• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-Benz uit 1905 onder de hamer

Auteur: maru, gepost 24 november 2013 om 15:56 – 11 Reacties

1905 Simplex 28/32 HPs Phaeton


De 1905 Simplex 28/32 HPs Phaeton is één van de oudste overgebleven Benzen ter wereld en ziet eruit als nieuw. Je zou zeggen dat deze schoonheid al vaker zijn opwachting heeft gemaakt tijdens luxe veilingen, maar niets is minder waar.

In de kleine 110 jaar waarin de Simplex over deze aardkloot rijdt, wordt dit de eerste keer dat hij de binnenkant van een veilinghuis ziet. Nog helemaal compleet en in staat om te rijden vormde hij jarenlang het pronkstuk in de Mercedes-Benz collectie van Arturo Keller in Napa, Californië.

De meeste auto’s uit de vroege periode van de automobiel waren veredelde driewielers, wat de Simplex tot een technologisch hoogstandje maakte. Groot, mooi en krachtig waren de ingredienten om de Amerikaanse markt te betreden en het op te nemen tegen de andere Europese fabrikanten. Comfort werd bereikt door middel van simpliciteit, waar de auto zijn naam “Simplex” aan te danken heeft.

Echter, de Duitse keizer vond de motor helemaal niet zo eenvoudig, zoals hij de Mercedes engineers op de IAA in Frankfurt destijds liet weten. De enorme 5,5 liter viercilinder leverde 35 pk werd zo laag mogelijk gemonteerd voor een betere balans en besturing. Aerodynamica hadden ze alleen nog nooit van gehoord, dus de kap over de achterbank zal het rijden bij een stevige wind erg lastig kunnen maken. Gelukkig zal de wagen niet snel wegvliegen met zijn zware lijf.

De richtprijs voor de Simplex is niet gegeven, maar wij verwachten dat het geen kattenpis zal zijn. Andere topstukken op de veiling zijn de 1951 Cooper 500 MK V van Ken Wharton, de enige coureur met vier opeenvolgende titels in de British Hill Climb Championship (£35.000 – £50.000, foto hieronder), de 71e Jaguar E-Type uit 1961 (£90.000 – £110.000), een 1929 Bentley Supercharged 4,5 liter (£580.000 – £700.000) en de enige Victor High Wheel Electric Runabout ooit gebouwd (£38.000 – £55.000). Het grote bieden start 3 december bij Coys in Londen tijdens de toepasselijk genoemde “True Greats sale”.

1951 Cooper 500 MK V van Ken Wharton

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Mercedes, phaeton, veiling

Vorig bericht: « Video: Lamborghini Veneno maakt herrie op het circuit
Volgend bericht: Video: muziek maken kan ook met een Ford Fiesta »

Lees Interacties

Reacties

  1. bierbuik zegt

    24 november 2013 om 16:09

    Mooi ding, lekker rendabel trouwens; 5,5L 4 pitter met 35 pk.
    Maar ach zo ging dat vroegah

    Login om te reageren
    • sls63amg zegt

      24 november 2013 om 16:17

      @bierbuik: hahaha ja idd ik zat ook al te kijkah

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      24 november 2013 om 16:34

      @bierbuik: spoorboekjes echter zijn in 100 jaar echter niet veranderd, treinen blijven even snel gaan.

      Login om te reageren
    • 6cylinder zegt

      24 november 2013 om 18:41

      @bierbuik: Ik vond het juist opvallend veel, met 35 paarden in je span ben je echt wel koning in die tijd.

      Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    24 november 2013 om 16:34

    Leuk voor in het museum.

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    24 november 2013 om 16:50

    Dat heeft toch iets die rijdende koets.

    Login om te reageren
  4. fortuna zegt

    24 november 2013 om 18:15

    Dit is een Mercedes, zonder Benz. Die fusie kwam pas later.

    Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    24 november 2013 om 21:51

    Inderdaad een Mercedes zonder Benz.

    De motor van de Simplex was een ontwerp van Wilhelm Maybach.
    Destijds kostte de Simplex zo’n 200.000 goudmark een vermogen. Enkele jaren later in 1908 kostte een T-Ford $850.
    Topsnelheid was ongeveer 60 kmh.

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    24 november 2013 om 22:07

    Wel erg mooi!

    Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    24 november 2013 om 23:02

    Dit soort auto’s ga je niet mee rijden op een warme zondagmiddag.Teveel risico omdat er niet veel van zijn.Maw,dit hoort gewoon in het museum thuis.

    Login om te reageren
  8. FIAT127 zegt

    25 november 2013 om 11:01

    Chitty chitty bang bang?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North