
Wij herhalen: gebruik GEEN broodroosters om je accu voor te verwarmen.
Het is nu winter en alle EVangelisten komen erachter dat er ook een nadeel is aan elektrische auto. Deze is namelijk veel sneller leeg. Een accu heeft al een erg beroerde energiedichtheid (ongeveer 17 keer slechter dan benzine) en als het koud is, wordt dat alleen maar erger. Nu is een EV veel efficiënter en is er geen directe uitstoot, dus onder de streep is het beter dan een verbrandingsmotor, alleen de accu’s zijn echt ondingen.
Accu op temperatuur brengen met een broodrooster
Eigenaren van een elektrische auto (of in elk geval de bestuurders ervan) proberen dus alles eraan te doen om zoveel mogelijk kilometers eruit te peuren. Dat kan door de batterij van te voren op te warmen. Een van de laatste trends is – je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen – is om de accu voor te verwarmen met – jawel – een broodrooster!
Dat gebeurt dus kennelijk in Denemarken. Hoe het precies in zijn werk gaat: geen idee. Wel weten we dat de afloop niet al te best kan zijn. Dat was namelijk het geval in Denemarken, waar een auto tot de ventieldopjes afbrandde vanwege het gebruik van een broodrooster om de accu’s dus voor te verwarmen. Ook raakte het huis van de eigenaar/bestuurder en dat van de buren beschadigd door de brand, aldus AP News.
Doe het dus niet
Met een warme accu verbruik je minder energie dan met een koude. Op zich is dit met een verbrandingsmotor niet heel anders, een koude motor is ook minder zuinig dan een warme. Nu zijn er elektrische auto’s die je kunt voorverwarmen, maar dat is niet een voorziening die elke EV heeft. Daarom besloot de Deense eigenaar het maar te proberen met een broodrooster en kennelijk is het ook een paar keer goed gegaan. Tja, Alex Jones heeft ook wel eens iets gezegd dat waar is, natuurlijk.
Echter, de politie van Sydsjælland en Lolland-Falster raadt het absoluut af om je accu voor te verwarmen met een broodrooster. Dus doe het niet. Wij herhalen: doe het niet.
Via: AD Auto





Dus met een tosti-ijzer kan nog gewoon wel?
En hoe zit dat met b.v. een föhn of een verfbrander? ;-)
https://www.renaultforum.nl/forum/accu-voorverwarmen-in-de-winter-t34419.html
Jahoor, gewoon onder de auto schuiven en aanzetten. Als het groene lampje brand is hij klaar.
Een broodrooster ? Waar stop je die ?
Tussen je billen als alternatieve stoelverwarming.
Ik had ergens verwacht dat dit een bericht uit de VS zou zijn, en dat er binnenkort weer nieuwe waarschuwingen op stickers moesten worden geprint.
`breng ze niet op ideeën
Over Alex Jones en de waarheid gesproken:
https://youtube.com/shorts/0H9tl4960YY?si=AAvEnGza9O3szRuz
Het vergelijk tussen de energiedichtheid van een accu en een liter benzine is natuurlijk scheef. Ja, er gaat in 1 liter benzine veel meer energie dan in een kubieke decimeter aan accu, maar die accu kan je keer op keer opladen, en die benzine is na 7km volledig en onherstelbaar pleite (ik reken even met een smeuïge Busso, wellicht dat je met een Up! verder komt).
On topic, een broodrooster? Hoe dan?
Dat opladen verbruikt ook energie hė? Dus die vergelijking klopt meer dan je denkt.
@NB#9: Nee je brand de brandstof op, daarna is het weg. De accu blijf je hergebruiken.
Zou je de accu daadwerkelijk verbranden, dan zet hij heel veel warmte uit, en doet hij waarschijnlijk helemaal niet onder qua energiedichtheid voor benzine. Waarschijnlijk zelfs beter.
Je kunt benzine niet met een accu vergelijken. Een elektrische motor draait op stroom, niet op een accu. De stroom wordt in een accu opgeslagen, dat kun je eerder zien als een benzinetank.
De stroom brandt je ook op, daarna is het weg.
Een benzinetank blijf je ook hergebruiken.
Als je een accu verbrandt – kijk maar wat er gebeurt met al die brandende EVs.
Vloerverwarming op je oprit, tada!
@marcomanta: https://www.warmzone.com/snow-melting/about-heated-driveways/
Lekker decadent wel.
Dus omdat er één geval is van een auto die hierdoor uitfikt, mag niemand dit meer doen?
Dan mag je nu ook je EV niet meer opladen, daar schijnen ze ook van in de fik te vliegen…
Mag ik dan nog wel de frituurpan gebruiken?
Goed verhaal, alleen was het hoogstwaarschijnlijk een KIA C’eed en helemaal geen EV. Zie de foto bij het originele artikel: https://www.avisen.dk/braendte-hytten-ned-med-broedrister_749126.aspx