er vaker auto’s met een lege accu stilstaan dan auto’s met een lege tank. Toch valt dat reuze mee, zo blijkt uit de laatste cijfers.

The Automobile Association (ook wel bekend als de AA, de Britse ANWB), houdt bij hoevaak EV’s precies stil komen te staan met een lege accu. In alle gevallen waarbij een EV pech had, bleek het slechts in 1,4% van de gevallen om een lege accu te gaan.

Daarmee is dit cijfer lager dan ooit, want vorig jaar was dit percentage 1,6% en in 2019 nog 4,6%. Dat kan twee dingen betekenen: óf de range wordt steeds beter, óf EV-rijders letten beter op. Of allebei.

Het percentage van gestrande EV-rijders zit nu bijna op hetzelfde niveau van gestrande benzine- en dieselauto’s met een lege tank. Dat ligt namelijk op 1%. Strikt genomen is het verschil tussen 1% en 1,4% alsnog 40%, maar toch zit het aardig dicht bij elkaar.

Dit zijn wel de cijfers van Engeland, maar in Nederland zullen EV-rijders zeker niet vaker stranden. Er staan namelijk weinig landen met een hogere laadpaaldichtheid dan Nederland.

Bron: The AA

Ook interessant!

  • broodrooster
    Gebruik GEEN broodrooster om je accu voor te verwarmen!
  • Nieuwe accu van VW heeft na 500.000 km nog 95% capaciteit
  • elektrische auto duurder recyclingkosten
    Elektrische auto's duurder vanwege recycling accu
  • Niet alleen brandende accu's van auto's zijn gevaarlijk...

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, pech

Vorig bericht: « Helaas: de allerlaatste W12 ooit is gebouwd
Volgend bericht: Mijn Auto video: BMW M3 Competition van Roef »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    23 juli 2024 om 15:50

    Wat wel handig is om te weten, wat is het pechpercentage per autosoort. Stel de 1 staat 10x vaker met pech, dan zegt dat nogal wat. Want dan zijn er dus meer oelewappers in het ene kamp dan het andere.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2024 om 21:16

      Maar dat is toch precies wat in het artikel staa? Van alle pech gevallen per auto soort komt “leeg gereden” ongeveer even vaak voor.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        23 juli 2024 om 21:29

        Ja. Maar hoevaak hebben de auto’s pechgevallen. Want als bijvoorbeeld een EV 10x zovaal pech heeft (procentueel gezien) zijn er dus 10x zoveel mensen die zo dom zijn om de accu leeg te rijden.

        Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    23 juli 2024 om 17:03

    Drie dingen eigenlijk.

    Het probleem wat de Britten echt tegenhield was een gebrekkige en peperdure laadpaalinfrastructuur. Teslas hebben uiteraard weinig problemen, maar degenen die niet bij Tesla konden laden wel. Met het toenemen van het aantal palen neemt ook het risico af wat men wil nemen. Dus minder kans op een lege accu.

    Login om te reageren
  3. Batterijlikker zegt

    23 juli 2024 om 18:59

    Lekker boeiend hoe vaak ze in de UK stilvallen. In Nederland moet je wel echt een debiel zijn wil je zonder sap of pril komen te zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North