Klassieker: Mercedes 560 SEC

Auteur: , 92 Reacties

De Teutoonse keizer die na zijn eerste eigenaar zijn rijk te vaak en met lede ogen zag devalueren. Van lommerrijke lanen verschoof zijn habitat langzaam maar zeker richting, laten we zeggen, sociaal afgezonderde wijken. Of er zat ineens een trekhaak onder. Maar hij bleef manmoedig heersen, deze majestueuze Mercedes-Benz 560 SEC.

En ook hier is de discussie eeuwigdurend: wel of geen fout imago? Dat hangt deels af van zijn breedte: een vet getunede wide-body SEC straalt iets anders uit dan een smet- en spoilerloze standaarduitvoering. Maar er is nog een reden dat die discussie alsmaar voortduurt: dat doet dit onverwoestbare topmodel zelf ook. Hij stamt uit de jaren 80, destijds gebouwde Benzen waren stayers en gingen slechts met grote moeite stuk.

In 1981 was er echter nog geen discussie mogelijk. Op de IAA van dat jaar introduceert Mercedes deze lijvige coupé op basis van de W126 sedan, damals het summum op autogebied. Hiermee volgt de C126 de C107 op, geen gemakkelijke taak. In eerste instantie zijn er 2 varianten leverbaar: de 380 SEC en de 500 SEC, beide 8-cilinders, met respectievelijk 218 en 240 PK. De belangstelling voor het ontwerp van Bruno Sacco is groot: er ontstaat, ondanks de toenmalige crisis, al snel een levertijd van maar liefst 18 maanden. Voor de happy few uiteraard, met happy many heeft een recessie geen schijn van kans.

In 1985 volgt een zeer subtiele facelift en de introductie van 2 nieuwe motoren. Wederom V8-en van formaat, 6 cilinders vinden de mannen in Stuttgart nog steeds te pover voor hun oogappel. Downsizing is dan nog heel ver weg en niets meer dan een vies woord. De 420 lost de 380 af en de 500 staat voortaan in de schaduw van de absolute topper: de 560 SEC. De vermogens lopen uiteen van 231 PK voor de kleinste V8, 265 stuks voor de 500 naar een nette 300 PK op de achterwielen van de 560. Die met maatje 15 inch nu uiterst bescheiden zijn te noemen. Het pre-putdekseltijdperk, 17 inch was vet.

Veel minder bescheiden was zijn nieuwprijs. Sterker nog, de 560 SEC was destijds een werkelijk peperdure groottoerist. Door velen betiteld als de beste auto ter wereld vroeg Mercedes er in die wetenschap een niet misselijke tweehonderdenvijfenzeventigduizend guldens voor. Zo hou je de riffraff wel uit je showroom. Hoewel…. Mercedes’ dikste was ook zeer geliefd bij de betere poeder-, pillen-, en gedroogd groenhandelaren, of andere dubieuze zelfstandigen met een geheim telefoonnummer en dito bankrekening.

Niet erg goed voor het imago, wel voor de omzet. Zo’n 28.000 keer rolde er een 560 SEC van de band, in totaal werden een kleine 75.000 SEC’s gebouwd. Voor de eeuwigheid leek het wel en deze über-coupé zat behalve uitzonderlijk goed in elkaar bovendien bijzonder goed in zijn spulletjes. Heel kenmerkend was natuurlijk de gordelaanreiker, die je de blamage van het half omgedraaid voortdurend misgrijpen naar de gordel bespaarde. Kalm schoof deze gadget de riem naar voren en trok zich geruisloos weer terug. Hetzelfde deed het stuur, desgewenst. Elektrisch uiteraard, net als het schuifdak. Verder was automatische niveauregeling op de achteras en een beperkt sperdifferentieel standaard. Dat gold ook voor de 4-traps automaat, airco, ABS en een destijds nog niet vanzelfsprekende airbag.

Het zat allemaal verpakt in dat imposante koetswerk, met ontegenzeggelijk veel van het moeilijk definieerbare überholprestige. Maar nog niet genoeg volgens sommige malle(n) makers van plastic autoverbredingen. Tuners. De een deed het smaakvol en subtiel, bij de ander leek het of je SEC ineens klem zat in een catamaran. De Germaan droeg het allemaal waardig. Zelfs als hij tweemaal zo breed was geboetseerd door zo’n rücksichtlose plasticboer bleef er nog steeds een flintertje klasse aan hangen. De basis was goed.

Maar een originele, onverprutste 560 SEC in standaarduitvoering is natuurlijk de versie die je hebben wilt. Van de weduwe van een oud-bankdirecteur uit het zuiden van Duitsland. Nieuw gekocht in 1990, het een na laatste bouwjaar, alle boekjes ingevuld en nog geen ton op de teller. Donkerrood metallic met een crèmekleurig, stoffen interieur, de originele velgen en koplampwissers. Maar stiekem mag een witte Lorinser ook, mits voorzien van 17 inch vijfspakers met een zwart hart en gepolijste velgranden. Met een rood interieur, maar beslist niet van leer. Guilty pleasure, zálig. Als er maar geen trekhaak onder zit.



92 reacties

Zooooooo dik en zooooooo fout. Love it!
@nvn1993: Tja, net als de BMW M635csi van laatst haha
Dankzij Mercedes ben ik autoliefhebber geworden en ik denk ergens dat iedereen wel een zwak heeft voor het merk Mercedes. Tenslotte het merk met de mooiste geschiedenis vind ik,
@michaelcorleone:

Uitgerekend MB heeft een beetje de saaiste geschiedenis ever ..
@lincoln: laat uitgerekend MB officieel ooit de eerste auto gebouwd hebben……
@roppp:

Het eerste patent ..
Hoe spannend wil je het hebben ..
@lincoln: “That’s one small step for [a] man, one giant leap for mankind”
@roppp:

Right .. Je hebt dus geen idee wat je schrijft ..
@lincoln: gelukkig ben jij er dan nog
@lincoln: wanneer is geschiedenis saai of spannend vraag ik me dan af. De geschiedenis is lang, en heeft van alles wat. Luxe wagens, snelle wagens, gewonnen races, primeurs en zelfs hoofdstukken die mb zelf liever vergeet.
@lekbak:

Klopt helemaal ..
Laat ik het dan stabiel en gestaag noemen ..
@lincoln:Ga maar even naar het MB museum in Stuttgart. Mooi boertje ben je
@lincoln: wanneer is een geschiedenis saai? Vanaf het moment van het op de weg zetten van de Patent Motorwagen tot aan nu streven ze naar het perfectioneren van hun producten. Dit begon met de eerste langeafstandsrit van Bertha Benz. Het merk is door de jaren heen zo baanbrekend en grensverleggend geweest dat de meeste merken daar niet eens in de schaduw van mogen staan.
Ik snap ook opmerkingen niet dat Italiaanse merken een ‘mooiere’ historie zouden hebben, want wat houdt dat dan in?
Maar goed, dat is maar mijn gekleurde mening.
@Breinstein:

Waar is de drama in perfectioneren dan ??
Wat is de lol van massaproducten met hoge marge ..

Is daar echt een broodje aap verhaal van bertha voor nodig ..
@lincoln: in zoverre dat Mercedes een voorloper was (en is) van het introduceren van op dat moment voouitstrevende opties.
Ja ik weet ook dat er vaak andere merken zijn geweest die de betreffende optie al eerder hadden. Maar Benz wist toch het nieuws ermee te halen en het ook breder in de markt te zetten. Vaak ook veel meer uitontwikkelde opties als de primeuren van de concullega’s.
In zoverre heeft Mercedes zeker in de 50’er, 60’er en 70’er zijn imago goed opgebouwd als ‘Das beste oder nichts’
@remcott: Volkswagen heeft een imago opgebouwd. Mercedes heeft slechts de waarheid.
@remcott:

Idd .. Achterlijke marketingpraat uber exacte wetenschap ..
@lincoln: sinds wanneer is er drama nodig? We hebben het over historie, niet over een of andere soap.
Vanaf dag 1 staat mb aan de top en daar staan ze naar meer dan 125 jaar nog steeds.
@Breinstein:

LOL .. Je komt lekker belezen over ..
@breinstein: dat is ook wel eens anders geweest. De E-klasse van ong 10 jaar geleden was wel heeeeel slecht in elkaar gezet. Hetzelfde geldt voor de eerste generatie Mercedes Vito.
Ik snap dat je een fanboy bent, maar blijf wel realistisch…
@breinstein: pardon, perfectioneren van hun producten? U bent de jaren 1998-2008 voor het gemak maar even vergeten?
@erwh: zeker niet, na 193x-1945 de tweede zwarte periode in de geschiedenis.
De kwaliteit was niet des mercedes en daar zijn ze hard voor gestraft. Het heeft jaren geduurd om van het twijfelachtige imago af te komen.
@michaelcorleone: Inderdaad een mooi en zeker het oudste merk VAN Europa. Maar bijvoorbeeld Alfa Romeo heeft een stuk mooiere geschiedenis wat mij betreft. En dat geldt ook voor Lancia, Maserati, Fiat of Ferrari.
@trustmeiamanengineer: Italianen hadden meer emotie. Dat heeft geleid tot bijzondere ontwerpen, soms revolutionaire techniek, maar ook tot onbetrouwbaarheid. Anno 2015 zijn ze wel betrouwbaar, minder aansprekend kwa ontwerp en meer doorsnee kwa techniek. MB heeft door de jaren heen ook enorme sportieve successen behaald. Door een heel lelijk ongeval zijn ze daar enkele decennia mee gestopt. Wellicht dat dit de reden Is om MB saai te noemen. Ik ben ook zeker geen fan van het merk. Vooruitstrevend zijn ze echter wel degelijk, saai al lang niet meer.
@roppp:

Vooruitstrevend ??
Geef eens 5 voorbeelden dan ..
@lincoln: http://www.google.nl. Succes jongetje!
@roppp:

LOL .. Google moeten raadplegen .. Ouwe historicus ..
@lincoln: idd want alles wat je op Google vindt is waar. Toch? 😂
@michaelcorleone: ik ben vanaf kleins af aan opgegroeid met Mercedes.
Rijd er nu zelf een van 21 jaar oud en vind hem fijner dan de robot auto’s van tegenwoordig.
@Homer55: Geniet nog vele jaren met je Benz, ik ben wel benieuwd wat je hebt eigenlijk. Heb er zelf een gehad alleen paar jaar terug weg moeten doen jammer genoeg.
Schitterende auto, vooral met het prachtige velour interieur. Veel mooier en fijner dan leer ( en ook duurder). Jammer dat dit model symbool werd voor de Reperbahn coupe….dat lot trof later vele Mercedessen..
Was er ook geen 600SEC? Of kwam die pas bij het volgende model SEC?
@romeoalfa:

Later kwam de CL 600 ..
Op kenteken heet die idd SEC ..
@romeoalfa: de 600 V12 kwam pas in de jaren ’90 bij de W140. In de jaren ’80 was de 5.6 V8 de topmotorisering.
Ooit 1 gehad .. 4 rooitjes was ie ofzo ..
Maar ik zit nooit prettig in MBs ..

Kocht er toen de tijd 4 modale huizen voor die nu 1.2 miljoen waard zouden zijn ..
Dingen waren dus zwart geld op wielen .. Ook die van de bankdirecteur ..
@lincoln:

Nieuwprijs was gelijk aan de prijs van 4 huizen? Je bedoelt een kwart van een huis misschien?
@Hupke:

Nope .. In 1985 kocht je er 4 huizen voor .. Of 3 ..

Net als dat je nu een Bugatti koopt dus ..
@lincoln: voor een bugatti koop je 10 huizen.
@Hupke: ik denk dat hij in een schuur woont en aangezien hij denk dat hij normbepalend is……
@Hupke: aangezien er in 1985 geen V12 leverbaar was, gaan we even uit van 1992. Toen kostte een 600SEL €154.000 en een tussenwoning gemiddeld €125.000. Die verhouding zal in 1985 (560SEL) niet veel anders zijn geweest, behalve als er toen net zo’n crisis was als de afgelopen jaren.
@roppp: en dan nu ff over de 560 sec in 1986. Nieuwprijs (standaard) net geen 125.000 en een gemiddelde huizenprijs van zo’n 63.000. Ik heb meerdere bronnen via Google gevonden die in de buurt zitten van dat bedrag. Tegenwoordig volgens vereniging eigenhuis is een koopwoning gemiddeld 224.000, een S500 coupé doet volgens *kuch*.nl 146.000 (161.000 voor de 4matic). De duurste onder de amg’s.
@lekbak:

Amai, dat wist ik niet, ik dacht dat het een gewone wagen uit een iets hoger segment was.
Uberschön!
Het heeft ergens wel wat hoor!
Heerlijke jaren 80 autobahn romantiek. Vaders in zijn rode e21 323i. Paar jaartjes oud maar kon nog goed mee met de kanonnen. Achter zo’n 380 sec (spreek sek uit) aan. Zijn gewicht speelt hem parten bij acceleraties richting 190 km/h. Komt er plots een rooie testarossa met in zijn kielzog een rooi Lancia Delta Integrale 16v. Op acceleraties waren zij niet bij te houden. Uiteraard.
Een van de weinige auto’s die wide-bodies inderdaad met klasse & stijl kan hebben; net zoals een oude 911 (denk dan b.v. met name aan een 930 ofzo). Vond het vroeger al een droomontwerp (net zoals de BMWs uit de 80s) en is nog steeds vrij tijdloos, minder corpulent dan de latere modellen die me vooral aan fastfood-etende dikke Amerikanen doet denken …

Misschien dat zo’n SEC 380 of 420 nog te betalen is, al vrees ik uiteraard van niet (dure onderdelen, bodywerk; zuipschuit) :(
Dikke auto’s ben er echt verliefd op.❤️❤️❤️❤️❤️
Geweldige auto, wil er erg graag nog eens eentje hebben. Maakt niet uit welke zolang die maar origineel is.

Overigens is formeel de c107 wel de voorganger maar eigenlijk is het de opvolger van de w111/112 coupé. Die C107 is gewoon een sl met dakje en geen s-klasse coupé.
Koning van het kamp
Wat is er fout met een trekhaakje op een verder smetteloze en onverbouwde SEC?
@spidermann: omdat dat niet zo heurt.

Met een aanhangwagen rijden is voor het plebs. Een bestuurder van een sec huurt immers mensen in om spullen te vervoeren. En de bestuurder van een sec gaat al helemaal niet met een caravan op vakantie, die vertoeven uiteraard in dure hotels.
@lekbak:
Voor zover het een caravan betreft heb je gelijk en je plakte er al helemaal geen aanhangwagen achter. Maar ik heb in die tijd dat hij nieuw was toch meerdere exemplaren zien rijden met een of andere speedboot of klein yacht er achter en dat misstond toch zeker niet.
@spidermann: de trekhaak
@spidermann: met caravan
Mijn pa heeft nog een smetteloos exemplaar uit California staan, zeer weinig miles, zwart, bomvol en in de heerlijke 560 uitvoering.
@mclarenf1lm:

Daar komen nog mooie exemplaren vandaan ..
Europese meuk is meestal vernagelde gatenkaas ..
@lincoln: en roestig. Of dichtgeplamuurd en overgespoten. In ieder geval had Mercedes in die jaren het roestspook zeker nog niet getemd.

Ben nog een tijdje op zoek geweest naar een harde en onverprutste Mercedes, nadat de belastingplicht voor old- en youngtimers werd heringevoerd, kwamen die in ene financieel binnen bereik. Maar helaas, alleen écht goede, harde auto’s kosten nog steeds de hoofdprijs. En dan nóg dien je goed op te letten en je anti-roest behandelingen zeer secuur uit te laten voeren en bij te houden.
@RRRobert: noem mij eens één merk uit de jaren ’80 waarvan de auto’s niet roesten. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat een roestvrije auto (van staal) niet bestaat. Van Mercedessen lijkt het alsof ze veel roesten maar de reden dat de meeste andere merken uit het straatbeeld verdwenen zijn is omdat die weggerot zijn. De auto’s uit die tijd die je ook nog veel ziet roesten ook allemaal.
@lekbak: ik heb ooit een Golf 2 gehad, uit 1987, die verrassend roestvrij bleef totdat ik in 1997 door een vrachtwagen van de weg werd gereden. Sterker nog, de Golf 3 (bj 1992) die daarná kwam, had vreemd genoeg wél weer roestproblemen.
@RRRobert: die golf 2 was dan ook wel tien jaar oud! Trek een ‘roestvrije’ auto maar eens uit elkaar.

Mijn 190 (’92) is deze zomer door vele ‘kenners’ bekeken op de brug en roestvrij verklaard. Ik heb me maar stil gehouden…
@RRRobert:

Wat @lekbak zegt ..
Jags zijn al helemaal troep ..
Het enige alternatief zijn Volvo,s ..

Buiten het feit dat mijn cheapass SEC niet verroest was ..
Heb em desondanks met verlies door gestoten ..
@lincoln: Nou… Aan mijn exemplaar is anders héél wat gelast. Heeft rond 2008 zelfs een body-off restauratie ondergaan. En is monter opnieuw bezig. Volgende week gaan de laatste 8 kleinere roestplekjes bijgewerkt worden.
@mout: prima alternatief voor een Mercedes uit die tijd dus.
@mclarenf1lm: foto’s?
Heeft niet de sierlijkheid van een Jaguar XJ-S of de charme van een BMW 6-serie, maar heeft wel de perfecte mix tussen chique en ordinair. En ik moet zeggen dat deze Mercedes een stuk moderner oogt als die Jaguar of BMW. Goed ontwerp wel dus.
Episch lelijke deurgrepen… Verder fantastisch
Doe mij die blauwe maar. Unverbastelt. Eigenlijk bijna niet meer fout te noemen. Nou ja een beetje fout blijft deze dikke Mercedes sloep altijd misschien wel.

Als het een beetje fout moet zijn dan doe maar deze Russische gangster uitvoering, inclusief kruisje aan de spiegel https://www.youtube.com/watch?v=Z2wN0nL5zQA
Das beste oder Nichts…

Dat was de opdracht die de ingenieurs in de jaren zeventig kregen toen zij deze generatie van de S-klasse moesten ontwikkelen. Én destijds was dit kon er aan deze filosofie met geen mogelijkheid getornd worden, de S-klasse moest dé maatstaf zijn voor de allerhoogste kwaliteit.

Daarbij moesten de rij-eigenschappen van het hoogste niveau zijn en werden de hoogste eisen aan veiligheid gesteld.

Een zware opdracht voor de ingenieurs. Het enige dat deze opdracht wat makkelijker maakte is dat Mercedes zich het in die tijd kon veroorloven om niet op prijs te concurreren. Dus kón er ook één van de beste auto’s gebouwd worden zonder ook maar enig compromis te hoeven maken.

Wat een verschil met het Mercedes van een aantal decennia later. Die hadden minstens zo goed kunnen zijn, ware het niet dat er op sommige onderdelen net teveel bezuinigd was, zoals roestbescherming en electronica die niet uitontwikkeld was. Gelukkig is Mercedes weer op de weg terug, al zit de concurrentie het merk wel op de hielen.
@moveyourmind: die zelfde opdracht kregen de ingenieurs ook bij de opvolger van de w114/115. Het resultaat was de best verkochte mercedes tot de dag van vandaag: de w123. Ook die auto was ontwikkeld zonder naar de kosten te kijken. Daarom was hij eigenlijk veel te duur, maar alsnog was er zoveel vraag dat een 2e hands duurder was dan een nieuwe.

Veel mensen denken/vinden dat de w124 de beste mercedes ooit is. Na redelijk wat sleutelervaring aan zowel de w123 als de w124 ben ik van mening dat de w123 de betere auto is. Op de roest na dan, maar dat schuif ik (al dan niet terecht) op de tijd.

Tot zo ver mijn off-topic geouwehoer.
@lekbak: Die opvolger heb ik ook nog steeds een zwak voor. Dat is ook één brok Duitse degelijkheid en straalt dat ook uit. Heeft ook een mooi klassiek Mercedes-Benz interieur met knoppen in het dashboard die lijken op die van de truckdivisie (voor de eeuwigheid gebouwd) en wat ik erg gaaf vind zijn die knopjes voor de stoelverstelling in de vorm van de stoel gegroepeerd duidelijk in het zicht. Net als de onderrand van het dashboard die in zware tapijtstof is uitgevoerd. Nog heerlijke old-school vormgeving die tijdlozer is dan de interieurs van nu waarvan veel electronische gadgets snel achterhaald zullen zijn of lijken te zijn.

Bij de ontwikkeling van de W124 hadden ze niet alleen de kosten uit het oog verloren. Als ik me niet vergis was er nog een dingetje met de afmetingen van de auto, waardoor er problemen waren om het gevaarte per spoor te vervoeren. Dat was nogal een duur slordigheidje van de ontwerper.
Ook de enige versie die lekker voorruit komt de 420 en 500 zijn naar huidige normen traag zelfs. Heb pas nog een 500 sec ingeruild met 120.000km. Rondje mee gereden rijd nog steeds lekker maar meer als cruiser.
@thomasthomas: traag? Alles wat sneller dan 12 seconden naar de honderd gaat is niet traag. Hooguit niet meer snel.

Het is trouwens altijd een cruiser geweest. Zelfs een 380 heeft voldoende koppel om lekker te cruisen. Al is de 500 dan de betere keuze. Verbruik is gelijk en de 500 is de degelijker motor. En uiteraard iets vlotter.
@thomasthomas:

De hele W126 lijn is puur voor de Amerikaanse markt gemaakt ..
Ordinaire bak , vaste klant op woonwagenkampen, is er door de jaren heen steeds armoediger uit gaan zien.
Lee Towers reed er vroeger eentje, en Bestebreurtje werd omgelegd in een sec
Zoveel stijl in een clean jasje, zo worden ze tegenwoordig nergens meer gemaakt.
Vandaag nog wezen kijken naar een 500 sec om te kopen..
80s fout! Heerlijk gewoon!
Nee, blijft een voute mannen bak.
Hoeveel lijken passen in de kofferbak? Dat is een belangrijk criterium voor de clientele.
Heb zelf een origineel in Nederland geleverde ’83 500SE zonder LPG. Zuipschuit van jewelste (dacht dat m’n Chrysler veel dronk) en de stoelen zijn duidelijk uit het vorige millennium, maar wat is het comfortabel.
Daar hoort gewoon een dikke vette Tabbert caravan achter
Wat is jouw gemiddelde verbruik ongeveer? Want ik krijg het idee dat ik altijd extreem zuinig reed met mijn 1:7 tot 1:8
@lekbak: dat had dus aan @mopar moeten zijn…
@lekbak: 1op7 wellicht op de snelweg idd. In de stad haal ik amper 1 op 5. Het is een 2e wagen voor mij dus gelukkig hoef ik er niet iedere dag mee op pad :)
Een wagen die uit m’n systeem moet, ooit moet ik hem eens gehad hebben. Beste wagen ter wereld, vol van jeugd herinneringen, m’n overgrootvader reed zo’n ding. En toch kan ik er het geld niet voor opbrengen …
De SEC’s geven eigenlijk het controversiële imago van Mercedes Benz op een perfecte wijze weer, Wat heet, dit IS de controverse die Mercedes Benz heet.

Een briljante wagen, die met kop en schouders qua techniek en innovatie boven de concurrentie uitsteekt, de BMW zes-series zijn armlastige pathetische wannabees en de Jaguar XJS is en blijft ondanks een 5.3 liter V12 motor een zielepoot !
Noch konden de Amerikaanse tegenhangers iets uithalen tegen deze oppermachtige Benz, deze auto kwam zag en overwon !

Formule 1 coureurs kozen en masse voor de SEC, het was gewoon het allerbeste wat er te koop was. Punt !
Ferrari prestaties in een auto waarmee je je schoonmoeder kon ophalen. naar de supermarkt kon gaan en probleemloos mee naar Barcelona kon rijden met je golfclubs in de kofferbak.

En toch……..het ding wer gelijk geplaagd door het foute imago van Mercedes Benz, zoals een reaguurder al vermeldde ‘de koning van het kamp’
Nu werd dat imago dan ook onmiddellijk versterkt door het aantal op zich zeer twijfelachtige ‘tuners’ die zich over de SEC ‘ontfermden’.

Ik noem slechts een Carat Duchatelet die een met goud uitgeruste SEC op de markt bracht waar onderwereld figuur, rally rijder en bingo koning John Bestebreurtje in uit het leven werd geschoten, König bouwde een gedrocht met dikke Testarossa heupen, menig zogenaamde tuner is mede verantwoordelijk voor het versterken van het discutabele imago van de SEC.

Het reed ook goed zo’n ding, ik heb een paar keer met een 380 gereden dacht ik, de motorisatie herinner ik me niet meer, maar het reed gewoon als een Mercedes rijdt met dit verschil dat het ding voor zijn tijd rete-snel was !
@desjonnies:
Klopt helemaal.

Een SEC in standaard uitvoering is gewoon een prachtige auto.
Ga je er allerlei bodykits en halfordsplastic op plakken, dan gaat het al snel fout.
Persoonlijk vind ik alleen de AMG toevoegingen nog wel kunnen.

Rij zelf een sedan uitvoering (500SEL) en elke rit daarmee is gewoon een feest.
@bertorelli: Meegespoten bumpers, geen poespas erop en mooi blauw MB-Tex van binnen en dan is ie af! Dat is genieten! Ben overigens best jaloers dat je een 500 wel hebt, wat een porno bak. (en dan doel ik niet op het foute imago dat ie van sommige mensen hier krijgt, ik vind hem gewoon een schitterende youngtimer netzoals alle andere bijzondere youngtimers)
@henkhupelschoten: het grootste voordeel van de sel t.o.v. de sec vind ik de ster. Een Mercedes hoort de ster op de kap te hebben en elke keer in de sec miste ik dat enorm. Toen ik op zoek was voor een dagelijkse auto heb ik de sec er zelfs om laten staan… Dat is ook dè reden dat ik mijn recent aangeschaft a-tje niet als een echte mercedes zie. Dammit ik ben een freak.
@lekbak: Beste kerel, ik voel je helemaal!
@henkhupelschoten: beter met dat mooie gestreepte velours ipv MB-Tex, een 380,420 of 500 maakt me niet zoveel uit als ie maar 100% origineel is. Zag onlangs een 380 SEC in petrolblauw met grijze gestreepte velours bekleding…wow, echt een must have!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).