• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-AMG One: Formule 1 techniek voor de Autobahn

Auteur: Michel, gepost 1 juni 2022 om 07:55 – 28 Reacties

mercedes-amg one

Daar is ie dan! Meer dan 1000 pk en boordevol Formule 1 techniek, de Mercedes-AMG One.

Eindelijk officieel onthuld! We hebben er even op moeten wachten, maar hij is daar! Voel jezelf een beetje Lewis Hamilton op de Duitse Autobahn (en de Nederlandse snelweg, maar dan met de cruise control op 100…)

55 Jaar AMG

Op 1 juni 1967 was de geboortedag van AMG. Geen betere datum dan vandaag, 1 juni 2022, om het doek af te trekken van deze Mercedes-AMG One. Precies 55 jaar nadat AMG werd gesticht is het tijd voor een feestje.

En wat voor feestje. Een hypercar met 1063 pk en afgeladen vol met Formule 1 techniek, inclusief een V6 hybride aandrijving. In 2017 al op de IAA van Frankfurt aangekondigd als concept is dit nu de meest potente Mercedes ooit. In het hart dus een aangepaste versie van de turbo geblazen 1.6 liter V6 Grand Prix motor gecombineerd met vier elektromotoren. Die zorgen samen dus voor die 1000+ paardenkrachten. Overigens niet alleen de sterkste Mercedes ooit maar ook de snelste wegauto ever voor het merk met een topsnelheid van 352 kilometer per uur.

mercedes-amg one

Gelimiteerd

De hardcore coupé is een tweezitter die is ontwikkeld door de AMG High Performance Powertrain Division in samenwerking met het in Groot Brittannië gevestigde Mercedes-AMG Formule 1 team. Niet verrassend wellicht dat zo’n exclusieve auto ook in een exclusieve oplage beschikbaar komt. Slecht 275 stuks en die moeten dan zo’n 2,5 miljoen euro kosten. Exclusief BPM als je zo’n exemplaar naar Nederland weet te krijgen.

Carbon

De basis van de auto is een carbon monocoque met een geïntegreerde stalen rollbar. Het chassis aan de achterkant is gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en titanium.

De koets is een combinatie van carbon en composiet plastic die zo is vormgegeven dat er flink wat downforce gecreëerd wordt om al dat geweld ook op de weg te krijgen en te houden. Luchtinlaten, lamellen en een tweedelig uitschuifbare achtervleugel helpen actief om die 1000+ pk op de mat te leggen.

mercedes-amg one

Aan de koeling is ook gedacht, flinke sleuven in de neus, een luchtinlaat op het dak en grote afzuigers om warme lucht uit de motorruimte te zuigen. Niet overbodig voor zo’n hete hypercar als je het ons vraagt.

Mercedes meldt nog een heleboel cijfertjes, zoals 198 gram CO2 per kilometer en een turbodruk van 3,5 bar, de output van elke motor afzonderlijk, een verbruik van 8,7 liter per 100 kilometer enzovoort. Boeiende info natuurlijk, maar kijk eens wat een plaatje… Wij dromen alvast van een heerlijke roadtrip met deze hypercar over de Duitse Autobahn richting de bergweggetjes van de Alpen en de Dolemieten.

mercedes-amg one

Ook interessant!

  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
    Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
  • Is de Mercedes-AMG One ein-de-lijk klaar?
  • Krijgt de AMG One niet de beloofde pk's?

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Formule 1, hypercars, Lewis Hamilton, Mercedes, mercedes-amg, Video

Vorig bericht: « BMW iX1 met 313 pk is eveneens een krachtpatser
Volgend bericht: Subsidiepot elektrische auto helemaal leeg »

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    1 juni 2022 om 08:06

    Als ik zou mogen kiezen koos ik voor de Valkyrie

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      1 juni 2022 om 11:54

      Idd, dit apparaat lijkt te veel op een opgepompte eerste generatie Audi TT of de 9ff.
      De valkyrie is ook geen schoonheid, maar heeft tenminste nog een bijzonder concept en interessante aero.

      Login om te reageren
  2. toniominestrone zegt

    1 juni 2022 om 08:07

    Zullen op een enkeling verdwijnen in de kelders van rijke sjeiks als verzamelaars of investerings objecten, overigens wil je hiermee “rausen” op de autobahn dan mag je wel opschieten.

    Login om te reageren
  3. hippopotamus zegt

    1 juni 2022 om 08:16

    Er zijn mooiere hypercars gemaakt, maar het concept met een F1-ish motor vind ik erg gaaf 👍🏼

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    1 juni 2022 om 08:16

    Bergweggetjes?
    En dan bij elke haarspeld bocht drie keer moeten steken?

    Login om te reageren
    • suheyl zegt

      1 juni 2022 om 11:53

      Drie keer steken?? Je bedoelt gas erbij, denk ik ;-)

      Login om te reageren
  5. tortuga zegt

    1 juni 2022 om 08:26

    Doe mij deze maar in solar beam yellow en de fading sterretjes

    Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    1 juni 2022 om 08:53

    Gereden worden deze dingen toch vrijwel niet, dus kan je beter de sculptuur van een Valkyrie in je garage hebben staan. Kan je ook nog eens af en toe die V12 revven.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    1 juni 2022 om 09:09

    Ik vind de T33 van Gordon Murray een plaatje. Dat zou mijn onzinauto zijn in mijn hypothetische droom garage. Maar ja, uitverkocht.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    1 juni 2022 om 09:33

    “Wij dromen alvast van een heerlijke roadtrip met deze hypercar over de Duitse Autobahn richting de bergweggetjes van de Alpen en de Dolemieten.” Lijkt mij nogal een oncomfortabele roadtrip. Verder natuurlijk onwijs gaaf dat je met ‘dezelfde’ motor als Lewis Hamilton kan rijden. Zoals ik gisteren al zei, dit is de XJ220 van nu. Nu verguist, over twintig jaar extreem bijzonder.

    Login om te reageren
  9. kroon zegt

    1 juni 2022 om 09:45

    Ziet eruit als een supercar van 30 jaar geleden. Zoals een McLaren F1 Supercar van 1992.
    Daarom in deze tijd een belachelijk ding van Mercedes.

    Login om te reageren
  10. Jagris zegt

    1 juni 2022 om 09:53

    Gaaf zeg! Voor de multimiljonairs en miljardairs die f1-gek zijn en zelf met zulk soort techniek willen rijden op de openbare weg.

    Login om te reageren
  11. joos straetmans zegt

    1 juni 2022 om 10:17

    Vanaf 450.000 euro heb je een Ferrari SF90 Stradale of Spider, ook met 1000 PK. Dan zit er ook nog eens een 4 liter V8 in in plaats van een lullige V6 met 1,6 liter en hij ziet er beter uit. Goed, de SF90 is niet gelimiteerd. Maar voor die 2,5 miljoen euro ex BPM en ex BTW kun je dan wel bijna 6 SF90’s kopen, of 5 Aventadors, of een Sián. Kortom, wat voegt deze AMG One toe aan het supercar segment? Zoals in het artikel staat : bij Mercedes moeten ze iets gedronken of gesnoven hebben toen ze groen licht gaven voor dit projekt, en toen was er geen weg meer terug zonder flink gezichtsverlies. Dit alles neemt overigens niet weg dat het een opwindende auto is.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 juni 2022 om 10:36

      Als je een Formule 1 blok met alleen de puur noodzakelijke aanpassingen een “lullige V6 met 1,6 liter” noemt, heb je het hele idee van de AMG One volgens mij niet begrepen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        2 juni 2022 om 00:24

        Mercedes heeft het zelf niet begrepen. Hst principe was 1.100kg en 0-100 in 2.2, of iig onder de 2.5 seconden.

        Ze hebben een auto gepresenteerd van 1.700kg met een 0-100 trager dan de 12 jaar oude 918. Een McLaren 765LT doet alles al beter.

        Veel kopers, die al 7 jaar(!!!) een half miljoen gestort hebben zijn er klaar mee en hebben al geannuleerd.

        De niet malse reacties zijn terecht.

        Login om te reageren
    • Jagris zegt

      1 juni 2022 om 23:39

      Dit moet je eerder vergelijken met een ferrari fxx o.i.d. en niet met een sf90. Het gaat niet zozeer om het aantal pk’s, maar hoe de beleving is, hoe de auto rijdt etc. De amg one is met een heel ander doel ontworpen dan de sf90, dus in mijn ogen vallen die echt niet te vergelijken.

      Login om te reageren
  12. Edge zegt

    1 juni 2022 om 10:41

    Ik hoop dat Chris Harris hem een keer onder handen mag nemen namens Top Gear. Die beste man kan bovengemiddeld goed sturen en dus meer uit de auto halen dan de gemiddelde autojournalist, maar hij is ook iemand die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt als iets ruk is. Een dubbeltest met de Valkyrie of triotest met de Gordon Murray T.50 erbij zou helemaal geweldig zijn, maar dat zullen fabrikanten zelf meestal niet zo’n prettig gevoel vinden.

    Oh, en rondetijden! Die F1 techniek in een straatauto is natuurlijk prachtig, maar ik wil ook weten hoe zich dit verhoudt tot de rest van het super- en hypercargilde wanneer een professionele coureur een ‘kwalificatierondje’ op een bekende baan doet.

    Login om te reageren
    • srbb zegt

      1 juni 2022 om 11:21

      Lijkt er toch op dat dit de XJ220 van Mercedes wordt, maar dan zonder de prestaties. Want F1 blok of niet, die vallen gewoon tegen. Trager naar 100 en 200 dan een Porsche 918 van 12 (!) jaar oud. Een halve ton (!) zwaarder dan een T.50. Een dubbeltest of triotest wordt een blamage voor das Haus, dat kun je al vanaf het papier aflezen. Zonde, want ik had echt gehoopt op veel meer, zeker in een tijd waar dit soort prestigeprojecten heel zeldzaam zijn.

      Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    1 juni 2022 om 11:11

    Ik kan er eerlijk gezegd niet warm van worden. Ik weet niet of dat komt doordat deze al zo lang gehyped wordt dat het me begint te vervelen, dat ik hem spuuglelijk vind of doordat mijn interesse in auto’s sowieso wel een beetje begint af te nemen.

    Login om te reageren
  14. imaginenl zegt

    1 juni 2022 om 12:13

    Echt tof dat Audi dit monster op de markt durft te brengen! Echt iets voor de gumball 3000.
    Ze zijn wel een paar ringen vergeten op de neus maar dat zal wel minimalisme volgens Audi design zijn.

    Login om te reageren
  15. ttr6 zegt

    1 juni 2022 om 12:14

    Mee eens met vele reacties. Maar, ik zou mij idd wel voor kunnen stellen dat het gaaf is een F1-achtig apparaat in de verzameling te hebben. Jankt dit ook naar 14.000 toeren bijvoorbeeld? Da’s dan wel weer heel bijzonder en onderscheidt hem van andere super cars.

    Login om te reageren
    • michelschouten zegt

      1 juni 2022 om 12:38

      11.000 toeren

      Login om te reageren
  16. sportabgasanlage zegt

    1 juni 2022 om 12:39

    Mooie techniek, maar voor 2,5 miljoen (ex belastingen) verwacht je toch wat indrukwekkendere cijfers. De 0-100 is slechts 2,7 sec. De 911 Turbo S doet dat al in 2,4 sec en kost 1/10, om van de Model S Plaid nog maar te zwijgen.
    0-200 doet de AMG One in 7 sec, Ferrari SF90 in 6,3 sec, Tesla Model S Plaid in 6.2. Top van de AMG One is 352 km/u en is maar iets sneller dan een Lamborghini Aventador SVJ. Voelt toch wel als een gemiste kans voor dat bedrag.

    Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    1 juni 2022 om 18:15

    Een 765lt is sneller naar de 200 dan dit, laat dat ff op je inzinken, daarbij dat gewicht van bijna 1700kg is echt belachelijk hoog, chassis van graniet gemaakt?

    Login om te reageren
    • ryser zegt

      1 juni 2022 om 19:28

      Batterijen, 4 elektromotoren die wegen wel wat.

      Login om te reageren
  18. ryser zegt

    1 juni 2022 om 19:34

    De manier hoe de lamellen op de wielkasten opengaan ziet er echt uit als een soort after thought. Had wel wat gestroomlijnder gemogen. Verhoudingen kloppen niet of elke kleurstelling die we tot nu toe gezien hebben zijn gewoon lelijk.

    Ik begrijp deze auto sowieso niet, niet de snelste, niet de mooiste, niet de meest luxe, niet de meest rauwe. Maar wel 2,5M.

    Login om te reageren
  19. joos straetmans zegt

    1 juni 2022 om 22:23

    Ferrari doet het echt beter met de 296GTB. Die haalt 663 PK uit een V6 van 3 liter met 2 turbo’s, en wordt ondersteund door een elektromotor van 167 PK. Het gewicht is 1470 kg. Accelaratie 0-100 km/u in 2,9 seconden, topsnelheid 325 km/u. Vanafprijs is 300.000 euro. Waar en waarom is het misgegaan bij Mercedes?

    Login om te reageren
    • ryser zegt

      3 juni 2022 om 21:42

      Appels en peren, de 296 GTB werd vorig jaar geïntroduceerd de project one in 2016/17. Zit 5 jaar ontwikkelingstijd tussen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North