Dit is de Mercedes A45 AMG, met 360 pk!

Auteur: , 104 Reacties

Alstublieft: de kersverse Mercedes-Benz A45 AMG, met een beestachtige 360 pk en 450 Nm uit zijn 1.991 cm3 grote motorblok.

Mercedes-Benz trekt in Genève ten strijde tegen de BMW 1M en Audi RS3 (beide 340 pk), met deze potente A45 AMG. Hij levert een duizelingwekkende 181 pk/liter, maar als je erg kalm aan doet ligt het verbruik slechts op 6,9-7,1 liter/100 km, en de CO2-uitstoot op 161-165 gr/km. Puur theoretisch dan.

De auto, uitgerust met een Twinscroll-turbolader die op maximaal 1,8 bar werkt, accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/u, en houdt op bij een begrensde 250 km/u. Remschijven in de voorwielen met een diameter van 350mm moeten het pk-geweld waar nodig ook weer kordaat beteugelen. De A45 komt met 7-traps DCT, 3 rijmodi, en een tussengas- en Race Start-functie.

De 360 paarden worden opgewekt bij 6.000 tpm (bij 6.700 tpm is het gedaan met de pret), en het maximumkoppel is tussen 2.250 – 5.000 tpm beschikbaar. Hij komt er, evenals de CLA, ook als Edition 1, die in Cirrus-wit verkrijgbaar is.

In principe is de auto voorwielaangedreven. Pas wanneer het nodig is, leidt een schijfkoppeling dat op het differentieël op de achteras zit de krachten naar achteren, met een verdeling van maximaal 50-50.

Na zijn debuut in Genève kan de pk-hongerige klant zijn eigen A45 AMG vanaf april bestellen.

UPDATE: nu met een volledige gallery, KLIK!



104 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Goed bezig Mercedes, mooie wagen !
4,6 seconden!
@rimls: 0,1s sneller als de M135i dus :) Alleen kan die dat met 40pk minder… Damn, echt allemaal leuke auto’s in deze klasse nu…
@griffendahl: Inderdaad. Dat vind ik ook wel opvallend. Beloofd in ieder geval voor goeds voor de nieuwe 1M.
@berlinetta: De ‘nieuwe’ 1M wordt in de toekomst vervangen door M2. Alles wat 1reeks coupe/cabrio was, wordt nu 2reeks. Waarvan de M235i bijna productieklaar is. Check bimmerpost voor de spyshot’s
.http://www.2addicts.com/forums/showthread.php?t=799090
@griffendahl: en net zo snel als de RS3, die toch ook 20 pk minder heeft. denk toch dat het is te maken heeft met het feit dat de RS3 5 cilinders heeft en de M135I 6. Uiterlijk vindt ik overigens best braaf.. een gewone sport is bijna net zo ‘dik’. Nee ik blijf voorlopig toch bij de RS3, ben wel erg benieuwd naar de nieuwe 1M.
@audi18: jongens dat is allemaal theorie…0.1 seconde meer of minder. De A45 heeft een 7-traps automaat dus je kan ervan uit gaan dat hij net voor de 100 schakelt en dat kost tijd.
Peekaatje meer of minder doet niet terzake als er geschakeld moet worden dus om de 3 te vergelijken moeten we de overbrengingen vergelijken
@griffendahl: Bij BMW kan je nooit echt vertrouwen op de pk’s. Meestal leveren ze een stuk meer dan opgegeven.
@FelixF: in dat geval toch goed??? Volgens jou krijg je meer pk’s dan er opgegeven wordt
Leuk speelgoed
OMG, NICEEE HEBBE HEBBE HEBBE.
@benzmaster:

Het is AMG, niet OMG
Leuk, maar…ik vind het nog steeds geen mooie wagen.
@toroloco: sjap
Dus twee van deze motoren gekoppeld, 4 liter 8 cilinder met 720pk, kan ook.
LOL .. 20 kwibussen snappen geen reet van fysica ..
@Pica:

Goh, ik kan je uit een 1.6je ook 2000pk halen als je het zo graag wil. Moet je echt geen gekke dingen voor gaan doen.
@Pica: op de voorwielen :(
Ziet er goed uit hoor
Die Mercedesmannetjes zijn echt gek…..360 pk?!
Wel een heel mooi dingetje die nieuwe A-Klasse!
Wat ziek hé… een Mercedes A-klasse die qua specs gewoon in Porsche 911 vaarwater komt.
Je hebt baas en je hebt bovenbaas….
Benz laat dus even zien wie er echt premiejummie is….
Indrukwekkende cijfers! Ben benieuwd wat Mercedes motor- en onderstel technisch heeft gedaan om dit blok te prepareren voor dit soort geweld
@4x4wheels: Dus.. 360 pk op de voorwielen???
@4x4wheels: Gewoon goed lezen: In principe is de auto voorwielaangedreven. Pas wanneer het nodig is, leidt een schijfkoppeling dat op het differentieël op de achteras zit de krachten naar achteren, met een verdeling van maximaal 50-50.
Antwoord: Ja, 360 pk op de voorwielen, tot ze grip verliezen. Dan gaat er tot 180 pk naar de achterwielen.
Dat is achteraf nog toegevoegd :)
@4x4wheels: ondersteltechnisch in ieder geval 4MATIC, zoals dat bij de vernieuwde E63 4MATIC ook gedaan is.
4,6, niet normaal!
Mooi man, leuk snel wagentje. Leuke cijfertjes voor een 2 liter.
I would buy that…
Prima gedaan, jullie komen er wel!
@mbfanatic: Ze zijn er allang.
Aight!
2.0 met zoveel PK? wtf ik rij dagelijks met een auto met 36pk/liter !!!
@KaCh1ng: 36 pk/liter? Ik weet er niet veel die onder de 75 komen. MB 200 D misschien?
@mout: 1.9 SDI :) 68pk
@KaCh1ng:

wowowow .. welk bouwjaar ??
@lincoln:
En dan liegt hij er nog 4 bij…. de SDI had wel 64 trappelende volbloeden….
@jrk68:

tja .. ik geef hem het voordeel van de twijfel ..
want met pfedenstarkten komt ie wel in de buurt ..
@jrk68: http://www.autowiki.nl/specificaties/3996659/volkswagen_bora_19sdi_sedan_1998/ voorwat zou ik liegen? 68pk staat ook op mn documenten 50kw

onlangs nog tegengehouden voor te snel te optrekken in de stad, reed zogezegd verdacht..
@KaCh1ng: om eerlijk te zijn met 68pk is het best vlot, wel mis je kracht als je iemand wilt bijhouden :p ben ook nog maar een student :) 3e jaar al met mijn bora ;)
@KaCh1ng:
Verschil tussen Polo/Caddy SDI en Golf/Bora. In de Polo/Caddy heeft hij wel 64pk en dat was wat ik paraat had, in de Golf/Bora is het idd 68 pk.
@lincoln: 2001, gebouwd 12/2000
@KaCh1ng:

o.k. .. toen ging Fiat ook net over van D naar JTD ..
@lincoln: Hoho. Die gingen over van TD op JTD. En ze hadden in ’89 al een direct ingespoten TD, de 2.0 Croma.
@KaCh1ng: Ow ja. Die! Is dat de allerlaatste niet-turbo diesel? Maar wel onverwoestbaar, en met directe injectie.
@mout: golf 5 2.0SDI bestaat toch ook? 75pk
@mout:

ik heb er hier eentje die 211 peekaa uit een 7.5 liter blok haalt ..
@lincoln: ja maar als ik me niet vergis ook een trekkracht waar een berg het benauwd van krijgt…
@ej20g:

mwah .. 1979 was geen goed jaar voor Amerikaanse meuk ..
gewoon zwaar geknepen jaren 70 blokken ..
2200 kg zware auto komt goed van zijn plek met zijn 3 bakkie ..
maar meer ook niet hoor ..

anyway .. snel rijden durf ik er toch niet mee ..
@lincoln: 1979 en 2001 :P groot verschil :) ik gebruik em ook echt dagelijks
@KaCh1ng:

voor daily rijd ik ook een ouwe nagelaar met weinig peekaas ..
en idd rap zat voor het dagelijks verkeer ..
duurt alleen een eeuwigheid voordat ie kachel een beetje op gang komt met die kou ..
@lincoln: snel rijden moet je met die bakken ook niet willen. Die bakken moeten zoooeeven over de weg.
@lincoln: OK – ik had er eerst ‘recent’ tussen staan.
Maar om geneuzel over wanneer recent was te vermijden haalde ik dat maar weg.
Heeft zo’n blok trouwens ook voordelen? Mijn oom had een Impala met V8 (nieuw, de grapjas. Back in the days toen ik op de lagere school zat). Maar als ik naar de specs kijk, heb ik net zo lief een Granada 2.0 of zo.
450 Nm uit een 2 liter benzine blokkie ??

da,s knap .. of snel kapot ..
Prijs? 75k?
Erg mooie auto, zeker in het echt. Duidelijk een klasse beter dan de 1-serie en A3 in mijn ogen! En dit is een hele fraaie kers op de A-taart…
@Svenska_Aeroplan_AB: zet deze ernaast met deksels, http://www.groen7.nl/mercedes-a-klasse-a180-is-zuiniger-geworden-20-bijtelling/ , klasse hoger? echt niet
@KaCh1ng:
Hé fanboy, leer eens lezen…. Een klasse beter schrijft hij, niet hoger…!
@jrk68: beter toch ook nie? zo een standaard a ziet er maar zo kaal uit
@KaCh1ng:
Kan nooit kaler dan een Aldi zijn….
Wolf in schaapskleren. Hij ziet er nog vrij bescheiden uit op die wazige foto’s. Ik had het ook geloofd als het een 250 sport was. Toch kan ik dat juist wel waarderen. de RS3 bijvoorbeeld is totaal uit verhouding met die schreeuwerige voorbumper.
@berlinetta: Je kunt de RS3 ook zonder het schreeuwerige aluminium bestellen, staat in mijn ogen ook veel beter.
@audi18: Nou het aluminium vind ik nog niet zo storend, maar die grote luchthappers in de voorbumper wel. Dat terwijl de rest van de auto superstandaard uit ziet. Het past gewoon niet bij elkaar.
Waar concurreert deze auto mee? De mini JCW is niet vergelijkbaar qua PK’s maar de Audi RS3 lijkt mij een slag groter!
@TimoBac:
Hij toont misschien kleiner op de foto’s maar hij is echt maatje Golf, A3 en BMW 1….
Nou ik zou liever een paar maanden wachten en voor de CLA 45 AMG gaan. In mijn ogen toch wel een veel mooiere auto om te zien. Iets duurder maar dat mag op z’n bedrag ook geen naam hebben…
2tom op de teller en het blok is kapot. wat een achtelijk groot vermoge uit zo’n klein blokje. ik zou 10cc 1pk doen en mss 1.2 maar meer ook echt niet.
@jens28: 181 pk per liter kan makkelijk zolang het blok erop berekend is. Er rijden zat auto’s 2.0-liter turbomotoren rond die rustig 500+ pk draaien en dagelijks gereden worden. Ook zónder rivisie. De tijd dat een motorblok bij 200 pk per liter maar 10.000 km mee ging is al lang voorbij.
@jens28: Ja, Mercedes heeft vast het motorblok niet getest…
@SimonMc:
Ik kan je anders wel wat Mercedes blokjes noemen waarover ik ernstig twijfel of die überhaupt getest zijn…. Maar hopen dat ze daarvan geleerd hebben.
ik moet zeggen ik had meer van de AMG-versie verwacht qua looks, ziet er niet veel anders uit dan de gewone A als ik me niet vergis
@salberts93: de A250 met AMG Sport pakket is ongeveer hetzelfde. Wat me wel opvalt aan de AMG hier, is het ontbreken van de ”diamonds” grille.
@HDM: hm ja dan lijkt de A45 me toch een prijzige investering als je met de 250 dezelfde looks hebt en meer dan genoeg vermogen
Tegenwoordig hebben ze op een kleine motor dus 2 turbo’s nodig?Aangezien Ab over laders heeft.
1.8 bar is aardig wat dus eerlijk gezegd vind ik het wel tegenvallen hoeveel pk de A heeft.
@dahlback:

valt idd tegen ..
als je niet degene bent die garantie moet verlenen ..
@dahlback: 1.8 bar voor 360 pk is inderdaad vrij veel. De meeste 2-liters (die ik ken dan) doen 360 pk op zo’n 1.2-1.4 bar afhankelijk van de onderdelen er omheen.
@dahlback: 2 turbo’s NODIG? Met 1 lukt het ook wel hoor…als je graag een turbogat zo groot hebt als de maan. Mitsubishi Lancer Evo FQ400 heeft 405 pk, uit een 2.0 liter blok en dat met 1 turbo.

Wat zeg je dan over de BMW M550d dan bv? 3 turbo’s op een 3.0 diesel en maar 20 pk meer??

In dat opzicht doet de Mercedes het zéér behoorlijk.
@SimonMc: tenzij je goede turbo gebruikt niet en zou ik persoonlijk dan een supercharger monteren aangezien die op lage toeren al veel koppel gebruikt.Maar het gaat mij er meer om dat ze 1.8 bar draaien en dit kleine beetje pk eruit halen.
Nee, het is een motor met twinscroll-lader. Is aangepast!
Droom alleen nog stiekem van de 4 AMG uitlaten, want ik kan het niet echt uit de foto’s halen hoe dat nou zit.. Of zullen we net als vroeger met de C32?
181 pk/l dat is al heeeeel wat beter als 82 pk/l van de 6.2l V8 in de C63 AMG!

Vraag me af volgens sommige hier (fanboys?) heeft de V8 “maar” 82 pk/l i.v.m. betrouwbaarheid, zou deze motor volgens dezelfde mensen dan “onbetrouwbaar” zijn? :P
@notsobig: gaaaap

Atmosferisch vs drukgeladen.
@notsobig: er is al lang bewezen dat de 6.2-liter V8 uit onder andere de C-Klasse net zo goed rustig 100 pk per liter draait, er zijn ook versies met bijna 700 pk atmosferisch (tuners) en dat is (uitgaande van 690 pk) toch 111 pk per liter. Niet slecht voor een blok van 6.208 cc groot dat “slechts” 7200 (vaak 8000 tpm bij tuners) toeren per minuut draait. Dan is de 127 pk per liter van de 458 Italia die 9000 toeren per minuut draait in verhouding toch wat minder indrukwekkend.
@ej20g: vergeet niet de vorm van het blok. Opbouw van de slag, boring en dat soort geneuzel.
Ik loop met dit blok zo onder me arm met goed vertrouwen weg. Want zoals volgens mij jij hier al eerder zei. Daily drive 500pk waarom niet.

Deze motor rust overigens op die 1.8 bar omdat ie daar z’n vermogen mee haalt. Voor de rest moet ie presteren om zuinig te zijn. Zoals de tuners blokken dat vaak niet meer zijn of beter gezegd hoeven te zijn.
@The_12oach: volledig mee eens. Er zijn zoveel factoren die het uiteindelijke vermogen en koppel bepalen dat je niet kunt zeggen dat een 6.2-liter V8 met 700 pk beter is dan een 6.2 liter V8 met 400 pk. Sterker? Zelfs dat niet perse want het vermogen en koppel van de 400 pk motor kan wel van begin tot eind vrijwel lineair zijn terwijl het vermogen en koppel van de 700 pk motor voor maar 100 rpm vrijkomen.
Gaaf wagentje en zeer snel. Van de 3 toch het mooiste om te zien, daarna de Beamer.
@rufctr01: een Beamer is een projector, een Beemer is een BMW motorfiets, en een Bimmer is een BMW auto ;)
Knikkers dat is rap. En ziet er mooi uit. Zou ik eerder nemen dan die CLA. Is er iets bekend over het gewicht? Zal de 15-1600kg wel aantikken denk ik. Wel een schitterend interieur. Helaas is mijn kont niet zo Recaro als de stoelen. Verder top!
Klinkt als een dikke V8, maar is slechts een viercilinder. Hier kunnen BMW en Audi redelijk makkelijk overheen, de vijf- en zesclinder turboblokken van hun hebben nog veel potentie. Toch knap van AMG dat ze dit er uit weten te halen.
Hebbe hebbe hebben! Gelukkig niet nog meer opschmuk van buiten. Ik ga alvast beginnen met sparen. Gok op een vanafprijs van 56k, toch wel erg veel geld voor een A-klasse maar wat een lekker bommetje gaat dit worden.
@Pordon: Gok nog maar is. Bij Wensink staat een A180 van 53k
@E34M5Touring: ik heb het ook over de vanafprijs. De vanafprijs van de A180 CDI is 33k en 29k voor de A180… Als de vanafpijs van de A45 AMG op 56K ligt dan kom je met leuke opties al gauw aan de 75 a 80K
@Pordon: Ik hoop het, zou betekenen dat, wanneer je met een basic versie tevreden bent, je voor 58k de showroom uitrolt met 360pk. Ik vrees dat hij dik over de 60k heen gaat en met een paar opties dik over de 80k. Dan heb je wel een vol aangekleed kanon natuurlijk. Ben wel een beetje geschrokken van de prijzen moet ik eerlijk zeggen. Zelfs de 180 is geen koopje. Wel een super interieur.
@E34M5Touring: Ik heb nog eens naar de prijzen gekeken en ben bang dat het inderdaad toch iets meer gaat worden.
360pk uit een 2liter 4 cilinder, kijken hoelang het heeft blijft. Zal vast wel een brute auto worden, daar niet van.
@meneersander: Auto’s worden wel degelijk getest hoor, ettelijke miljoenen kilometers soms…
Heeeeeerlijk!
Waarschijnlijk is het nogal gebeurt maar deze productiewagen doet het beter met een 2.0 motor dan de maserati ghibli met z’n 300pk 2.0 V6je.
Omggggggggggg SO MUCH WANT!!!
Wat een enorm lekker wagentje!
Daar moeten BMW en Audi weer overheen… Op naar de eerste 400pk 2 liter 4 cilinder!
@schellekens006: Jup goed idee! Dat zal wel heel ziek worden!
vergelijkbaar met een m135i, vergeten we niet dat de bmw een 3liter heeft en de A45 maar een 2liter en dan nog levert de A45 meer vermogen.

OT: wat een geweldige auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).