• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes Bent* 650pk 190 SL, kunst of kitsch?

Auteur: Alwood, gepost 22 januari 2012 om 22:11 – 60 Reacties

Mercedes Bent Racing


*De Mercedes Bent, een combinatie van een Mercedes Benz 190SL en SL600, gebouwd door Randy Clark.

Een oude bekende, inmiddels heeft de auto echt rondgereden. Als de weekend-racer die het is. De combintatie van een grote zak geld, oude Mercedes 190SL en piepjonge maar ietwat nietszeggende Mercedes SL600. De wilde mix kwam begin 2010 terecht bij ‘hotrod bouwer’ Randy Clark. Zijn bedrijf: Hot Rods and Custom Stuff. Natuurlijk gebaseerd in het altijd zonnige en auto-gekke Californië. Net zoals bijvoorbeeld Singer Vehicle Design.

Ik noem Singer Vehicle Design omdat zij op een hele nette manier een volledig ‘eigen’ Porsche hebben gebouwd. Een creatie naar een ideaalbeeld van een bepaalde auto. Dat is heel grof gezegd ook de insteek geweest bij dit Mercedes-project maar bij Hot Rods and Custom Stuff zijn ze véél verder gegaan.

Het project was min-of-meer eenmalig, voor een klant (Richard Mott). De basis: een Mercedes SL600 uit 2004. Een jonge auto met zeer weinig kilometers (17k) op de teller. Degelijk maar weinig elegant of ‘romantisch’. Enter Mercedes 190SL. Naar het schijnt een verwaarloosd exemplaar uit 1961. Ze stond al even binnen. Aan Randy de taak deze auto’s tot één te maken. De techniek van de nieuwe SL600 omhuld door het sierlijke plaatwerk van de klassieke 190SL.

Mercedes Bent vs Mercedes 190SL

Randy ging rigoureus te werk om plaatje passend te krijgen. De Mercedes 190SL was namelijk veel te klein voor het SL600-onderstel. De carrosserie is flink vergroot en het resultaat is te zien. Grote velgen verhullen de moderne remmerij, met een beetje tuning produceert de V12 650 pk en 1016 Nm. Het eindproduct is 20cm langer en 12cm breder dan de originele 190SL.

De auto is verschrikkelijk mooi afgewerkt maar duidelijk anders dan het origineel. Het maakt een oordeel over de auto moeilijk. Is hier heel veel tijd gestopt in een auto die altijd onder zal doen voor het origineel of is dit een uniek sculptuur? Kunst of kitsch?

Met dank aan Sacha voor de tip!

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Zo ziet de spiksplinternieuwe SL eruit!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Mercedes, oldtimer, SL, tuning

Vorig bericht: « Sneeuwdriften met de gouden BMW X5M-Rus [video]
Volgend bericht: Een BMW M3 kan altijd matter, breder, fouter »

Lees Interacties

Reacties

  1. bruinbeer zegt

    22 januari 2012 om 22:19

    Supergaaf. erg mooi gedaan ook! mijn complimenten.

    Login om te reageren
  2. sdsaro zegt

    22 januari 2012 om 22:19

    rood met zwart combinatie, perfect!

    Login om te reageren
  3. vlammer zegt

    22 januari 2012 om 22:20

    Ik wil deze man graag volgelvrij verklaren.

    Login om te reageren
  4. sacha zegt

    22 januari 2012 om 22:22

    Ik ben verkocht.

    Login om te reageren
    • tuning zegt

      22 januari 2012 om 22:35

      @sacha: hoeveel bracht je op?

      Login om te reageren
      • sacha zegt

        22 januari 2012 om 23:12

        @tuning: €2,75

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          23 januari 2012 om 07:55

          @sacha: Per kilo dan toch mag ik hopen?

          Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          23 januari 2012 om 10:31

          @sacha: Ik bied 3 euro als je me eens meeneemt in een van je AMG’tjes! :P

          Login om te reageren
          • sacha zegt

            23 januari 2012 om 12:09

            @Vanquish: Verkocht!

            Prijs is, zoals @SimonMC zegt wel per kilo :-)

            Login om te reageren
            • GOD zegt

              23 januari 2012 om 17:36

              @sacha:

              ### AIVD Intelligence Screening Server ###
              ### version 3.172b ###
              ### Copyright, BHP Software(c) 2002 ###
              ### TRIAL VERSION [23 DAYS LEFT] PLEASE REGISTER PRODUCT ###

              – Date: 23-01-2012 | Time: 12:09 –

              *** Alert!!! ***

              Tags Found: “verkocht”, “prijs”, “kilo”…
              Possible Threat: [Illegal Drug Trading]
              Risk Level: Risk Level set to (2)…
              Checking background intelligence suspect(ID-0001363465)…
              Checking for relevant intelligence…

              +++ Relevant Info Found +++

              > Foreign forename found
              Threat Possibility= [ALL]
              Risk Level set to (5)

              > Owner of Mercedes AMG
              Threat Possibility= [DRUGS]
              Risk Level set to (9)

              > Large amount of social contacts and activities
              Threat Possibilities= [DRUGS]
              Risk Level set to (12)

              – All available intelligence gathered –

              Calculating final threat possibilities based on available intelligence… Done!
              ——————–
              *** FINAL THREAT POSSIBILITIES ***

              Illegal drug trade / 94,73%
              Illegal drug traffic / 78,35%
              Tax hiding / 97,68%
              Armed & Dangerous / 83,72%

              Calculating final advice & plan of approach based on available intelligence and protocols… Done!
              ——————–
              *** FINAL ADVISE & PLAN OF APPROACH***

              – Locate suspect.
              – On doubt fire at will.
              – Use stealth techniques to creep behind his back.
              – Real gently and full of grace knock him the fuck out with your baton.
              – !!!A new law now prohibits that no more then 1 officer may use his baton on a suspect during an arrest at the same time!!! So please show some respect and wait your turn.
              – When in doubt if suspect has a firearm perform the following steps.
              – On doubt fire at will.
              – Send a dog to suspect to see if he carries a piece.
              – If the dog doesn’t return and looks like he is sleeping near the suspect, the dog is probably really tired, or maybe even dead.
              – On doubt fire at will.
              – Kill suspect.
              – Cuff suspect.
              – read rights to suspect.
              – Ask vital investigation questions to suspect.
              – Clean up and go back to the office.

              ### End of auto-generated server message ###

              Login om te reageren
            • Vanquish zegt

              23 januari 2012 om 22:16

              @sacha: Dan stuur ik je eerst een dieet op en kom ik daarna terug op mijn aanbod, is dat oké? :D

              Login om te reageren
  5. edj44 zegt

    22 januari 2012 om 22:25

    Mijn eerste reactie was van WTF, is hij gek geworden maar na het zien van de foto’s moet ik zeggen dat het toch wel heel erg mooi geworden is.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 januari 2012 om 22:52

      @edj44: inderdaad had ik ook! maar hoe langer ik m zie hoe mooier die wordt! wat een prachtbak

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      23 januari 2012 om 08:56

      @edj44: Ik ben het met je eens. Zeker als de reaguurders hieronder gelijk hebben over dat de 190SL geen hele goede auto was.

      Login om te reageren
  6. wobwobgaserop zegt

    22 januari 2012 om 22:31

    Jaaah, bijna heilig, net zo lekker als die Wolga op dat BMW onderstel. Graag meer van dit! Heerlyke wielen eronder.. yum yum gimmi some :)

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    22 januari 2012 om 22:34

    Geef het de voordeel van de twijfel,liever een originele dat wel.

    Login om te reageren
  8. Darahan zegt

    22 januari 2012 om 22:37

    GAAAF! Een 190SL is waarschijnlijk een van de grootste schapen in wolfskleren ooit. Wel de body van een 300SL maar dan met een gewone 190 viercylinder en onderstel onder de kap. Het opvoeren van zoiets is geen schande, eerder een must!

    Login om te reageren
  9. james125 zegt

    22 januari 2012 om 22:38

    Heerlijk: bij het stoplicht Corvettes zoekrijden die een oude Mercedes verwachten!

    Login om te reageren
  10. rensk zegt

    22 januari 2012 om 22:39

    Zeer mooi!

    Login om te reageren
  11. audi18 zegt

    22 januari 2012 om 22:42

    I like it.

    Login om te reageren
  12. marreh zegt

    22 januari 2012 om 22:43

    Dit stond ongeveer een half jaar terug in de Autobild…

    Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    22 januari 2012 om 22:43

    Dit moet een foutje zijn… Of laat het anders alstublieft in een dronken of anderszins benevelde bui per ongeluk gebeurd zijn…

    Login om te reageren
  14. teunvandenburg zegt

    22 januari 2012 om 22:44

    Prachtig :), wel jammer van die kap over de motorrr..

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    22 januari 2012 om 22:47

    Geen kunst, zelfs geen kitch, gewoon verkrachting.

    Login om te reageren
  16. JanJansen zegt

    22 januari 2012 om 22:50

    Iedereen die ooit een auto heeft gebouwd weet hoe veel werk het is om tot dit eindresultaat te komen, kunsdt!

    Login om te reageren
  17. six-trey zegt

    22 januari 2012 om 22:51

    Ik zou nooit zo grote velgen op een klassieke wagen stoppen of iets aan het interieur veranderen. Ook de motor daar had ik liever één met carb gezien. Maar wel een leuk project.
    Van het concept neem een klassieker, drijf de motor op en stop er een moderne ophanging/remmen onder ben ik een grote fan, ik zou geen (echte) moderne auto meer willen

    Login om te reageren
  18. mercedesfan zegt

    22 januari 2012 om 22:59

    Mooi gedaan. Enkel is de carrosserie wat te veel uitgerekt, dat is niet zo mooi. En de naam Mercedes-Bent is nogal vreemd (wel begrijpelijk om copyright redenen). Maar voor de rest zeer mooi gedaan.

    Login om te reageren
  19. occie zegt

    22 januari 2012 om 23:01

    Stond ook een keer in TG magazine.. Super mooi ding!

    Login om te reageren
  20. sportquattro zegt

    22 januari 2012 om 23:21

    ik vindt het een mooie auto, maar op een aantal punten net iet te vergaan.

    Login om te reageren
  21. faalhaas zegt

    22 januari 2012 om 23:27

    Mooie wagen ! Alleen dat plat op de vloer met grote velgen vind k een afknapper.

    Login om te reageren
  22. pier zegt

    22 januari 2012 om 23:31

    Ben er niet kapot van. Wel iets bijzonders, zal ook best leuk zijn om te rijden maar not my cup of tea.

    Login om te reageren
  23. bozewolf zegt

    22 januari 2012 om 23:58

    Idee is cool, de wielen vind ik verschrikkelijk. Te groot, veel te groot. Verneukt de rijkwaliteit waarschijnlijk ook nog ernstig.

    Login om te reageren
  24. Freewarefreak zegt

    23 januari 2012 om 00:01

    Ik ga toch met één woord reageren: Waaaaaaaaanzinnig! Een droom op wielen.

    Login om te reageren
  25. SNDR zegt

    23 januari 2012 om 00:05

    Niet mijn ding, doe mij maar liever een 190SL in standaard trim…

    Login om te reageren
  26. Maartent zegt

    23 januari 2012 om 00:20

    Als je dan zo’n prachtige oude merc gaat verpesten, dan maar zo.

    Login om te reageren
    • a3aan zegt

      23 januari 2012 om 00:37

      @Maartent: grappig, zelfde conclussie van mij zonder dat ik jouw reactie had gelezen

      Login om te reageren
  27. mcf1 zegt

    23 januari 2012 om 00:28

    insane !

    Login om te reageren
  28. a3aan zegt

    23 januari 2012 om 00:35

    Zeer strak en zorgvuldig uitgevoerd. Mooi mijns inziens!

    Ik vind de velgen niet mooi, ik had liever de originele gezien (zoals op de schets in het artikel)

    Het is heiligschennis, maar als het dan toch moet, dan maar zo!

    Login om te reageren
  29. BobbyD zegt

    23 januari 2012 om 01:10

    Helemaal goed, wat een bazenauto!

    Login om te reageren
  30. Davidov zegt

    23 januari 2012 om 05:36

    Mooi, alleen zijn de velgen te groot.

    Login om te reageren
  31. desjonnies zegt

    23 januari 2012 om 06:46

    De echte 190 SL was een onbetrouwbare gevoelige rot wagen, die nix klaarmaakt tegenover tijdgenoten als de Alfa Spiders en Britse Roadster brigade.
    Een Saloon in een elegant jasje, met dubbele Solex carburateurs.
    En juist de dubbele carburateurs maakten het tot een slecht geheel, je bleef die dingen afstellen na ieder ritje.
    Voeg daar een matige wegligging en remmen aan toe en deze man heeft gelijk mijn zegen.
    De 190SL was altijd een Wannabee 300SL, een Boxter die een 911 wilde zijn, die categorie zit ‘ie in.
    Dat er mensen tegenwoordig een fortuin betalen voor een 190 SL, het is hun geld, maar doe mij maar een drie liter Austin Healey vrachtwagen. of een XK 150 Jag.
    of een 59’er Giulietta Spider met de beroemde 16oo dubbelnokker.

    Login om te reageren
  32. TSI-tje zegt

    23 januari 2012 om 07:14

    Ik vond de combinatie redelijk geslaagd. Jammer dat de grote wielen nodig zijn om de dikke remmerij te kunnen huizen. Dat vertekend het geheel een beetje té en komt de 190 er een beetje uit te zien als een “cartoon-auto” of een creatie van “Hotwheels”. Ik ken die keus, altijd jammer. Maar toen ik m’n golfje aan het bouwen was het zelfde probleem gehad. Voor m’n gevoel moesten er 15″ ATS Cup wielen onder, maar dat ging niet in combinatie met de remmerij. 16″ wielen moest minimaal. Jammer.
    Verder hebben de mannen met het design de verhouding goed in de gaten gehouden en klopt het geheel, zo op’t oog, wel.
    Ik zeg; Kunst.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      23 januari 2012 om 14:45

      @TSI-tje: Die ATS doen me gelijk denken aan wat die Up! standaard heeft.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        23 januari 2012 om 16:01

        @The360box: Dat was ook de bedoeling, als ‘understatement’
        Moest nu voor een 16″ variant van ATS gaan, jammergenoeg, vanwege de Brembo Gran Tourismo Kit met 313mm schijven.
        Het was juist de bedoeling om de 380Pk op de wielen, 460Nm Koppel, en 4WD niet aan de buitenkant van de auto laten zien.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          23 januari 2012 om 17:50

          @TSI-tje: Dan kan je er beter een setje Halford’s doppen op kwakken, das pas underestimated.

          Login om te reageren
  33. rufctr01 zegt

    23 januari 2012 om 08:01

    Eerst dacht ik: wat fout! Maar hoe langer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vindt.
    De wielen zijn wel een beetje aan de grote kant, maar verder zeer geslaagd!

    Login om te reageren
  34. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 januari 2012 om 09:06

    Mercedes Bent Over?

    Login om te reageren
  35. Olle zegt

    23 januari 2012 om 09:35

    Mooi gedaan, wielen en zwarte navigatie in het interieur zijn fout.


    Volgens mij is de voor/na photoshop in de post niet relevant. De wijzigingen in de wielkasten etc. zijn niet toegepast op het uiteindelijke exemplaar.

    Login om te reageren
  36. mout zegt

    23 januari 2012 om 09:55

    Op de laatste foto draait het wielhart (aka doppo), maar de velg niet. Spinners anyone?

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      23 januari 2012 om 12:11

      @mout: Of juist het omgekeerde (zoals bij Rolls Royce); dat als de wielen draaien het logo stil staat.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        23 januari 2012 om 12:51

        @sacha: Ik d8 ook eerst aan RR. Maar áls je het omdraait, dan heb je toch spinners?

        Login om te reageren
      • mout zegt

        23 januari 2012 om 12:52

        @sacha: He, kijk eens op de topic-foto. Daar zijn de wielharten leeg.

        Login om te reageren
  37. mout zegt

    23 januari 2012 om 09:58

    Hij ligt wat mij betreft te laag. Lager ook dan een SL600. Maar ja, dat is in Amerika cultuur, geloof ik.

    Login om te reageren
  38. AudiQuatro zegt

    23 januari 2012 om 10:16

    deze ken ik van topgear, prachtbak! Echt mooi gedaan!

    Login om te reageren
  39. bertorelli zegt

    23 januari 2012 om 13:20

    Zet er kleinere velgen onder en hij is prima te doen.

    Login om te reageren
  40. bertorelli zegt

    23 januari 2012 om 13:21

    En grotere banden natuurlijk 8)

    Login om te reageren
  41. The360box zegt

    23 januari 2012 om 14:42

    Doet me eigenlijk aan een Mustang denken, en dat is eigenlijk fout want die velgen zijn fout.

    Login om te reageren
  42. NielsGP zegt

    23 januari 2012 om 18:17

    Kitsch voor mij..

    Login om te reageren
  43. statler zegt

    23 januari 2012 om 19:45

    Ben ik nou de enige die auto’s met heel veel negatief camber er maar debiel uit vindt zien? Het ziet er in mijn ogen net uit alsof zo’n auto door zijn hoeven is gezakt, of dat er te grote wielen onder zitten waardoor de wielen maar scheef gezet zijn zodat ze toch nog onder wielkast passen.

    Ik heb dit trouwens alleen bij heel duidelijk negatief camber. Licht negatief camber vind ik dan weer beter dan licht positief camber.

    Login om te reageren
  44. mbevo zegt

    23 januari 2012 om 20:03

    Het dakje krijgt die er niet meer op alleen als deze ook verlengd is,maar het is gewoon zonde van een 190sl

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North