AMG heeft zich uitgeleefd op de Mercedes A Klasse en het resultaat van die inspanningen is nu helemaal compleet en officieel: hier is alles wat je moet weten over de Mercedes A 45 AMG.
Mercedes introduceert een vierwiel aangedreven compacte hatchback met de krachtigste viercilinder turbomotor op de markt. We hebben het over de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbomotor. Het maximumvermogen van 360 pk en het maximale koppel van 450 Newtonmeter zorgen voor een specifiek vermogen van 181 pk per liter en dat zijn betere prestaties dan die van de meeste supercars. AMG 4MATIC vierwielaandrijving is standaard en helpt de A 45 AMG in 4,6 seconden naar 100 kilometer per uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt een (elektronisch begrensde) van 250 kilometer per uur.
Onder normale rijomstandigheden wordt de A 45 AMG zo efficiënt mogelijk aangedreven via de voorwielen maar als het allemaal wat heftiger wordt verdeelt de variabele 4MATIC vierwielaandrijving het koppel tussen de voor- en achteras, tot een verhouding van 50 : 50 procent. In die situatie wordt het koppel via een tweedelige cardanas naar de achteras gestuurd, een lichtgewicht compacte Power Take-Off unit (PTU) (geïntegreerd in de 7-traps transmissie) regelt daarbij de krachtverdeling. Voor een optimale gewichtsverdeling is de elektrohydraulisch aangestuurde meerplatenkoppeling geïntegreerd in het differentieel voor de achteras.
Het brandstofverbruik is afhankelijk van de uitvoering en varieert van 6,9 tot 7,1 liter per 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC). De CO2-waarde varieert van 161-165 g/km. Daarmee lacht de A 45 AMG de Audi S3 Sportback recht in zijn gezicht uit: 60 pk meer met dezelfde verbruikswaarden, eat that Audi. De A 45 AMG voldoet overigens nu al aan de emissie-eisen van 2017.
De A 45 AMG krijgt standaard helaas geen handbak maar een AMG Speedshift DCT 7-traps sporttransmissie met dubbele koppeling. De bak beschikt over drie rijprogramma’s (Manual, Comfort, Sport), een dubbele ontkoppelingsfunctie, een tussengasfunctie en Race Start voor een optimale stoplichtsprint. Exclusief op de A 45 AMG is de samenwerking tussen het 4MATIC systeem en het 3-fase ESP en de ESP Curve Dynamic Assist. De drie ESP standen geven je de mogelijkheid om de vrijheden die het systeem je gunnen aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.
De sportuitlaat met twee pijpen heeft een automatisch gestuurde klep die zorgt voor een vol uitlaatgeluid bij sportief jakkeren en comfortabel geluid op langere afstanden. Optie is de AMG Performance uitlaat. Daarmee krijgt de A 45 AMG onder belasting een nog heftiger sound die extra aanwezig is bij het automatische tussengas bij terugschakelen en wanneer ontsteking en inspuiting bij opschakelen wordt teruggenomen.
Qua onderstel is er ten opzichte van de normale A Klasse ook flink wat veranderd. Vooraan is de drie-link wielophanging stijver, ook voor wat betreft de lagering en ophanging. Ook is de A 45 voorzien van sportievere dempingeigenschappen. Ook de vier-link achteras is compleet nieuw ontwikkeld. Standaard worden er dubbelspaaks 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met 235/40 R 18 banden gemonteerd waarachter een AMG-remsysteem schuilt met geventileerde en geperforeerde schijfremmen rondom, in de niet lullige maat 350 x 32 mm vóór en 330 x 22 mm achter.
En die wielen brengen ons bij het uiterlijk van de A 45 AMG. Vooraan vinden we de AMG ‘twin blade’ grille die samen met de horizontale sectie in de voorspoiler in mat titaniumgrijs is uitgevoerd. De luchtinlaten zijn voorzien van zwarte inzetstukken. Ook zijn er inzetstukken in mat titaniumgrijs in de dorpels verwerkt. Op de flanken is de aanduiding “Turbo AMG” te vinden. Achter is de A45 AMG voorzien van andere bumper met koelsleuven, een diffuser en twee dikke verchroomde pijpen.
In het interieur is de A 45 AMG te onderscheiden van een standaard A Klasse door de sportstoelen in leder Artico/microvezel Dinamica met rode contrasterende stiksels, het multifunctionele stuurwiel met schakelpaddles en de AMG Drive Unit. Ook standaard zijn de carbonlook accenten, ventilatorroosters in rood/zwart, rode gordels, AMG instaplijsten en het AMG combi-instrument met Racetimer.
Het introductiemodel is de A 45 AMG “Edition 1” uitgevoerd in de kleur cirrus wit met een AMG sportstriping in matgrijs over de motorkap, op het dak en op de flanken. Rode accenten in de grille en op de spiegels en achterspoiler alsmede de rode remklauwen moeten de sportiviteit verder benadrukken. Ook zijn er matzwarte 19 inch lichtmetalen multispaaks AMG-velgen, afgewerkt met speciale AMG-naafdoppen. Zowel het AMG Night-pakket als het Aerodynamics-pakket zijn standaard op de “Edition 1”. De E-SELECT schakelpook met AMG-logo en Edition 1-label op de AMG Drive Unit herinneren je ook binnen in de auto dat je in iets speciaals rijdt.
Het platform voor voorwiel- en vierwielaangedreven auto’s dat als basis dient voor deze A45 AMG zal overigens ook voor minstens twee andere AMG modellen als basis dienen, waarvan we in ieder geval zeker weten dat de CLA45 AMG er één is. Geheel volgens verwachting overtreft de A 45 AMG de BMW M135i en Audi RS3, maar welke zou jij kiezen? De A 45 AMG staat in juni bij de dealer, de prijs is nog niet bekend.
Update – Video op autojunk!
107 reacties
AMG weet heus wel waar ze mee bezig is. Ik ga er daarom van uit dat dit een prima hanteerbare auto is met prima rijeigenschappen.
Mis alleen een heel belangrijk stukje info. Wat weegt hij?
Hoe dan ook het blijven allemaal nummertjes. Ben benieuwd wat de journos ervan vinden.
voor je weer de beroepszeiker uithangt ga eerst maar is rijden en luisteren.
Heb zelf een auto met turbo en eentje gehad met turbo en kan je vertellen dat het aanpassen van het uitlaatsysteem je MEER DAN voldoende motorgeluid geeft hoor.
Dus nogmaals. Uitlaatgeluid wordt grotendeels bepaald door het aantal cilinders en het uitlaatsysteem.
ff een dumpvalve monteren en je hebt nog meer spectakel, het geluid is gewoon anders.
Die roeptoeters vergeten echter dat de BMW en de Aldi ook turbomotoren zijn.
Geluid hoeft echt niet veel anders te zijn!
Het gaat in deze niet om de herrie maar om de toon van het geluid, een turbo motor klinkt gewoon anders dan een NA. Het is maar net wat je mooier vindt.
Ik kan de jank in toeren van een NA zeer waarderen, aan de andere kant vind ik het afblazen van roadie ook wel wat hebben.
Het geluid van een E46m3 vind ik trouwens echt top.
Heel mooi autootje wel die A45 AMG, echt top!
Zouden veel meer merken moeten doen standaard een automaat.
Toch niet meer van deze tijd om te zitten roeren met zo’n pook!
Beetje zielige reactie dit, maar goed. Zit je in je Maserati ook nog met een handbak te schakelen? Denk het niet hè.
Hij heeft gewoon gelijk, niet elke autogek wordt blij van een playstation besturing.
Schakelen voegt iets toe aan de rijbeleving, daarbij schakelt een automaat nog weleens op of terug op een moment waar je dat absoluut niet wilt. Bijvoorbeeld als je met een stevig gangetje door een bocht rijdt is dat niet echt prettig.
Dat heb ik met mijn roadster ook, maar als de computer het tijd vindt om terug te schakelen dan doet hij dat uit zichzelf zonder dat je daar invloed op hebt. Het gevolg is dan dat je dus op dat moment even je aandrijving mist.
Met opschakelen geeft hij alleen een pijltje om aan te geven dat je op moet schakelen.
Dit alleen in manualmodus uiteraard. In auto ben je echt aan de goden overgeleverd.
Stel je wilt een bocht in 3 nemen en je zit hoog in je toeren dan schakelt hij fijn naar 4.
Dat zijn dus dingen waar je rekening mee moet houden met dit soort bakken.
Of er op de DCT ook een manuele modus zit kan ik niet zeggen, het zou dus knap waardeloos zijn als dat niet zo zou zijn.
Nope, hydraulische stuurbekrachtiging werkt met een hydraulische pomp, en je kan wel raden wat die pomp aan moet drijven. Dat kost dus vermogen en energie, ook de rede waarom een dynamo tegenwoordig alleen maar meedraait als er gedecellereerd wordt.
ik wist nog niet dat de alternateurs van tegenwoordig alleen werken tijdens het afremmen, bedankt
Nu zeg je waarschijnlijk ” ja maar, in de auto’s van tegenwoordig zit toch een alternator, en de batterij geeft toch gelijkspanning “? Dat klopt. Die alternator ( to alternate = wisselen ) genereert in de basis nog steeds wisselspanning, maar wordt via diodebruggen gelijkgericht tot een gelijkspanning.
Ook de opbouw van een alternator is anders tegenover een dynamo. Bij een dynamo is de stator de magneet, en in de rotor worden spanningen opgewekt, terwijl het bij een alternator net andersom is. Rotor is daar de magneet ( bij kleinere alternatoren zijn dit permanente magneten), en in de stator worden spanningen opgewekt.
Toch aardig aan de maat.. Maar de astra opc blijkt ook een prima weggedrag te hebben ondanks zijn gewicht!
Ben benieuwd naar de eerste rijtesten.
Wel jammer van de ontzettende Mercedes PR-praat tekst..
Wat kinderachtig dat domme geluid
Geen geluid via de radio ala BMW.
koop toch een Sandero
Zoek de prijs van een RS3 maar op, dan heb je een indicatie. Dit zal daar waarschijnlijk iets boven zitten.
Dat doen ze dan een stuk beter dan VAG, een 120pk tsi haalt de ton niet eens….
Wel knap dat jij in je glazen bolletje kan zien wat de levensduur van een motor is die nog niet eens op de markt is….
???? M pakketjes of S-line rings a bell?
Knap als jij het verschil ziet tussen een S en een S-line Audi….
Op de 250 sport zit gewoon ook een AMG bodykit, die kan je ook als gewone 250 bestellen en die ziet er dan uit als elke A180 leasebak.