Mercedes CLA krijgt subtiele facelift

Auteur: , 45 Reacties

De Mercedes CLA en CLA Shooting Brake krijgen een frissere snoet, langere optielijst en een nieuw dieseltje.

De vernieuwde CLA gaat onthuld worden tijdens de autoshow van New York eind deze maand. Daar zijn de CLA Coupé en CLA Shooting Brake te herkennen aan nieuwe bumpers, een standaard zwarte Diamond Grille en nieuwe lichtmetalen velgen. Ook de CLA45 AMG heeft een iets aangepaste look gekregen. De CLA45 uitvoeringen hebben de bekende krachtbron aan boord met 381 pk en 475 Nm koppel.

Het interieur van de Mercedes CLA werd iets opgefrist met nieuwe stoelbekledingen, nieuwe sierdelen en verchroomde bedieningselementen. Belangrijkste nieuws vind men zelf dat het display wat slanker is geworden. Mocht ook wel, maar eruit slopen zou beter zijn. Overigens is dit display een optie bij de luxere audiosystemen. Op de optielijst zijn verder nieuwe LED-koplampen, hands-free access en nieuwe smartphone-integratie software te vinden.

Maar het belangrijkste nieuws voor de massa is waarschijnlijk de vernieuwde 180d BlueEfficiency dieselmotor. Deze motor heeft nog altijd 109 pk (uit een 1.5 viercilinder), maar men heeft de uitstoot flink omlaag weten te krijgen. Eerder stootte de CLA namelijk 108 gram CO2 per kilometer uit als coupé (110 als Shooting Brake), maar dat is nu nog slechts 89 gram in de coupé en 94 gram in de Shooting Brake. Dat is met recht een flinke verbetering te noemen.

UPDATE: De prijzen voor de nieuwe CLA en CLA Shooting Brake zijn bekend:

Model
Prijs
CLA 180 (handgeschakeld)34.495 euro
CLA 180 (automaat)36.214 euro
CLA 180d (handgeschakeld)36.995 euro
CLA 180d (automaat)39.365 euro
CLA 180 SB (handgeschakeld)35.495 euro
CLA 180 SB (automaat)37.213 euro
CLA 180d SB (handgeschakeld)37.995 euro
CLA 200d SB (automaat)42.195 euro



45 reacties

Iets leukere achterlampen maar blijft in mijn ogen een niet-complete Mercedes.
@sbelali: Ze lijken wel gesmolten. Vind ik het minst mooie zo niet erg lelijk aan de CLA.
Het blijven nog steeds lelijke auto’s
Het lijkt alsof de autofabrikanten steeds eerder een facelift uitvoeren.
@e550: Is volgens mij ook zo. Zo rij je dus heel snel weer in een verouderd model.
@e550: in de huidige wereld- economie een algehele trend van kortere product cycli met voornamelijk incrementele wijzigingen
@e550: Deden de Amerikanen in de jaren ’60 al. Elk jaar een nieuw model (bij de duurdere merken althans).
Cadillacs van 1956 tot 1961: http://farm8.static.flickr.com/7166/6754159663_e1bccdc45f.jpg
@123bat: Nou ben ik vergeten te zeggen dat dat heel vaak echt nieuwe modellen waren, zoals op de foto.
@e550: of juist in een nieuw model
Tsja, ik vind het alsnog net niks.
De achterkant blijf ik moeite mee hebben
Misschien een goed idee om die reet ook meteen te liften.
Mooi!!!
@larsyboy1997: kort maar krachtig. Volgende keer wellicht beetje uitleg erbij
@tievdz: Ja want iedereen is zeer geïnteresseerd waarom hij het mooi vindt.
@mikkeloentje: het staat me vaag bij dat in de huisregels van Autoblog staat aangegeven dat de voorkeur heeft dat een reactie niet uit een enkel woord bestaat. Een korte onderbouwing van je mening wordt gewaardeerd. En niet enkel door Autoblog, maar ook door veel lezers, denk ik (ik hoor daar iig wel bij). Reacties van 1 woord
nodigen niet echt uit tot een goede discussie. En daar is zo’n forum juist voor.
Mercedes maakt prachtige auto’s op dit moment maar op een of andere manier klopt deze niet helemaal voor mijn gevoel. De proporties denk ik…
Ik weet niet hoeveel duurder de c-klasse is tov een vergelijkbare cla maar ik zou voor een c-klasse gaan.
Vind het een mooie bak.
Ik blijf het hele mooie auto’s vinden, mits de juiste velgen eronder liggen.

Meestal is dat niet het geval helaas, dan ziet ‘ie er heel lullig uit, vind ik.
Vind t juist echt een hele mooie auto. Topper van MB!
Veel veranderd zeg…
@mrniesoe: staat toch ook een subtiele facelift…
Achterkant is nog steeds lelijk!
Een echte Mercedes, zeker de interieurs zijn erg mooi.

Zeker omdat je ze helemaal naar eigen smaak kan samenstellen. En er zitten mooie details in, zoals de luchtroostertjes die lijken op de Mercedessen van vroeger.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een rijtest, een battle tussen één van de sportievere versies van deze Merc met de gedoodverfde rivalen BMW en Audi… Én om de test wat spannender te maken de Alfa Romeo Giulia die als het goed is niet lang meer op zich laat wachten…
@moveyourmind: hoe kan je nou een mercedes echt en sportief noemen met een fwd lol het ziet er allemaal wel fraai uit maar opzich is dit de domste wagen die je kan kopen koop dan een a3 of een golf een mercedes sport model voortrekker is net als vloeken in de kerk
@lextacy: Want het is heel logisch om een auto af te kraken vanwege zijn FWD en vervolgens alternatieven met dezelfde architectuur aan te raden.
De opel ascona van nu!
Ach ja, alleen als hele dikke AMG is deze wagen mooi. Op 16 inch en standaard bumpers ziet het er niet uit….
@dutchdriftking: Inderdaad. Ik moet ook altijd een beetje lachen eigenlijk als ik een geleasde CLA180 zie rijden. Dat ziet er gewoon echt niet uit. Een AMG vind ik gek genoeg dan wel weer mooi.
@dutchdriftking: Eens. Het is echt niet om aan te zien. De AMG is al wat beter, maar het onderscheid met een gewone met AMG-pakket is klein. De Shooting Brake vind ik dan alweer een stukje beter, maar heeft nog altijd rare verhoudingen.

Zo blijkt maar weer dat een compacte vierdeurscoupe gewoon niet mogelijk is. De lijnen komen niet goed uit in zo’n klein autootje.
@berlinetta: De CLS Shooting Brake vind ik dan weer een pracht van een wagen. Wat een absolute schoonheid. Onbegrijpelijk dat die auto het nooit echt gered heeft.
@viezefreddyw: In beginsel vond ik die ook niks, maar toen ik hem een keer in het echt zag rijden was ik verkocht. Ongeloofelijk mooie auto, maar je ziet ze inderdaad bijna nooit rijden. Als ik genoeg geld had, had ik het wel geweten. Een mooie donkerblauwe CLS 500.
@viezefreddyw: de vorige vond ik een stuk leuker.
Mooi of niet, deze auto straalt wel durf uit. Het is qua vorm geen eenheidsworst, al zou je dat in eerste instantie niet denken als je alleen de voorkant ziet. Het is wel lekker anders, wat je niet kan zeggen van de C,E,S-klasse.
@87sandyd: Het probleem met dez auto is gewoon dat de wielbasis te kort is. Hij staat op een platform dat qua proporties ongeschikt is voor het koetswerk van een sedan.
Is en blijft een lelijk ding! Verhoudingen kloppen van geen kant. En dan nog steeds dat intertoysscherm in t interieur, dan heb je toch al helemaal verloren.
Zet AMG alsjeblieft terug op de plek waar ’t hoort! Ik lach me altijd kapot om mensen die dit links plakken op hun a180…
@C220AMG: is een C220 met AMG pakket niet net zoiets als een A180 met AMG plakkertje?
@remcott: ik heb altijd gezegd dat het een 220cdi was, en nooit die AMG stickers gehad. Rij overigens al jaren bmw nu, ben niet gecharmeerd van de huidige generaties Mercedes.
De sedan vind ik volkomen mislukt maar de shooting break is prachting. Hopen dat Mercedes Nederland de facelift aangrijpt om de prijzen in het normale domein terug te brengen want u is hij veel te duur. Om ze te helpen: de sedan mag 1000 meer kosten dan een gelijk gemotoriseerde A-klasse en de shooting break ongeveer 1500 meer.
Beter staken ze die tijd in de achterkant! Die is een partijtje lelijk!
Ik denk dat Nicky Holzken hier weer heel blij van gaat worden. Zeker met een paar 20 inch imitatie AMG helmond edition velgen erop.
Ik zou me schamen om dit geld aan een renault/mercedes te geven met als kers op de taart zen voortrekker te zijn maak deze auto rwd en wordt ineens een stuk intresanter waar slaat het nu op dan koop ik ng liever een golf
Ik snap niet hoe ze de co2-uitsoot ineens drastisch kunnen verminderen. Ik wil wel weten hoe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).