De evolutie van de Mercedes-Benz S-Klasse in foto’s

Auteur: , 38 Reacties

Gisteren maakten we kennis met een poedelnaakte W222 Mercedes S-Klasse, en zeer kort daarop met zijn prestigieuze interieur (uiteraard top of the bill, en niet standaard in je S250 CDI). Nu de doos open is, wordt het hoog tijd eens door 100+ jaar S-Klassedesign te wandelen.

Uiteraard heet de S-Klasse niet al een eeuw zo, en dus heeft Mercedes een beetje gesmokkeld en alle auto’s op een rijtje gezet, waarvan zij vinden dat het spirituele voorlopers van de S-Klasse zijn. Het resultaat: dertien modellen, geproduceerd tussen 1904 en 2013. Dat is 109 jaar aan evoluerend autodesign. In chronologische volgorde zijn dit:

  • Mercedes-Simplex 60 hp (1904)
  • Mercedes-Benz Nürburg (W 08, 1928 – 1933)
  • Mercedes-Benz 770 ‘Grand Mercedes’ (W 07, 1930 – 1938)
  • Mercedes-Benz 300 (W 186 / W 189, 1951 – 1962)
  • Mercedes-Benz 220 (W 180, 1954 – 1956)
  • Mercedes-Benz 220 SE (W 111, 1959 – 1965)
  • Mercedes-Benz 280 SEL 3.5 (W 108, 1965 – 1972)
  • Mercedes-Benz S-Klasse W 116 (1972 – 1980)
  • Mercedes-Benz S-Klasse W 126 (1979 – 1991)
  • Mercedes-Benz S-Klasse W 140 (1991 – 1998)
  • Mercedes-Benz S-Klasse W 220 (1998 – 2005)
  • Mercedes-Benz S-Klasse W 221 (2005 – 2013)

Van de nieuwe Mugabe-favoriet hebben we de meeste details al binnen dus, mocht je kunstminnend zijn, check dan ook even de het Aesthetics S-project.

Foto: De W 100 Mercedes-Benz 600, dit jaar op de kop af 50 jaar oud.



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Blijft toch mijn favorite auto. Ik zou graag een mooie W126 willen als oldtimer.
@Kvgorp: De W126 had volgens mij kunnen worden wat de G-Klasse nu is voor de terreinwagens. Ze hadden dat model gewoon moeten blijven produceren. Geen nieuw design dus, maar constant interieur en exterieur minimaal bijschaven.
Het 2013 model had er dan vast super uitgezien.
@Carreza: Nee, ze hadden de bouwkwaliteit die de W126 had, vast moeten houden….niet van die plastic troep, maar echt degelijk spul.
@Carreza: Ja ik ben er fan van. Er staat een mooie blauwe bij ons in de straat. puntje gaaf. Eedere keer als ik hem zie denk ik van nondetju als hij hem weg doet dan is ie van mij.
@Kvgorp: heb je dan al eens een briefje achter de ruitenwisser gestopt?
@betonstaal: Nog niet.
@Kvgorp:
Doen!

Ik heb er een voor de deur staan (500SEL, 1984) en het zijn héérlijke automobielen.
De W126/W140 zijn de beste IMHO.
@bsxc2:


De W140 is tot nu toe het beste dat ze daar ooit gemaakt hebben, comfort maar geen nonsense zoals de huidige s-klasses.
Ik vermoed dat ze dat zelf ook vinden anders was dat niet de basis geweest van de maybachs.

De W126 is vooral qua design en kwaliteit de limiet voor mij, terwijl de W140 dat voor de techniek is. (al met de computer ontworpen maar er nog niet door bestuurt)
Die 600 hoort echt niet in het rijtje thuis.
Dat moest Mercedes’ antwoord op Rolls Royce zijn.
En staat boven d S klasse.
Deze ” Grosser “
@desjonnies: Eensch de 600 is een klasse apart
W140 voor mij. Wat blijft het een omzettend prachtig apparaat.
En toch is er geen enkele die ook maar in de buurt komt van de klasse en uitstraling van de e32 of e38 of f01. Ooit zou ik nog wel eens een verlengde donkerblauwe BMW e32 735i met handbak willen. Maar een e38 L7 lijkt me ook prachtig, kun je mooi je voeten rechtuit hebben achterin.
Toch een raar lijstje als je jezelf er eventjes in verdiept.
Laten we gewoon aannemen dat de “S’ klasse na de tweede wereld oorlog is ontstaan.
Maar de 300 W181/W189 ook wel Adenauer genoemd, naar de bondskanselier die deze limousine veelvuldig als dienstwagens in gebruik had, is geen echte S klasse.
De vroege S klasses waren volgens mij de gewone sedans (Pontons genoemd bij Mercedes) die opgeleukt waren en een zes in lijn hadden.
De W180 met een ‘ gewone’, Mercedes carosserie was dan de eerste, de tweede was dan de W 111 dia als bijnaam Heckflosse heeft.
Beiden waren in nederiger uitvoering als resp 180 en 190 te koop al dan niet met dieselmotor.

Pas met de W 108 kregen de S klasses een eigen carosserie.
@desjonnies:
Waarom prik je het sprookje van de marketingboys nou weer lek.
Ze hadden nog zo hun best gedaan op dit verhaaltje….
@jrk68:
Daarom !
http://www.youtube.com/watch?v=yfl6Lu3xQW0
@desjonnies:
Hahahaha, Faulty Towers dat blijft epische humor, zelfs voor mij als “the German”….
@desjonnies: Sterker nog officieel is de W116 de eerste S-klasse.

Pas sinds 1972 is S klasse een model, alles in het bovengenoemde lijstje er voor staat op zichzelf. echter ieder model is weliswaar de meest exclusieve benz van die periode. (buiten de 600 gerekend dan)

De 600 echter is inderdaad een RR tegenhanger en is in mijn optiek nog eens een klasse apart hoger dan de S van toen destijds welke tevens werden geproduceerd in zijn produktieperiode. (W108 W111 en W116)
W126 was werkelijke briljant ! Die lijn hebben ze inderdaad nooit meer teruggekregen…soms zie je nog wel eens de w126 in concoursstaat langszoefen op de snelweg…genieten !
Doe mij dan maar de 770 uit 1938, veel mooier dan de moderne S-Klasse.
@kapiteinaudi: Dan toch maar de Maybach Zeppelin DS8… ;)
@406_v6: Nu we dan toch bezig zijn, dan maar een Cadillac V16 uit de jaren 30.
Van de W126 vind ik de SEC uitvoering toch echt een stukje fraaier. De kathedraal blijft ook een prachtige auto, enige kleine misser vind ik het asymmetrische interieur. Overigens vind ik de meeste interieurs van de S-klasse niet superspannend of even mooi maar dit belooft veel goeds!
Doe mij maar een W140 en een Tabbert baronesse 630, me like :)
W126 en W220 gewoon het chilst
Voor mij blijft de W108 de mooiste. Ik vind dat echt een van de mooiste Mercs ooit. Bij the Gallery staat een cabrio, man wat een schitterend model is dat.
De 300 adenauer is toch een voorloper van de E-klasse, dat ding heeft helemaal niets met de S-klasses van doen.

Ik had ook gewild dat ik de mercedes simplex er niet zag tussen staan nu dat ding vers in m’n geheugen zit ga ik er de komende weken constant eentje willen.
W126: is de beste auto ooit, niet mooiste of snelste of iets dergelijks, gewoon de beste
De Mercedes-Benz 770 ‘Grand Mercedes’ (W 07, 1930 – 1938) is mijn ogen echt de aller gaafste!!! Die is gewoon prachtig!
Persoonlijk vind ik jaren 30 auto’s (de echt luxe dan) altijd wel erg mooi om te zien, zo groot en toch niet te lomp, prachtig!
Ik vind de W100 schitterend. Van zijkant gewoon prachtig.
De W140 heb ik nooit mooi kunnen vinden. Geloof best dat het een ijzersterk auto is maar ik heb een keer de kans gehad om een retourtje Den Bosch – Amsterdam te doen in een nautic blauwe W126 500SE. Dat ging zooooo smooth. Het leukste was de duimpjes die ik onderweg van andere W126 eigenaren kreeg.
Nu rijd ik al 1.5 jaar in de allerlaatste origineel Nederlands afgeleverde 190E. Ben lang niet van plan om hem weg te doen.
@Homer55:
Persoonlijk vind ik qua design en ik bedoel ECHT design de 190 een van de aller mooiste Mercedessen.
Helaas dat deze voiture momenteel nogal met argus ogen wordt bekeken als oude stink-diesel-belasting-vrij-rijden-wrakken.
Maar een strakke 190 (en dan het liefste geeneens zo’n 2.3 16 kleps Cosworth met al die spoilerts) is een lust voor het oog.
En dan van iemand de desjonnies als nick heeft…………………………………….
Dat toelopende kontje van die dingen
@desjonnies: Daar ben ik het met jou eens. Mij boeit het totaal niet wat andere mensen van de 190 vinden. Ik rijd erin en ik weet dat het een hele goede en fijne auto is. Volledig origineel. Qua design vind ik de auto op alle fronten gewoon kloppen.
De eerste lijkt wel een postkoets. En de vijfde past precies niet in het rijtje. Noem het een Volga van de jaren stillekes en ik geloof je…
Ik zapte de nieuwste S voorbij in de gallerij zonder te stoppen…
Mmmm, iets doet mij denken dat AB ook luistert naar haar mede bloggers, toen ik laatst los ging nadat ochtend was verziekt door muesli golf, daarna lunch door opgevoerde elektro fiets van VAG en avond door een verzopen Benz.

In ieder geval weer helemaal goed gemaakt heren, daarna een aantal prachtige artikelen gezien.

AB, bedankt voor dit mooie overzicht, TOP!

Mijn persoonlijke favoriet een mooie originele W126
De eerste 4 s-klassen waren steeds een optische verbetering tov de vorige. Daarna is het hard bergaf gegaan met deze auto….
ik sta duidelijk niet alleen met mijn voorliefde voor de W126

Met dit model had ‘das haus’ echt de gulden middenweg te pakken tussen elegantie en robuustheid die een s-klasse hoort uit te stralen, Een originele W126 heeft vandaag de dag nog steeds een gedistingeerde uitstraling, in tegenstelling tot de W140 waar in de perceptie al gauw de term kamperbak op wordt gekleefd,
nu ik dit lees denk ik weer terug aan mijn w116 450SEL , wat was dat een heerlijke sloep, absoluut niet dynamisch, zeer zeker niet sportief maar de gemiddelde verkeersdrempel voelde je geeneens en op de snelweg met 110 km/h cruisen in alle rust (zeker voor zo’n oude auto,1974) Ik zou er zo wéér 1 kopen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).