
Een V8 in een dikke SUV. Kan dat zuinig en lief voor het milieu zijn? Mercedes denkt van wel, dankzij BLUETEC.
BLUETEC is de Amerikaanse vertaling voor diesel (dit is de management summary). In de Vision GL 420 BLUETEC ligt een 4.2 liter V8 diesel met 290 pk en 700 nm, dus daar kan je bijna niet over klagen. Het officiele verbruik is slechts 9.8 liter per 100 kilometer (een dikke 1 op 10 voor mensen zoals ik die dat beter snappen). Aangezien zelfs Amerikanen zich nu druk maken over brandstofverbruik en emissies gaat Mercedes-Benz de komende jaren een stevig BLUETEC (diesel dus) offensief starten in de US of A.





Waarom zou een Bluetec auto een net iets te groot uitgevallen grille nodig hebben?
Waarom zou een zinnig persoon in Nederland een SUV willen?
ps. kom nou aub niet met een bullshit argument als veiligheid, want de gemiddelde estate is net zo veilig en als je uitzicht wilt, koop dan een MPV. Heb je in Nederland veel meer aan.
@ Armada; begin daar niet weer over, ga daar maar voor naar “SUVs zijn zielig”, die column van Michiel. Daar zijn al over de 400 reacties, en als jij hier nu weer gaat beginnen, gaat het weer van voren af aan… Dus als je wilt discussieren ga dan maar daar naartoe. Daar vind je ook voldoende argumenten voor en tegen. Zo veel, dat ik nu ook twijfel of ik nu voor of tegen ben… Dus ga aub daar als je over SUVs discussieren wilt…
On topic: Ik wist niet eens dat ze diesel verkopen in de VS. Hoe zijn de prijzen daar tov benzine? Ook goedkoper? Ik heb geen idee hoe het daar zit bij die gekke Amerikanen. Maar het is wel goed dat ze EINDELIJK eens aan het milieu beginnen te denken. Het werd tijd. Ze vervuilen gigantisch.
Citrofiel, ja ja ze verkopen diesel in de VW. Bedoeld voor vrachtauto’s. Er rijden wel wat verdwaalde Jetta TDI’s (in NL zouden we heiligschennis plegen en zoiets Bora noemen) rond. Ik heb al eens in Canada gezien dat iemand met z’n Jetta tussen de vrachtwagens (en die zijn daar wat groter dan bij ons) aan de achterkant van het tankstation moest tanken, en dan voel je je echt 2e rangs klein duimpje.
Trouwens BlueTec zijn toch diesel motoren met een AdBlue tankje, net als vrachtwagens?
ik vind hem met deze grille veel mooier
Thank god for Citrofiel! ;)
Ik begrijp alleen de techniek van het Bluetec systeem niet. Wat is er zo revolutionair aan? Ik weet dat dit uit de zware vrachtwagens van Mercedes komt. En dat VW dit ook wilt gaan gebruiken. En verder?
Heb trouwens hier al een E klasse met bluetec zien rijden. (helemaal niet relevant of interessant ;) ) Is dat iets bijzonders of niet?:)
wrom wil je een SUV? waarom wil je een ferrari? je kan er niks in opbergen, 500+ pk zijn niet nodig tijdens parkeren, en dat karretje erachter weegt ook weer niet zoveel…
zucht
tis gewoon bruut en mooi (a.k.a. EIGEN SMAAK)
dank u, klaar met dat gezeik denk?
mooi grill en mooi techniek ,mooi auto .
spuuglelijk
iets andere voorkant/grill zie ik
@Rick dos:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetec
@Sacha.
LOL :-D
@Rick dos.
ROFLOLMOA (Ofzoiets was het toch ?!)
… is ’t nu dus echt een vrachtwagen geworden…
(inkoppertje, iemand moest-em maken)
Bluetec is best leuk, maar een kleinere diesel kopen doet meer. Als je echt met het milieu begaan bent, koop dan een 3.0V6 i.p.v. een 4.2V8. Een V8 Bluetec vind ik zoiets als een bazooka met geluidsdemper. Maar goed…. alle beetjes helpen.
Afgezien daarvan: iemand al eens opgevallen dat de zijkant van de ML verrekkes veel weg heeft van een opgeschaalde Astra station?
@sacha
LOL! :)
Maar luister eens, als ik van je tenen moet afgaan moet je het gewoon zeggen hoor! ;) :P
@JANUS
@Rick dos.
Whahahahahahaha.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ROFLOLMAO
@JANUS
Dus dat Google gebeuren werkt wel? ;)
stop maar: lezen jullie de column van Clarckson maar eens in de nieuwe TopGear Magazine of hier: http://www.topgear.com/content/features/stories/2006/12/stories/20/1.html
Dan wil je meteen helemaal geen GL meer…
ROFPMPL-opmerking over de GL (van Jeremy Clarckson)
“But I’m sorry, it serves no purpose and I give fair warning now: if ever I find myself sitting next to someone at a dinner party who has one, I shall stab him in the eye with my fork. “
Volgens mij is Bluetec een speciaal reinigingssysteem voor de uitlaatgassen wat gebruikt maakt van vloeistof. En idd als je echt met het milieu begaan bent, koop dan een kleinere auto met een kleinere motor.
maar is het dan pooping of pissing my pants? :P
ik vind dit ook een beetje een nietzointeressantenietzuinige matige wagen… de grille is naar mijn mening geen verbetering. enige waar dit aardig kan zijn is in de sahara als je continue met andere mensen in je wagen door de woestijn wil crossen (dakar anyone :D ? ) en dat met comfort wil doen. (uiteraard houd deze wagen het nog geen 3 dagen vol)
ik moet tot mijn eigen verbazing wel toegeven dat ik de originele G steeds interessanter ga vinden. vooral de G55… das naar mijn mening tenminste nog een échte wagen! de 55 hoef je alleen een beetje te verhogen en modderbanden eronder en in de bagger ermee :D al dat gezeur met ontsteking die vochtig wordt… gewoon niet te hard rijden, lekker op koppel over een modderhelling kruipen!
@Rick dos.
Ik heb geen idee. Ik heb gewoon een postkaartje gestuurd aan Postbus 51 !
@wOoOdy
ROFPMPL staat nog niet in de Urban Dictionary !
ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat het pooing in my pants is :o zat ik er toch niet heel ver vanaf ;) maar wie gaat hem nu toevoegen? :P
@Alwood.
Ik wil hem wel bijvoegen hoor.
Geef me hun faxnummer maar ;-)
@JANUS
Postkaartje?! qu’est ce que c’est postkaartje? :D
fax maar naar 0611 ;) en is een postkaartje niet zoiets waar je met kerst heel veel van krijgt en vaak gebruikt wordt om de billen te poetsen na het ROFPMPL’en? :P
waar ging het topic eigenlijk over? nah vast niet interessanter dan dit…
Is 0611 niet het oude nummer van Oul@?
@Rick dos en Alwood.
Sorry, ik bedoelde een briefkaart ;-)
@Sacha.
Ik zou het momenteel echt niet meer weten. Was het nou vroeger 0611 en tegenwoordig 112 of is het nou juist omgekeerd. Ik zou denk ik eerst 008 moeten bellen om het nummer van 112 te vragen ;-)
Heb je Oul@ overigens een IP-ban gegeven ofzo? Heb hem al zo lang niet meer gehoord !
Ik heb al zoveel gelezen over de Bluetecs van Mercedes en nog steeds is mij niet volledig duidelijk wat het verschil is tussen een Mercedes Bluetec en zo’n goeie ouwe Cdi? Waarom voeren ze niet gewoon de Europese diesels ook daar in, die staan al decennia lang bekend als zeer betrouwbaar en sinds een jaar of 10 ook als snel en zuinig.
Ik had vernomen dat de uitstootnormen in de VS super streng zijn, maar Europa wordt toch ook ieder jaar strenger?
Zouden de Bluetecs volledig nieuwe motoren zijn of extra propere Cdi’s? En kunnen we hier binnenkort ook Bluetecs kopen? Of worden de Bluetecs hier dan als Cdi’s aangeboden? Dat Mercedes er een serieus soepje van aan het maken is!
@JANUS
Wel ja joh, maak het nog ingewikkelder! Het is blijkbaar om mee te communiceren. Wilt iedereen er rekening meehouden dat ik het met rooksignalen doe! :)
er zit in amerika in ieder geval meer zwavel in de diesel volgens mij… dit moet er daar vrijwel helemaal uit zijn als je er een auto op wil laten rijden.
daarbij hebben amerikanen altijd een lastig dieselbeleid gehad volgens mij.
wat betreft de alarmnummers… eigenlijk zouden ze die op onopvallende camera auto’s moeten plakken, die zie ik veel vaker dan gewone politie wagens :P blijf je tenminste een beetje op de hoogte!
en Rick dos? jij reed toch helemaal geen diesel? ;) lichtsignalen ok… maar rooksignalen gaat me een beetje ver :P
@Alwood
Ik heb óók een diesel………….rooksignalen dus! :)
VW heeft ook Bluetec overgenomen. Kwestie van tijd voor ze meer leasers komen. In een GL heeft het natuurlijk ook zin, maarja je wekt een discussie op :). Net als de hybride SUV van Lexus. Ben het er wel mee eens dat een 320 CDI (die hebben ze al met Bluetec in de E) een betere optie was. Maar goed dit is ook weer krachtsvertoon.
doe mij ook maar zo’n ‘groene’ suv!!
Of ik een beetje zal luisteren naar die heer clarckson. Echt niet. Het is gewoon een COOLE auto.
@ Jerro
Mister Clarkson is een eigen wijs mannetje. Weet je nog wat ie over te Cayenne zei.
I’d rather walk home than drive in it back home Mister Clakson has serious phsycic disorder problems.
Zelf dat zal ik hem VERGEVEN.
Waarom levert deze 420 cdi in de ML 306 pk en hier ‘maar’ 290..?
deze auto is dan wel voor amerikaanse markt bedoelt. net zoals de r klasse. bijde worden ook in usa gemaakt.
Klopt geen meter van die voorkant..
Passen zeker 4 humvee in die grill.
Nabehandeling van de uitlaatgassen met adblue levert altijd een vermogensverlies op. In dit geval slechts 16PK
Een SUV is een kruising tussen een tereinwagen en een zwangere stationcar. Een MPV is een zwangere hatchback met een bochel. En diesel is leuk voor vrachtwagens en rookgordijnen. Probeer maar een amerikaan in een 2 liter dieseltje te proppen, succes!
Nederland is een ster in smaakloze compromissen vandaar al dat lelijks op de weg.